Jump to content

I gir eller fri under seiling


niasjan

Recommended Posts

@Hulda jau, jeg fullførte aldri ingeniørutdanningen min, men jeg fikk B på eksamen i fysikk på 1. året. Koble det til at mitt hode er en svamp for unyttig og ubrukelig informasjon og kunnskap jeg aldri vil få bruk for - unntatt på diskusjonsforum og i kommentarfelt - så har du grunnlaget for ovenstående innlegg. :giggle:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Du har ikke båt.

Bortsett fra det :-) Min forrige seiler hadde en Yanmar 2 GM med seildrev. Der sto det med krigstyper at det ville skade giret om girhendelen ble operert uten at motoren gikk. Så om jeg skulle seile med giret i revers, måtte jeg stoppe motoren i revers. Da ville jeg ikke kunne starte igjen, systemet i all sin enkelhet hadde startsperre som hindret start for andre pos. enn nøytral. Hulda har hydraulisk gir og fast propell, der snurrer det uansett. Det er nokså forskjellig rundtomkring. Analogien i det å seile med fast propell låst fra å rotere blir som å taue en bøtte etter båten, har jeg sansen for.

Link to post

Jeg låste propellen i bakk under seil en periode. Da opplevde jeg at det ble helt umulig å få giret tilbake i nøytral. Måtte starte motoren med giret i revers for så å sette det tilbake i nøytral.

Forøvrig blir det av og til veldig mye vibrasjon i båten når man surfer nedover store bølger med giret i fri (trebladet fast propell). Når båten bikker 8-9 knop, kjenner man det rister. Har aldri problemer med vibrasjon ellers.

Link to post
Hulda skrev for 20 timer siden:

Du har ikke båt.

Bortsett fra det :-) Min forrige seiler hadde en Yanmar 2 GM med seildrev. Der sto det med krigstyper at det ville skade giret om girhendelen ble operert uten at motoren gikk. Så om jeg skulle seile med giret i revers, måtte jeg stoppe motoren i revers. Da ville jeg ikke kunne starte igjen, systemet i all sin enkelhet hadde startsperre som hindret start for andre pos. enn nøytral. Hulda har hydraulisk gir og fast propell, der snurrer det uansett. Det er nokså forskjellig rundtomkring. Analogien i det å seile med fast propell låst fra å rotere blir som å taue en bøtte etter båten, har jeg sansen for.

 

Hei.

 

Me har to Yanmar GM20F, med SD20 segldrev. Toblada Flex-o-Fold foldepropellar.

 

Når meg stoppar motorane for å segla set me alltid motorane i revers, og så tilbake til nøytral/fri. Dette for at propellvingene skal klappa saman.

 

Dette har gått fint i 16 år.

 

Kva propell hadde du på den båten Hulda?

 

Ask

 

Link to post

Det er jo stor forskjell på foldepropell , der man setter i revers for max motstand for at den skal klappe sammen (for minimal motstand), og fastbladet, der man lar den snurre for minst mulig motstand.

 

Men er det ikke noen utfordringer med smøring på enkelte installasjoner hvis akslingen snurrer uten at motoren går ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Erik skrev 3 minutter siden:

Men er det ikke noen utfordringer med smøring på enkelte installasjoner hvis akslingen snurrer uten at motoren går ?

 

Ja dersom man har hydraulisk girkasse bør man starte opp av og til, den snurrer jo med akslingen uansett om den står i gir eller ikke når motoren er av. Jeg fikk beskjed om å starte hver fjerde time når vi seiler for å kjøle girkassen. Beskjeden kom fra verkstedet som monterte girkassen. Jeg har hydraulisk ZF-gear og tre-bladet fast propell på aksling.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...