Jump to content

Varmgang i sikringsholderen for baugthrusterkabelen.


NilsPils

Recommended Posts

På Saowanee har jeg i det siste fått problemer med baugthrusteren. Begge endene av sikringsholderen (300 A sikring) blir glovarme. Jeg har demontert kabelskoene fra sikringsholderen og sjekket at alt ser bra ut og trukket mutterne godt til igjen. Jeg har også skiftet en kabelsko på mistanke. Etter at jeg har hatt delene fra hverandre og trukket til mutterne virker det bra til thrusteren har gått litt, men så begynner det å lukte svidd igjen samtidig som thrustenen blir svak. Problemen begynte for et par år siden etter at alt hadde fungert bra i flere år. Derfor har jeg vanskelig for å tro at noe er underdimensjonert.

 

Nå planlegger jeg å demontere polskoene igjen, gå over  med fil og smergel for å få helt rene og plane flater. Jeg vil også sjekke motstander med multimeter før og etter. Er det ellers noe mer jeg bør gjøre? Bør jeg sette alt inn med polskofett før jeg skrur sammen?

 

Dette må jeg få i orden. For det er ingen som greier å bakke Saowanee inn i båsen uten baugpropell med vind og strøm fra siden i Hankøsundet. I går måtte jeg sette matrosen i land først så vi kunne buksere henne henne inn med lange tau.

 

Jeg har desverre ingen riktige bilder, men det er en vanlig sikringsholder av denne typen, (men ikke denne). Boltene er M8.

 

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Enig med offpist om hulldia på kabelskoen, men når du fortel om varmgang og lukter svidd, tenkjer eg ogso på anløping, at varmen lager eit oksydlag på kabelsko og sikringer. Dette oksydlaget forsterker problemet. Sjå ogso etter at sikring og kabelsko er absolutt plan, for best mulig kontakt.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Er det bare boltene på sikringen som blir varm?

Jeg ville gjort følgende:

  • Skaff deg et tangampermeter. Mål hvor mye strøm trusteren trekker, er dette riktig?
  • Hvis ja. Sjekk det Offpist og Dinamo beskriver. Er dette ok?
  • Hvis ja, bytt kabelsko, "noe" gir dårlig kontakt (Her kan det være irr i kabelskoinnfestingen, lurt å putte fett i disse før du klemmer. Maritimt miljø er ikke bra)
  • Hvis dette ikke funker bytt sikringsholder og sikring..
  • Hvis Nei på første punktet. Da er det noe med motor, girhus på trusteren din. Det kan være alt fra børster til et lager. Men det hørses ut som om feilen ligger i punktene over. 12V med slike krefter gir veldig store strømmer (Ampere), det skal lite motstand til for å skape varme, dette er selvforsterkende. Mere varme, mere motstand....

    Hvor bor du? Bor du i Oslo omr kan du låne tang...(med lynkurs:)

 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips så langt.

 

 

Er det bare boltene på sikringen som blir varm?

Jeg ville gjort følgende:

  • Skaff deg et tangampermeter. Mål hvor mye strøm trusteren trekker, er dette riktig?
  • Hvis ja. Sjekk det Offpist og Dinamo beskriver. Er dette ok?
  • Hvis ja, bytt kabelsko, "noe" gir dårlig kontakt (Her kan det være irr i kabelskoinnfestingen, lurt å putte fett i disse før du klemmer. Maritimt miljø er ikke bra)
  • Hvis dette ikke funker bytt sikringsholder og sikring..
  • Hvis Nei på første punktet. Da er det noe med motor, girhus på trusteren din. Det kan være alt fra børster til et lager. Men det hørses ut som om feilen ligger i punktene over. 12V med slike krefter gir veldig store strømmer (Ampere), det skal lite motstand til for å skape varme, dette er selvforsterkende. Mere varme, mere motstand....

    Hvor bor du? Bor du i Oslo omr kan du låne tang...(med lynkurs:)

 

 

Skal gå gjennom den lista. Både bolter og kabelsko blir glovarme til det begynner å lukte svidd isolasjon fra kabelendene. Jeg tror på teorien om oksyd, selv om det ikke er typisk irr, så ser delene anløpet ut.

Takker ellers så mye for for tilbudet om å låne tangampermeter med lynkurs. Jeg bor i Osloområdet, men jeg har et tangampermeter fra Biltema. Dersom det ikke er bra nok har jeg en nabo som er elektriker . . .

 

Båten ligger 12 mil unna, så jeg får ikke gjort noe før på fredag.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kan det være at de nye kabelskoene er feil presset?

 

Om motoren trekker mer strøm enn normalt burde sikringen gå før kabelskoene blir uforsvarlig varme. Jeg holder en knapp på dårlig kontakt et eller annet sted som gir varmeutvikling. Og da er det bare å gå gjennom alle punkter som kan gi dårlig forbindelse.

 

En ting du kan gjøre for å feilsøke (obs, under streng overvåkning!) er å laske begge kabelskoene på hverandre og trekke godt til. Få en annen til å kjøre trusteren samtidig som du følger med på temperaturen, gjerne med et IR termometer for å sammenligne.

 

Er du forresten sikker på at du har trekt til mutterene med godt nok moment? Hvis gjengene på terminalene er dårlige vil du også få for dårlig forspenning selv og du trekker til godt.

 

Men alt dette vet du jo egentlig bedre enn meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå har junior og jeg vært i båten og sjekket videre:

 

Baugthrusteren er på 3kw og skal ha minimum 70mm2 kabel ifølge bruksanvisningen.

Kabelen måler Ø14mm utvendig. Det får jeg til å tilsvare 70mm2 effektivt kobbertverrsnitt.

3kW tislvarer 250A ved 12 V.

Kabelstrekket er ca. 13 m frem og tilbake. Det skulle tilsi omtrent 0.9V spenningstap i kabel ved 250A (mye?).

 

Vi kjørte thrusteren i korte intervaller på rundt 3sek med lange pauser innimellom. Lyden hørtes vanlig ut og thrustren ga merkbat skyv. Alt virket relativt normalt så langt. Men ved lengere driftstid (4+sek) begynte det å bli varmt. Det virket som om varmen kom fra sikringen og bredde seg raskt til polskoene. Lengere driftstid fant vi ikke tilrådelig pga. varmgang.

 

Vi målte spenningsfall over alle komponenter på plussiden fra utgående på hovedbryteren til kabelskoen på hovedkabelen etter skringsholderen mens thrusteren gikk. Totalt spenningsfall  var ca. 500mA over 300m langt strekk + sikringsholder. Desidert størst var spenningen over sikringen (200mA). Her må selvfølgelig noe gjøres. Uansett mulige feil i systemet forøvrig har vi besluttet å oppgradere med ny og kraftigere sikringsholder. Den vi har er med M8 bolter, mens sikringen er laget for M10. Og så skifter vi kabelen fra bryter til sikringsholder som hadde 40mA spenningsfall. Den er 300mm lang. Og vi bytter også kabelsko på hovedkabelen ut fra sikringsholderen. Alt blir nå for M10 bolt.

 

Til sist målte vi strømstyrken med tangamperemeter. Vi fikk 793A startstrøm og 420A konstant! Dette virker usannsynlig mye og vi stiller spørsmål ved måleinstrumentet som er et billig instrument fra Biltema. Vi målte med motoren i gang. Før start var spenningen over batteriet omtrent 14.2 V og sank raskt til rundt 11V. Etter stans tok den seg raskt opp igjen til normal ladespenning. Dynamoen er på 140A, men gir kanskje ikke så mye på tomgang, så en kraftig utladning av batteriet og spenningsfall pga. indre motstand er nok normalt. Men hvor mye? Batteriet er et 140Ah vanlig start-syrebattri.

 

Nå er vi litt i villrede pga. den målte strømstyrken. Hvordan bør vi eventuelt gå videre med dette? Arbeidene rundt sikringsholderen gjør vi uansett.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Før start var spenningen over batteriet omtrent 14.2 V og sank raskt til rundt 11V.

 

Hva var tilsvarende spenninger direkte på thrusteren? Dersom den er mye lavere, vil en slik motor "kompensere" med å trekke mer strøm. Og dersom du har anledning, ville det være fint om du byttet ut betegnelsen mA med mV i innlegget ditt. Sikkert skrivefeil, men det kan forvirre litt. Alle er ikke helt ajour med elektriske betegnelser.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For det første må du ha et spesielt tangampermeter for å måle likestrøm. Mulig det var et slik du brukte og om strømmen er så stor som du skriver er det jo helt naturlig at sikringen blir varm. Det er jo tros alt en smeltesikring og den skal jo bli temmelig varm før metallet smelter og brenner av. Normalt begynner temperaturen å stige kraftig i slike sikringer når en nærmer seg 80% av merkestrøm.

Vil tro det har skjedd noe i baugpropelleren som får den til å bruke mer strøm og at sikringen av den grunn blir varm.

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Startstrømmen synes jeg ikke var påfallende høy i forhold til driftsstrømmen. I utganspunktet får vi regne med at strømtrekket er reelt. Og med et slik strømtrekk er det jo ikke merkelig at en 300A sikring blir varm, det er jo et tidsspørsmål før den smelter. Du får sette inn en på 500A.

 

Hvis det altså er reelt at den trekker 420A må du gjøre noe med strømtilførselen. Et vanlig syre startbatteri på 140Ah blir for vekt, du må minst ha det doble. En løsning kan være at du gjør som meg, nemlig å koble sammen start og forbruksbanken med et rele styrt fra D+ på dynamoen. Da vil begge batteripakkene forsyne trusteren når den går. Bruker du et voltsensitivt rele (som er mest vanlig) vil det kutte når spenningen faller, så det vil ikke hjelpe deg.

 

Videre så kan du jo vurdere å legge opp en ledning til i tillegg til den 70mm2 du har, f.eks. en på 50. Da får du jo 120mm2 totalt.

 

 

Lagt til:

Ser Bård kom meg litt i forkjøpet der...

 

Som Bård sier kan det jo være en intern årsak i motoren som gjør at den trekker mer strøm enn normalt. Det enkleste du kan gjøre er vel å ta den ut og rengjøre kommutatorer og sjekke at børstene glir normalt i holderene.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe.... Målingen din må det være noe galt med.

 

Hvis ikke utvikler thrusteren din rundt 11kW som jo er noe mer enn de 3kw oppgitt.... Da er isåfall rotoren bortimot låst, da dette jo er nesten startstrøm på kortslutningsmotor. 

Du målte kun en ledning når du målte? Hvis ikke måler du jo returen også, noe som skulle bli dobbelt så mye. Og halvparten av 790 og 420 er jo innenfor det som kan forventes vil eg tro. At denne på 3kW trekker 210A tilsvarer ca 2,5kW.

 

Så her er det nok den rare strømmen kommer fra.

 

Sånn ellers vil eg tippe på overgangsmotstand i sikringen. Har du tatt denne ut? Sjekket polene på sikringen? Hvilken type sikring er det? Du kan jo forøvrig ohme motstanden fra kabelsko til andre enden av sikringen og du vil få et bilde av hvilken effekt som vil legge seg over her når du kjører trusteren.

Link to post
Share on other sites

Vi målte spenningsfall over alle komponenter på plussiden fra utgående på hovedbryteren til kabelskoen på hovedkabelen etter skringsholderen mens thrusteren gikk. Totalt spenningsfall  var ca. 500mA over 300m langt strekk + sikringsholder. Desidert størst var spenningen over sikringen (200mA). Her må selvfølgelig noe gjøres. Uansett mulige feil i systemet forøvrig har vi besluttet å oppgradere med ny og kraftigere sikringsholder. Den vi har er med M8 bolter, mens sikringen er laget for M10. Og så skifter vi kabelen fra bryter til sikringsholder som hadde 40mA spenningsfall. Den er 300mm lang. Og vi bytter også kabelsko på hovedkabelen ut fra sikringsholderen. Alt blir nå for M10 bolt.

 

Hva betyr dette du sier her? Spenningsfall oppgitt i Ampere? 500mA spenningsfall, mener du mV her?

 

Du må måle skikkelig en gang til. 

 

Og å foreslå å bygge om anlegget som tydeligvis har fungert fint før blir litt dumt. Noe gjør at ting ikke fungerer lengre, og det er ikke pga feildimensjonering av kabler eller batteri. Batteriet kan selvsagt begynne å bli dårlig, få spenningsfall, men en dobling av strømmen tror eg er sjeldent symptom på et svakere batteri?

Link to post
Share on other sites

Hehe.... Målingen din må det være noe galt med.

 

Hvis ikke utvikler thrusteren din rundt 11kW

Hvordan har du regnet deg fram til dette Joltus?

 

For det første har ikke Nils oppgitt spenningen på motoren, så regnestykket blir umulig. Om vi tar utgangspunkt i 11V som han målte på batteripolene, kan vi kanskje anta at han hadde 9V på motoren.

9V x 420A = 3780W

 

 

Hvor får du 11000W fra?

Link to post
Share on other sites

Det er sant Komodo. Ser jo at Sleipner oppgir to effekter, en ved redusert spenning og en ved 12V. Tok utgangspunkt i at effekten var oppgitt ved 12V. Så med lavere spenning ville den normalt dratt mindre effekt.

 

Men 790A i startstrøm på en 3kW truster er høyt. Og da å øke dimensjonen på anlegget som et av de første forslagene må jo være feil. For noe er galt med denne, da det ikke tidligere har vært slik det er nå. Bytte sikring til større sikring fordi den plutselig begynner å ryke er bortimot spikerløsning.

 

Sier ikke at han godt kunne økt dimensjonen på anlegget, det kunne sikkert vært fornuftig mtp spenningsfall osv. Men i dette tilfellet bør feilen finnes først. Enig?

 

Tar forøvrig utgangspunkt i at denne har fungert før. Leser innlegget slik. Hvis ikke beklager eg.

Ser du komodo synes startstrømmen er helt ok. Sett ut ifra driftstrøm. Men 420A i driftstrøm er da alt for høyt mtp 3kW ? Nok engang med utgangspunkt i at det er en 12V truster vi snakker om....

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3kW er vel avgitt effekt?  Det som ble målt her, var opptatt effekt, som alltid vil være høyere pga. effekttapet i motoren. Muligens uten videre relevans, men f.eks. Sleipner oppgir at deres SE60/185S (3,1kW) har en "Nominal current draw" på 370A.  Ved 12v så vidt jeg forstår manualen.  Ved 10,5v skulle tilsvarende bli 422A om man regner spissfindig på det.  Og så synker sikkert effekten med spenningen, men allikevel, målingen på 420A høres ikke helt feil ut for meg.

Link to post
Share on other sites

Det er nokk ikke noen Hokkus Pokus motor som avgir konstant effekt som står på disse pysevispene. Det er en vanlig likestrømsmotor en kompondmotor. For slike motorer er det slik at turtall, effekt og strømtrekk går ned med fallende spenning. Så den trekker ikke mer strøm om en har dårlig spenning. En del regnestykker her på forumet jeg sliter med å forstå.

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men 790A i startstrøm på en 3kW truster er høyt. Og da å øke dimensjonen på anlegget som et av de første forslagene må jo være feil. For noe er galt med denne, da det ikke tidligere har vært slik det er nå. Bytte sikring til større sikring fordi den plutselig begynner å ryke er bortimot spikerløsning.

 

Sier ikke at han godt kunne økt dimensjonen på anlegget, det kunne sikkert vært fornuftig mtp spenningsfall osv. Men i dette tilfellet bør feilen finnes først. Enig?

 

Tar forøvrig utgangspunkt i at denne har fungert før. Leser innlegget slik. Hvis ikke beklager eg.

Ser du komodo synes startstrømmen er helt ok. Sett ut ifra driftstrøm. Men 420A i driftstrøm er da alt for høyt mtp 3kW ? Nok engang med utgangspunkt i at det er en 12V truster vi snakker om....

 

Hva er normal startstrøm på en likestrømsmotor da? På en asynkron kortslutningsmotor er det vel normalt å regne 5-7 ganger merkestrømmen.

 

Jeg antyder ikke å bytte sikring fordi den plutselig begynner å ryke. Men hvis sikringen blir veldig varm og er helt på kanten til å ryke bør den byttes til en større. Slik kan det jo ha vært hele tiden?  Jeg er selvsagt enig i at det riktige er å finne feilen, ikke bare øke dimensjoneringen. Men som jeg foreslo i et tidligere innlegg kan det tenkes problemet er løst ved å rengjøre motoren for børstestøv og oppgradere batterienes evne til å pøse på med ampere.

 

Nå vet ikke jeg hva slags truster Nils har, men om det er Sleipner vet jeg at de har kjøpt motorer fra forskjellige fabrikker. Disse motorene kan ha noe ulike egenskaper selv om påstemplet effekt er lik.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar og stor interessefor problemet mitt.

 

Foreløpig vil jeg beklage en trykkfeil. Målte spenningstap over komponentene skal selvfølgelig være mV og ikke mA (som LarsH allerede bemerket).

 

Ellers godtar jeg ikke teorien om at en likesrømsmotor trekker mer strøm når spenningen synker. Den trekker mer strøm når turtallet synker dersom den bremses (eller når den akselererer, derav høy strtstrøm), men ikke når turtallet synker pga. spenningsfall. Jeg har derfor vanskelig for å forstå at motoren kan trekke for mye strøm uten at den bremses mekanisk. Den virker normalt frisk på turtallet uten at jeg har noen måling på det. Jeg har også vanskelig for å forstå at den trekker mer strøm dersom den har problem med børstene eller lignende.

 

Thrusteren er en QL BP450, Ø132mm tunnel med 2 stk kontraroterende propellere (jeg spesifiserete den i min tid fordi jeg som vannkraftingeniør mener at kontraroterende propellere er det teoretisk riktige).

 

Jeg kommer til å utføre de modifikasjonene jeg har nevnt allerede på ledningsopplegget. Ved neste anledning vil jeg også sjekke batteriet nærmere og også måle uten motor i gang og med to stk 115Ah forbruksbatterier i tillegg. Det er bar å vippe om en bryter. Og så vil jeg prøve med en større sikring og kanske også et annet tangamperemeter.

 

 

 

Foreløpig vil jeg bekla

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...