Jump to content

Gummibåt for dummies


Skipper Worse

Recommended Posts

Sommeren er nær (ja, sommeren 2006 altså, i år blir det jo ingen sommer ... :rolleyes: ) og denne begivenhet faller sammen med Dekksguttens ti-års dag på lørdag f.k. Så da er det på høy tid med anskaffelse av gummibåt. Leketøy for Skipper og Dekksgutt.

 

Etter lange diskusjoner med meg selv (helt uten input fra QB) har jeg bestemt at det blir en Yam 300 med Yamaha 5 hk to-takt. Så den delen av saken er nesten et avsluttet kapittel (unntatt at det skal betales ... :cryin: ).

 

Nuvel, i Hangarskibets aktre ende er det montert to solide daviter. Her har jeg tenkt å henge opp gummibåten. Det er jo det davitene er til. Og prinsippet er forståelig nok.

 

MEN: Det var detaljene, da! :crazy:

 

Nærmere bestemt, hvordan er det best å henge opp gummibåten? Etter eksisterende kroker og håndtak? Eller lage egne festeøyne i finerbunnen? Stropp hele veien rundt? Frese spor i dørkplatene og legge stropp gjennom? Hva med vektfordeling -- skal båten henge midt på eller litt til siden for midten slik at motoren kommer nærmere den ene daviten? Eller bør motoren av når båten henges opp?

 

Når så dækelskapen er hengt opp, hva med sikring så det ikke detter i sjøen igjen? Fendring mellom gummibåt og davit? Og hva med regnvann? Henge båten litt på skakke slik at det renner ut akterut? Eller et heldekkende varetrekk over hele greia?

 

Som alle skjønner, her demonstreres det at Worse er på dåre-planet så langt det gjelder gummibåter ... dvs. spør mer enn ti vise kan svare... :yesnod:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvilken type daviter?? Slike som en drar jollen helt opp og intil?

 

På Yam er det allerede fester i baugen for daviter ... to ringer inne i fremre kammersene.

 

Akter er det vel lettest å feste øyer i akterspeilet (hvis det ikke er der allerede), slik at en løfter akterspeilet med motor.... den er jo ikke så tung... Motoren fjernes kun når dårlig vær forventes, og eller under lengre overfart.

 

Under manøvrering bør jollen senkes litt, slik at hvis man svinger innom noe, så er det litt fleksibilitet, og ikke at davitfestene tar hele bøygen.

 

Under stilleligge bør jollen senkes litt med akterenden litt lengre nede enn baugen slik at vann kan renne ut dreneringshullet (som du har åpnet).

 

Under gange skal dreneringspuggen være ute slik at vann renner ut, men jollen så høyt som mulig i davitene (minst bevegelse), og sjøgang vil jo lett få mesteparten av vannet til å renne ut alikevel.

 

klart at hvis du har råd, kan du kjøpe kalesje til rukkelet, men da må du jo legge støtte under slik at vann og regnvann renner av, og ikke samles i en kunstig pytt ... da er det bedre uten kalesje...

 

Hvis du er usikker på davitfestene i jolla, så bør du:

1. Sjekke med leverandør

2. ha tauverk som svinger under jolla på begge davitene

 

Jeg har ennå ikke opplevt å miste en jolle fra dårlige davitfester, og jeg har hatt et par, og den seneste har holdt godt i kuling langs den engelske kysten her borte med mye sjøgang og mye sjøsprøyt (slo av torpedoskjerment og TV antenne, men jolla hang ennå)...

 

Redigrt pag tykklefr

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

...Som alle skjønner, her demonstreres det at Worse er på dåre-planet så langt det gjelder gummibåtter

Da er det to av oss! Du spør om mange av de samme tingene jeg har fundert på i det siste. Blir derfor interessant å følge med på svarene. For egen del kan jeg tilføye at mitt inntrykk er at påhengeren er av når gummi'n henger i davitene. Og det er det sikkert praktiske grunner til som noen kan utrede for oss newbies.
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder om motoren skal av eller ikke - i kraftig sjø blir det en voldsom kraft av noen kilo i hver davit ettersom vekten henger et godt stykke utenfor feste. ved stamping blir det mye rykk i davitene, og ved side sjø virker det mye krefter sideveis. Det er urovekkende mange som har opplevet tretthetsbrudd i akter-speilet ved bruk av davitere. Selve daviterne er jo solide, og det er jo solide festeanordninger med bakplater og det hele. Allikevel er det en del (kanskje overdrevet?)som opplever at det har sviktet i akterspeilet.

 

Søkte litt rundt etter dette før jeg anskaffet gummibåt i davit, og bl.a på båtplassen til båtmagasinet lå det flere svar fra folk som hadde opplevet brudd i akterspeilet -mener å huske at en av innleggende var på en pricess 30 ds og en på en scand. Anskaffet selv en svært lett båt, og tar alltid av motoren og setter den på egen brakett.

Link to post
Share on other sites

Åffer blander du podens bursdag sammen med kjøp av lettbåt til fartøyet ditt? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hrmf. Ser ut for at det falt ut en setning eller to under koponeringen av første innlegg i tråden. Men poenget tok vel de fleste. Akk, alt hva en voksen (?) mann kan finne på å bruke som påskudd for både det ene og det andre ... :lol: Før i tiden var det Märklin, nå er tingene kanskje blitt litt større ... På den andre side, skulle likt å se gamlingen i gummibåt... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og så var det en ting til, ja, man vil vel rimeligvis beholde gummibåten når den først er anskaffet, til prisen av en halv liter rent norsk blod :rolleyes: . Og med den mengde slaur og tjuvpakk verden er belemret med :eek: så betinger vel både det i seg selv og forsikringsvilkårene at jollen og motoren låses fast.

 

Ideen er god, men gjennomføringen? Hvordan/hva slags lås, kjetting, wire, aller annet?? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

....og forsikringsvilkårene at jollen og motoren låses fast

Anbefaler alle å spesifikt sjekke hva egen forsikring sier om nettopp dette, så man ikke går skoene av seg i den troen at alt er OK hvis det er låst fast. Dette er sitat fra vilkårene til Nordic Insurance i avsnittet for hva kasko dekker:

 

Uten særskilt avtale omfatter ikke dekningen jolle, gummibåt eller ekstra utenbordsmotor.

Link to post
Share on other sites

Siden vi snakker om gummibåt, så har jeg også et spørsmål: Er det vanlig å ha påhengeren hengende på båten under slep, eller bør den tas av? Har ikke prøvd meg med slepejolle før, men nå har jeg kjøpt meg en Achilles 280 av Jory her på forumet og lurer derfor fælt på hvordan dette skal foregå. Det hadde jo vært greit å slippe å ha motoren oppi Viksund'en hele tiden da.. Marsjfarten er 8 knop, hvordan vil dette oppføre seg med motoren på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Til Vega har vi en gummibåt på 10 fot og med en 9.9 hk (15hk) påhenger. Dette sleper vi i inntil 10 knops fart. Slepetauet er så langt at gummibåten ligger på tredje hekkbølge, og da oppfører den seg pent. Ved finmanøvrering haler vi jolla helt inn på badeplattformen, eller på siden av Vega. I tillegg til motor er også bensintanken ombord i jolla. Grunnen til at vi gjør det slik er etter en ubehaglig opplevelse med motorstopp på Vega og hvor vi holdt på å bli redusert til pinneved og måtte bruke jolla til å trekke oss bort fra brottene. Det å montere motor og få ombord bensintank i 2m høye bølger byr på en rekke C-momenter, med stor fare for å miste hele greia over bord, i tillegg til store muligheter for å falle overbod selv. Etter den opplevelsen holder vi jolla startklar hele tiden.

 

Vega

Link to post
Share on other sites

Er det vanlig å ha påhengeren hengende på båten under slep, eller bør den tas av? Marsjfarten er 8 knop, hvordan vil dette oppføre seg med motoren på?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette tror jeg du må prøve ut selv. Ser at det er mange som sleper gummijolle med påhenger'n på, men også en del som ikke gjør det. Jeg har en Quicksilver 250, og den likte ikke å ha motoren på under sleping. Selv ikke en 4hk. Den ble for baktung og oppførte seg dårlig uansett om jeg hadde den helt inntil eller langt bak. Gikk veldig tungt i vannet, og rykket fælt i slepetauet i bølgene. Ser ut som om større joller har bedre slepe-egenskaper med motoren på.

 

Ellers har jo Vega gode argumenter for at motoren bør sitte på jolla uansett.

Men det innebærer at du må være ekstra oppmerksom når du manøvrerer i trange havner. Påhengsmotoren med propellen ytterst har en tendens til å stikke utenfor pongtongene på gummibåten og være det første som treffer eventuelle andre båter hvis du er uheldig når du svinger.

 

Når det gjelder å henge gummibåten i daviter, er jeg også helt fersk på området. Så det passet bra at emnet kom opp her nå. Jolla mi er nesten for kort til å henge der, men med litt mikk og makk har jeg fått det til på et vis, men vet ikke om det er noe spesielt bra metode jeg har funnet. Jeg får heist akterenden på jolla helt oppunder daviteren på den ene siden, men da ligger baugen innenfor den andre. Nå har jeg davitere med teleskoparmer, så jolla ligger stødig, men jeg må binde baugen ekstra for at den skal henge ok. Ser liksom ut som om hele greia henger på skeve. Men det har da gått bra hittil i kuling og bra stampesjø, så jeg regner med å ha det sånn foreløpig. Hvis ikke noen kommer med bedre tips til opphenging da.

Men jeg får uansett ikke hatt motoren på når jolla henger oppe, :headbang: så jeg måtte få tak i en egen brakett til å skru på hekken.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men jeg får uansett ikke hatt motoren på når jolla henger oppe,  :headbang:  så jeg måtte få tak i en egen brakett til å skru på hekken.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilken type brakett anbefaler du i så fall her? En fast brakett kun til lagring, eller en som kan felles ned for å bruke påhengsen som nødmotor? Regner ikke med at båten er noe videre manøvrerbar med en liten påhenger på hekken, men det hadde kanskje vært en sikkerhetsfaktor?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvilken type brakett anbefaler du i så fall her? En fast brakett kun til lagring, eller en som kan felles ned for å bruke påhengsen som nødmotor? Regner ikke med at båten er noe videre manøvrerbar med en liten påhenger på hekken, men det hadde kanskje vært en sikkerhetsfaktor?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg måtte montere en brakett kun for lagring p.g.a. jeg ikke fikk plass til en annen type. Badeplattformen er slik utformet at jeg tror det ville blitt problemer med noe annet.

Men har du mulighet, så er det sikkert smart å montere en brakett som kan senkes slik at motoren kan brukes på hekken. Tror det er bedre enn å bruke jolla med motoren på i en nødsituasjon. Og da slipper du å ha motoren på jolla under slep også. To fluer i en smekk. :yesnod:

Eneste aberet er størrelsen på påhenger'n. Den bør jo kunne flytte litt på moderskipet om ikke annet.

Link to post
Share on other sites

Hvilken type brakett anbefaler du i så fall her? En fast brakett kun til lagring, eller en som kan felles ned for å bruke påhengsen som nødmotor? Regner ikke med at båten er noe videre manøvrerbar med en liten påhenger på hekken, men det hadde kanskje vært en sikkerhetsfaktor?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Min gode mann, med det diiiigre roret du har på din (min ex-) Viksund 27 så er styreegenskapene prima selv om du bruker påhenger til fremdrift. Skulle det knipe, så kan du jo styre propellstrømmen i tillegg. Du kan til og med bruke påhengeren som hekkthruster ... :yesnod:

 

Få deg en nedfellbar brakett, det er det beste av to verdener.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du kan til og med bruke påhengeren som hekkthruster ...  :yesnod:

 

Få deg en nedfellbar brakett, det er det beste av to verdener.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror nok at jeg ville vekt oppsikt da ja, hvis jeg hadde begynt å thruste meg inntil kaien med sekshesteren :lol::lol::lol:

 

Ellers så kan nok en nedfellbar brakett være tingen ja, men den må vel plasseres på siden for å gå klar av det store planet bakpå der. Men først vil jeg prøve hvordan jolla oppfører seg med påhengeren montert under slep. Kanskje det ikke er noe problem likevel?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tror nok at jeg ville vekt oppsikt da ja, hvis jeg hadde begynt å thruste meg inntil kaien med sekshesteren :lol:  :lol:  :lol:

Si ikke det. Det hadde jo vært en betydelig mer elegant måte å komme seg ut av en kinkig plass på, heller enn å gå ut på et spring. :yesnod:

 

Mht. montering så skulle du da rett og slett hatt braketten montert på en egen tilleggsbrakett mot skroget, for å få motoren langt nok akterut. I tilleggsbraketten kunne du da ha oppbevart ankeret eller andre viktige ting, tauverk, fendere, you name it. Jeg hadde planen klar en gang i tiden ...

 

Jeg kom til på tenke på at jeg skal en tur på mitt lager av gamle kjekke ting å ha i morgen formiddag. Skal se etter om den gamle nedfellbare braketten jeg hadde på Nidelven ligger der, i så fall er den din.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg kom til på tenke på at jeg skal en tur på mitt lager av gamle kjekke ting å ha i morgen formiddag.  Skal se etter om den gamle nedfellbare braketten jeg hadde på Nidelven ligger der, i så fall er den din.

<{POST_SNAPBACK}>

Det hadde vært helt prima! Tar imot med glede :yesnod::yesnod: !

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Siden vi snakker om gummibåt, så har jeg også et spørsmål: Er det vanlig å ha påhengeren hengende på båten under slep, eller bør den tas av? Har ikke prøvd meg med slepejolle før, men nå har jeg kjøpt meg en Achilles 280 av Jory her på forumet og lurer derfor fælt på hvordan dette skal foregå. Det hadde jo vært greit å slippe å ha motoren oppi Viksund'en hele tiden da.. Marsjfarten er 8 knop, hvordan vil dette oppføre seg med motoren på?

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde Achilles jolle (Svindyr) selv og mener at det sto i håndboken at påhenger skulle taes ved sleping. Er ikke helt sikker på årsak, men jeg tok den alltid av. Hadde nedsenkbar motorbrakett som motor ble festet i.

Nå det gjelder feste i jolle til daviter så var den ingen annet enn krokene på toppene av pontigene fremme. Ved bruk av de fikk man ikke jolla høyt nok opp. Festet 2 fester i akterspeilet og ett feste fremme. Brukte de opprinnelige krokene fremme som sikring.

 

Dro jolla aldri opp med motor i davitene. Måtte da ha forsterket feste til daviter betraktelig. De svaiet veldig når man belastet de en del. Scand vettu :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hadde vært helt prima! Tar imot med glede :yesnod:  :yesnod: !

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det var jo med tanke på fremtidig bruk jeg tok vare på braketten (og motoren som hang på den, men nå er den gitt bort til en nevø sammen med gamle-jollen). Men jeg er naturligvis litt usikker på om kanskje QB har smuglet braketten ombord på et lass med boss ... vi får se!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mnja, da er gummibåtdækelskap innkjøpt, hjemtransportert, behørig besiktiget av DG og QB og misundet av naboene, hvorefter equipachen er stroppet og låst på tilhengeren... Naturligvis en Yam og med Yamaha påhenger. Noe annet kunne det ikke være i jubileumsåret 2005 så lenge som gamle Worse har tonegaffel-logoen tatovert på innsiden av panna. Yam 300S med 5 hk.

 

Etter mye moden overveielse og funderinger har jeg tenkt å forsøke meg med stropper rundt hele fandenskapet dvs. under bunnen og rundt,l som hektes fast i krokene fra davitene. Samt et par stropper eller tau til dobbel sikring. Låser både båt og motor med 4mm wire og hengelås.

 

Dersom lykken står den kjekke bi, kommer det et fotografisk billede eller to eller muligens et håndskåret lithografi i morgen... med mindre DG kullseiler på første forsøk (for ikke å snakke om SW ... risikoen er vel større der i gården, ja).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dersom lykken står den kjekke bi, kommer det et fotografisk billede eller to eller muligens et håndskåret lithografi i morgen... med mindre DG kullseiler på første forsøk (for ikke å snakke om SW ... risikoen er vel større der i gården, ja).

<{POST_SNAPBACK}>

*fliiiiire* du er f**n hakke meg værre enn meg Worse. Er nå helt sikker på at vi kunne hatte en sabla bra fest sammen...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jahhhaaa .... da har Worse tenkt, grublet, målt opp både her og der, fundert, søkt råd og sovet på det. Så nå er alt klart til den store begivenheten hvormed gummibåtdækelskapen (heretter referert til som "kondombåten") skal sjøsettes og derefter forhåpentligvis forsøkes hengt i davitene.

 

Quindebestet er på blåtur med jobben i dag og har parkert bilen på jobben. Så her har det funnet sted en begivenhet av de sjeldne: QB's nærmest hellige og omsorgsfullt ivaretatte Opel er erstattet med en Yam 300S, først i fullt oppblåst tilstand, senere i deflatert tilstand, på tilhenger i garasjen. Gruer meg til hun kommer hjem og spør hva i huleste jeg tror jeg kan tillate meg ... :eek: Men det er da for pokker MIN garasje!! :smash:

 

Som det ses er det ingen festepunkter på akterspeilet:

 

Bilde

 

 

Ei heller er det fester innvendig forut:

 

Bilde

 

 

Det har Worse sørget for å gjøre noe med:

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Alle skruehull er godt forsenket, og i forsenkningen la jeg en god klatt med svart silikon (fra Biltema, naturligvis, man bruker hvad man haver ... :lol: ) Litt av den svarte guffe tyter ut utenfor skivene under boltehodene, men der er nok igjen til å holde det hele tett slik at ikke akterspeilet går i oppløsning i det behagelige men akk så fuktige Bergenske klima.

 

Worses premie for godt utført arbeid i midten:

 

Bilde

 

 

Og med tanke på slaur og slyslamp tok jeg like godt drillen fatt og knertet sporene i skruene på platen som holder påhengeren, og som jeg låser den høit verdsatte Yamaha 5 hk. til. Needless to say, alt spon ble omsorgsfullt støvsugd ut av det flytende kondom.

 

Bilde

 

 

Da skulle alt være klart ... hvis været blir nogenlunde i morgen blir det høitidelsesfull oppumping av kondombåten, seremoniell sjøsetting av samme og umiddelbart derefter påbegynnelse av den viktigste del av Dekksguttens strenge oppdragelse - opplæringen i å føre eget fartøi, med det ansvar og den angst det medfører (for gamlefar).

 

Så får man se hvordan det går med opphengningen i Hagarskibets hellige Daviter ... :crazy: Regner med å lage en foreløpig polstring som senere erstattes med en permanent løsning, samt to små fendere akterut på kondombåten slik at den sagger litt med hekken, omtrent som QB :lol: (Worse er en død mann om hun leser dette ... :eek: )

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...