Jump to content

Leveringstråd Oslo - Bergen


sap_2000

Recommended Posts

Skal kjøre en båt til Bergen en av dagene. Etter å ha fulgt mange hentetråder mellom øst og vest de siste årene gleder jeg meg til å komme avgårde :-)

 

Spurte opprinnelig litt rundt rutevalg på vestsiden av Stord i en annen tråd for et par dager siden, og nå som det nærmer seg lager jeg en egen tråd om noen vil følge med :-) Hadde utrolig stor nytte av forumet forrige gang, men satser på at denne turen blir enklere og ikke minst litt raskere. https://baatplassen.no/i/topic/29919-rutevalg-bergen-stavanger-sørlandet-denne-helga/?p=1722431

 

Har tenkt å bruke mAIS og laget meg en MMSI på MarineTraffic og i mangel av oppfinnsomhet sat jeg "SAP" da jeg ikke kom på noe bedre.

 

Båten er en Windy 33 Scirocco med 2 D4 260. Maken båt og motorisering som Bonus He på BP hadde før, så leste meg opp litt i hans tråd :-) Har ordnet med litt deler og viskere jeg ville ha med på turen og rasker med meg litt verktøy fra Karma som jeg tar med tilbake. Båten ligger rett ved min båt så vil bruke lit tid på å sjekke det jeg kan før avgang.

 

bilde

 

Været ser ikke helt optimalt ut pr nå med endel vind av vestlig retning fremover. Mandag og tirsdag så dog litt bedre ut.

Planen er å komme seg avgårde litt tidlig en dag det er meldt lite vind langs Sørlandet så man kommer stykke sydover så behagelig som mulig.

 

Det sitter en C120 classic plotter i denne med en eldre 45xg kartbrikke som stopper i Flekkefjord. Dagens 45xg brikke går helt opp til Trøndelag, men CF brikken med 45xg var ikke lett å få tak i. Så endte opp med å kjøpe en Navionics upgrade brikke, så inn på Navionics og aktivere brikken med det gamle kortet og laste ned kartene.

bilde

b

 

Neste utfordring var at den gamle C120 kunne få problemer med å lese den nye 4gb brikken og de nye kartene, så lastet med siste SW til plotteren på et annet kort og oppgraderte plotteren. Da spilte alt som det sulle :-)

bilde

Nå er båten tanket og begynner å bli klar for turen :-)

 

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra SAP !

Du får oppdatere tråden når du starter slik at vi har litt å bedrive helgen med når vi ligger å dupper et eller annet sted utpå.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

BD: nei da, levering via noen bekjente dette. Har kjørt litt for andre nå og da når det har passet seg opp gjennom årene, så hender jeg blir spurt.

Har mer enn nok å drive med med én båt i stallen som krever sitt av stell og kos, så to båter hadde nok gitt meg hjerteinfarkt :-)

Men jeg ordner litt deler, sjekker over og fikser litt med bl.a kart og plotter nå i forkant som kommer meg tilgode på turen og nye eieren setter pris på.

 

Zitt: målet er så lite spenning og så behagelig tur som mulig. Skulle ønske YR var litt mer i godhjørnet for tiden dog. Du må kanskje børste støvet av bongotrommene dine?

 

knugisto: bilder og mAIS må til på tur :-)

 

VannTro: skal oppdatere når jeg har bestemt meg for avgang :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Grått og Yr her nede i Kristiansand i dag og frisk bris tipper jeg når jeg kikker ut vinduet ...
Får du stopp rundt KRS si fra så muligens jeg hiver meg innom ..

Er forresten på OKSØ Fyr (rett ut av Flekkerøya tank)   Lørdag-Søndag så bare stikk innom der for en kaffe e.l hvis det passer seg sånn ..

Du får bestille noe Ostlig vind for ferden opp Vestlandet
God tur !!
Hiver tlf nr på IM hvis det skulle være noe :wink:
 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hei Laluna :-) skal si fra om det blir stopp i Kr sand :-) har nummeret ditt fra sist gang vi traff hverandre i Mandal, jeg :-)

 

Apropos. Er det noen steder det er gunstig pris på diesel før Lindesnes? Flekkerøya er vel nedlagt for småbåter og han inne på brygga i sentrum er vel dyr....?

 

Ang avgang. Slik det ser ut nå tipper jeg en gang mellom Søndag-Tirsdag. Følger med på værmeldingene og håper Zitt drar frem bongotrommene sine snart :-)

Det får ta tiden det tar, men minimum 2 dager.

 

Skaffet meg en holder med sugekopp for ipaden da det ikke var noe naturlig sted å sette den. 199,- på Teknikkmagasinet.

 

Karma i bakgrunnen

bilde

 

Var en tur nede i motorrommet. Alt ser og virker OK, men etterfyllte litt olje på ene motoren. Rett fra service......

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi tok samme turen for noen uker siden. Billigste diesel var Kuholmen i Kristiansand (riktig kvalitet). Ellers er det billigere hvis du kommer deg over Jæren.

 

Håper du får en fin tur!

Redigert av -Luna- (see edit history)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Tror nok du får diesel hos "Sverre" bare å ringe å høre om han er der .....han har ikke lagt ned som noen rykter sa men tok seg ferie i fjor for en gang skyld :wink:

 

https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen/_/vest-agder-kristiansand-r7

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Takker Bonus :-) har lest gjennom tråden din allerede.

Var på jakt etter "performance testene" som Windy nå har fjernet fra hjemmesidene, men fant det jeg trengte hos deg :-)

En ting. Jeg har lest meg til at tankvolumet skal være 500l. Toppet den opp i går fra litt over 1/2 tank på måleren, men fikk på 345 liter. Det rimer jo ikke helt. Det er vel ikke satt i større tank pga motoriseringen?

Glemte å se på tanken når jeg var i kjelleren, men det står kanskje noe printet inn på den?

Alternativt er måleren ikke helt frisk.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

... En ting. Jeg har lest meg til at tankvolumet skal være 500l. Toppet den opp i går fra litt over 1/2 tank på måleren, men fikk på 345 liter. Det rimer jo ikke helt. Det er vel ikke satt i større tank pga motoriseringen?

Glemte å se på tanken når jeg var i kjelleren, men det står kanskje noe printet inn på den?

Alternativt er måleren ikke helt frisk ...

 

Jeg mener også at det er 500 liter. Skal stå klistremerke fra produsenten (f.eks. Ertec) på toppen av tanken. Ser det på et bilde jeg tok av vår under byggingen, men jeg klarer ikke å se teksten tydelig nok.

Link to post
Share on other sites

Eg vil gjerna støtta Astor som ønsker seg en langfilm av turen. Men med et håp om at du ikje går i den sama fellå som så mange andre og legger på et utriveligt musikkstykke sånn at me ikje får høra den deilige musikken fra motoren og bølgeskvulpet.

Link to post
Share on other sites

iPadholderen er festet på sideruta Tilplan. Kan festes på glatt gelcoat også.

 

DD. Ser ut som en båtkompis har ryddet timeplanen sin og blir med.

Den marsjer fint og uanstrengt et stykke opp på 30-tallet, men da skal det være rimelig flatt føre, noe det dessverre ikke ser ut til å bli med det første :-(

 

Ang livefeed så hadde det vært gøy, men har ikke kompetanse eller utstyr for å få det til. Må vel gå med alvorlige datamengder av slikt?

Men noen gode gammeldagse fotografier skal vi nok få til :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Eg tror du missforstod bittelitt her. Det var ingen som forventet ein live film av heile turen, det var vel ikje det Astor forventet tror eg...eller var han så galen :discuss:

 

Me som ikje får ta sånne lange flotte turer i sånne drømmebåter som du, setter stor nok pris på et par lange snutter med video tatt opp fra mobilen. Me kan jo ikje vera storforlangende veit du. Me tar det me e så heldige å få. God tur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...