Jump to content

Bayliner 3258 1996 motorvalg


Frøken Fryd

Recommended Posts

Om du må ha dobbelinstallasjon kan du se på 2xD3 190 hk. D3 har 160 hk i år - kommer straks  med 190 hk. Lite og lett motor med masse dreimoment.

160 hk med dp drev koster ca 220.000 kroner pr stk. Med single prop drev mener jeg å huske at prisen er ca 10.000 kroner lavere.

<{POST_SNAPBACK}>

160 er vel for smått, 190 kunne vurderes men jeg tror de blir for dyre allerede. Må ha nytt drev ved bruk av Volvo. Du har ikke tilfeldigvis pris på d3 190hk med drev?

 

Bravo 2 drevene jeg har kan shinest opp for noen tusenlapper, i tillegg må propellen byttes.

Må sikkert ut med 500 lapper om jeg skal gå for volvo, med steyr blir det godt under 400 og flere hester.

Link to post
Share on other sites

160 er vel for smått, 190 kunne vurderes men jeg tror de blir for dyre allerede. Må ha nytt drev ved bruk av Volvo. Du har ikke tilfeldigvis pris på d3 190hk med drev?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, jeg har desverre ikke det. Jeg så info om D3 190 i en svensk annonse fra VP - men ingen priser. Men om du regner prisen pr hk på 160 og regner med samme på 190 blir det omtrent 260.000 pr motor. Det er vel omtrent der den havner kan jeg tenke meg.

 

Sjekk ut denne tråden også. Fordelen med VP er tilgang på reservedler/service - samt at jeg fortsatt tror at båten har større verdi om du skal selge med VP motorer enn Steyr (bare fordi VP er mer anerkjent enn Steyr)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ha i tankene at Volvo sine drev er suverene angående effektutnyttelse, i forhold til feks mercruiser sine. Som regel må en 30-40 hk opp for å matche volvo sine ytelser/prestasjoner.

I feks Båtmagasinet nr.10 fra 1999, kan en lese en test som er gjort med flipper 787. Der blir AD41P (200hk/motor 188/propell) med 290DP-E testa mot Yanmar 4LHA (230hk/motor 207propell) med Bravo 3 drev. Volvoen slo Yanmaren i samtlige testa, unntatt toppfart der yanmaren var 1,5knop raskare. Men når en drog av 300omdr. var volvoen 1,5knop raskare, og sånn fortsatte det. I akselerasjons-testen 0-20knop brukte volvoen 15,4sek, menst yanmaren brukte 22,2. 0-25knop gikk på henholdsvis 18,4 og 26.

Og det mest rettferdige ville vel vært å sammenligna Kad 43 (230hk) mot yanmaren?

Vekt på volvo-pakken var 538kg, og yanmar/mercruiser pakken var 282kg.

 

Seie ikkje at yanmar er en dårlig motor, missforstå meg rett, men at drev spiller en enormt stor rolle.

Litt greit å ha dette i tankane før en bestemmer seg.......

 

 

Var stort oppstyr etter denne testen som blei gjort av Lasse Lindèn i Finnland...

Link to post
Share on other sites

Båtprodusenter har å sendt tilbake alle de gamle KAD motorene til VP ettersom disse går ut av sortimentet til VP nå. Det finnes flere forhandlere som selger ut disse motorene billig, bl.a. LaSa i Oslo. Annonse finner du på Båtmagasinet

<{POST_SNAPBACK}>

De skulle ha 500 lapper for to stykk kad-44 med stålpropeller, prisen er nok ikke så ille men det er mye penger...

 

Har du tatt med Mercruiser sin 4 sylindrede diesel på 200 hk i vurderingen

Alle detaljer på Mercruiser din hjemmeside.

Hva er utvekslingen på Bravo 2 drevene dine ??

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke vurdert Mercruiser i utgangspunktet, har du noen linker til norske leverandører? Er dette motorer å satse på?! Turtallet på v8 som stod ombord før ligger på 4400-4800, utvekslingen vet jeg ikke men må sikkert opp en størrelse i propeller ved dieselinstallasjon (propellene jeg har er ikke gode, lagt i ro for mye, samme med anoder)

 

Steyr 236 ser ut til å havne på 180 lapper på hver side, noen som har formening om denne prisen?

Link to post
Share on other sites

Utvekslingen står øverst på venstre side av drevet f.eks 2 00 R (ganske liten skrift) Propellene og anoder må du nok skifte og underdelen av drevet kan du bytte til B3. Mange muliheter, men mercruiser anbefaler ikke B3 på båter som går under 30 kn :confused: mens VP bruker duoprop på det meste. Uansett tror jeg du bør velge lette innstallasjoner :yesnod:

http://marine.cummins.com/public_cummins/c...tId=13&menuId=1

 

klikk på Performancecurve and datasheet

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Utvekslingen står øverst på venstre side av drevet f.eks 2 00 R (ganske liten skrift)  Propellene og anoder må du nok skifte og underdelen av drevet kan du bytte til B3. Mange muliheter, men mercruiser anbefaler ikke B3 på båter som går under 30 kn :confused:  mens VP bruker duoprop på det meste.  Uansett tror jeg du bør velge lette innstallasjoner :yesnod:

http://marine.cummins.com/public_cummins/c...tId=13&menuId=1

 

klikk på Performancecurve and datasheet

<{POST_SNAPBACK}>

Må sjekke utvesklingen på drevene i morgen, skjønner ikke helt det med B3 og under 30 knop, men har lest mye negativt om b3 drev så det blir vel neppe noe av.
Link to post
Share on other sites

Tok en telefon, prisen var per stykk uten propeller og ett sett med instrumenter...

 

Takker uansett for tipset  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror dette blir alt for tungt og stort for denne båten. Bortimot 600kg pr installasjon :confused:

 

En ting til som må tas med i betraktning når du skal beregne vekt er at diesel er tyngre enn bensin :blush: Hvor mye vil det utgjøre på full tank :confused:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...