Jump to content

Tillat med høyere promille i Sverige?


Bidevind

Recommended Posts

Det er ingen problem, siden grensen er 0,8 uansett.

I Sverige er den lavere , men nå har vi jo fått en metode som virker der også : barskap på dass.

 

Behovet for å problematisere dette finnes hos enkelte, men i praksis er de norske reglene ingen problem.

Overtredelse av dem, ja, men ikke så lenge de overholdes.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

La meg omformulere : ingen får 0,8 av 2 pils.

 

Men føler du deg overaskende beruset, uavhengig av inntak, så anbefaler jeg at du avstår fra å føre båt. Drt gjør ihvertfall jeg.

 

Poenget var at flere, og også du, mer eller mindre slo fast at folk ikke kan bli beruset med promille på under 0,8.

 

Det er en slags motsatt logikk, fordi det er lov å føre båt med 0,8 i promille, men ikke være beruset/påvirket når en fører båt så betyr ikke det at en ikke er beruset når promillen er 0,8 eller under. Det er faktisk motsatt, folk er overrasket over hvor fulle de er med en promille nær 0,8. Og en kan lett være beruset på lavere promiller også. 

 

Hovedpoenget er at evner til å reagere, avstandsbedømmelse osv blir svekket når en er beruset. Om en er beruset over eller under 0,8 er ikke det vesentlige, og etter loven har en ikke lov å føre båt om man er påvirket, også om det gjelder under 0,8. 

---

 

Jeg tror det aller færreste har så god toleranse at de kan ligge opp mot 0,8 uten å være beruset. Så.. er det toleranse blant båtfolket at man skal kunne føre båt i beruset tilstand? Hvilken annen hensikt har en 0,8 promillegrense? 

 

I mine øyne er den for høy. Og av alle praktiske årsaker kan den like godt settes til 0,2. Men klart, om det var ulike klasser småbåter så kunne gjerne saktegående hatt feks 0,5 så en kunne nyte en pils, eller komme seg hjem dagen derpå om festen ble god. Men hurtiggående båter osv burde da virkelig ikke være lov å føre med 0,79, eller 0,5, eller 0,3 i promille. Klink edru må svaret være der. Men for å gjøre det enkelt og slippe eviendelige drøftinger om hvor grensa skal gå, 0,2 er eneste fornuftige. 

Link to post
Share on other sites

Det varierer da veldig for de fleste... 

 

 

Ved lunsj i 1400 tiden tok jeg en lys 0,33 pils i sola og det var umiddelbart "pling i boksen". Tok så ett glass rødvin til maten. Og ja, jeg opplevde definitivt meg selv som ruset. Ikke lenge, men uansett. 

 

Men sånn er det selvsagt ikke hver dag. Normalt ville jeg "tåle" en liten pils og ett lite glass vin uten å fremstå som beruset. 

---

 

Så er det vel et enzym i bildet som man måler hvis man vil se om noen drikker regelmessig og ofte. Det tipper jeg er lavt hos meg da jeg ikke drikker ofte nok (lengre). Dvs at min toleranse for alkohol antagelig er normal. Om man drikker mer jevnlig og mer så toleransen øker vil selvsagt sjansen for at man kan bli "overraskende full" bli mindre. 

---

 

Men det er da forsåvidt allment kjent at hvor beruset man blir varierer veldig både på det ene og det andre. Det man ofte kaller "dagsform". 

 

Så jeg tror påstanden om at ingen kan bli overraskende full av noen få pils/glass er syltynn.

Argumentasjonsrekken for totalavhold er overveldende, med slik kløkt og fornuft har du seiret. Du glemte å ta med hvor svimmel og ruset man kan føle seg om man sitter på huk og reiser seg brått.

 

Forslag til forskrift for ferdsel på sjøen:

Det er strengt forbudt å nyte mer enn 1 glass øl/vin. De med dårlig dagsform, kun 1/2 glass. Det er forbudt å innta drikkevarer sittende på huk, eller drive med fysisk aktivitet før/under inntak av drikkevaren da det kan forsterke eventuell rus. Man må bære godkjent neseklype under inntak av al/vin, da man kan bli så beruset at man kan dyppe nesen i glasset. Hilsen moralpolitiet.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

I Sverige er det forskjellige promillegrenser ut i fra hva som er maks hastighet/størrelse på båten[...]

Og det burde vi ha i Norge også... Vi har allerede forskjellige klasser etter størrelse og hastighet under båtførerbeviset, og det burde være uproblematisk å knytte promillegrensen til samme. Det fungerer utmerket på veien, der bil/moped/motorsykkel har 0.2 og sykkel og rullebrett ikke har tallatt grense men du kan få smekk om du er åpenbart drita. F.eks sertifikatpliktig båt 0.2eller noe og sertifikatfri båt "ingen grense, men forbud mot å være uforsvarlig påvirket".

 

Da har ingen lov å fyllekjøre RIB'en i 40 knop eller krasje inn i gjestehavna med 45-foteren sin med martiniglasset i hånda, men "snekkepilsen" er OK, og "idiotsaker" med folk på badestranda med promille, lekegummibåt fra Europris og badebukse kan unngås. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og det burde vi ha i Norge også... Vi har allerede forskjellige klasser etter størrelse og hastighet under båtførerbeviset, og det burde være uproblematisk å knytte promillegrensen til samme. Det fungerer utmerket på veien, der bil/moped/motorsykkel har 0.2 og sykkel og rullebrett ikke har tallatt grense men du kan få smekk om du er åpenbart drita. F.eks sertifikatpliktig båt 0.2eller noe og sertifikatfri båt "ingen grense, men forbud mot å være uforsvarlig påvirket".

 

Da har ingen lov å fyllekjøre RIB'en i 40 knop eller krasje inn i gjestehavna med 45-foteren sin med martiniglasset i hånda, men "snekkepilsen" er OK, og "idiotsaker" med folk på badestranda med promille, lekegummibåt fra Europris og badebukse kan unngås. 

 

Ja, sånn kunne det godt vært løst. Og så kan vel også en del løses gjennom konkret praksis/håndtering fra politiet. Om jeg "glemmer" vesten når jeg putrer alene inn fra svai til stranda i gummijolla med 2hk en vakker og varm sommerdag så syns jeg i grunnen jeg burde slippe unna med tilsnakk om politiet dukket opp akkurat da. Om jeg gjorde det for å provosere så er vel et ønske å få bot, og da får en vel få det. 

 

Og har vi grilla på stranda og skal tilbake i moderskipet på svai, alle har på vest og vi putrer utover de få meterne, ja er det krise om jeg føler meg en smule beruset etter et par glass da? Jeg tror ikke det. Men samtidig kan jo en av ungene føre jolla i stedet. Men om det bare var jeg og kona og vi begge hadde drukket så hadde jeg selvsagt ikke bestilt båttaxi, for å si det sånn. På med vest, ta det ekstra forsiktig. 

 

Men å føre moderskipet med "gladpromille". Nei det går ikke. Ikke går det fort men en seilbåt har ofte noen overraskelser på lur, seiling med promille er ikke hverken særlig praktisk eller lurt (joda, har prøvd, men ikke stor seilbåt men jolle og seilbrett). 

 

Samtidig, som jeg har sagt før, skulle gjerne hatt en dram i hver fot og en på midten før jeg gikk inn i gjestehavner i fellesferien jeg. Men tror ikke noen er tjent med det, utover meg kanskje da, om alt går fint, som det pleier å gjøre egentlig. Men drammen smaker jaggu enda bedre når den må utsettes til en ligger fortøyd ;-) Ankerdramm er tingen. 

Link to post
Share on other sites

[...]

Finner ikke robåten din jeg!

 

 

§ 1.Definisjoner

I loven her menes med:

1. småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter; 2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet.

;)

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes a promillegrensen bør tilpasses kompetansenivået justert for deviasjon. En grense på vannet er i seg selv en vanskelig oppgave som Harald Heide en gang proklamerte. Det er vanskelig for noen blå personligheter å akseptere at vannet ikke kan ha de samme regler og grenser som land. Vannet, til tross for sitt ufortjente kallenavn "vannrett" er sjelden akkurat det og det gjelder ofte de som flyter på vannet også. Å sette snorrette regler på vann er i selv en selvmotsigelse, og enda mer på de som ferdes der. Båt og alkohol hører sammen litt som jakt og alkohol, eller HV-øvelse og alkohol. Ja, jeg vil ta den helt ut å si at båtkjøring og alkohol hører sammen på samme måte som våpen og alkohol, det er på en måte en bisarr kultur som godt innarbeidet i den Norske sjelen.

 

Da har vi etablert at alkohol og utførelsen av potensielt farlige og vanskelige ting som f.eks å forsvare fedrelandet hører sammen. Diskusjonen dreier seg nå mer om det maksimale volumet som skal inntas i enhver situasjon. Her er jeg personlig på kant med trebåtfolket som elsker sitt hjemmebrygg. Min innstilling er at alt inntak må gjøres av et godkjent fabrikat hvor virkningen kan til en viss grad forutsies. Og her ligger hele hemmeligheten, volumet av inntaket må ikke overstige svingradiusen, eller inntaket må tilpasses oppdraget som man sier i Heimevernet.

 

Loven er bare til for de som følger den, ansvarsfraskrivelsen er vår og den øker med avstanden til skribenten av loven. Båtfolk har sin egen tolking av loven litt på samme måte som den svenske kokken i muppetshow tolker kokebøker.

 

Brønnpissing er noe gris og det store flertallet må lide for at noen få er så svaksynte at de ikke ser forskjellen på en dass og en brønn, eller venn og fiende.

Forslaget om å lage en regel mot brønnpissing er jo ikke intelligent, du trenger ikke en regel for å fortelle folk at de ikke skal pisse i drikkevannet. Brønnpisseren selv er allerede i gang med neste prosjekt han har ikke engang fått med seg at det finnes en ny regel. De blir skivebom igjen fra regelrytter'n som aldri kom inn i HV.

 

Igjen sitter politisk korrekte Ola med svømmevesten trangt kneppet oppunder halsen. Han zipper på en lunken Fanta og kjenner pelsen vokse på tenna mens han tøffer utover og lurer på hvor det ble av fuktige jaktturer og frihet. Rett i hekken kommer brønnpisseren med sin nye plattgatter med dobbel V8 på fri eksos, godt påseilt og på vei til Strømstad for mer påfyll, skål!

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Promillegrensen på vannet i Norge blir litt som å samenligne fri fart på deler av Autobahnen.
De færeste tyskere kjører rundt med gasspeddalen i bunn og de færeste båtførerne i Norge fyker ikke rundt i 40 knop med promille tett opp til max grensen.
Selv om begge deler er fullt lovlig så velger de fleste å avstå.
Jeg skjønner tanken på litt frihet under ansvar er vanskelig for endel nordmenn som er oppvokst med iden om at staten tar ansvar og vet hva som er best for oss.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner tanken på litt frihet under ansvar er vanskelig for endel nordmenn som er oppvokst med iden om at staten tar ansvar og vet hva som er best for oss.

 

La oss heller ta den "helt ut"!

 

"Ifølge anarkismen bør hvert menneske leve sitt liv som det selv vil, fullstendig uten noen form for uønsket innblanding fra andre. De hindringer som staten legger i veien for menneskelig aktivitet – lover, regler, forbud osv. – er kun skadelige og har aldri noen positiv effekt. En del anarkister vil også hevde at de tjenester kun staten tradisjonelt sett tilbyr – politi, rettsvesen og militærvesen – vil bli bedre ivaretatt av private firmaer. Andre anarkister vil hevde at det i et anarkistisk samfunn ikke vil være behov for politi- og rettsvesen i det hele tatt; de hevder at reelt sett finnes det ikke interessekonflikter mellom mennesker, siden menneskeheten egentlig er en stor organisme og hvert enkelt menneske kun er en del av denne organismen."

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Anarki er da greit? Overlate til den enkelte å selv avgjøre hvor full man kan være bak rattet og allikevel ha full kontroll? Sikkert en grei ordning for de som ikke anser formyndersamfunnet som den beste løsningen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 temaet promille, og i den paragrafen så er robåten ikke medtatt etter hva jeg kan se. Tolker du det annereledes eller snakker vi ikke lenger om å føre båt med promille?

Fristelsen ble for stor,  fra loven.

Alkoholpåvirkning av småbåtfører

Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når han eller hun:



1.

har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller

2.

har en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,4 milligram per liter luft.

Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff.


En båtfører som forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av føringen, må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timene etter at føringen er avsluttet. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas


Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Spøk til side

No vart du usikker.

Som jeg skrev i innlegg 70, fristelsen ble for stor

Du har rett.

Her er loven

§ 33.Alkoholpåvirkning av småbåtfører

Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt som har:

1. motor som fremdriftsmiddel,

2. seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer, eller

3. brukes til passasjertransport i næring.

Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når han eller hun:

1. har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller 2. har en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,4 milligram per liter luft.

Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff.

En båtfører som forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av føringen, må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timene etter at føringen er avsluttet. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.

Om bord på småbåter som brukes til passasjertransport i næring, gjelder bestemmelsen her også for andre som utfører eller forsøker å utføre tjeneste som er av vesentlig betydning for sikkerheten til sjøs. Sjøloven § 144 har regler om pliktmessig avhold om bord på slike båter.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Håper vi får beholde 0,8 promille på sjøen. Er det noen som på grunn av beruselse med promille under 0,8 ikke klarer å håndtere båten/er til fare kan de dømmes etter dagens regler. For min egen del drikker jeg ikke når jeg er underveis, og drikker heller ikke når jeg ikke er på overnattingstur av den enkle grunn av at jeg kjører bil fra båtplassen og hjem. Om jeg hadde vært så heldig at jeg kunne tuslet hjem fra båtplassen hadde det ikke kostet meg mye å drikke 2-3 øl til grillmaten før jeg kjørte hjem. Mer enn det mener jeg er uforsvarlig da jeg ønsker å kunne håndtere uforutsette situasjoner. Tau i propellen, motorstopp, brann, andre som trenger akutt bistand. Jeg klarer nok å håndtere båten med relativt høy promille på flatt vann, men om noe uforutsett skulle intreffe er det greit at koordinasjonen er brukbar.

 

Forøvrig synes jeg at vi har relativt praktiske lover og regler i Norge(bortsett fra vestpåbudet) og jeg håper at vi kan fortsette å ha det slik. Promillisten fra Sverige bille blitt dømt i Norge jf. avsnittet om etterpåfølgende rus i avsnittet i innlegget over. Også litt urutinert av politet å ikke ha kontroll på mannen til han har blåst/gitt blod når man har et så upraktisk regelverk.

Link to post
Share on other sites

Spøk til side

No vart du usikker.

Som jeg skrev i innlegg 70, fristelsen ble for stor

Du har rett.

Her er loven

§ 33.Alkoholpåvirkning av småbåtfører

Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt som har:

1. motor som fremdriftsmiddel,

2. seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer, eller

3. brukes til passasjertransport i næring.

Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når han eller hun:

 

Neida, ble ikke redd for det var nettop denne paragrafen jeg mente å vise til i mitt innlegg #61 så her bryter du deg inn i en dør som står åpen, på vidt gap sågar. :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...