Jump to content

Macbook/ipad eller PC som kart.


KrisianS

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

COG er vel den du skal bruke da. Course over ground tror jeg det står for.

Ikke for å spore av tråden men det virker som det er mye kompetanse med bruk av Isailor her.
Har brukt nettopp Isailor i 2-3 sesonger og er strålende fornøyd. Eneste er at ila vinteren klarer jeg ikke få "kurs opp". Forslag til hva som kan være galt?

bilde

 

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke beregnet noen Course Over Ground. Displayet er rødt og viser bare streker.

Når COG er beregnet blir teksten på "COG Up" knappen hvit og kan velges.

Når det er en aktiv rute blir også teksten på "Route Up" hvit og kan velges.

For å få "Head Up" må det være en kurssensor tilkoblet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kjøpte Viknes i Bergen i fjor. Raimarin C120 var std installasjon. Masse knapper å sette seg inn i og ikke de beste kartene jeg har sett.

Var heldig og fikk stukket ut kursene av hurtigruteskipper på turen sørover. På iPad. ( iSailor)

Lett å legge inn ruter på og å seile etter. Brukte Raymarin som backup, men den hadde ikke kart lengre enn til Smøla, dessuten gav redar-delen opp halveis. (NB De har sluttet å suppotere deler til denne Raymarin-årgangen…) Men iPadden svikta ikke og fungerte perfekt. Med iSailor.

Ved gjenkomst ble radaren byttet ut med Furuno og min kjære TelChart fra forrige båt ble installert. Nå brukes Padda og TelChart samtidig, og gir godt grunnlag til seiling.

Konklusjon: Min erfaring med Ipad og iSailor er gode og positive. (Har også et par andre program på padda, men de er dårligere.)

Manglet et GPS-signal, og ny GPS med NMEA0182 kostet like mye som et 5" Chirp-plodd fra Lowrance, MED Navioningskart…. Loddet er forsåvidt greit (imponerer ikke) NMEA-signalet funker bra, mens karet synes jeg er for dålig!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En liten tilbakemelding fra Android og iSalor:

Kravet til iSailor om å få refundert utlegget har ikke blitt besvart.

Det har skjedd oppdatering som har korrigert en del av kartmaterialet. Blant annet gjelder dette Springet og Havstensund som har blitt seilbart på kartene. Rett nord for selve Havstensund, fremdeles ikke OK. Koster er fremdeles ikke seilbart uten å måtte kjøpte diverse tillegg. Oppdateringen tok med seg en del tyske havner og Nordsjøen mellom Danmark og midt UK, inkludert Kilerkanalen og området vest av Kielerkanalen. Nå kan vi seile helt inn til Lübeck. Det er jo greit. Indre danske farvann ser slik ut i zoom-område 10 Nm og ned til 2 Nm:

bilde

 

Akkurat dette er ikke mye å navigere etter. Over 10 Nm forsvinner detaljer, og under 2 Nm forsvinner oversikten.

 

Ser ut som russerne fremdeles sliter. Kjøpt for Android fremdeles ikke anbefalt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...