Jump to content

Mørebas 8400 DL - mitt båtprosjekt


Torfinn62

Recommended Posts

Hei.

For 2 år siden kjøpte jeg en Mørebas 8400 DL, et gammelt "sjørøverskip" fra 1974. Jeg reiste til Oslo og prøvekjørte den, og reiste hjem igjen skuffa og "vonbroten" fordi den ikke gikk fortere enn halvparten av oppgitt hastighet. Drøye 6 knop er ikke mye å forflytte seg med.

Etter noen dager besinnet jeg meg, ringte nedover og endte opp med å kjøpe den mot et avslag i prisen.

Jeg liker å skru, snekre og mekke på ting, så det har blitt noen få utbedringer til nå. Men det har bare "ballet på seg" og nå står den på Ornes Båtbyggeri. Der skal den oppgraderes en del. Hva det består i skal jeg komme tilbake til. Får båten tilbake neste uke, så da starter en sommer med bruk av båten samt mye arbeid.

Fortsettelse følger.....

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Da blir det ingen båt til helgen. Har fått beskjed om at propellakselen er så tært at den er ødelagt. Så da blir det skifte av aksling før jeg får den tilbake.
Akslingen var så ødelagt av tæring at det var hakket før jeg mistet propellen, så det var nok på høy tid med en "service". 32mm aksling produseres ikke lenger, men Sleipner Motor har på lager sier de.

Reiser bort på båtbyggeriet på fredag, så oppdatering følger etterpå.

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

bilde

Her står skipet.

 

bilde

Propellakselen. Det røde er restene av sporkilen.

 

bilde

Og her er propellen og andre halvdelen av sporkilen.

 

bilde

Da er nytt "dieseldyr" heist på plass. Nå gjenstår montering.
Galskap eller ikke - har kjøpt en flunkende ny Nannidiesel N4.85 på 85hk. Dyrt, men regner med det gjør susen når det gjelder
marsjfart og turtall. Denne har et max turtall på 2800 rpm. Gleder meg.

Redigert av Torfinn62 (see edit history)

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

bilde

Førerplassen har fått en kraftig ansiktsløftning. Litverk mangler, men ellers begynner det å ta form. Nytt ratt hører også med.
Og to nye seter. De gamle stjal alt for mye plass.

 

bilde

Nytt 2-bluss kokeapparat. Det fulgte ikke med noe da jeg kjøpte båten.

 

bilde

Oppgradering av dassen hører også med. Nytt speil m.m. Har også malt litt.
Dassen er en PortaPotti fra Biltema. Fulgte båten, helt ny.

 

bilde

Har utrolig mye arbeid foran meg når jeg får igjen båten, Skal koble opp alt elektrisk igjen. Inn med autopilot, GPS, VHF, ekkolodd.
Skal også montere babord sete som står hjemme klart til å settes på plass med 5 bolter.
Og så blir det litt mer snekring, og utrolig mye listing. Blir noen kvelder på fjorden i sommer, både med og uten verktøy  :thumbsup:

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Hvilken utveksling på giret har du? Skal du ha ny propell også? Ble litt misunnelig på den nye motoren ? min motor bråker endel. Har isolert godt så meste av støyen er bakfra. Anbefaler deg og isolere litt mens du har sjansen ? ser ut som du får litt bedre plass i motorom en meg da.. har det ganske trangt nedi der ? bare det og ha en ny motor nedi der vil gi deg mye glede ?

Link to post
Share on other sites

Giret har vel 1,54:1. Det blir ny propell, ja. Mikado 18".

Den gamle propellen er skikkelig ødelagt av tæring. Det samme er akslingen. Men hylsa er i orden.
 

Din motor er vel litt større i omfang. Er det en TAMD 30? Gode motorer, men ikke kjent for å være støysvak. Jeg hadde en gang en Myra 23 AC. I den sto det en Volvo Penta MD 19 (ca 50 hk). Den bråkte så det ikke var ørens lyd ombord på marsjfart.
Peugeot stamme med lettmetalltopp og et topp turtall på 3500 rpm. Veldig hard gange på den motoren. Solgte båten da jeg flyttet til Sogn.

Ellers er jeg veldig betatt av de gamle Mørebasene. Kjøpte for 20 år siden en Mørebas 7200. I den sto det en OMC 120 hk bensin (98 okt). 27 knop og 4 steike tørste sylindre som tilsammen slurpet i seg over 30 liter i timen gjorde bensinutgiftene til rene marerittet. Etter 2 sesonger solgte jeg skiten. Men selve båten likte jeg. Pen båt, og veldig praktisk innredet.

Mørebasen jeg har nå har jeg tenkt å beholde. Den er i god stand, og er vel den Mørebas-typen jeg liker aller best. Å skifte motor var noe jeg bestemte meg for å gjøre i fjor høst. Spesiellt å sette inn ny motor i så gammel båt. Man brenner alle broer når det gjelder salg. Samtidig er det en formidabel utgift. Men jeg gleder meg til å ta Nannien i bruk. De skal være kjent for å være veldig støysvak. Å starte på en ny marinediesel skal bli en fornøyelse. En motor som ingen har brukt før meg - en motor som sannsynligvis ikke har et eneste lik i lasten.  :thumbsup:

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Hej

Jag köpte en Mörebas 8400 DL i vinter , den stod då på land . det sitter en Chrysler Nissan Diesel mn22 i båten bakslaget är ett BoW AS14 - 71C utväxlingen är 2,57:1 motorn varvar Max 4000 varv.

Jag blev förvånad att Max knop är 7,9 Marchfart 6,5-7,0 .

Har ju sett flera likadana båtar med 50hk perkins motorer som uppges maxa 10-12knop o marcha 8-9 .

Kan min båt ha fel propeller ?

Motorn verkar stark ryker inte något synligt ens vid fullgas.

Jag har inte trimplan på min båt , har sett att de flesta till försäljning har det , kan det ha så stor inverkan ?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har ikke greie på propellberegning.

Men at en Mørebas 8400 med 50 hk motor går i 12 knop, det kan diskuteres. Det er fort gjort å legge på noen "ljugeknop".
Min båt var oppgitt til 12 - 14 knop (!).  Det visste jeg var for mye, men at båten bare gikk halvparten så fort (6,2 kn) var en overraskelse.
Det meste jeg klarte å presse ut av Yanmar-en på siste turen var 7,4 knop. (Det var etter at jeg skiftet gass/gear kontrollboksen).
Det er helt greit for en 38-hesters motor.
Jeg tror jeg ville forhørt meg med en forhandler når det gjelder din propell. Kan det være verdt et forsøk å kontakte Sleipner Motor?

Redigert av Torfinn62 (see edit history)

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

bilde

Motoren er ferdig montert. Det samme er aksling og propell. Kun noen få ting gjenstår. Da jeg var innom båtbyggeriet i dag var man igang med bunnsmøring.
Nå mangler kun eksosslange og lyddemperen. Sistnevnte er feillevert. Det kommer ny i posten i morgen. 

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

bilde

Da er vi på vei hjem fra båtbyggeriet. (River 420 på slep. Den er raskeste måte å komme seg utover til båtbyggeriet med. Med 30 hk motor går den i 25 kn.)

 

bilde

Logget farten av og til. Med båt på slep og 2 mann ombord marsjet den fint på 8 knop. Uten slep går den i 11 - 12 knop på max ser jeg. Og det kan jeg fint leve med. Vil nok vurdere å montere trimplan senere. 
Marsjfarten vil nok ligge rundt 9 knop, men nå skal motoren kjøres inn først.

 

bilde

Nå er det kommet en spak nr. 3
Den betjener slureventilen. Grei sak når man må ned med hastigheten. F.eks. dorging.

 

bilde

Fant merkeskiltet i dag. Det lå i en pose med noen deler og skruer.
Taler sitt eget språk dette ;)

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Fin båt du har og gratulere med sjøsetting ? min båt ble helt annen med trimplan. Angrer ikke. Kjøpte litt større en beregnet for antall fot da. Disse båtene er jo ikke laget for særlig fart så du har jo fin marsjfart. Marsjer rundt 10/13 jeg avhengig av været. Men den brøyter sjøen og legger seg aldri oppå uansett.. Har dog fireblads propell om det har noe og si.

Link to post
Share on other sites

bilde

Da har jeg hatt en heldag ombord. Herlig å boltre seg fritt ombord med skrujern, tenger, sag, fastnøkler m.m.
Har fått koblet til forbrukskretsen sånn at nå blir det å hekte sammen nytt anlegg med en del eksisterende.
Har montert ny GPS og ekkolodd, lagt kabler, presset kabelsko og mange andre ting. Moro!!

 

bilde

Det begynner å ta form.

 

bilde

Batterimonitor gir meg full oversikt over spenning, ladespenning, forbruk og utladningstid.

 

bilde

Ny GPS. Skal bli spennende å prøve.

 

bilde

Litt "Night Vision".

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Etter en hel helg i båten med verktøykasse og utstyr er det ikke mye forskjell man ser. Men det meste av elektrisk er ferdig oppkoblet. Siste hånd på verket i kveld var å montere opp VHF. Trøblet litt med NMEA, men fikk det til etter å ha sett en gang til på koblingsskjema.

Kjekt å kunne kalle opp Florø Radio etterpå og kostantere at det virker som det skal.

 

bilde

 

bilde

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

bilde

Her står skipet.

 

bilde

Propellakselen. Det røde er restene av sporkilen.

 

bilde

Og her er propellen og andre halvdelen av sporkilen.

 

bilde

Da er nytt "dieseldyr" heist på plass. Nå gjenstår montering.

Galskap eller ikke - har kjøpt en flunkende ny Nannidiesel N4.85 på 85hk. Dyrt, men regner med det gjør susen når det gjelder

marsjfart og turtall. Denne har et max turtall på 2800 rpm. Gleder meg.

 

Fantastiske motorer Nanni! Har selv 2 stk 4.165 i kjelleren hos meg! Har nettopp byttet registerreim på mine. Vet ikke om det er det hos deg. Mine Nanni er bygget på Toyota Landcruiser 3.0 liter.... Godt valg det der!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...