Jump to content
  • Sign Up
Torfinn62

Mørebas 8400 DL - mitt båtprosjekt

Recommended Posts

Torfinn62   
Torfinn62
Hei.

For 2 år siden kjøpte jeg en Mørebas 8400 DL, et gammelt "sjørøverskip" fra 1974. Jeg reiste til Oslo og prøvekjørte den, og reiste hjem igjen skuffa og "vonbroten" fordi den ikke gikk fortere enn halvparten av oppgitt hastighet. Drøye 6 knop er ikke mye å forflytte seg med.

Etter noen dager besinnet jeg meg, ringte nedover og endte opp med å kjøpe den mot et avslag i prisen.

Jeg liker å skru, snekre og mekke på ting, så det har blitt noen få utbedringer til nå. Men det har bare "ballet på seg" og nå står den på Ornes Båtbyggeri. Der skal den oppgraderes en del. Hva det består i skal jeg komme tilbake til. Får båten tilbake neste uke, så da starter en sommer med bruk av båten samt mye arbeid.

Fortsettelse følger.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nero II   
Nero II

Dette gleder jeg meg til å følge med på. Har selv vært gjennom noen år der det "ballet på seg" med båten, og det var  - i ettertid - morsomme år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

bilde

I båthavna før turen til båtbyggeriet.

 

bilde

"Broen" før ombyggingsstart.
 

bilde

"Dieseldyret" - Yanmar 3JH4E 38 Hk. Kjøpt ny i 2009 - gått 170 timer.

Edited by Torfinn62

Share this post


Link to post
Share on other sites
boble65   
boble65

Fin båt ? har en lik en ? god i sjøen men di Er ikke bygget for noe særlig med fart.. brøyter seg bare fram.. har bygget min om og har ca 15/16knop på topp og marser fra 9 til 13. Hjalp veldig med hydrauliske flaps på den etter og ha bygd om hekken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

Da blir det ingen båt til helgen. Har fått beskjed om at propellakselen er så tært at den er ødelagt. Så da blir det skifte av aksling før jeg får den tilbake.
Akslingen var så ødelagt av tæring at det var hakket før jeg mistet propellen, så det var nok på høy tid med en "service". 32mm aksling produseres ikke lenger, men Sleipner Motor har på lager sier de.

Reiser bort på båtbyggeriet på fredag, så oppdatering følger etterpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
boble65   
boble65

Blir bra og få ny aksling da ? du sjekker vel cutlesslager samtidig og? heldig er du som har ny motor ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

Tror ting skal sjekkes, ja. Reiser bort på båtbyggeriet i morgen. Skal samtidig benytte dagen til å montere ekkoloddsvinger m.m.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

bilde

Her står skipet.

 

bilde

Propellakselen. Det røde er restene av sporkilen.

 

bilde

Og her er propellen og andre halvdelen av sporkilen.

 

bilde

Da er nytt "dieseldyr" heist på plass. Nå gjenstår montering.
Galskap eller ikke - har kjøpt en flunkende ny Nannidiesel N4.85 på 85hk. Dyrt, men regner med det gjør susen når det gjelder
marsjfart og turtall. Denne har et max turtall på 2800 rpm. Gleder meg.

Edited by Torfinn62

Share this post


Link to post
Share on other sites
boble65   
boble65

Aiai det var flott motor gitt ? blir spennende å se ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

bilde

Førerplassen har fått en kraftig ansiktsløftning. Litverk mangler, men ellers begynner det å ta form. Nytt ratt hører også med.
Og to nye seter. De gamle stjal alt for mye plass.

 

bilde

Nytt 2-bluss kokeapparat. Det fulgte ikke med noe da jeg kjøpte båten.

 

bilde

Oppgradering av dassen hører også med. Nytt speil m.m. Har også malt litt.
Dassen er en PortaPotti fra Biltema. Fulgte båten, helt ny.

 

bilde

Har utrolig mye arbeid foran meg når jeg får igjen båten, Skal koble opp alt elektrisk igjen. Inn med autopilot, GPS, VHF, ekkolodd.
Skal også montere babord sete som står hjemme klart til å settes på plass med 5 bolter.
Og så blir det litt mer snekring, og utrolig mye listing. Blir noen kvelder på fjorden i sommer, både med og uten verktøy  :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
boble65   
boble65

Hvilken utveksling på giret har du? Skal du ha ny propell også? Ble litt misunnelig på den nye motoren ? min motor bråker endel. Har isolert godt så meste av støyen er bakfra. Anbefaler deg og isolere litt mens du har sjansen ? ser ut som du får litt bedre plass i motorom en meg da.. har det ganske trangt nedi der ? bare det og ha en ny motor nedi der vil gi deg mye glede ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

Giret har vel 1,54:1. Det blir ny propell, ja. Mikado 18".

Den gamle propellen er skikkelig ødelagt av tæring. Det samme er akslingen. Men hylsa er i orden.
 

Din motor er vel litt større i omfang. Er det en TAMD 30? Gode motorer, men ikke kjent for å være støysvak. Jeg hadde en gang en Myra 23 AC. I den sto det en Volvo Penta MD 19 (ca 50 hk). Den bråkte så det ikke var ørens lyd ombord på marsjfart.
Peugeot stamme med lettmetalltopp og et topp turtall på 3500 rpm. Veldig hard gange på den motoren. Solgte båten da jeg flyttet til Sogn.

Ellers er jeg veldig betatt av de gamle Mørebasene. Kjøpte for 20 år siden en Mørebas 7200. I den sto det en OMC 120 hk bensin (98 okt). 27 knop og 4 steike tørste sylindre som tilsammen slurpet i seg over 30 liter i timen gjorde bensinutgiftene til rene marerittet. Etter 2 sesonger solgte jeg skiten. Men selve båten likte jeg. Pen båt, og veldig praktisk innredet.

Mørebasen jeg har nå har jeg tenkt å beholde. Den er i god stand, og er vel den Mørebas-typen jeg liker aller best. Å skifte motor var noe jeg bestemte meg for å gjøre i fjor høst. Spesiellt å sette inn ny motor i så gammel båt. Man brenner alle broer når det gjelder salg. Samtidig er det en formidabel utgift. Men jeg gleder meg til å ta Nannien i bruk. De skal være kjent for å være veldig støysvak. Å starte på en ny marinediesel skal bli en fornøyelse. En motor som ingen har brukt før meg - en motor som sannsynligvis ikke har et eneste lik i lasten.  :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
bussconny   
bussconny

Hej

Jag köpte en Mörebas 8400 DL i vinter , den stod då på land . det sitter en Chrysler Nissan Diesel mn22 i båten bakslaget är ett BoW AS14 - 71C utväxlingen är 2,57:1 motorn varvar Max 4000 varv.

Jag blev förvånad att Max knop är 7,9 Marchfart 6,5-7,0 .

Har ju sett flera likadana båtar med 50hk perkins motorer som uppges maxa 10-12knop o marcha 8-9 .

Kan min båt ha fel propeller ?

Motorn verkar stark ryker inte något synligt ens vid fullgas.

Jag har inte trimplan på min båt , har sett att de flesta till försäljning har det , kan det ha så stor inverkan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

Jeg har ikke greie på propellberegning.

Men at en Mørebas 8400 med 50 hk motor går i 12 knop, det kan diskuteres. Det er fort gjort å legge på noen "ljugeknop".
Min båt var oppgitt til 12 - 14 knop (!).  Det visste jeg var for mye, men at båten bare gikk halvparten så fort (6,2 kn) var en overraskelse.
Det meste jeg klarte å presse ut av Yanmar-en på siste turen var 7,4 knop. (Det var etter at jeg skiftet gass/gear kontrollboksen).
Det er helt greit for en 38-hesters motor.
Jeg tror jeg ville forhørt meg med en forhandler når det gjelder din propell. Kan det være verdt et forsøk å kontakte Sleipner Motor?

Edited by Torfinn62

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

bilde

Det nye instrumentpanelet på plass. Måtte sage litt for å få det til å smette.

 

bilde

Tar seg bra ut dette, om jeg skal si det selv  :smiley:

Share this post


Link to post
Share on other sites
bussconny   
bussconny

Tack för den , skall mejla sleipner motor

Jag följer med spänning med på din renovering av mörebasen , fina båtar ,väl värda att ta gott hand om .

Lycke Til videre

Share this post


Link to post
Share on other sites
baatsman   
baatsman

Flott prosjekt, samtidig liker jeg tanken å pusse opp noe man liker. Og ikke bare se på pengeverdi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

bilde

Motoren er ferdig montert. Det samme er aksling og propell. Kun noen få ting gjenstår. Da jeg var innom båtbyggeriet i dag var man igang med bunnsmøring.
Nå mangler kun eksosslange og lyddemperen. Sistnevnte er feillevert. Det kommer ny i posten i morgen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

bilde

Da er vi på vei hjem fra båtbyggeriet. (River 420 på slep. Den er raskeste måte å komme seg utover til båtbyggeriet med. Med 30 hk motor går den i 25 kn.)

 

bilde

Logget farten av og til. Med båt på slep og 2 mann ombord marsjet den fint på 8 knop. Uten slep går den i 11 - 12 knop på max ser jeg. Og det kan jeg fint leve med. Vil nok vurdere å montere trimplan senere. 
Marsjfarten vil nok ligge rundt 9 knop, men nå skal motoren kjøres inn først.

 

bilde

Nå er det kommet en spak nr. 3
Den betjener slureventilen. Grei sak når man må ned med hastigheten. F.eks. dorging.

 

bilde

Fant merkeskiltet i dag. Det lå i en pose med noen deler og skruer.
Taler sitt eget språk dette ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
boble65   
boble65

Fin båt du har og gratulere med sjøsetting ? min båt ble helt annen med trimplan. Angrer ikke. Kjøpte litt større en beregnet for antall fot da. Disse båtene er jo ikke laget for særlig fart så du har jo fin marsjfart. Marsjer rundt 10/13 jeg avhengig av været. Men den brøyter sjøen og legger seg aldri oppå uansett.. Har dog fireblads propell om det har noe og si.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

Hei boble65.
Kan du si meg hvor store og hvilket merke/type trimplan du har montert?

Regner med jeg skal hente en ekstra knop i marsjfart hvis jeg monterer. Og da er jeg mer enn fornøyd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

bilde

Da har jeg hatt en heldag ombord. Herlig å boltre seg fritt ombord med skrujern, tenger, sag, fastnøkler m.m.
Har fått koblet til forbrukskretsen sånn at nå blir det å hekte sammen nytt anlegg med en del eksisterende.
Har montert ny GPS og ekkolodd, lagt kabler, presset kabelsko og mange andre ting. Moro!!

 

bilde

Det begynner å ta form.

 

bilde

Batterimonitor gir meg full oversikt over spenning, ladespenning, forbruk og utladningstid.

 

bilde

Ny GPS. Skal bli spennende å prøve.

 

bilde

Litt "Night Vision".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torfinn62   
Torfinn62

Etter en hel helg i båten med verktøykasse og utstyr er det ikke mye forskjell man ser. Men det meste av elektrisk er ferdig oppkoblet. Siste hånd på verket i kveld var å montere opp VHF. Trøblet litt med NMEA, men fikk det til etter å ha sett en gang til på koblingsskjema.

Kjekt å kunne kalle opp Florø Radio etterpå og kostantere at det virker som det skal.

 

bilde

 

bilde

Share this post


Link to post
Share on other sites
Erikda   
Erikda

bilde

Her står skipet.

 

bilde

Propellakselen. Det røde er restene av sporkilen.

 

bilde

Og her er propellen og andre halvdelen av sporkilen.

 

bilde

Da er nytt "dieseldyr" heist på plass. Nå gjenstår montering.

Galskap eller ikke - har kjøpt en flunkende ny Nannidiesel N4.85 på 85hk. Dyrt, men regner med det gjør susen når det gjelder

marsjfart og turtall. Denne har et max turtall på 2800 rpm. Gleder meg.

 

Fantastiske motorer Nanni! Har selv 2 stk 4.165 i kjelleren hos meg! Har nettopp byttet registerreim på mine. Vet ikke om det er det hos deg. Mine Nanni er bygget på Toyota Landcruiser 3.0 liter.... Godt valg det der!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...