Jump to content

Nå skal regjeringen sette inn avgift på båtdiesel i likhet med bil


Raymond Romsdal

Recommended Posts

Veit ikkje om eg skal tolka det positivt eller negativt. Men bryr meg elles lite om kva andre  med meir håplause argument måtte meine. Nei det som irriterer meg er at eg gjekk på denne aprilspøken. Burde sjølvsagt sett att dette var meir enn usansynleg med den regjering me no har, sjølvt med tidlegare stor avgiftsauke. Spøken var god den. 

 

Det var hverken positivt eller negativt, men nok en bekreftelse på hva jeg alltid har hevdet mht at enhver er seg selv nærmest og mener hva som passer den enkeltes lommebok best, så også her.

 

Ingenting er usannsynlig med denne regjeringen hva angår skatter og ikke minst avgifter og minner om økte avgifter både på fossilt brensel, strøm, poseavgift (Tante Pose) og nå flyseteavgift. Har heller ikke merket stor nedgang i antall steder hvor bompenger kreves inn, har du?

 

Hvis du vil at miljøavgiftene skal være bruksuavhengig hva skal de da være avhengig av? Øyefarge eller månedsavgift per høydemeter på den enkelte innbygger eller hva?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

So det å meine miljøavgiftene skal vere det samme på land og sjø er egoisme?  Då har eg heilt missforstått kva egoisme er!  For ordens skuld, i fjor brukte eg diesel for kr 2500 på sjøen. På landjorda ca kr 15000. Altså 6 ganger so mykje på landjorda. Dette burde vel tilsei eg som egoist vill ha høgre miljøavgifter på sjøen. Slik er det altså ikkje. Eg vil at miljøavgiftene skal vere brukuavhengige.

 

Miljøavgiftene er bruksuavhengige i dag.

Det er ca samme Co2-avgift på bensin og diesel, og til lands og til vanns.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Miljøavgiftene er bruksuavhengige i dag.

Det er ca samme Co2-avgift på bensin og diesel, og til lands og til vanns.

 

Fullt klar over dette, men det var ikkje det som var temaet, men meir det at nokon einsidig ville heve miljøavgifta berre på farga diesel.

Link to post
Share on other sites

"Hvis du vil at miljøavgiftene skal være bruksuavhengig hva skal de da være avhengig av? Øyefarge eller månedsavgift per høydemeter på den enkelte innbygger eller hva?"

 

Er vel nok utdebatert denne aprilspøken no, men settningen ovanfor var nesten ikkje til å tru og krev ein kommentar. Kan dette med bruksuavhengig vere so vanskeleg å forstå? Ein betaler samme miljøavgift pr liter drivstoff som vert brent opp, anten det no er i lufta, til havs eller til lands. Med litt koreksjonar for dei forskjellige drivstofftypane rett nok.  Det er ikkje vanskelegare enn dette.

Link to post
Share on other sites

Kan noen gi meg en god begrunnelse for hvorfor det er innført veibruksavgift på drivstoff? Behov for opprettholdelse av en viss mengde arbeidsplasser i offentlig sektor? Ref: http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2014/2014_Veibruksavgift_p%C3%A5_drivstoff.pdf Edit: Ved nærmere ettertanke fant jeg en forklaring, Betaling for slitasje på vei ut ifra tilbakelagte kilometer (= drivstofforbruk)... :)

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg hadde gjerne sett at avgiften var lik på alt drivstoff (regnet per kilojoule) og helst så lav som mulig men hadde jeg valget så ville jeg hatt en større andel av avgiften på drivstoffet til fritidsbåten og mindre på drivstoff til bilen. Det gir en bedre sosial profil. Jeg vil også påpeke at innretningen med høyere avgift på bensin enn diesel virker ganske tvilsomt i et forurensingsperspektiv ettersom co2 ikke er forurensing. For øvrig tror jeg nok vi må forvente at pumpeprisen på autodiesel vil ligge ganske nær pumpeprisen i våre nærmeste naboland.

Link to post
Share on other sites

"men hadde jeg valget så ville jeg hatt en større andel av avgiften på drivstoffet til fritidsbåten og mindre på drivstoff til bilen"

 

Og du er sjølvsagt klar over at miljøavgifta på autodiesel og farga diesel er tilnærma lik? Heilt logisk ! Skilnaden er avgift for bruk av veg (vegbruksavgift), noko me sjølvsagt skal betale for. (Den kunne vore litt høgre, og so kunne dei kutta ut bompengane. Billig innkrevjing.) Enn solenge er sjøen gratis,

Link to post
Share on other sites

Dette har vært tema i en årrekke, her er en lang tråd fra 2006: Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter

 

Et vesentlig praktisk problem er fiskeflåten, få bunkersutsalg utenom sentrale strøk har pumper for både med og uten avgift.

Skal fritidsbåter fortsatt ha mulighet for å fylle langs hele kysten vil det innebærer at man finner en løsning slik at fiskeflåten slipper avgift.

Link to post
Share on other sites

Ja det er ingenting å hente på å lage ting for komplisert. Det som funker det funker.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...