Jump to content

Nå skal regjeringen sette inn avgift på båtdiesel i likhet med bil


Raymond Romsdal

Recommended Posts

Det er vel dessverre ingen grunn til å tro at bensin til båtbruk noen gang vil bli fritatt for såkalt veiavgift eller hva de nå kaller det.

Men dette er allikevel ingen grunn til å innføre "veiavgift" også på båtdiesel.

Det ville jo være å føre bak lyset alle som har valgt en dyrere og mere forbruksvennlig dieselmotorløsning nettopp bl.a. pga. lavere literpris.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jasså ? har noen politiker elr fra toll&avgift elns gått ut og anbefalt noen å kjøpe dieselmotor?? Siden du hevder man har blitt ført bak lyset som du sier. Hvem har man blitt ført bak lyset av egentlig? De evt berørte har da vitterlig ført seg sjøl bak lyset. Ingen har noen gang lovet noe som helst mht fremtidig tilgjengelighet.

Link to post
Share on other sites

Når båten er utstyrt med en dieselmotorløsning som koster mere og dermed gir mere mva-kroner inn i statskassa, og bakgrunnen er at man skal bruke diesel som drivstoff pga. bl.a. mindre brannfare, større rekkevidde, lavere literpris, lavere literforbruk pr. hk-time osv.

Ja da blir man ført bak lyset om det plutselig skulle innføres en ekstra avgift på båtdiesel, som om den ikke er dyr nok allerede pga. de eksisterende avgifter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er jo de som har bensinmotor som blir lurt, de betaler veibruksavgift på sjøen.

 

Ja men de (vi) visste det på forhånd.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vindkraft blir nok tingen fremover, kun gamle menn som bruker noe annet, etter mitt syn.

 

Men med bare ett innlegg totalt så syns jeg ikke ditt syn kan vektlegges så mye foreløpig  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja kan gjerne ønske velkommen ombord, men Winge har jo hatt 6 år på seg da  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når båten er utstyrt med en dieselmotorløsning som koster mere og dermed gir mere mva-kroner inn i statskassa, og bakgrunnen er at man skal bruke diesel som drivstoff pga. bl.a. mindre brannfare, større rekkevidde, lavere literpris, lavere literforbruk pr. hk-time osv.

Ja da blir man ført bak lyset om det plutselig skulle innføres en ekstra avgift på båtdiesel, som om den ikke er dyr nok allerede pga. de eksisterende avgifter.

 

Ja eg må atter en gang spør. Er desse argumenta for kjøp av dieselmotor fra statlig hold?  Alt du ramser opp nå høres ut som en båt/motorforhandlers argumenter for at du skal kjøpe noe de kan tjene penger på. Og kordan i alle dager kan du da mene man blir ført bak lyset. Du legger sammen to epler og får bananer iogmed de som hevder det ene kontra det andre motoralternativet slett ikkje er samme adresse som bestemmer hvilke avgifter vi har.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dieselmotor har vært det foretrukne valget for Ola Nordmann siden "tidenes morgen", iallefall på båttyper/modeller som ikke er designet spesifikt for utenbordsmotor da.

Hva staten sier eller ikke har sagt har jo liten betydning for det rent tekniske og praktiske valget som har blitt gjort av båtkjøpere i en mannsalder eller to.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men du snakker om å bli ført bak lyset..  ??

Men at dieselmotor har vært det foretrukne valget siden tidenes morgen for Ola Nordmann er jo også totalt feil. Det er jo tvert imot. Tidligere var det utelukkende store skøyter og en  og anna fjordafiskesnekke som hadde dieselmotor. Motorvalget for fritidsbåten, spesielt siden hekkaggregat blei tilgjengelig og båter allemannseie, har vært bensinmotor. Nesten alt av fritidsbåter siste mannsalder har vært bensin. Det kom etter hvert et diesel alternativ fra Volvo penta på 130ish elr ka det var hester. Blytung og dyr! Fortsatt var det vanlig med to volvofirere på bensin langt inn på åttitallet før V6 og V8 enkelinstallasjon tok over. Det var nå ikkje før fritidsbåtene ble så store at diesel var eneste alternativ at diesel ble et må ha. Etterkvart kom jo også mindre dieselmotorer på markedet og de krøp inn i båter ned mot 24 fot. Fortsatt er bensinmotoren i fritidsbåter under 25 for mest vanlig. At det var en smarting engang i nyere som greidde å overbevise kunder om at diesel er tingen en må ha var stort sett i selgers fortjeneste. De aller fleste hadde alt i alt kommet bedre ut md en bensinmotor likevel. Markedet nå er jo i ferd med å snu igjen men denne gangen til store utenbordsmotorer gjerne i dobbel montasje fremfor fortidens innenbordsmotor. Dette også skyldes utelukkende smart markedsføring! Om noen tror noe annet må de tro om igjen.    Kordan dette blir til det foretrukne valg siden tidenes morgen veit ikkje eg men det får stå på di kappe.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke seil ? Diesel og bensin burde forbys etter mitt syn 

 

Ja det er jo 1. april idag, men allikevel....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå "kødder" du med dieselmafiaen her og da ligger du tynt an! :giggle:

 

Jeg håper jo at det ikke er slik her på baatplassen at folket er delt i to "mafiaer" (ser bort fra Winges seilmafia  :giggle: ) som kun ønsker fordeler for seg og ulemper for motparten.

Mange har vel vært og er kanskje i begge "mafiaer" mer eller mindre samtidig, så det er jo egentlig litt rart om dette skulle bli et stort tema for en opphetet debatt her inne.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...