Jump to content

Prosjekt: Alicraft 31


Tor Øyvind

Recommended Posts

Det var lignende løsninger i Levi'n - både vann og dieseltank var støpt inn. Ikke noen septik. Jeg setter inne 2x150L dieseltanker, septik og vann-tank. 

Har begynt på dieseltankene..sen kommer også vann+septik.

 

Vurderer noe som dette https://www.maritim.no/fleksibel-vanntank-baug-100-liter#.VwzDazB942w for vann... 

 

Jeg har også sett på den fleksible vanntanken, men jeg tror den blir litt liten. Jeg har allerede kjøp en varmtvannstank på 60 liter, så jeg føler vanntanken bør stå i stil...

Men fleksibel vanntank er ganske mye billigere da. Jeg må ut med ca 12.000 for vanntanken og septiktanken jeg har bestilt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sett på den fleksible vanntanken, men jeg tror den blir litt liten. Jeg har allerede kjøp en varmtvannstank på 60 liter, så jeg føler vanntanken bør stå i stil...

Men fleksibel vanntank er ganske mye billigere da. Jeg må ut med ca 12.000 for vanntanken og septiktanken jeg har bestilt.

 

Oi..ja det var meget dyrt synes jeg. Men jeg lander nok på ca 50L septik - dog litt usikker på hvor stor vanntank jeg får inn ennå. Men ser på mulighet å ha to vanntanker...  blir ca 30L varmtvann tror jeg...

 

Tråden finner du her - https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mens jeg venter på vanntank og septiktank forsøker jeg å friske opp litt i motorrommet. Har en gylden anledning nå som motorene er ute, og jeg tror det blir mye triveligere her nede om jeg maler bunnen hvit.

bilde

 

Et problem med gammel båt er at det hoper seg opp med ledninger. Mange av disse ledningene ligger bare løst rund omkring i båten. De fleste av de er koplet til batteriet. Ikke bra! :nonod:

bilde

 

Har også fjernet instrumentene til de gamle motorene. Motorer med drev og instrumenter ligger på Finn.no.

 

Legg forresten merke til AP navigatoren. Det er en DECCA mottaker som var en forløper til GPS. Det var basert på basestasjoner langs land. Systemet ble slått av i 2000, så nå blinker den bare "No Signal". Mulig jeg erstatter den med en kartplotter :smiley:

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg er vokst i en sånn båt. Trodde et øyeblikk det var vår gamle... Støpefeil i dekket foran dreggvinsjen?

Et slagskip dengangen husker jeg. Fantastisk fint å se de blir tatt vare på. Gleder meg til å følge med!

 

Det hadde vært artig om det var samme båten. Jeg har ikke noe bilde av dekket, men jeg skal sjekke i morgen. Hvordan ser støpefeilen ut?

Link to post
Share on other sites

Dette så veldig kjekt (og dyrt) ut - får lyst til å ta på meg mer enn jeg evner nå :)

 

Det hadde vært veldig kjekt å vite hva tingene koster - ser jeg glemmer det når jeg skriver selv også (selv om mitt er brøkdeler av ditt).

 

Med 316 så mener dere syrefast?

 

Kjekt å lese - lykke til videre :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Båten ble satt på vannet i Nøssesmark for å gå Dalslands kanal.  Da ble ankerspillet foran røsket delvis løst av en lastebil og elendig reparert av den lokale marina.

Husker godt en situasjon for mange år siden da mutter og fatter skulle hjem fra Moss.

 

"Jeg blir ikke med deg utpå der!", skreik mutter. " Jammen, så ta toget kjerring, jeg drar om 10 minutter"  Flat spak og visstnok en fantastisk  fin og hoppende tur over Oslofjorden i et par meter sjø.

Fliret og trynet til fatter når han sitter i stua med kaffekoppen når mutter kommer inn døra: ubetalelig...  :-)

 

Vår båt tror jeg var fra 1978, byggenummer 2 til dattera til konstruktøren

Redigert av Windy37GM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne helgen startet jeg på et sideprosjekt jeg har tenkt på lenge; å bygge et fresebord. Tanken er å bygge inn en overflatefres i et bord opp ned, slik som i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=Gf5tRp35EEU

Jeg har en ide om å lage en litt spesiell spilebunn til sengen i bauen, og da vil fresebordet mitt komme godt med :smiley:

 

Mer båtrelatert, så har jeg fått den nye kalesjen!

bilde

Kalesjen er sydd av en lokal kalesjemaker, og som man kan se på bilde må den nok justeres litt før den passer 100%. Men fargen ble fin :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette så veldig kjekt (og dyrt) ut - får lyst til å ta på meg mer enn jeg evner nå :)

 

Det hadde vært veldig kjekt å vite hva tingene koster - ser jeg glemmer det når jeg skriver selv også (selv om mitt er brøkdeler av ditt).

 

Med 316 så mener dere syrefast?

 

Kjekt å lese - lykke til videre :thumbsup:

 

Dette er den første båten jeg pusser opp, og jeg må si at det å ta på seg mer enn man evner har (nesten) bare vært positivt så langt  :smiley: 

 

Jeg har (med vilje) ikke ført noe regnskap på alle utgiftene til båten, men jeg kan jo gjøre et raskt overslag.

 

Båten fikk vi (forhåpentligvis) ganske billig: 65.000

2 "nye" motorer med drev: 150.000

2 stk dieseltanker i aluminium: ca 15.000

Kalesje: 22.500

Vanntank + septiktank: 12.000

Materialer, skrogtrekk, toalett, slanger, lakk og mye annet: 30.000 - 40.000

 

Så vi passerer vist 300.000 i år ja...

Link to post
Share on other sites

Den siste uka har det gått litt tregt med båtpussen, men i helga har jeg fått gjort litt. Jeg har fått skrudd ned takplatene og dratt av skrogtrekket i forkabinen. Her ser det jo ut til å være god plass til spotter :thumbsup:

bilde

 

Jeg har også, med litt hjelp, fått skrudd av begge drevplatene. Da vi gjorde det, fant vi dessverre ut at tilstanden til akterspeilet er ganske trist.

bilde

 

Det meste av akterspeilet ser ut til å være pill rottent! :nonod:

Jeg har tilkalt en mer erfaren båtbygger som kommer til mandag. Forhåpentligvis kan han forklare meg hvordan jeg skal få fikset dette...

bilde

Redigert av torof (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mens jeg venter på hjelp med akterspeilet, går jeg igang med forberedelser til nytt skrogtrekk i bauen. Her har jeg dratt av det gamle. Det løsnet veldig lett, men det sitter mye gammelt lim igjen.

bilde

 

Minstejenta kom og hjalp meg en stund, men det ble fort kjedelig :smiley:

bilde

 

Det tok nesten en hel dag, men resultatet ble ganske bra. Resten tar jeg med pussemaskinen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Etter en telefonsamtale med en gammel båtbygger og et par timer på YouTube, gjøv jeg løs på akterspeilet. Jeg saget av glassfiberen på innsiden med Fein-Masteren og hakket løs. Treet var utrolig vått og rottent, og det ytterste laget kom av i store stykker.

bilde

 

En skikkelig grisejobb!

bilde

 

Det ytterste laget med tre var det enkleste å få av. Da jeg kom inn mot glassfiberen var det forsiktig meisling med hoggjern som måtte til.

bilde

Link to post
Share on other sites

Har du allerede kjøpt motorer? Hvis ikke får du nå muligheten til å bygge singelmotor og heller gå opp i størrelse. Vil gi deg betydelig bedre med plass i motorrommet.

Men som alltid, pluss og minuser med twin versus sinmgel installasjon

 

God ide, men jeg har allerede kjøpt "nye" motorer og drev. Kvitter meg ikke med dem nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

På torsdag fikk jeg den nye vanntanken og den nye septiktanken fra Plastinvent. De ser fine ut, men det var en del som ikke var i henhold til bestillingen. Jeg hadde bedt om 1,5" lufting på septiktanken, men som man kan se på bildet under har de bare satt inn 1", så denne tanken sender jeg tilbake.

 

bilde

 

På vanntanken manglet det giver i lokket, men det sender de bare i posten. Den ser ut til å passe fint :smiley:

bilde

 

Fjerningen av treet i akterspeilet går også fremover. Jeg er nå ca halvveis. Dette er tungt arbeid for en som vanligvis bare sitter foran PCen! :smash:

bilde

 

Ettersom jeg holder på å fjerne treverket i akterspeilet var jeg nødt til å skru av badeplattformen og trimflapsene. 

bilde

 

Her er skruene som holdt trimflapsene. Skruene til høyre var alt som hold babord flaps! Tror jeg bytter dem :smiley:

bilde

Redigert av torof (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Teaken på badeplattformen så ut som den trengte litt omtanke, så jeg tok en helligdagspause fra de andre oppgavene og gav den en real vask.

bilde

 

Jeg valgte den forholdvis billige teakrensen til Maritim, penslet den på og skurte med en børste etter 5 minutter virketid.

bilde

 

Her er resultatet. Til venstre: skiten teak. I midten: våt vasket teak. Til høyre: ferdig vasket teak som har tørket en stund.

Jeg syns dette ble ganske så bra. Jeg lar plankene ligge inne og tørke en stund før jeg gir dem noen strøk med teakolje.

bilde

Redigert av torof (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...