Jump to content

Mørebas 8400 DL - mitt båtprosjekt

Torfinn62

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Har kjøpt en kartmaskin som jeg monterte i dag. Vanskelig å kjøpe kartmaskin uten at den har innebygd ekkolodd :wink: . Derfor har jeg tatt ut ekkoloddet jeg kjøpte i sommer.

Det får plass i River´en. (River 420 XR) Plata som ekkoloddet sto på kan jeg enten skifte ut eller kanskje jeg setter en monitor der. Har et sett liggende med monitor og to kamera.
(Kartmaskin: GARMIN ECHO-MAP 52 DV m/ kart over hele Norge.)

bilde

bilde

• 3 months later...

bilde

Da er fjorden isfri. Ikke lenge nå til tiden er inne til å fortsette med div. prosjekt ombord. Blir spennende å montere og koble autopiloten. Ser fram

til det og mye annet.

Trodde nesten det var jeg som var ute med båten ?? ja blir spennende med autopilot. Fin båt? funker motoren bra? Og synes du den er god i sjøen ?? Ødelagt dynamo på min så må bestille ny.. ?

Edited by boble65

Har ikke gjort ferdig snekringa på babord side enda. "Sovna" litt i vinter. Må vel gjøre det ferdig snart.
Motoren fungerer som en drøm, boble65. Starta den for 2 dager siden. Da hadde den stått en mnd. Mulig den gikk en hel omdreining rundt før den startet. Kan ikke se for meg noe mer lettstartet.
Veldig enig i at dette er fine båter. Er ikke så grov sjø her i indre Sognefjorden, men det jeg har prøvd den virker den å være veldig stødig og behagelig i sjøen.

To be continued.....

• 4 weeks later...

Slutt på "vinteropplag". Kjørte båten hjem til Høyheimsvik i går. Satser på å få gjort noen småting ombord i løpet av de neste ukene. Mange fridager i vente, så mulighetene er hjertelig til stede bare værgudene er i godlune. Det er de ihvertfall ikke i dag :wink:

IMG_1453.JPG

Ja, satser på det.
Var borte på båtbyggeriet fredag for å avtale landsetting for litt arbeid.. Der var denne saken kommet inn til reparasjon.
Bygd i 1983 her på Ornes Båtbyggeri og bærer navnet Maria Suden.

IMG_1457.JPG

Så var konsollen ferdig montert med strømuttak og hele pakka..
Har hatt noen timer i båten i dag. Trekking av noen kabler, litt kobling og til sist - utprøving av

"ryggekamera". (Biltema)

IMG_1477.JPG

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

det ser ut som vi tenker lika , har också lurat på TV antenn på taket.

av o till regner det ju på ferien :)

kul att følja bloggen din ,då jag har en likadan båt som dig.

min båt ligger i venern i Sverige .

DSC_0090.JPG

Takk for innlegget, bussconny.
Mørebasen din ser veldig pen ut. Flotte båter.

Nå handler det om å få tid til å gjøre noe med båten. Travle dager for tiden, men det kommer noen oppdateringer av og til.
Ikke så mye gjort hittil i år, men har da hatt noen turer på fjorden alllerede. Den skal jo brukes også innimellom mekking og snekring :wink:

• 2 weeks later...

I frustrasjon over å ha dårlig med tid til båtarbeid for tiden, legger jeg ut bilde av den første "cabincruiseren" jeg hadde. Kjøpt i 1992 i Egersund.
Transport hjem til Smøla ble gjort sjøveien på egen kjøl, drøye 380 nautiske oppover kysten. Det var 5 dager jeg aldri glemmer :smiley:
Myra 23 AC. Bygget i Kristiansund.

Ved kai hos Arne.jpg
Jeg oppgraderte denne båten mye. Renoverte "styrehuset", monterte hydraulisk styring m.m. Fikk også laget targabøylen.
Hadde store planer om å bytte motor og propellanlegg. Hentet pris og gjorde alt klart. (Nannidiesel 60hk, som den gang var en rekkesekser uten turbo).
I stedet solgte jeg den et år etter at jeg flyttet til Luster.

Edited by Torfinn62

I kveld har det blitt montering av tv-antenne. Har ihvertfall fått på plass antenna og lagt kabelen ned til styrekonsollen. 
Neste trinn blir å legge den gjennom styrekonsollen og inn i lugaren. Så blir det å finne en måte å få kabelen over på babord side og dassveggen.

IMG_1537.JPG

IMG_1539.JPG

IMG_1538.JPG

IMG_1541.JPG