Jump to content

Prosjekt: Alicraft 31


Tor Øyvind

Recommended Posts

Svart (redigert)

Etter mye hugging og hakking, sliping og ikke minst støvsuging og vasking har jeg endelig fått av alt det gamle treverket i akterspeilet! Det tok litt lengre tid en jeg trodde, men jeg syns resultatet ble ganske bra.

 

bilde

 

Nå følger en mye gøyere jobb. Oppbygging!

Her er malen ferdig. Jeg valgte å kjøpe et par 20mm våtromsplater fra Megaflis. Tetti tror jeg de heter. Kostet litt over 100kr platen. Kanskje litt råflott å bruke som mal, men du verden så greit å jobbe med! Det var definitivt verd pengene. Kuttet de greit til med tapetkniv på stedet.

 

bilde

 

Her er et bilde av en annen jobb jeg skal gjøre mens jeg er igang med støpingen; tetting av gjennomføringen fra et gammelt ekkolodd. Jeg skal plassere en varmtvannstank over dette stedet og har ingen mulighet til å komme til hvis det skulle begynne å lekke, så da tenkte jeg det var best å støpe igjen.

bilde

 

Utpå kvelden fikk jeg kuttet ferdig det første av tre lag med kryssfiner. Har fått tak i 15mm 11 lags bjørkefiner i BB/BB kvalitet. Ikke mye kvist i den :thumbsup:

bilde

Redigert av torof (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ankerkjettingen er veldig rusten, så jeg har lett rundt etter en enkel og billig måte å fjerne rust på. Jeg gikk for 35% eddik som jeg blandet 50/50 med vann. Etter tre dager i blandingen ble resultatet overraskende bra!

 

 

Hei, hvor fikk du tak i 35% eddik da?

Jeg finner bare type 7% o.l. rundt her.

 

 

 

Den skurekosten i post #49 - husker du hvor du fikk tak i den?

Jeg har vondt i håndleddene så sliter maks med slikt - den så veldig god ut.

 

 

Dette er den første båten jeg pusser opp, og jeg må si at det å ta på seg mer enn man evner har (nesten) bare vært positivt så langt  :smiley:

 

Jeg har (med vilje) ikke ført noe regnskap på alle utgiftene til båten, men jeg kan jo gjøre et raskt overslag.

 

Båten fikk vi (forhåpentligvis) ganske billig: 65.000

2 "nye" motorer med drev: 150.000

2 stk dieseltanker i aluminium: ca 15.000

Kalesje: 22.500

Vanntank + septiktank: 12.000

Materialer, skrogtrekk, toalett, slanger, lakk og mye annet: 30.000 - 40.000

 

Så vi passerer vist 300.000 i år ja...

 

Takk - det setter ting litt i perspektiv, men det er priser jeg ikke klarer å forholde meg til nå - det kommer nok etterhvert.

Jeg griner fremdeles litt over at det koster 1000 kr for en håndfull skruer.

 

 

Kjekt når du går ned i treverket  og slikt - er litt spennende å følge med på hva du finner rundt omkring.

Senker jo absolutt terskelen til jeg må ta større båt senere... Jeg måtte nok fått meg en hall, for dette hadde tatt meg flere (ti-)år siden jeg ikke klarer mange minuttene på knær før jeg er ødelagt.

 

Du har fått gjort veldig mye godt arbeid nå ser det ut som.

Følger spent med videre jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da var sommerferien over og det er på tide med en oppdatering.

 

Det blir ikke noen sommer i båten som jeg hadde planlagt. :sad:  Tidsplanen min var jo i utgangspunktet ganske stram og den sprakk helt da jeg måtte bytte akterspeilet også. Da jeg innså at båten ikke kom til å bli ferdig i tide til sommerferien, mistet jeg all lyst på båtpuss, så ting har stått ganske stille siden slutten av mai.

 

Men nå er arbeidslysten tilbake :thumbsup:

 

Alt treet i akterspeilet er nå på plass. Jeg la først opp to lage med 600g glassfibermatte før jeg presset på den første 15mm kryssfinerplaten. For å få nok press brukte jeg 2x4 på innsiden og utsiden som jeg strammet til med gjengestenger.

bilde

 

De neste to lagene med kryssfiner limte jeg med vannfast trelim og presset det sammen på samme måte. Jeg hadde også flere 2x4 som sto i spenn fra veggen i motorrommet og mot akterspeilet, men de ble ikke med på bilde.

bilde

 

For å unngå luft under glassfiberen som skal dekke akterspeilet på innsiden, rundet jeg kanten over og under akterspeilet med polyester blandet med glassfiberstøv. Lærte at YouTube at en plastskje er fint å bruke for å få en rund kant.

bilde

 

Så la jeg et lag med 600g glassfibermatte rundt kanten på akterspeilet.

bilde

 

Jeg syns dette ble ganske bra. Noe luft ble det, men ikke så mye som det ser ut som på bilde. Jeg fikk beskjed fra en som har bygget disse båtene om å ha en centimeter klaring i mellom akterspeilet og sideveggene. Derfor er det luft bak glassfiberen der.

bilde

Link to post
Share on other sites

De to "nye" drevene jeg skal ha på båten er av typen Volvo Penta 290. Fra før sto det 280 på båten og disse har IKKE lik utskjæring (noe jeg trodde en stund). Jeg har derfor brukt en del tid på nettet for å finne en tegning eller mal som viser hvordan jeg skal kutte ut de nye drevhullene. Heldigvis har jeg en kammerat som kjenner litt folk båtbransjen, og jeg fikk låne en skikkelig drevmal gjennom han!

bilde

 

Jeg hadde aldri klart å få dette nøyaktig nok med en pappmal! Malen hadde også en borejigg man bare klipset på, så nå er alle 12 hullene ferdige :thumbsup:

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei, hvor fikk du tak i 35% eddik da?

Jeg finner bare type 7% o.l. rundt her.

 

Den skurekosten i post #49 - husker du hvor du fikk tak i den?

Jeg har vondt i håndleddene så sliter maks med slikt - den så veldig god ut.

 

Hei Viljesterk!

Beklager VELDIG sent svar!

 

1. 35% eddik har de i de fleste store matbutikker tror jeg. Jeg kjøpte hos Meny.

 

2. Skurekoste får du på Maritim til 79kr: https://www.maritim.no/borste-m-handtak#.V6Q-2q05BP0

 

En ting jeg fant ut da jeg fjernet rust med eddik var at kjettingen rustet med en gang igjen. Jeg har dyppet kjettingen i Owatrol-olje, men jeg helt rustfri ble den ikke. Jeg skal post en oppdatering hvis jeg kommer på noe lurt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ser at du betalte 65 000 på båten som med masse gratis fagarbeid utført av deg selv endte opp med å koste 300 000.  Fikk du beskjed at båten er dårlig når du kjøpte den eller var den tilsynelatende bra?

 

Jeg holdt på å kjøpe en slik båt fra 1978 med 200 HK motor mekanikeren som var selgers fullmektig sa den går i 25 knop og under "prøveflyting" virket det som at den er rask selv med ting og tang groende under vannlinja. Hvor raskt går den med dobbel motor? For øvrig ville selgeren ha 89 000 for den noe jeg antok var super pris så lenge man da slapp å gjøre det samme som du måtte da. Men selgern trakk seg (dessverre?) fra å selge båten siden han fant ut at han heller gir den bort til barna sine.

 

Er det mulig å kjøpe en Ailcraft 31 til 89 000 i fungerende tilstand ? Eller var det for godt til å være sant noe selgern oppdaget trolig? Eller ville jeg funnet ut av at båten må helfikses etter å ha kjøpt den? Kan en "herpa" båt fungere tilsynelatende utmerket på sjøen med fungerende motor men likevel vise seg å være reparasjonsobjekt med engang man kjøper den ?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP: Dette er den første båten jeg har som er av litt størrelse så jeg er absolutt ingen ekspert. Jeg tror det kommer an på hvor mye tidligere eiere har gjort av oppgraderinger og hvilke krav man har til "fungerende stand". En hvilken som helst 40 år gammel båt krever sannsynligvis en del arbeid.

Da jeg kjøpe båten min fikk jeg vite av selgeren at den ene motoren hadde problemer med en ventilløfter, men at båten ellers var i grei stand. Som uerfaren båtkjøper trodde jeg at det meste ville la seg fikse med en grundig rengjøring og litt hjelp av en mekanikker. Denne tråden var vel vist at det måtte en smule mer jobb til  :giggle: 

 

Så mitt råd er: ta med deg en erfaren båtmann til en gjennomgang før du kjøper båten.

 

På den annen side, hvis jeg hadde fulgt mitt eget råd så hadde jeg ikke hatt en Alicraft 31 i hagen i dag :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder av de siste tingene jeg gjorde før jeg tok "vinterferie" fra båtpussen.

 

Jeg støpte 2 lag med glassfiber over hele akterspeilet + 2 lag ekstra rundt kanten. Håper det holder. Her er det klart for topcoat. 

bilde

 

Og slik ble resultatet. Ser ganske bra ut om jeg må si det selv! :smiley:

bilde

 

Nå blir det båtpause til over nyttår.

Link to post
Share on other sites

Ser du har holdt på en stund med denne. Er meget imponert over pågangsmot og jobben du har gjort. Flott å se at noen tar vare på klassikere som dette.

Hadde vært gøy å sett båten på "plastikk" 2017 eller 2018 i Kr.sand

 

Hyggelig at du liker tråden min. Har du mer informasjon om "Plastikk"? Nå skal det sies at jeg ikke har noe mål om å restaurere båten tilbake til sin originale stand. Målet mitt er å modifisere en gammel båt med løsninger som jeg syns er bedre enn de originale. Om "Plastikk" handler om originale båter så passer nok ikke min båt inn...

 

Men det hadde vært gøy å stille ut båten når den blir "ferdig", men jeg tror nok 2017 er litt vel optimistisk :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg er imponert over pågangsmot og positiv holdning når du oppdager ny problemer/utfordringer.

Ikke mye "erstatning" og sutring over tidligere feil og mangler, men en målrettet og produktiv tilnærming.

Veldig god og informativ tråd, denne må følges når du starter opp det gode arbeidet etter vinterdvalen.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ser på bilder i tråden din at båten din har ikke aktercabin akkurat som min ikke har det, men det er et vindu på midten av båten som ikke finnes på min og en rund trapp der. Er dette noe som er bygd av fabrikken eller har trolig forrige eier ombygd båten din innvendig noe du fortsatte på ?

 

Min har egentlig en løsning som har lite utnyttet plass men er "romslig" altså en salong, toalettrom og en dobbeltseng helt i baugen noe som for min bruk er ganske treffende da båten stort sett skal fungere som "fiskecruiser" og ikke hytte.

 

Ellers gjerne informer hva slags hastigheter båten oppnådde med 2x 130 HK motorer var da 60 HK mer enn på min ene motor på 200 HK og hva er planingsterskelen på båten, fungerer den også som halvplaner eller enten deplasementsfart eller helplaning ?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP: Jeg regner med du refererer til vinduene i midtkabinen. Det har nok vært vindu det original, men de som står i min båt er byttet av tidligere eier. Jeg har sett på bilder av andre Alicraft 31 at det finnes forskjellige løsninger på dør inn til kabinen. På min er denne plassert på babord side, men noen har den også i midten. Dette forklarer kanskje forskjellen på trappen. Vet du årsmodellen på din båt?
Når det gjelder hastighet med 2x 130 Hk så har jeg ikke fått prøvd det ettersom den ene motoren var defekt da jeg kjøpte båten. Jeg kjørte første sommer på 1x 130Hk, men da fikk jeg ikke båten i plan. Jeg gleder meg stort til å teste den med 2x 200Hk til sommeren :smiley:

Link to post
Share on other sites

@torof: Min båt har mulig 1973 som årsmodell uten at dette vites 100 % sikkert da den også ble annonsert som 1978 modell. I min båt er det en inngang på midten til en romslig salong det finnes ikke noe "midtkabin" med mindre salongen er det som kalles for midtkabin men jeg har i hvert fall ikke det lave vinduet på midten. Når man går inn i salongen så er det dør på høyre side til et trangt toalett (i forhold til hvor romslig det er ellers) videre er det et bord med sofastoler rundt til høyre og en sofa til venstre med en fri midtgang midt i mellom dem og i baugen avsluttes båten innvendig med en dobbeltseng. Egentlig ser man det enklest på et bilde som ble brukt i begge salgsannonsene (skal ta mer egne bilder på henteturen) en romslig "fiskecruiser":

 

bilde

 

Hvordan gikk det med 1x 130 HK ? Gikk den da i halvplan uten problemer for drevet ? 2x 200 HK blir sikkert råraskt (blir det også dobbelt drivstofforbruk ? )  :thumbsup:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

XardasKSP: Flott med bilde! Jeg har ikke noen gode oversiktsbilder av båten slik den var (tenkte ikke på det før jeg startet med jobbingen), men Finnannonsen fra forrige gang båten ble solgt ligger fortsatt ute: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42923451 (på bildene kan det se ut som kona fulgte med på kjøpet :giggle:)

Da jeg kjørte på en motor så kjørte jeg mest på sakte fart. Jeg kan ikke si at det ble noe halvplan. Da jeg av og til gasset på følte den brøytet veldig og at jeg ikke fikk noe særlig mer fart. Det eneste det gikk mer av diesel.

Link to post
Share on other sites

@torof: Da får du bare ta oversikten av hvordan den ble :lol:  Ellers på de bildene fikk jeg ikke helt med meg hvor bilde nr. 5 er tatt antar det er den midtkabinen som jeg ikke skjønner helt hvordan den får plass inn i båten men båten din virker også litt mer "baktung" når den står på vannet men det er kanskje en illusjon.

 

Sånn er den jeg har bilde

 

Ellers så ble det litt av et verdifall fra 2013 da den var til 179 000 ned til 65 000 den kosta da du kjøpte den, men så har du oppgradert den med 2x 200 HK motorer fremfor å putte på en ekstra 130 HK så da ble det jo 150 000 på deg som du skrev og masse øvrige oppgraderinger.

 

Til å ha en "fiskecruiser" så håper jeg slipper så dyre oppgraderinger som for det meste ville vært umulig med mine kunnskaper å fikse selv :lol: Hvor raskt gikk den i saktefart ? Det er sikkert den farten som er "deplasementsfarten" på båten før den begynner å halvplane. Tror også din båt var/er noe tyngre da den virker mye mer bebygd innvendig. Båten min slik den så ut i annonsen for øvrig: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88694925

 

For øvrig har du tilfeldigvis funnet ut noe om Alicraft modellens historie som når de bygget for første gang ol.? Årsmodellen på båten din da går du ut ifra salgskontrakten eller har du sjekket det på noe måte for å være sikker? For min ble f.eks annonsert med både 1973 og 1978 så jeg tror verken han som solgte den til meg eller mekanikern og forrige eier var helt sikre.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP: Flott med bilde! Jeg har ikke noen gode oversiktsbilder av båten slik den var (tenkte ikke på det før jeg startet med jobbingen), men Finnannonsen fra forrige gang båten ble solgt ligger fortsatt ute.

Virket veldig bra den løsningen med midtkabin, er den så romslig som det ser ut til?

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42923451

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Med midtkabin versjonen blir dette vel mer en cabincruiser - hytte på vannet vil jeg tro, men er fornøyd med min versjon som er mindre plassutnyttet men kanskje mer "romslig" som "fiskecruiser" til dagsturer da. Avhenger vel av bruksbehovet til eier.

 

Fint om noen har mer informasjon om Alicraft og hva slags modeller ble produsert av Alicraft 31.

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo vokst opp i en sånn. Jeg mener å huske at da jeg lånte den (var 27, modern var i panikk, fatter var mer rolig) så gjorde den 27 knop på marsjfart. Jeg tok et bilde av hekkbølgen og lagde ramme og greier med teksten "27 knop, 3200 rpm, 90 grader"

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

@Windy37GM: Når var dette da? Hadde du den med midtcabing eller en slik som min? Hva slags motor var oppi at den marsjet på 27 knop ?

 

Du har ikke noe mer info om når modellene ble bygd for førstegang eller hvordan man kan finne ut av alder på den man har mer sikkert enn det tidligere eier tippet?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da var endelig våren ankommet Arendal og båtlysten har våknet for fullt! :thumbsup:

 

Annet enn generell rydding i båten, har jeg gått igang med rommet til septiktanken. Den ene veggen inne i midtkabinen blir avtagbar slik at jeg slipper å hugge ned veggen på nytt om det skulle bli problemer med septiktanken i fremtiden. Håper jeg aldri får bruk for den :pray:

bilde

 

Her er bilde med tanken i. Planen er å kile tanken med tre på sidene så den ikke flytter på seg. Tenker å gjøre det i overkant av tanken også så den ikke hopper i grov sjø.

bilde

 

Her er den avtagbare platen på plass. Låseboltene er forsenket ned i platen slik at overflaten blir slett. På bilde er de ikke strammet til, så de stikker litt ut.

Neste steg i denne prosessen blir å støpe fast de permanente platene, male innvendig med topcoat og kle med Low-E og skrogtrekk på utsiden, men dette vil jeg vente litt med ettersom jeg må ha inn den store platen til sengen i forpiggen og taket ved septiktanken er eneste vei å få den inn.

bilde

 

Jeg har også isolert hullene til vinduene jeg tok ut, så nå kan jeg ha på litt varme om det trengs  :smiley:

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Denne vinteren har det støtt og stadig blåst ganske friskt, og presenning og stativ bærer preg av det. Det er ikke så mange maljer og pop-nagler igjen for å si de sånn!
Her er en video jeg tok uka før påske da jeg gikk ut for å redde stativet men fant ut at jeg ikke hadde sjans.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...