Indy Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Trådstarter har Brunton foldepropell, noen her som ikke har fått med seg det... Hadde selv Jeanneau med Flexofold, Yanmar motor og gear, i instruksjonsboken fra Jeanneau sto det at gear skulle stå i revers under seil. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Siden 2016 er jeg sikker på at trådstarter har finni ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 @Hulda jau, jeg fullførte aldri ingeniørutdanningen min, men jeg fikk B på eksamen i fysikk på 1. året. Koble det til at mitt hode er en svamp for unyttig og ubrukelig informasjon og kunnskap jeg aldri vil få bruk for - unntatt på diskusjonsforum og i kommentarfelt - så har du grunnlaget for ovenstående innlegg. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Hulda Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Nå må du ikke ødelegge imagen din! Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Så ikke alderen på tråden, nei... ovenstående står i instruksjonsboken på min nye båt. Det er nok helt utenkelig at noen vil sette fastpropell på den, så dette er nok en generell regel på denne gearboksen fra Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Du har ikke båt. Bortsett fra det :-) Min forrige seiler hadde en Yanmar 2 GM med seildrev. Der sto det med krigstyper at det ville skade giret om girhendelen ble operert uten at motoren gikk. Så om jeg skulle seile med giret i revers, måtte jeg stoppe motoren i revers. Da ville jeg ikke kunne starte igjen, systemet i all sin enkelhet hadde startsperre som hindret start for andre pos. enn nøytral. Hulda har hydraulisk gir og fast propell, der snurrer det uansett. Det er nokså forskjellig rundtomkring. Analogien i det å seile med fast propell låst fra å rotere blir som å taue en bøtte etter båten, har jeg sansen for. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Omvendt drivanker altså. Nyttig. :D Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
S/Y Emma Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Jeg låste propellen i bakk under seil en periode. Da opplevde jeg at det ble helt umulig å få giret tilbake i nøytral. Måtte starte motoren med giret i revers for så å sette det tilbake i nøytral. Forøvrig blir det av og til veldig mye vibrasjon i båten når man surfer nedover store bølger med giret i fri (trebladet fast propell). Når båten bikker 8-9 knop, kjenner man det rister. Har aldri problemer med vibrasjon ellers. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ask Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Hulda skrev for 20 timer siden: Du har ikke båt. Bortsett fra det :-) Min forrige seiler hadde en Yanmar 2 GM med seildrev. Der sto det med krigstyper at det ville skade giret om girhendelen ble operert uten at motoren gikk. Så om jeg skulle seile med giret i revers, måtte jeg stoppe motoren i revers. Da ville jeg ikke kunne starte igjen, systemet i all sin enkelhet hadde startsperre som hindret start for andre pos. enn nøytral. Hulda har hydraulisk gir og fast propell, der snurrer det uansett. Det er nokså forskjellig rundtomkring. Analogien i det å seile med fast propell låst fra å rotere blir som å taue en bøtte etter båten, har jeg sansen for. Hei. Me har to Yanmar GM20F, med SD20 segldrev. Toblada Flex-o-Fold foldepropellar. Når meg stoppar motorane for å segla set me alltid motorane i revers, og så tilbake til nøytral/fri. Dette for at propellvingene skal klappa saman. Dette har gått fint i 16 år. Kva propell hadde du på den båten Hulda? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Vi hadde Gori 2-bladet og Volvo fast 2-bladet. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Det er jo stor forskjell på foldepropell , der man setter i revers for max motstand for at den skal klappe sammen (for minimal motstand), og fastbladet, der man lar den snurre for minst mulig motstand. Men er det ikke noen utfordringer med smøring på enkelte installasjoner hvis akslingen snurrer uten at motoren går ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Midtpinne Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Erik skrev 3 minutter siden: Men er det ikke noen utfordringer med smøring på enkelte installasjoner hvis akslingen snurrer uten at motoren går ? Ja dersom man har hydraulisk girkasse bør man starte opp av og til, den snurrer jo med akslingen uansett om den står i gir eller ikke når motoren er av. Jeg fikk beskjed om å starte hver fjerde time når vi seiler for å kjøle girkassen. Beskjeden kom fra verkstedet som monterte girkassen. Jeg har hydraulisk ZF-gear og tre-bladet fast propell på aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.