Jump to content

Mørebas 8400 DL - mitt båtprosjekt


Torfinn62

Recommended Posts

Svarte!!!
Da har det oppstått trøbbel med gearhendelen. Den setter seg fast og er ellers noen ganger veldig treg. Første gang jeg merket det var på vei inn i båsen. Holdt på å renne inn i brygga.
I dag oppsto samme tregheten igjen, heldigvis i rom sjø. Det ser ut til at denne kontrollboksen er noe ordentlig dritt, så jeg tør ikke annet enn å skifte den.
Har prøvd et par ganger å fikse faenskapet uten særlig hell.

12450-10.jpg

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Har skifta kontrollboksen i dag. Litt mye styr med justering og banning m.m. Gasskabelen passet nesten med én gang.
Etter å ja prøvd alle justreringsmuligheter i begge ender av girkabelen var det klart for prøvetur.
Status: Godkjent.
Men nå må VHF´en flyttes. Det er ikke lenger plass for fingrene mellom spak og VHF 
:wink:

IMG_1559.JPG

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Lyskasteren var godt preget av tidens tann. Den sa nylig takk for seg og ville ikke lenger lyse. Å fikse den kunne jeg bare glemme.
Så da ble den skiftet ut med en 15W LED-lyskaster fra Biltema. Den får gjøre susen inntil videre. Litt omarbeiding av fundament, og

vipps, så var den på plass. Lyser gjør den også ;)

IMG_1573.JPG

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja. Det kommer seg litt etterhvert. Har en del ting på to-do-lista som skal heve utseendet noen hakk, men alt til sin tid. Har det ikke travelt.
Har også en del "baller i lufta" som må landes. Sliter med å få tiden til å strekke til. Båten skal jo brukes også ;)
Nå venter jeg bare på telefon fra Ornes Båtbyggeri. Der skal jeg rense dieseltanken (og kanskje sette på inspeksjonslokk)
og montere trimplan. Og noen småting til.
To be continued..........

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

I dag kjøpte jeg et signalhorn på Biltema. Impulskjøp, men hornet på båten har aldri virket. Så det ble skiftet ut bare for å oppdage at jeg ikke finner den røde hornknappen jeg kjøpte for ca et år siden. Så da må jeg lete eller kjøpe en ny. Så da blir det å montere den senere.
Deretter bar det ut i rom sjø (fjord) for å "hilse" på dagens cruiseskip på Lustrafjorden.IMG_1606.JPG.00475e37d80d0c150e9a7b354b27ba4a.JPG

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er det ferie. Reiser bort i 3 uker, så det blir ingen oppdateringer før jeg er hjemme igjen.
I dag har jeg skiftet ut ett av ko-øyene på lugaren. (Har ett igjen å skifte. Babord side.) Måtte sage opp hullet siden det nye ko-øyet har større diameter enn det gamle.

Ellers gikk alt helt fint. Alt passet :)

IMG_1627.JPG

IMG_1628.JPG

Redigert av Torfinn62 (see edit history)

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Skal montere AIS. Har koblet det opp provisorisk i dag for å teste ut.
Har ikke klart å koble det sammen med kartplotteren (Garmin echoMAP 52 dv) enda.
Men virker gjør det da. Så nå skal det monteres skikkelig. Monterte ferdig 

GPS-antennen før regnet satte inn for fullt.
Resten igjen.

IMG_1655.PNG

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...