Jump to content

Bayliner 3258 1996 motorvalg


Frøken Fryd

Recommended Posts

Leser følgende på ene propellen:

 

48 18616 A49 21P med forbehold om trykk/lese-feil :rolleyes:

 

I følge denne siden finnes en propell som heter "48-18616-21 16-3/4 21 21RBRII", antar at dette er den samme.

 

På en annen side er tilstanden til propellene ubrukelig. :smash:

 

Har sendt mail til Univa angående fartsberegning...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Propkalkulator sier 18,5 x 17,5 når jeg legger inn vekt på 45oo kg max speed på 26,5 kn. Disse kalkulatorene er ikke helt korrekte så du må nok regne med litt prøving og feiling.

Siden steyr 236 har et ganske høyt max turtall så kan det hende det lønner seg med B3 :confused: men det vet jeg ingenting om og Univa vurderer vel alt dette. :rolleyes:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser ut til at jeg går for Steyr og de eksisterende drevene.

 

Så jeg trenger en liten innkjøpsliste til drevene, propellene venter jeg med:

 

Legger ved ett bilde av ene drevet, men hva bør jeg bytte på det?

Anodesett må skiftes

Propellene også, men det venter jeg med til det er beregnet dimmensjon.

Hva med belger, pakninger osv.?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hvor mye betalte du får drevene da? Jeg drar til usa i morgen så da tenkte jeg å handle det jeg trenger til drevene når jeg først er der. Derfor jeg spør igrunn.

 

Anodesett

Belger til gir, eksos og aksling?

pakning?

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje du skulle skiftet gimbal bearing (lager) i transomen også eller i hverfall sjekket at det er i orden. Oljen bør du skifte og sjekke om der er vann i denne. Har du fått svar på propellkalkulasjon fra Univa. MYE billigere propeller over there.

Brumle : hvordan passet propellen som fulgte med på din nye innstallasjon???

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Snakket med en hyggelig kar i går med samme båt og to steyr 236 med bravo 2 drev, hans kalkulasjoner var fra Univa og var på 33 knop maks. Han hadde dog problemer med vaiere og fikk bare 70% men båten gjorde da 29 knop, det kan jo ikke være ille :-P

 

Får ta kontakt med Univa angående kalkulasjoner.

 

Olje er vel ikke så aktuellt å ta med seg på flyet, når det gjelder motorene/drevene så er disse gått 261 timer så jeg tviler på at det er noe mekanisk slitasje på de. Nå er jo jeg reist da så jeg får ikke sjekket noe, men setter fortsatt pris på forslag til hva som bør byttes!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering:

Etter mye reising på jobben er jeg endelig tilbake og fortsetter prosjektet.

 

Har begynt demonteringen av de flotte teppene som amerikanerene er så glad i ;-) Her skal det selvsagt legges ned noe litt flottere. Har fått installert ladere så da er det kommet lys i båten (landstrøm). Litt ombygging av førermiljø må også til for å få det slik en vil. Har handlet litt mens jeg var borte også, anodesett, pakningsett, belger og lager, og endel brytere og lysdimmere. Så nå har jeg litt å henge fingrene i.

 

Videre er papirene ifm. ce merkingen ferdig og skilt ferdiglaget.

Jeg manger derimot utstyr for brannsikring og manuel lensepumpe før dokumentene kan sendes for godkjenning.

 

Skal prøve å komme med noen bilder når jeg kommer så langt :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå fått montert Targabøylen med to stykk gps antenner nedfelt på hver side og to lys under.

Bilde

 

Ellers er papirer ifm. ce mottat og klar til å sendes videre.

 

Når jeg kommer hjem igjen neste gang står installasjon av manuell lensepumpe og brannannlegg for tur. (og masse annet :wink: )

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vil bare presisere at dette er en brukt båt

Du trenger like fullt godkjenning :yesnod: Dette er ikke inkludert i CE-godkjenningen, vet du. :lol:

 

Har ingen tente trær her på bruket, men var med og tente julegranen i Holtet i ettermiddag, med påfølgende dinering hos moder'n og gamlingen. Møtte til og med julenissen, tro det eller ei. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du trenger like fullt godkjenning :yesnod: Dette er ikke inkludert i CE-godkjenningen, vet du. :lol:

 

Har ingen tente trær her på bruket, men var med og tente julegranen i Holtet i ettermiddag, med påfølgende dinering hos moder'n og gamlingen. Møtte til og med julenissen, tro det eller ei. :rolleyes:

Har skrevet mail til Bilde at jeg ønsker ce godkjenning til jul, så han er nok ute og shopper nå tenker jeg!

 

PS! Innlegget gjaldt din ombordstigning, ikke ce godkjenning :wink:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nissen har vert snill i år!

 

Jeg har akkurat kommet hjem fra 4 uker på jobb og har 3 gode nyheter!

 

-Julen blir feiret i hovedstaden - Bergen selvsagt!

-3 stykk Baatplassen kalendere er kommet i posten (godt jobbet!)

-Julenissen har sendt meg CE-godkjenning.

 

Så nå er jeg klar for å fortolle båten :cheers:

Link to post
Share on other sites

Gode ideer. Kanskje vi skulle starte et eget parti før neste valg. Det er jo henimot umulig å gjøre tingene verre enn de politikerne som allerede er valgt, så vi burde jo ha gode sjanser. Særlig med løsrivelses-strategien. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I går kom bekreftelsen av tollklareringen i posten, ikke så ille igrunn med tanke på at jeg har vert bortreist halve tiden. 4 1/2 måned tok det fra båten kom til Bergen til den ble klarert inn.

 

Oppussingen (ombygging er vel mer riktig og kalle det) er i full gang.

 

Fikk også en orginal brosjyre i posten i går kjøpt på eBay, litt arti å ha :smiley:

 

 

:newyearcheers:

 

I morgen må alle huske å stille klokken tilbake Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...