Jump to content

Begynte å styre 160 inntil jeg tok ned fokken, hva skjedde?


Trikkern89

Recommended Posts

Hadde hovedseil og fokk oppe . plutselig ble båten vanskelig og styre , måtte holde igjen for å holde kursen . Burde jeg isteden for å holdt igjen bare sluppet roret? Båten kantret brått over til siden og gikk begynte å styre 160 rundt inntil jeg tok ned rullefokken .

 

Har ingen seile erfaring og lurer på hva jeg burde gjøre for å unngå slike situasjoner

Link to post

Høres ut som du burde ha med deg en seilkyndig på ett par turer :-)

 

Det som skjedde var at hvor du ville styre båten og hvordan seilene var justert ikke stemte overens. Kort forklart fungerer en seilbåt med fokk og storseil slik at storseilet presser baugen opp mot vinden og fokken presser baugen ned med vinden, hvor stramt hvilket seil er påvirker dette og så kan du justere litt med roret i tillegg. 

 

At båten "plutselig krenget over" var fordi vindrettningen inn  på seilet ble feil, da går all kreften med til å krenge båten isteden for å gi deg fart forover

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Støtter Millisvert, men om det ikke er mulig å få med noen så finn en plass med god plass og lite annen trafikk og lite vind. Dvs veldig lite vind og prøv dere litt forsiktig frem. Om dere driver på lenge nok vil dere kanskje få en vindøkning etterhvert. Typisk om det ikke er mye vind om dagen, men sol, så får dere økende vind utover ettermiddagen og så stilner det utover kvelden. Så om en setter av fra lunsj til kveld så får man ofte litt ulik vind, men kanskje litt for mye i solgangsbrisen.

 

Viktig å begynne i veldig lite vind slik at det ikke blir en skremmende opplevelse.

 

Og les litt seilteori.  Om du ikke har windex som viser hvor vinden kommer fra så finn en måte å se det. Du kan feste noen ulltråder høyt oppe på akterstag eller tilsvarende. Det å vite hvor vinden kommer fra er på en måte grunnfjellet i å lære å seile. Med litt øvelse så vet du det automatisk da en jo både føler og ser det, så en trenger egentlig ikke noe redskap for å vite. 

 

Så når du har noenlunde orden på vindretningen kombinert med litt seilteori og ikke for mye vind så vil dere klare å prøve dere frem. 

 

Ville printet ut den hovedtegningen som viser hvordan man har seilene med de ulike vindretningene. Skal se om jeg finner den på nett for dere. 

 

Voila! :-)bilde

 

Jeg tipper dere lå på slør ifht vinden og hadde stramme seil som om dere skulle seilt kryss. Med lite fart i båten så vil vinden presse båten over så den krenger og når båten fikk litt fart så ville den loffe/styre opp mot vinden, roret blir hardt å holde i og båten vil egentlig svinge/loffe opp mot vinden helt til den kommer rett mot vinden/vindøyet og stopper opp. 

 

Hovedproblemet tror jeg må ha vært at det var for mye vind til å prøve seg første gang. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Glemte en ting. Det viktigste av alt. Noe du aldri må glemme når du skal seile, nybegynner eller ikke. 

 

Ta inn fenderne. Å seile med fenderne ute regnes som noe av det aller, aller verste man kan gjøre i en seilbåt på fjorden. Og det er ufravikelig og umulig å engang drøfte, så bare å innrette seg. 

 

Har du det på stell med fenderne så kan du i grunnen gjøre som du vil. 

 

;-)

Link to post

For meg høres det ut som en helt vanlig broach.

Du krenger så mye at roret pisker luft og mister "taket"... noe av det første du skal vurdere når det blåser slik at du krenger så mye, er å slippe ut på storseilet. Det at storseilet begynner å blafre skal du ikke bry deg så mye om først. Om det har hjulpet å slippe ut på storseilet og det blafrer masse, kan du stramme inn akkurat nok til at det har "litt" vind i seg. Du har nemmelig for mye seil oppe og trenger å slippe litt luft forbi båten for å få kontroll... Så ruller du inn litt på forseilet (gjerne litt mer enn du tror er nødvendig) og så kan du kontrollere krengningen og dermed fremdrift med å stramme/slakke storseilskjøtet.

 

I hjemmehavnen din eller en havn i nærheten, er det en seilforening som bedriver tirs/onsdagsregattaer og der er det bestandig mangel på mannskap. Send dem en mail eller still opp, så får du være mannskap på en en båt og du lærer forbløffende mye på kort tid. Det er nemmelig ikke vanskelig å seile... det er det å seile fortere enn andre som er vanskelig. Det viktigste ved seiling er å seile trygt og å skjønne hva som skjer. Det lærer du aller kjappest om du er med på et par slike regattaer og så prøver deg frem med egen båt etter det.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Med 9 meter/sek så burde du nok ha revet. Kanskje sette et rev i storseilet før du går har havn neste gang. Da har du bedre kontroll.

 

Som det blir sagt, slipp ut på storseilskjøtet. -særlig når det kommer ei vindkule. Ellers ser du kanskje at det går ann å stramme storseilet bakerst på bommen. Da flater du ut "posen" som er i det nederste feltet mot bommen. Når det er en del vind, som 9 MS, kan du godt flate ut seilet. I svak vind lar du "posen" være.

 

At du måtte bruke roret mye, tyder på at det ikke var balanse mellom forseil og storseil. Har du rorutslag mer enn 5 grader, bremser roret båten.

 

Midlertidig løsning slakk ut på skjøtene, så reve.

 

Når du vurderer å ta er rev, så skulle du allerede ha gjort det. Når du vurderer å slippe ut et rev, vent, og ta deg en kopp te. :) -sier et ordtak.

 

Det er bedre å begynne med lite seilareal og ha kontroll på kreftene. Enn å slite seg på å kontrollere kreftene.

Link to post

Båten roet seg når jeg rullet inn fokken . Har ikke lært meg å reve storseil . Tror jeg skal holde meg til kun storseil og lære det først ;)

 

 

Som RSL skriver - høres ut som en helt vanlig broach. 

 

Det som skjer er at båten krenger i vinden. Kraftsenteret - altså der summen av kreftene fra seilene er samlet, sånn veldig omtrentlig ligger det et eller annet sted litt under midten av masta - havner langt utenfor båtens senterlinje, og båten skyves (eller dras) da rundt opp mot vinden, hvor til slutt vinden mister taket, seilene blafrer og båten retter seg opp.

 

Det enkleste er å "balansere på kanten", på den kursen du seiler, slipper du ut seilene såpass at de "nesten" blafrer litt, du ser tendensen i masteliket først. Så strammer du litt inn, så de står som de skal. Når du så merker at det kommer en vindbyge, går du bare litt opp mot vinden, og da mister seilene kraft, du gjenvinner kontroll, og så faller du litt av igjen. Gjenta inntil du er fremme :) Men det gjelder altså å være litt oppmerksom og rask her, hvis ikke får vinden overtaket ;-)

 

Ja, du kan seile litt med bare storseilet, men i lite vind vil det gå tregt, og i mye vind vil du plages av at båten ikke er i god balanse.

 

I 9 ms kan man godt tenke på å reve, men etterhvert kan du øve på å beherske seilingen med litt for mye seilføring, det lærer du en del av, og sikkert ha nytte av senere.

 

Ellers har du mange gode tips i de andre innleggene også, om å slippe ut på skjøtene, f.eks. Når du seiler bidevind blir det mer aktuelle strategier, enn det jeg har beskrevet, som passer best på kryss.

 

Andre alternativer til å slakke skjøtene er å slippe ut på løygangen. Det kan være raskere å stramme inn igjen, vs. å måtte vinsje inn storseilet. På slør og lens (hvor problemet i utgangspunktet ikke er så stort, siden båten krenger mindre), kan man også slippe vind ut av storseilet ved å slakke på kick/bom-nedhal. Bommen løfter seg da noe opp, akterliket får en buet fasong som vinden slipper ut av isteden for å presse på seilet. På litt skarpere kurs, bidevind, kan man oppnå noe av det samme, litt slakk på kick gir seilet "twist", dvs. litt vridning. Det blir en slags variant av å slippe ut på skjøtet, men påvirker bare den øverste delen av seilet, hvor jo kreftene også bidrar mest til at båten krenger holder til.

 

Når det blåser mye, før man tenker på å reve, kan man prøve å trimme storseilet for å fjerne litt av kreftene. Dette går ut på å få seilet flatere, altså uten bus. Her er det avhengig av hvaslags rigg man har, men hvis masten kan bøyes gjør man det ved å stramme akterstaget. Toppen vil da dras bakover, mens området rundt midten da relativt sett blir bøyd litt framover, noe som fører til at seilet strekkes litt ut horisontalt og blir flatere. Man strammer cunningham (evt. fallet litt ekstra hvis man ikke har cunningham), og strammer bom-liket, ved å dra det aktre/nedre hjørnet av  seilet lengre ut på bommen. Som alle andre påpeker her, er det lurt å reve, og man venter som regel for lenge, når båten krenger senkes hastigheten, selv om man har mye seilføring. Så dette med trimming er mer finjusteringer man kan gjøre hvis man ikke vil reve med en gang, f.eks. fordi man seiler regatta og det tar tid å ta ut revet igjen når det løyer litt. Det kan også være aktuelt om man seiler alene og det blir mye pes å reve, men da MÅ man vite at det helt sikkert ikke kommer til å øke på enda mer (f.eks. i frisk solgangsbris er man ganske safe, den vil jo dø utover kvelden), og at man har armslag til å broache dersom det skulle skje likevel.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...