Jump to content

Tillat med høyere promille i Sverige?


Bidevind

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

§ 33.Alkoholpåvirkning av småbåtfører

Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt som har:

1. motor som fremdriftsmiddel,

2. seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer, eller

3. brukes til passasjertransport i næring.

 

 

Men hvordan leser man den paragrafen?

- Ikke lov å føre båt med motor når en rusa, uansett størrelse. 

- Ikke lov å føre båt med passasjerer når en er rusa, uansett størrelse

- Helt ok å seile i fylla så lenge båten er under 4.5 meter? 

--

 

Er ikke det en gavepakke til de som vil ruse seg på sjøen? Bare å få seg en seilbåt under 4.5 meter og kose seg med pils osv. Men da må en vel seile til og fra brygga også.. for om en fyrer opp motoren så blir det trøbbel. Men kanskje en seilbåt som en kan ro da..

 

Denne er jo perfekt, plass til hele familien, årer som ekstrautstyr og helt sikkert en kjekke seilbåt sånn ellers:

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88434825

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mellom puntene 1, 2 og 3 står det et komma etterfulgt av et "eller" (mellom pkt 2 og 3), og det betyr vel i all enkelhet at hvis ditt fartøy dekkes av noen av de tre punktene så gjelder regelen om maks 0,8 mens det ellers er fritt frem så ja, du kan være over 0,8 hvir du ror en ro jolle eller seiler en seiljolle. Hvor morsomt det er å seile en seiljolle eller ro en rojolle i fylla er en annen sak, men neppe det helt store nasjonale problemet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mellom puntene 1, 2 og 3 står det et komma etterfulgt av et "eller" (mellom pkt 2 og 3), og det betyr vel i all enkelhet at hvis ditt fartøy dekkes av noen av de tre punktene så gjelder regelen om maks 0,8 mens det ellers er fritt frem så ja, du kan være over 0,8 hvir du ror en ro jolle eller seiler en seiljolle. Hvor morsomt det er å seile en seiljolle eller ro en rojolle i fylla er en annen sak, men neppe det helt store nasjonale problemet?

 

Nei jeg er ikke helt sikker på hvor problemet ligger, men noen setter tydelig stor pris på å ruse seg når en fører båt. Kanskje det blir ok selv i seiljolle eller robåt om man drikker nok? :-D

 

Når jeg tenker meg om så har jeg vel egentlig hatt noen av de fineste stundene i rus i robåt. Så småbåtfylla må jo være et greit alternativ til å føre "moderskipet" i rus. Ikke stå trygt kanskje, men mindre sjanse å gjøre gjøre skade på annet og andre i gummijolla med årer. 

---

Men da er det vel greit da. Skal en føre båt i rus så finn frem jolla, heis seil eller legg ut årene og smell nedpå. Ta med et lite anker så kan en ankre opp, ha av vesten og sole seg uten å få skille i samme slengen. 

 

Må da være helt topp :-)

Link to post
Share on other sites

Nå mener jeg da at alkohol er helt feil både i båt og bil så lenge man er fører og nedsettelse av reaksjonsevne bør for all del ikke sammenlignes med friheten til å kjøre bil på tyske autobahn slik gode biler er ment til å kjøres. Biler kan dessverre ikke kjøre "utenfor territorialgrensa" slik båter kan på vannet dermed er autobahn eneste frihavn.

 

Når det gjelder alkohol så selv om jeg er imot promillekjøring (men jeg kan ikke som en sosialist bare forby det jeg ikke liker fordi da kan andre forby noe jeg liker fordi de ikke liker dette, en kapitalist mener man bør tillate ting selv om man ikke liker det personlig) så mener jeg likevel at mennesker bør stilles til ansvar for egne handlinger og ikke veiledes av en stat slik at noen få dumme mennesker rammer tusenvis av ansvarlige da forbud mot ting gjelder ikke "kun de uansvarlige". Nå skal jeg ikke blande inn bil siden dette er noe som er veldig kontroversjelt og siden dette handler om båt burde regelen være som følger:

 

Den som av egen skyld (merk at de samme skyldkravene ved ulykke osv. skal gjelde som om personen var edru altså hvis noen andre kjører på en fyllekjører så er det ikke fyllekjørerens feil) forårsaker en ulykke og har en promille over 0,0 (altså uansett hvilken promille det er) stilles ansvarlig som om handlingen ble gjort med forsett. Altså å kjøre på en annen båt bli skadeverk samt å skape fare for andres liv, hvis noen blir drept blir dette dømt som forsettelig drap rett og slett. På den andre siden så er det ingen sanksjoner for de som er beruset (over 0,0) så lenge de ikke bryter noen lover eller forårsaker ulykker. Dette kalles frihet under ansvar altså folk kan drekke hva de vil men gjør de noe gærnt så skal dette gå utover dem personlig og ikke alle andre borgere i landet.

 

Ellers så er det bare å dra over 24 nautiske mil utpå havet, staten kan teoretisk kontrollere norskregistrerte båter der men den gidder nok ikke det (med mindre noen bedriver fiske i den norske økonomisonen) da eventuell smugling kan undersøkes når båten igjen kommer innenfor grensa. Men nå er det i hvert fall skikkelig dum idee å bli "kake" midt ut på havet hvis man er fører av båten, kvalifiserer sikkert til darwin award uansett hvor stor båten måtte være.

Link to post
Share on other sites

Den som av egen skyld (merk at de samme skyldkravene ved ulykke osv. skal gjelde som om personen var edru altså hvis noen andre kjører på en fyllekjører så er det ikke fyllekjørerens feil) forårsaker en ulykke og har en promille over 0,0 (altså uansett hvilken promille det er) stilles ansvarlig som om handlingen ble gjort med forsett.

En slik regel om forsett må i så fall gjelde nybegynnere også. Jeg er en veldig mye bedre båtfører nå etter en pils, enn jeg var første sesong i båt uten. La oss si at ett års erfaring trumfer 0,1 i promille, men med en max på 8år /0,8

Ps : dette er ironi i håp om at du selv skal innse hvor håpløst det du foreslår er.

 

Ellers så er det bare å dra over 24 nautiske mil utpå havet, staten kan teoretisk kontrollere norskregistrerte båter der men den gidder nok ikke det

Trenger ikke dra så langt. Har knapt sett en poltibåt uten å samtidig ha øyekontakt med en større bysentrum samtidig. På sjøen er det ikke angsten for lovens lange arm som styrer adferd. Det er det ansvar for egen sikkerhet som gjør.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

@Erik: Regel om forsett bør kun gjelde dersom noen forsettlig nedsetter sin reaksjonsevne og ikke fordi noen ikke kan klandres for at evnene var lavere enn de burde være. For øvrig mener jeg man burde ha en praktisk prøve for å få båtførerbevis ikke kun den lille teoretiske. Og jeg mener da også det burde være lov å kjøre båt uten denne praktiske prøven og beviset men igjen at dette burde likestilles med forsett dersom noen uten dette beviset/førerkortet forårsaket en ulykke (med egen skyld selvfølgelig).

 

Altså man stiller krav til både kunnskaper og edruelighet dersom en ulykke man har skyld i skal bedømmes som ulykke, men man er fri til å kjøre båten uten å oppfylle noen av kravene men da på egen ansvar med trussel om personlige konsekvenser og ikke konsekvenser for alle borgerne i landet. Blir akkurat samme med stengetid på pubber, butikker osv. osv. osv. Innfør personlig ansvar for egne handlinger i mye større grad enn å kollektivt avstraffe hele befolkningen preventivt fordi noen få ikke klarer å oppføre seg.

 

Samtidig må vi akseptere at dersom vi skal ha frihet til de ting som vi liker (under ansvar) så må også andre få gjøre ting vi ikke liker som f.eks rusede personer som fører båt. Sånn fungerer frihet at man ikke kan bare si "jeg liker ikke boksing så forbyr vi det da, men jeg liker skateboard og sykkel så vi tillater det, men segway forbyr vi fordi det liker jeg ikke osv. osv." er slik venstreorienterte driver på med å forby etter personlig forgodtbefinnede. Derfor når jeg støtter enkeltindividets firhet så mener jeg ting jeg ikke liker må også tillates men selvfølgelig alt under ansvar. Og det ansvaret skal individet som misbruker sin frihet få konsekvensene av og ikke alle andre borgere. Folk som drikker av og til skal ikke straffes fordi noen få bli alkoholikere osv. osv. osv.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ett sånn regulerings hysteri for å løse problemer som knapt eksisterer kan neppe tjene båtbrukerne, kun forsikringsselskaper og jurister, så jeg skjønner ikke vitsen.

 

La oss løse de reelle problemene først, så kan vi ta fatt på de oppkonstruerte etterpå, hvis det skulle bli tid til overs..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

@Erik: Altså med det systemet jeg foreslår er kontroll unødvendig utenom de tilfeller hvor det skjer en ulykke altså en vesentlig forenkling, frigjøring av ressurser samt økt frihet for enkeltindividene. Altså det er enkeltindividet som skal vite om de er best tjent med å være helt edru eller om de kan trygt seile "kake full" vel vitende om ansvaret hvis man kjører på noen. Akkurat som det burde være med alt annet: frihet under ansvar. Alle skal ikke forbys noe fordi noen få ikke klarer å være ansvarlige. Det er de få som skal stilles til personlig ansvar og ikke hele befolkningen som skal få preventive forbud.

Link to post
Share on other sites

Alle de reglene/forutsettningene du tenker å innføre for å løse dette problemet vi ikke har, hvem er det som skal kontrollere om de er innfridd eller ei når uhellet har vært ute?

Og hvor går grensen? Person skade?

 

Du snakker i ene setningen om frihet under ansvar og i andre om økte krav til sertifisering og atter nye regler du ønsker å innføre, så her mangler det litt mellom liv og levnet er jeg redd.

 

Kan du ikke bare kose deg ombord i båten din og passe på å ikke ha mer promille enn du mestrer, og la oss andre sysle med vårt, slik vi alltid har gjort?

 

Jeg skjønner virkelig ikke denne evindelige trangen til å byråkratisere alle livets arenaer og behovet for å lovregulere alle andre som enkelte uttrykker.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/färre-är-alkoholpåverkade-vid-rodret-1.4499375

 

Färre är alkoholpåverkade vid rodret

 

Sju år efter ändringen av sjöfyllerilagen visar Kustbevakningens kontroller att färre kör båt alkoholpåverkade. – Det enda vi kan säga är att det finns en pedagogisk effekt, att folk förstår och följer lagen, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningen.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev 57 minutes ago:

Har ulykkesfrekvensen også gått ned?

 

Nei det sier artikkelen ikke noe om. Den sier vel "bare" at færre av de som drukner er påvirket av alkohol. Pluss at de fleste som drukner ikke bruker vest, og også er alene ombord. Men ut fra det som står i artikkelen er det ikke mulig å si noe om risiko osv. En kan jo ikke automatisk ta nedgangen i antall druknede med promille som et bevis på at færre drukner pga promillelovgivningen. De kan forsåvidt ha druknet uten promille i stedet. Men logisk sett er det vel temmelig sannsynlig at det er en sammenheng her. 

 

Om ikke annet så er det færre som drukner "i fylla", og det må jo være positivt i seg selv. 

 

Mellan 60 och 80 procent av de som omkommer på sjön har alkohol i blodet. Andelen har varit konstant sedan 2011, med undantag för förra året, då endast 38 procent av de omkomna var alkoholpåverkade. Jonas Ekblad är olycksfallsutredare på Transportstyrelsen, som tagit fram statistiken. 

– Alkohol är orsaken till gott och väl hälften av olyckorna, säger han. 

De flesta dödsolyckor sker genom att en person faller överbord och drunknar. Förra året omkom 28 personer på sjön. 20 av dessa var ensamma ombord. 24 tros ha saknat flytväst. Jonas Ekblad säger att det är svårt att dra definitiva slutsatser om lagens påverkan på alkoholvanorna till sjöss. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev 1 time siden:

Merkelig om man verken i Norge eller Sverige kan påvise noen nedgang i ulykkesfrekvensen ved innføring av strengere grenser. Eller er målet at folk skal drukne i mest mulig edru tilstand? For dét har man jo påvist...

 

Når en bare sitter med tall basert på lik plukket opp av sjøen så blir det ikke så veldig enkelt. Og jeg tviler vel strengt tatt på at mange er villig til å betale noe særlig for å få nøyaktige tall på dette, for hva skal vi med det? 

 

Som "motvekt" har vi en del universelle sannheter. Feks at en person med redningsvest ikke synker, noe som gjør det langt mindre sannsynlig å drukne. Vi vet også at det å føre et fartøy på land eller vann i rus øker sjansen for at vi gjør farlige feil vesentlig. 

 

Så ved å få flest mulig til å bruke vest og færrest mulig til å føre båt i ruspåvirket tilstand så kan en ta mer eller mindre for gitt at færre drukner/omkommer pga manglende vest eller pga de fører båt i ruset tilstand. 

---

Trenger vi å vite mer? Er de mulig å bestride sammenhengen mellom flere ulykker og det å føre båt i ruset tilstand, eller sammenhengen mellom bruk av vest og drukning? Jeg tror ikke det. Har i hvertfall til gode å se noe som helst som antyder at bruk av vest eller rus når en fører båt ikke har noen betydning for sikkerheten. 

---

Det blir dessuten umulig å telle motsatt. Hvor mange reddet livet fordi de hadde vest på? Om en havner i sjøen med vest så tenker en jo ikke at dette kunne vært livsfarlig uten vest. Om en går med båten i edru tilstand så tenker en jo ikke at dette kunne vært farlig om en var rusa. En klarer jo aldri å telle hvor mange som berger livet fordi de er edru eller fordi de har vest. 

 

Så da er vil tibake til å telle lik med og uten vest, med og uten promille i liket. Og blir det færre så blir det færre, og det må vi være glade for. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
quantumduck skrev On 3.8.2017 at 10.39:

Har ulykkesfrekvensen også gått ned?

quantumduck skrev On 3.8.2017 at 15.01:

Ps. Altså - tall som viser at færre forulykker, ikke at de er mer edru når de forulykker, for å være helt presis...

Litt synsing, ihvertfall færre som er påvitket.

Svenskene har klart å halvere antallet redningsaksjoner i forbindelse med fritidsbåter,  de siste 30 år. 

Kustbevakningens ”alternativa fakta”

Nedan en sammanställning av Kustbevakningens publicerade statistik. Vi har ännu ingen för 2016 och inte ens de uppgifter vi fått från tidigare år är helt konsistenta.

b17a49ce-56f5-4beb-bc5c-ec7723e2d993-1024x152.png

I følge Redningstjenesten  så er  80% av oppdragene på vestkysten til Norske båter,

 

Tiltak forby Norske båter på Vestkysten :giggle:

 

 Litt u / balanse ??

http://batfolket.se/  

  • Orimligt att jämställa risker i vägtrafiken med fritidsbåtar
    Fanns inget behov. Sjöliv är säkert och har bättrats i mer än 30 år,
  • men det var vell i 7 knop 
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...