Jump to content

Hentetur Moss - Stavanger To do or not to do?


Rinker280EC

Recommended Posts

Sjekk været her
 

https://www.windyty.com/59.038/10.578?waves,2016-05-16-00,58.825,10.066,10
  ser desverre ut til å bli friskt med vinden i ryggen om dere går på Lørdag som det ser ut nå
Sjekk vind og bølger 1 meter der er fort 2++

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Mine anbefalinger:

- Papirkart

- Kompass

- VHF

- Reserve-drivstoff

- Min. èn stor og god dregg med langt tau/kjetting

- Nødbluss

- Brannsluknings-apparat

- Respekt for værmeldingen

- Rutine for jevnlig sjekk i motor-rom/under dørk, mhp. evt. lekkasjer eller annet unormalt

- Og ikke minst, Medlemskap i Redningsselskapet! Der kan du også få tips og råd underveis på Service-telefonen, i tillegg til assistanse om du skulle ha noe problem med båt, motor, mannskap eller annet tjafs ombord....

- Ekstra motor-olje

 

Før avreise ville jeg tatt en ekstra sjekk på sjøvanns-inntak, slangeklemmer, vannutskiller på drivstoff-filter, evt. sjøvannsfilter, oljenivå.

 

God Tur!

Link to post

Lommelykt

Hodelykt

Tape

Gaffatape

Strips

Kanne med rent drikkevann

Nudler

Kaffe

Rett i koppen

Spekemst

Porsjonspakningee med leverpostei og makrell

Tubepålegg

.....

 

Trivia absolutt siste utvei...

Morse app til iPhonen (skriv mld i klarteks og den morser med LEDn for deg)

 

Gammeldags båtmagnet med tennplugg som gnistgap koblet til VHF antennen slik at du overstyrer all trafikk pånalle kanaler til den grad at alle begynner å søke posisjonen din.

 

Nå, alvorsspøk til side vind/bølgevsrsler bør dere følge nøye med på. Det er rtter min mening den vikigste faktoren. En kan ikke ta høyde for alt. RS er viktig.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#danmark

 

Nederst under bildet kan man klikke seg vidre for å se utsiktene over tid.

 

Denne er veldig bra:

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/#jomfruland/1

 

I tillegg kan en laste ned appen Kystvær hvor man får mulighet til å klikke seg inn på alle fyr og få "realtime" data for vindstyrke/kast og retning.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

vet ikke om jeg skal anbefale denne tråden.....

 

https://baatplassen.no/i/topic/118208-den-halte-og-den-blinde-p%C3%A5-hentetur/

 

Vi stoppet i Mandal. Du får jo et litt mer utfordrende område etter Lindesnes. Vi hadde veldig mange tommeltotter, men mente vi kunne stole på utstyret. Hadde planlagt godt i forhold til rute (flere hentetråder her som gir mange gode tips). Hadde en oppfatning om hvor vi kunne søke havn hvis det ble trøbbel i de mer utfordrende eller åpne områdene. Mener å huske at tråden snakker mye om vind og bølger.

 

Vi hadde planlagt første stopp i Kragerø (mener jeg å huske), men valgte å ligge første natt i Stavern. Da begynte det å bli mørkt (kom sent av gårde fra Oslo) og vi hadde kost oss i bølgene en stund og hadde ikke veldig lyst til å gå løs på Rakke.

 

Solkrem var et godt tips. Smart å være to. Nyt turen. Dette blir bra!

Redigert av Skjær i sjøen (see edit history)

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post

Mange gode råd :-)

 

En slik tur kan bli et minne for livet. Som regel et godt minne, men om ting går skeis kan det fort bli motsatt.

Dere viser sunn interesse for å sette dere inn i ting og søke råd før dere setter avgårde, så jeg synes dere skal ta turen om dere fortsatt føler dere klare for det etter rådene dere har fått i denne tråden :-)

Om ikke, så send båten med transport eller få med noen med endel erfaring med større båt og lengre turer.

 

Som flere nevner, så kan tiden bli knapp.

I godt vær med en båt som fungerer går milene fort unna om man går utaskjærs. Med litt vind og bølger blir båten fort liten, alt blir mer slitsomt og milene blir fort lange.

Legger man til en teknisk svikt man skal rydde opp i, eller bommer litt på navigeringen blir ting fort stress. Derfor er det veldig viktig at båten fungerer som den skal så dere kan konsentrere dere om navigeringen. Så sjekk ting nøye før dere setter avgårde samt underveis. Spesielt den første delen av turen.

 

Været må alltid avgjøre, og dere bør være beredt til å bli liggende i en havn og evt legge igjen båten.

Hadde to turer Oslo - Bergen i fjor. Begge gangene var det vind og sjø fra vest/ nordvest som gjorde ting mer slitsomt fra ca Kr Sand og videre.

 

Jeg liker ikke å banke unødvendig utaskjærs i motsjø, så velger gjerne å gå innaskjærsleier der det er mulig. Mye fint å se på er det også. Men det er også mer urent farvann, så navigeringen er noe mer utfordrende. Ta det med ro og legg opp alternative ruter på forhånd.

 

Ang iPad, så bør den ha innebygget GPS (4G versjonen). Kanskje noen i familien/ bekjente har en dere kan låne?

Er selv meget glad kombinasjonen iPad og Navionics. Når jeg kjører båter med et annet navigasjonssystem enn det jeg selv har, så blir fort iPad'en primærværktøyet for navigasjon.

Sørg for å ha en skikkelig 12v lader som gir mer enn 2 ampere, ellers kan man gå tom for strøm selv om den er plugget inn.

 

Legger ved en link til en tråd for begge turene i fjor, så kan dere se litt på vurderinger, rutevalg etc i forhold til vær, sjø og båt.

https://baatplassen.no/i/topic/118658-leveringstråd-oslo-bergen/

Mvh. SAP

Link to post

Mye gode tips her, og det settes stor pris på. :smiley:

 

- Jeg har meldt meg inn i RS

- Mat og drikke skal pakkes

- Dregg+langt tau nevnes, er dette kritisk? ser at listen over ting snart fyller tilhengeren min(som jeg ikke har tenkt å kjøre til Moss) :smiley:

 

 

Men kjenner jeg begynner å bli bra skeptisk.........

 

HVis 8-10 M/S vind tilsier at vi bare stemper i bølger i 5-8 knop så ser det ikke så veldig bra ut akkurat...

 

:diving:  :diving:

 

 

 

 

Link to post

Bare følg med på været. Det er aldri for tidlig å snu (mot lun havn) om/når været drar på :)

 

Ellers er det som nevnt tidligere at variasjon i vind/bølger vil kunne forekomme ut over det varslene indikerer. Kan være relativt lokalt.

 

Om forholdene er litt ustabile er trikset er å vente på "vinduene" i "været" - guffe på når en har mulighet og evt ligge på været når det blir for tøft.

 

Ingenting som sier at dette blir over the top men forsøk å ta høyde for det meste.

 

Vær beredt - er det ikke det Hakkespettene har som motto :)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Lørdag og søndag som kom er er ikke noen gode dager. Ser på obrestad at det meldes opp mot 13 ms fra nord på lørdag. Det blir veldig utrivelig. I tillegg er det samme vindretning flere dager i forveien. Det betyr at sjøen bygger seg opp. Nei. Hvis det må gjøres denne helgen så benytter du deg av tilbudet om bilfrakt. Jeg ville ikke gått, slik det ser ut nå.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Med de værutsiktene som er nå blir det fort endel stamping i 7-12 knop fra Lindesnes og videre dessverre.

Enig med bjørn. Hadde ikke tatt denne helgen slik det ser ut nå om dere ikke har tid til å ta der med ro og evt bli liggende.

 

Frakttilbudet er ikke så ille. Når alt kommer til alt har du nok brukt det samme eller mer sjøveien.

Men en slik tur tar man for opplevelsene og minnene sin skyld, og da er det lurt å velge riktig tidspunkt i forhold til vær samt ha god nok tid til å nyte turen uten stress og mas :)

Mvh. SAP

Link to post

Eventuelt må du avvente og ta det senere. Det er en utrolig gøy tur. Når vær og båt stemmer. Flott følelse å runde både Lindesnes og Lista . For senere å gå over Jæren i godt vær. Det er bare ubeskrivelig. Men jeg har vært utpå der med egen båt med 4 meter signifikant bølgehøyde. Det er strevsomt. Å har ikke noe ønske om å gjenta det.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Dere har god poenger ang forholdene til helgen. Selv om jeg har til og med Mandag (ev Tirsdag også) så ser jeg for meg at været ikke kommer til å snu til min fordel.

 

Jeg vil uansett dra til Moss Lørdag(vi skal på hytten i Mandal den helgen) og se over båten og teste den. Det perfekte hadde vært å kjørt den til Tønsberg og ev fått transportsentralen til å hente den der 18.05. Det viser seg nemlig at man ikke kommer ned til den marinaen som båten ligger i med Semitrailer.(snakket akkurat med selger)

 

EDIT : Lærte akkurat at "Beam Height" som jeg trode var båtens total høyde tydeligvis ikke er korrekt... Undrer hva Transportsentralen sier til at Båten er 3,53 høy (iflg google) og ikke 2,77 som jeg har oppgitt... 

 

EDIT 2: Kanskje man bare skal flytte til Moss? ville jo gjort dette mye enklere  :lol:

Redigert av Rinker280EC (see edit history)
Link to post

Hvorfor ikke prøve å ta båten med deg til Mandal. Å plukke den opp av vannet der. Det bør gå i løpet av helgen.

Hei Bjørn.

 

Det skal gå greit å få den hjem fra Mandal på vei. Men akkurat nå frykter jeg mest ruten Moss-Mandal grunnet været.

 

Transportsentralen Larvik ønsket helt ikke å ta denne nå grunnet Høyden.

 

 

Hvordan ville det være å følge Fjordline fra Mandal og opp til Stavanger hvis været er uggent?

Link to post

Moss til Mandal er ikke noe problem. I dag blåser det kuling. Men allerede i morgen roer det seg som jeg kan se her ved torungen. Da bør en slik tur gå greit. Jeg har desverre ikke mulighet å gå med denne helgen. Men mye av den ruta kan gå innaskjærs. Bortsett fra over Oslofjorden. Men du kan jo krysse langt inne. Så det bør være greit. Videre har du rakkebåene og stavern Jomfruland. Resten er stort sett greit skuring. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...