Frøken Fryd Svart 21.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2005 Om du må ha dobbelinstallasjon kan du se på 2xD3 190 hk. D3 har 160 hk i år - kommer straks med 190 hk. Lite og lett motor med masse dreimoment. 160 hk med dp drev koster ca 220.000 kroner pr stk. Med single prop drev mener jeg å huske at prisen er ca 10.000 kroner lavere. <{POST_SNAPBACK}> 160 er vel for smått, 190 kunne vurderes men jeg tror de blir for dyre allerede. Må ha nytt drev ved bruk av Volvo. Du har ikke tilfeldigvis pris på d3 190hk med drev? Bravo 2 drevene jeg har kan shinest opp for noen tusenlapper, i tillegg må propellen byttes. Må sikkert ut med 500 lapper om jeg skal gå for volvo, med steyr blir det godt under 400 og flere hester. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2005 Del på Facebook Svart 21.August.2005 (redigert) 160 er vel for smått, 190 kunne vurderes men jeg tror de blir for dyre allerede. Må ha nytt drev ved bruk av Volvo. Du har ikke tilfeldigvis pris på d3 190hk med drev? <{POST_SNAPBACK}> Nei, jeg har desverre ikke det. Jeg så info om D3 190 i en svensk annonse fra VP - men ingen priser. Men om du regner prisen pr hk på 160 og regner med samme på 190 blir det omtrent 260.000 pr motor. Det er vel omtrent der den havner kan jeg tenke meg. Sjekk ut denne tråden også. Fordelen med VP er tilgang på reservedler/service - samt at jeg fortsatt tror at båten har større verdi om du skal selge med VP motorer enn Steyr (bare fordi VP er mer anerkjent enn Steyr) Redigert 21.August.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 21.August.2005 Del på Facebook Svart 21.August.2005 Ha i tankene at Volvo sine drev er suverene angående effektutnyttelse, i forhold til feks mercruiser sine. Som regel må en 30-40 hk opp for å matche volvo sine ytelser/prestasjoner. I feks Båtmagasinet nr.10 fra 1999, kan en lese en test som er gjort med flipper 787. Der blir AD41P (200hk/motor 188/propell) med 290DP-E testa mot Yanmar 4LHA (230hk/motor 207propell) med Bravo 3 drev. Volvoen slo Yanmaren i samtlige testa, unntatt toppfart der yanmaren var 1,5knop raskare. Men når en drog av 300omdr. var volvoen 1,5knop raskare, og sånn fortsatte det. I akselerasjons-testen 0-20knop brukte volvoen 15,4sek, menst yanmaren brukte 22,2. 0-25knop gikk på henholdsvis 18,4 og 26. Og det mest rettferdige ville vel vært å sammenligna Kad 43 (230hk) mot yanmaren? Vekt på volvo-pakken var 538kg, og yanmar/mercruiser pakken var 282kg. Seie ikkje at yanmar er en dårlig motor, missforstå meg rett, men at drev spiller en enormt stor rolle. Litt greit å ha dette i tankane før en bestemmer seg....... Var stort oppstyr etter denne testen som blei gjort av Lasse Lindèn i Finnland... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.August.2005 Del på Facebook Svart 21.August.2005 Vil bare tilføye at den sammenligningen som nevnes her var litt sær, da motorene har forskjellig effektkurve. Det ble ikke tatt hensyn til at det var forskjellige hk. når man slakket ned. Dette har vært omtalt grundig på Båtplassen tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2005 Del på Facebook Svart 21.August.2005 Båtprodusenter har å sendt tilbake alle de gamle KAD motorene til VP ettersom disse går ut av sortimentet til VP nå. Det finnes flere forhandlere som selger ut disse motorene billig, bl.a. LaSa i Oslo. Annonse finner du på Båtmagasinet Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2005 Båtprodusenter har å sendt tilbake alle de gamle KAD motorene til VP ettersom disse går ut av sortimentet til VP nå. Det finnes flere forhandlere som selger ut disse motorene billig, bl.a. LaSa i Oslo. Annonse finner du på Båtmagasinet <{POST_SNAPBACK}> Har bedt om priser via mail Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 29.August.2005 Del på Facebook Svart 29.August.2005 Har du tatt med Mercruiser sin 4 sylindrede diesel på 200 hk i vurderingen Alle detaljer på Mercruiser din hjemmeside. Hva er utvekslingen på Bravo 2 drevene dine ?? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 29.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2005 Båtprodusenter har å sendt tilbake alle de gamle KAD motorene til VP ettersom disse går ut av sortimentet til VP nå. Det finnes flere forhandlere som selger ut disse motorene billig, bl.a. LaSa i Oslo. Annonse finner du på Båtmagasinet <{POST_SNAPBACK}> De skulle ha 500 lapper for to stykk kad-44 med stålpropeller, prisen er nok ikke så ille men det er mye penger... Har du tatt med Mercruiser sin 4 sylindrede diesel på 200 hk i vurderingen Alle detaljer på Mercruiser din hjemmeside. Hva er utvekslingen på Bravo 2 drevene dine ?? <{POST_SNAPBACK}> Har ikke vurdert Mercruiser i utgangspunktet, har du noen linker til norske leverandører? Er dette motorer å satse på?! Turtallet på v8 som stod ombord før ligger på 4400-4800, utvekslingen vet jeg ikke men må sikkert opp en størrelse i propeller ved dieselinstallasjon (propellene jeg har er ikke gode, lagt i ro for mye, samme med anoder) Steyr 236 ser ut til å havne på 180 lapper på hver side, noen som har formening om denne prisen? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 29.August.2005 Del på Facebook Svart 29.August.2005 (redigert) Utvekslingen står øverst på venstre side av drevet f.eks 2 00 R (ganske liten skrift) Propellene og anoder må du nok skifte og underdelen av drevet kan du bytte til B3. Mange muliheter, men mercruiser anbefaler ikke B3 på båter som går under 30 kn mens VP bruker duoprop på det meste. Uansett tror jeg du bør velge lette innstallasjoner http://marine.cummins.com/public_cummins/c...tId=13&menuId=1 klikk på Performancecurve and datasheet Redigert 29.August.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 29.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2005 Utvekslingen står øverst på venstre side av drevet f.eks 2 00 R (ganske liten skrift) Propellene og anoder må du nok skifte og underdelen av drevet kan du bytte til B3. Mange muliheter, men mercruiser anbefaler ikke B3 på båter som går under 30 kn mens VP bruker duoprop på det meste. Uansett tror jeg du bør velge lette innstallasjoner http://marine.cummins.com/public_cummins/c...tId=13&menuId=1 klikk på Performancecurve and datasheet <{POST_SNAPBACK}> Må sjekke utvesklingen på drevene i morgen, skjønner ikke helt det med B3 og under 30 knop, men har lest mye negativt om b3 drev så det blir vel neppe noe av. Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 29.August.2005 Del på Facebook Svart 29.August.2005 Vekt på volvo-pakken var 538kg, og yanmar/mercruiser pakken var 282kg. <{POST_SNAPBACK}> yanmar/mercruiser pakken 282kg????? Neppe! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2005 yanmar/mercruiser pakken 282kg????? Neppe! <{POST_SNAPBACK}> Høres ut som motor uten drev det der ja. Sitér dette innlegget Link to post
Ardea 870 Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 2 STK KAD 44 2001 MOD SELGES Noe å tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2005 (redigert) 2 STK KAD 44 2001 MOD SELGES Noe å tenke på? <{POST_SNAPBACK}> Tok en telefon, prisen var per stykk uten propeller og ett sett med instrumenter... Takker uansett for tipset Redigert 30.August.2005 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 (redigert) Tok en telefon, prisen var per stykk uten propeller og ett sett med instrumenter... Takker uansett for tipset <{POST_SNAPBACK}> Tror dette blir alt for tungt og stort for denne båten. Bortimot 600kg pr installasjon En ting til som må tas med i betraktning når du skal beregne vekt er at diesel er tyngre enn bensin Hvor mye vil det utgjøre på full tank Redigert 30.August.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 30.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2005 Tror dette blir alt for tungt og stort for denne båten. Bortimot 600kg pr installasjon <{POST_SNAPBACK}> Hvor tungt er ett Bravo 2 drev da? Tipper at en Steyr 236 med bravo 2 drev veier rundt 450kg? Prisen på 236 er 2x180.000,- pluss nye anoder og propeller til drevene. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 Steyr 236 er et av alternativene som veier minst og jeg har ikke hørt noen si noe negativt om motorene og importøren får skryt av de som har hatt problemer. Dessuten tror jeg du får et romslig motorrom med denne motoren Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 30.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2005 Utvekslingen står øverst på venstre side av drevet f.eks 2 00 R (ganske liten skrift) <{POST_SNAPBACK}> Hvor nøyaktig stod dette tallet? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 Har du vekten på drevet, så plusser du bare på vekten av motoren som er 307kilo, iflg. spec. til Steyr Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2005 Bravo 2 er 62 kg 236 er 305 kg Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 ja da skal regnestykket bli enkelt, da..... Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 Hvor nøyaktig stod dette tallet? <{POST_SNAPBACK}> Du kan jo vri på det, og telle omdreiningen òg. Bare merke nøyaktig. Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 Hvor nøyaktig stod dette tallet? <{POST_SNAPBACK}> På venstre side av drevet, nesten på toppen. Lite og vanskelig å se. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 31.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2005 Du kan jo vri på det, og telle omdreiningen òg. Bare merke nøyaktig. <{POST_SNAPBACK}> Kan ikke lese hva det står på drevet, men teller 2:1 forhold Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 Det er det samme som jeg og flere andre har. Hvor stor er propellene dine da ?? Nå er det bare og levere alle opplysninger til motorlevrandøren så kalkulerer de farten Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.