Jump to content

Henteturer fra Bergen/Jørpeland til Arendal


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei ærede BP.

Jeg har tatt på meg å hente et par båter fra Vestlandet ned til Arendal. Deretter vil eierene hente sine respektive båter her i gjestehavna hos meg her i Arendal.

Båtene er en Nimbus 4000 , ca 37 fot, og en Scand Baltic 29.

Eierene må gjerne legge inn mer info om sine båter. Jeg gjør det ikke, i tilfelle eierene vil være litt anonyme.

Jeg har fått med meg en kar her fra forumet, slik at vi tenker å gå i følge med begge båtene. Det har med sikkerhet å gjøre.

Jeg ser for meg avgang fra Bergen på tirsdag i kommende uke, dersom været gir oss en mulighet. Hjelp meg gjerne i forberedelsene både med vær og båter.

Så gleder jeg meg til å ha med hele BP på tur igjen.

Det er alltid både fint og ikke minst nyttig.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Til info, FjordLine har avgang fra Bergen klokken 13.30 og går da til Stavanger. Den er det behagelig å følge. Går ca 22 knop på det raskeste, men den sakker av innimellom, så dere klarer å følge denne. Da kan dere bare nyte naturen på dette strekke. Evt ta en pause og fylle diesel I Haugesund. Den kjører igjennom sundet der.

 

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere følger den fint i den farten til Haugesund.

Vi toppet tanken der og satte kursen mot Egersund. Greit med et par stop. Man blir sliten etterhvert, men det vet du godt, Bjørn  :smiley:

Anbefaler et stykke ut for Jærens Rev, det blir fort mye humper I kanten der..

Strekket Egersund, forbi Lista- Ona Sira ned til Lindesnes er drøyt, uannsett vær :-) Spangereidkanalen er vel obligatorisk om dere har tid ?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørs om det ikke endelig er tiden for meg å prøve meg på nyleia vest for Stord. Etter diverse turer gjennom langenuen er det snart på tide å prøve ei ny rute. Hehe

Når det gjelder Jæren så ligger jeg alltid langt ute. Jeg skal ha tid dersom. Uhellet er ute,slik at mine gode venner i Rs kan få tak i meg før jeg havner på land.

Jeg har og et lite håp om at det kan bli en 3 båt. Vet om en kar til som liker å tusle rundt Jæren. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei ærede BP.

Jeg har tatt på meg å hente et par båter fra Vestlandet ned til Arendal.

 

(...)

Så gleder jeg meg til å ha med hele BP på tur igjen.

Det er alltid både fint og ikke minst nyttig.

 

Vi gleder oss til å være med på tur igjen :wink:  :thumbsup:

 

Av ren nysgjerrighet; Hvor langt fra land går du når du passerer Jærensrev?  

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er såpass ja... Ja det er jo ett beryktet området, så alltid best å være på den sikre siden :yesnod: Fra hvor begynner du å gå lengre fra land, og hvor langt sør går du før du begynner å holde "normal" avstand til land igjen? Det er jo noen flere grunner sør for jærensrev og er det ikke?

Link to post
Share on other sites

Ofte går jeg jo fra Tananger. Da følger jeg skipsleden ut. Runder staken med god margin og legger kursen litt utover. Skal jeg inn til Egersund begynner jeg på nærme meg land rett før Egersund. Ellers holder jeg meg godt ute hele veien forbi lindesnes

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Som dere skjønner har jeg fått Laluna med meg på laget. Tror det blir en bra tur. ?

Men jeg studerer værmelding til øyet blir vått. Litt usikker. Men det er enda en uke igjen. Så vi får se. Tidligere var det meldt litt nordavind. Men den er blitt borte nå

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tror dette er første gang jeg skriver noe på BP selv om jeg ha brukt BP i mange år,som oppslagsverk.

Og hentetråder er jo alltid spennende, men denne blir nok ekstra spennende for meg, da det er min nye (gamle) båt som straks er på vei nedover.

Baltic'en er en 82mod med bare 2 eier, den er i brukspreget stand, men gi meg ett par vintere, så håper jeg på å finne tilbake til klassiske perlen den en gang var;)

 

Jeg må også få takke Bjørn for det han gjør for BP medlemmer, det vil jeg bare si er helt unikt, så tusen takk Bjørn

Link to post
Share on other sites

Så hyggelig Fjord27. Snart Baltic 29.. ?

Nå sitter jeg å diskuterer vær og div løsninger med transport. Ser vi kan få flybillett for ca 2200 for to stk til Bergen. Da er nok det enkleste løsning. Avgjørelsen blir tatt i morgen klokken 12.

Så yr og windytv og dmi studeres grundig nå. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...