LALUNA II Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 (redigert) Sjekk været her https://www.windyty.com/59.038/10.578?waves,2016-05-16-00,58.825,10.066,10 ser desverre ut til å bli friskt med vinden i ryggen om dere går på Lørdag som det ser ut nåSjekk vind og bølger 1 meter der er fort 2++ Redigert 10.Mai.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Rinker280EC Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Sjekk været her https://www.windyty.com/59.038/10.578?waves,2016-05-16-00,58.825,10.066,10 ser desverre ut til å bli friskt med vinden i ryggen om dere går på Lørdag som det ser ut nå Sjekk vind og bølger 1 meter der er fort 2++ Se der ja... Heldigvis noen dager til enda ? Og jeg som trodde medvind var positivt :) Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Selv brukte jeg DMi.dk mye. visstnok et godt bølgevarsel. (husk å gange bølgehøyde med 1,5-1,8). Tok turen Bergen-Oslo i påsken. Hadde da medvind (nordavind). Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Det er mye bedre med medvind enn motvind. Men blir det mer enn 10 ms så er det ikke noe greit. Uansett hvor den kommer fra. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
OysteinE Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Mine anbefalinger: - Papirkart - Kompass - VHF - Reserve-drivstoff - Min. èn stor og god dregg med langt tau/kjetting - Nødbluss - Brannsluknings-apparat - Respekt for værmeldingen - Rutine for jevnlig sjekk i motor-rom/under dørk, mhp. evt. lekkasjer eller annet unormalt - Og ikke minst, Medlemskap i Redningsselskapet! Der kan du også få tips og råd underveis på Service-telefonen, i tillegg til assistanse om du skulle ha noe problem med båt, motor, mannskap eller annet tjafs ombord.... - Ekstra motor-olje Før avreise ville jeg tatt en ekstra sjekk på sjøvanns-inntak, slangeklemmer, vannutskiller på drivstoff-filter, evt. sjøvannsfilter, oljenivå. God Tur! Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 (redigert) Lommelykt Hodelykt Tape Gaffatape Strips Kanne med rent drikkevann Nudler Kaffe Rett i koppen Spekemst Porsjonspakningee med leverpostei og makrell Tubepålegg ..... Trivia absolutt siste utvei... Morse app til iPhonen (skriv mld i klarteks og den morser med LEDn for deg) Gammeldags båtmagnet med tennplugg som gnistgap koblet til VHF antennen slik at du overstyrer all trafikk pånalle kanaler til den grad at alle begynner å søke posisjonen din. Nå, alvorsspøk til side vind/bølgevsrsler bør dere følge nøye med på. Det er rtter min mening den vikigste faktoren. En kan ikke ta høyde for alt. RS er viktig. Redigert 10.Mai.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Frissy Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Denne her er ganske ok: https://www.windyty.com/?2015-05-27-06,58.207,6.339,8 Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 (redigert) http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#danmark Nederst under bildet kan man klikke seg vidre for å se utsiktene over tid. Denne er veldig bra: https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/#jomfruland/1 I tillegg kan en laste ned appen Kystvær hvor man får mulighet til å klikke seg inn på alle fyr og få "realtime" data for vindstyrke/kast og retning. Redigert 10.Mai.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Skjær i sjøen Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 (redigert) vet ikke om jeg skal anbefale denne tråden..... https://baatplassen.no/i/topic/118208-den-halte-og-den-blinde-p%C3%A5-hentetur/ Vi stoppet i Mandal. Du får jo et litt mer utfordrende område etter Lindesnes. Vi hadde veldig mange tommeltotter, men mente vi kunne stole på utstyret. Hadde planlagt godt i forhold til rute (flere hentetråder her som gir mange gode tips). Hadde en oppfatning om hvor vi kunne søke havn hvis det ble trøbbel i de mer utfordrende eller åpne områdene. Mener å huske at tråden snakker mye om vind og bølger. Vi hadde planlagt første stopp i Kragerø (mener jeg å huske), men valgte å ligge første natt i Stavern. Da begynte det å bli mørkt (kom sent av gårde fra Oslo) og vi hadde kost oss i bølgene en stund og hadde ikke veldig lyst til å gå løs på Rakke. Solkrem var et godt tips. Smart å være to. Nyt turen. Dette blir bra! Redigert 10.Mai.2016 av Skjær i sjøen (see edit history) Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
hanto1 Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Været øst og vest om Lindesnes kan være veldig forskjellig. Det kan blåse godt ved Lindesnes og være stille ved Egersund. Greit og vite om man går mot bedre eller dårligere forhold når man skal oppover.. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Mange gode råd :-) En slik tur kan bli et minne for livet. Som regel et godt minne, men om ting går skeis kan det fort bli motsatt. Dere viser sunn interesse for å sette dere inn i ting og søke råd før dere setter avgårde, så jeg synes dere skal ta turen om dere fortsatt føler dere klare for det etter rådene dere har fått i denne tråden :-) Om ikke, så send båten med transport eller få med noen med endel erfaring med større båt og lengre turer. Som flere nevner, så kan tiden bli knapp. I godt vær med en båt som fungerer går milene fort unna om man går utaskjærs. Med litt vind og bølger blir båten fort liten, alt blir mer slitsomt og milene blir fort lange. Legger man til en teknisk svikt man skal rydde opp i, eller bommer litt på navigeringen blir ting fort stress. Derfor er det veldig viktig at båten fungerer som den skal så dere kan konsentrere dere om navigeringen. Så sjekk ting nøye før dere setter avgårde samt underveis. Spesielt den første delen av turen. Været må alltid avgjøre, og dere bør være beredt til å bli liggende i en havn og evt legge igjen båten. Hadde to turer Oslo - Bergen i fjor. Begge gangene var det vind og sjø fra vest/ nordvest som gjorde ting mer slitsomt fra ca Kr Sand og videre. Jeg liker ikke å banke unødvendig utaskjærs i motsjø, så velger gjerne å gå innaskjærsleier der det er mulig. Mye fint å se på er det også. Men det er også mer urent farvann, så navigeringen er noe mer utfordrende. Ta det med ro og legg opp alternative ruter på forhånd. Ang iPad, så bør den ha innebygget GPS (4G versjonen). Kanskje noen i familien/ bekjente har en dere kan låne? Er selv meget glad kombinasjonen iPad og Navionics. Når jeg kjører båter med et annet navigasjonssystem enn det jeg selv har, så blir fort iPad'en primærværktøyet for navigasjon. Sørg for å ha en skikkelig 12v lader som gir mer enn 2 ampere, ellers kan man gå tom for strøm selv om den er plugget inn. Legger ved en link til en tråd for begge turene i fjor, så kan dere se litt på vurderinger, rutevalg etc i forhold til vær, sjø og båt. https://baatplassen.no/i/topic/118658-leveringstråd-oslo-bergen/ Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Rinker280EC Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Mye gode tips her, og det settes stor pris på. - Jeg har meldt meg inn i RS - Mat og drikke skal pakkes - Dregg+langt tau nevnes, er dette kritisk? ser at listen over ting snart fyller tilhengeren min(som jeg ikke har tenkt å kjøre til Moss) Men kjenner jeg begynner å bli bra skeptisk......... HVis 8-10 M/S vind tilsier at vi bare stemper i bølger i 5-8 knop så ser det ikke så veldig bra ut akkurat... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Bare følg med på været. Det er aldri for tidlig å snu (mot lun havn) om/når været drar på :) Ellers er det som nevnt tidligere at variasjon i vind/bølger vil kunne forekomme ut over det varslene indikerer. Kan være relativt lokalt. Om forholdene er litt ustabile er trikset er å vente på "vinduene" i "været" - guffe på når en har mulighet og evt ligge på været når det blir for tøft. Ingenting som sier at dette blir over the top men forsøk å ta høyde for det meste. Vær beredt - er det ikke det Hakkespettene har som motto :) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Rinker280EC Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 He He. Jeg har akkurart snakket med Transportsentralen Vest og de kan hente båten i moss og levere den i Stavanger for 12000+ mva. Noe som jeg syntes var meget rimelig.. Så nå må jeg i tenkeboksen her :) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Lørdag og søndag som kom er er ikke noen gode dager. Ser på obrestad at det meldes opp mot 13 ms fra nord på lørdag. Det blir veldig utrivelig. I tillegg er det samme vindretning flere dager i forveien. Det betyr at sjøen bygger seg opp. Nei. Hvis det må gjøres denne helgen så benytter du deg av tilbudet om bilfrakt. Jeg ville ikke gått, slik det ser ut nå. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Worry II Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Om du regner ca 5000,- I drivstoff + 2 flybiletter + kost og losji underveis + havneavgifter og I tillegg regner inn risiko for at turen må avbrytes grunnet vind, så er nok ikke frakttilbudet du har fått så ille ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Med de værutsiktene som er nå blir det fort endel stamping i 7-12 knop fra Lindesnes og videre dessverre. Enig med bjørn. Hadde ikke tatt denne helgen slik det ser ut nå om dere ikke har tid til å ta der med ro og evt bli liggende. Frakttilbudet er ikke så ille. Når alt kommer til alt har du nok brukt det samme eller mer sjøveien. Men en slik tur tar man for opplevelsene og minnene sin skyld, og da er det lurt å velge riktig tidspunkt i forhold til vær samt ha god nok tid til å nyte turen uten stress og mas :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
LALUNA II Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Enig med Bjørn og sap ikke noe å si på fraktilbudet du har fått langs veien .Sjøveien bør ha mere flexitid og som det er meldt på været nå blir det en slitsom tur Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Veitransport uten tvil her. Tenk både maskintimer, diesel, egen reisekost og dieselkost. Samt risiko Merk at du må sjekke om forsikringen din dekker veitransport som dette. Mulig du må tegne tilleggsforsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Eventuelt må du avvente og ta det senere. Det er en utrolig gøy tur. Når vær og båt stemmer. Flott følelse å runde både Lindesnes og Lista . For senere å gå over Jæren i godt vær. Det er bare ubeskrivelig. Men jeg har vært utpå der med egen båt med 4 meter signifikant bølgehøyde. Det er strevsomt. Å har ikke noe ønske om å gjenta det. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Rinker280EC Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Dere har god poenger ang forholdene til helgen. Selv om jeg har til og med Mandag (ev Tirsdag også) så ser jeg for meg at været ikke kommer til å snu til min fordel. Jeg vil uansett dra til Moss Lørdag(vi skal på hytten i Mandal den helgen) og se over båten og teste den. Det perfekte hadde vært å kjørt den til Tønsberg og ev fått transportsentralen til å hente den der 18.05. Det viser seg nemlig at man ikke kommer ned til den marinaen som båten ligger i med Semitrailer.(snakket akkurat med selger) EDIT : Lærte akkurat at "Beam Height" som jeg trode var båtens total høyde tydeligvis ikke er korrekt... Undrer hva Transportsentralen sier til at Båten er 3,53 høy (iflg google) og ikke 2,77 som jeg har oppgitt... EDIT 2: Kanskje man bare skal flytte til Moss? ville jo gjort dette mye enklere Redigert 11.Mai.2016 av Rinker280EC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Etter min mening er det eneste som taler mot sjøveien, det smale tidsvinduet du har. Så hvis du skal ha båten over denne helgen bør du ta den landeveien. (jeg ville ventet til jeg hadde bedre tid, og hatt en fantastisk tur langs kysten) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Hvorfor ikke prøve å ta båten med deg til Mandal. Å plukke den opp av vannet der. Det bør gå i løpet av helgen. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Rinker280EC Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Hvorfor ikke prøve å ta båten med deg til Mandal. Å plukke den opp av vannet der. Det bør gå i løpet av helgen. Hei Bjørn. Det skal gå greit å få den hjem fra Mandal på vei. Men akkurat nå frykter jeg mest ruten Moss-Mandal grunnet været. Transportsentralen Larvik ønsket helt ikke å ta denne nå grunnet Høyden. Hvordan ville det være å følge Fjordline fra Mandal og opp til Stavanger hvis været er uggent? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Moss til Mandal er ikke noe problem. I dag blåser det kuling. Men allerede i morgen roer det seg som jeg kan se her ved torungen. Da bør en slik tur gå greit. Jeg har desverre ikke mulighet å gå med denne helgen. Men mye av den ruta kan gå innaskjærs. Bortsett fra over Oslofjorden. Men du kan jo krysse langt inne. Så det bør være greit. Videre har du rakkebåene og stavern Jomfruland. Resten er stort sett greit skuring. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.