Jump to content

Hva i all verden er alle blåsene til??


Avsluttet2

Recommended Posts

Har som nevnt i en annen tråd gått fra Bergen til Halsnøy i dag. På min ferd kjørte jeg forbi endel blåser som jeg ikke skjønner hvorfor var der. Når jeg ikke skjønner dette blir jeg litt usikker på hvilken siden jeg skal passere og hvor langt unna jeg bør holde meg.

 

Fenomenet med løse blåser dukker opp på de rareste steder.

Midt i raunefjorden lå det en eller to

På vestsiden av korsfjorden lå det en

I bjørenfjorden lå det en

I langenuen mellom Huglo og Stord lå det to

 

Fellesnevneren for plasseringen av disse blåsene er at de ligger på dypt vann, langt fra land - gjerne midtfjords og midt i leia. De har ingen flagg - bare vanlige oransje blåser.

 

Hva kan dette være??

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fellesnevneren for plasseringen av disse blåsene er at de ligger på dypt vann, langt fra land - gjerne midtfjords og midt i leia. De har ingen flagg - bare vanlige oranse blåser.

Et råtips!

 

Kan det stemme at dybden lå et sted mellom 40 - 50 meter, der blåsene lå? I så fall er det krebseteiner. Eller, hvis det var litt grunnere (25-35 meter) og over fjellbunn, så var det ulovlige hummerteiner.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Eg også synes det ligger fryktelig mye blåser på sjøen. Tror nok dette er fiskeredskaper ol.

Husker det var like før vi kjørte på en slik blåse, Dvs. det var en gjennomsiktig blåse ala spylervæskekanne. Skulle gå fra Selje til Måløy. Mye vind og bølger som slo over dekk. GPS som sviktet og dette var føste gang vi var i dette varvannet. Pluselig passerte vi en slik blåse ca. 1 meter fra båtsiden! Helt umulig å se! Dette var også lant fra lang. Tenkt å fått denne i propellen!

 

Så til alle som fisker: brukt skikkelige blåser som er lett å se!

Link to post
Share on other sites

En kan vel ikke legge ut garn midt i Langenuen??? Det er jo en ekstremt trafikkert strekning der blant annet danskebåten og englandsbåten går jevnlig.

Raunefjorden er også en trafikkert lei, selv om de største båtene går vatlestraumen er det mange mellomstore båter som velger kobberleia og raunefjorden.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Hei tj

 

Var en tur til Lønøy i dag og paserte flere blåser. De fleste er orange men noen også

gjennomsiktige plastkanner, den verste å oppdage er de svarte pl.kannene. :diving:

Utenfor Tekslo i fjor la jeg merke til en isoporbit med noe snøre rundt som lå og drev

i flere dager, dro opp snøre av nyskjerrighet og fant en pigghå halvspist i enden.

Er dette en fiskemetode!!(pass på fiskeutstyret). :diving:

 

Hilsen Pilar

Link to post
Share on other sites

Har som nevnt i en annen tråd gått fra Bergen til Halsnøy i dag. På min ferd kjørte jeg forbi endel blåser som jeg ikke skjønner hvorfor var der. Når jeg ikke skjønner dette blir jeg litt usikker på hvilken siden jeg skal passere og hvor langt unna jeg bør holde meg.

 

Fenomenet med løse blåser dukker opp på de rareste steder.

Midt i raunefjorden lå det en eller to

På vestsiden av korsfjorden lå det en

I bjørenfjorden lå det en

I langenuen mellom Huglo og Stord lå det to

 

Fellesnevneren for plasseringen av disse blåsene er at de ligger på dypt vann, langt fra land - gjerne midtfjords og midt i leia. De har ingen flagg - bare vanlige oransje blåser.

 

Hva kan dette være??

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Jasså.. du var heilt nede til meg uten at eg fekk vite dette... Hmmm. Dårligt gjort.. (Spøk)

 

Dere er velkommen

 

Blåsene du ser er nok ikke garn men liner.. Noe vi setter både på grunt og djupt vatn.

Fra en 30 meter og ned til et par hundre meter.

 

Neste gang dere er på desse kanter så gi en lyd her først da.. Kom innom på kaffe..

Adresse: Sunde i SHL

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det er stadig garn som ligger ute i lange perioder uten tilsyn. Har dratt opp endel garn og ruser som har ligget flere uker i sjøen. Dette er utstyr som ligger å fisker og agner seg selv med masse råtten fisk og krabber. Minner om de spanske garna som det prates om på nyhetene.

 

Er møkk lei av at så mange ikke overholder reglene. Jeg drar konsekvent opp alle blåser jeg finner som ligger ute i lenger tid, og alle som ligger for grunt utenfor hummersesongen. De havner på bålet. Varsler også eier pr telefon dersom det står på blåsa, som regel hyttefolk som ikke har ruket å dra opp garna før de drar hjem!

 

Oppfordrer alle båtfolk til å gjøre det samme!

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg drar konsekvent opp alle blåser jeg finner som ligger ute i lenger tid, og alle som ligger for grunt utenfor hummersesongen.

 

Håper du ikke drar forbi Halsnøy og drar opp krabbeteinene mine som ofte ligger på grunt vann. De har selvfølgelig rømningsvei for hummeren.

Visste ikke at det var et minstedyp for å sette krabbeteinene. Her er vist et sett med regler jeg må sette meg mer inn i.

Noen som kan si noe om minstedybden ?

 

Så til blåsene som ligger på dypt vann.

Tenkte også på liner, men har ingen erfaring med dem. Om det er liner, går tauet da rett ned fra blåsen eller må jeg holde veldig god avstand for å slippe tau i propellen?

 

tj

Link to post
Share on other sites

Dette med blåser, plastkanner osv. er de siste årene blitt et kjempeproblem i de farvannene jeg går. Har ved flere anledninger så vidt oppdaget dem i siste liten. Det er ikke uvanlig lenger at folk legger teiner og garn midt i den mest trafikerte leia bare merket med en plastkanne! Det har vært fristende noen ganger å ta fram den store skarpe kniven....

Link to post
Share on other sites

Det hender også att trålere og/eller snurevad båter legger ut tauene sine til lagring i havet. Disse merker de kun med enkle blåser.

 

Tauene til f.eks. linefiske stikker forholdsvis rett ned fra blåsene, men her i Nord N. så brukes det "Staur" (pinne med flagg i toppen) i Nord enden av ei line. Så det er lett å se forskjellene.

 

Krabbe teinene er kun merket med blåse. :crazy:

 

Hvor vidt tauene fra blåsa stikker ned eller er i vannlinja er avhengig av dybde og strømen i vannet.

Link to post
Share on other sites

Håper du ikke drar forbi Halsnøy og drar opp krabbeteinene mine som ofte ligger på grunt vann. De har selvfølgelig rømningsvei for hummeren.

Visste ikke at det var et minstedyp for å sette krabbeteinene. Her er vist et sett med regler jeg må sette meg mer inn i.

Noen som kan si noe om minstedybden ?

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis jeg ikke husker helt feil. Så er minste dybden i området svenskegrensen/lindesnes 25 mtr.

 

Hvordan det er resten av landet vet jeg ikke.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Blåser som er benyttet til garn og linebruk;alt faststående bruk,SKAL være behørig merket med

fiskerens/fartøyets konsesjonsnummer.

 

http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/for1101.htm

 

 

 

 

 

Ellers så ser nå JEG helst at fiskerioppsynet konfiskerer og fjerner umerket bruk,

Selvtekt har jeg aldri hatt sansen for!!!!

 

:sailing:

 

Redigert:Slenger på denne også: http://odin.dep.no/filarkiv/232847/Forskri...ket_i_sjoen.pdf

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blåser som er benyttet til garn og linebruk;alt faststående bruk,SKAL være behørig merket med

fiskerens/fartøyets konsesjonsnummer.

 

http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/for1101.htm

Ellers så ser nå JEG helst at fiskerioppsynet konfiskerer og fjerner umerket bruk,

Selvtekt har jeg aldri hatt sansen for!!!!

 

:sailing:

 

Redigert:Slenger på denne også: http://odin.dep.no/filarkiv/232847/Forskri...ket_i_sjoen.pdf

<{POST_SNAPBACK}>

Fiskerioppsynet er så godt som fraværende og har aldri vært i stand til å utføre denne oppgaven. Å fjerne gammelt utstyr som ligger å dreper kan du gjøre med god samvittighet. Du gjør eieren en tjeneste ettersom de faktisk har ett forklaringsproblem og gode utsikter til bøter dersom fiskerioppsynet skulle finne utstyret først..
Link to post
Share on other sites

Er møkk lei av at så mange ikke overholder reglene. Jeg drar konsekvent opp alle blåser jeg finner som ligger ute i lenger tid, og alle som ligger for grunt utenfor hummersesongen. De havner på bålet. Varsler også eier pr telefon dersom det står på blåsa, som regel hyttefolk som ikke har ruket å dra opp garna før de drar hjem!

 

Oppfordrer alle båtfolk til å gjøre det samme!

<{POST_SNAPBACK}>

Bare hold deg langt vekk fra MIN redskap du gutten min. :boxing:

Hva vet du om hva jeg har i enden på blåsa mi !!

Og når fikk du politi myndighet . :nonod:

Ps, tar jeg deg i å trekke min redskap, kan du regne med en svømmetur...

 

 

Link to post
Share on other sites

Håper du ikke drar forbi Halsnøy og drar opp krabbeteinene mine som ofte ligger på grunt vann. De har selvfølgelig rømningsvei for hummeren.

Visste ikke at det var et minstedyp for å sette krabbeteinene. Her er vist et sett med regler jeg må sette meg mer inn i.

Noen som kan si noe om minstedybden ?

 

Så til blåsene som ligger på dypt vann.

Tenkte også på liner, men har ingen erfaring med dem. Om det er liner, går tauet da rett ned fra blåsen eller må jeg holde veldig god avstand for å slippe tau i propellen?

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Neida, de får stå i fred, jeg var nok litt kverrulant. :fishing: Siktet mest til gammelt utstyr som ikke eier bryr seg med å dra opp etter sommerferien.

 

Tidligere var minstedybden 25 meter i hummer-fredningstiden. Det vil si at man kunne sette teiner grunnere enn 25m kun i Oktober. 1.Mai kom det nye regler som er mye enklere å forholde seg til. Ettersom jeg forstår så kan man nå sette teiner på grunt vann hele året. Er usikker på om forbudet mot garn på grunt vann fortsatt gjelder, ettersom garn fortsatt ikke tillates brukt til fiske etter hummer.

http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/aktuel...verk_for_hummer

Det viktigste er uansett å sette ut hummer i fredningstiden, og overholde mistemålet.

Link to post
Share on other sites

Bare hold deg langt vekk fra MIN redskap du gutten min.  :boxing:

Hva vet du om hva jeg har i enden på blåsa mi !!

Og når fikk du politi myndighet .  :nonod:

Ps, tar jeg deg i å trekke min redskap, kan du regne med en svømmetur...

<{POST_SNAPBACK}>

Åja?? :boxing::diving::lol:

Skal ikke røre redskapen din, lover! :lol: Som sagt så var det overdrevet, siktet til gammelt forlatt utstyr som har ligget nedgrodd i lengre tid.

Link to post
Share on other sites

Neida, de får stå i fred, jeg var nok litt kverrulant.  :fishing:  Siktet mest til gammelt utstyr som ikke eier bryr seg med å dra opp etter sommerferien.

 

Tidligere var minstedybden 25 meter i hummer-fredningstiden. Det vil si at man kunne sette teiner grunnere enn 25m kun i Oktober. 1.Mai kom det nye regler som er mye enklere å forholde seg til. Ettersom jeg forstår så kan man nå sette teiner på grunt vann hele året. Er usikker på om forbudet mot garn på grunt vann fortsatt gjelder, ettersom garn fortsatt ikke tillates brukt til fiske etter hummer.

http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/aktuel...verk_for_hummer

Det viktigste er uansett å sette ut hummer i fredningstiden, og overholde mistemålet.

<{POST_SNAPBACK}>

Til informasjon så er det besluttet at disse reglene IKKE skal innføres allikevel. Det har blitt satt ned en gruppe som skal revidere reglene og komme med et nytt forslag.

Link to post
Share on other sites

Til informasjon så er det besluttet at disse reglene IKKE skal innføres allikevel. Det har blitt satt ned en gruppe som skal revidere reglene og komme med et nytt forslag.

<{POST_SNAPBACK}>

Kor har du det frå?

 

Eg klarer ikkje finna noko om det på Fiskeridirektoratet sine nett-sider. Berre denne: http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/aktuel..._verne_hummeren

 

Det er rett at FD har sett ned ei gruppe som skal sjå på reguleringa av hummarfisket, men oppnemninga av denne gruppa er ein del det same vedtaket som fjernar kravet om minste-djupne for krabbbeteiner.

Link to post
Share on other sites

Til informasjon så er det besluttet at disse reglene IKKE skal innføres allikevel. Det har blitt satt ned en gruppe som skal revidere reglene og komme med et nytt forslag.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg var i kontakt med fiskeridirektoratet i Bergen i sidste uke. Der kunne en hyggelig mann fortelle meg at han hadde ikke hørt om nye regler, og at reglerne for Hordaland var som de alltid har vert: I hummerens fredningstid skal teiner ha 2 rømningsveie med dia. 80 mm. hvis teinerne settes grunnere enn 15 meter.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...