Jump to content

Fra viking 28 til Gruno 40.


jeb

Recommended Posts

http://www.apollobatteri.com/PDFbatinfo/A%20M12-210.pdf

 

 

Er det noen som kjenner til dette batteriet jeg har 3 stk av dem i båten til forbruk.

 

gallery2-2.jpg

A4500FT  187Ah - L560 - B125 - H320mm - V58kg
Startbatteri for større dieselmotorer og elektrisk drift
Dette batteriet innholder 190Ah ned 1,67 vpc og har en kortslutt-ningsstrøm på 6000A. Indre motstand er på 1,5mΩ og det kan gå tomt over 500 ganger C3 til 80% uten å ta skade. Kan erstatte et  vanlig syrebatteri på 500 Amp. time

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå kommer snart våren og jeg har startet med litt vedlikehold og rep av en lekkasje ved døren på styrbord side.

 

har demontert en plate og den var gått i oppløsning i fineren  skal kjøpe nye plater og lime 5mm teak finer som jeg har kjøpt av en kar i 

Sandefjord

 

har kun 1 bilde fra jeg tok ned plata 

 

bilde

 

jeb

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

Da har jeg fått avdekket noe rust men ikke ille 

har pusset og slipt og brukt respcet for rust samt grunnet med 2 komp primer. 

Skal ta utvendig i morgen når døren blir demontert, samt at jeg ringte til tidligere eier og sendte bildene til ham ,nå skulle han kjøpe inn

winguard som jeg skal bruke utvendig, det var det eneste som virket over lengre tid

 

flere oppdateringer kommer etter  påske-

 

jeb

 

 

 

58ebec885ef0b_rustpbten.jpg.da9fa3f7ccba1b4ee96e0d4bf08dc063.jpg58ebec707f323_rep1.jpg.91d18771c9afd5ac3e6d2457b053c96c.jpg

rust på båten 2.jpg

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Hei 

 

Er det vanlig att det kondenser veldig i stålbåt ved -grader ute, eller er det jeg som har fått lekkasje på ett vann rør,

 

har kjørt dieselvann varmer  9 kw til radiatorene, nå i ca 1 uke godt og varmt inne, kjører også i tillegg avfukter for mindre kondens, kan det være den som gjør at jeg får

mye vann i kjølen.

 

håper noen har et forslag til  dette problemet.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

 

 

Hei Hulda

 

takk for svar

det er isolert med 5 cm isopor hist og pist.

Hva burde jeg isolere med ,og hvor langt ned, er det greit med 5 cm glava de grønne mattenen, og burde det også være en fuktsperre i tillegg

 

takker for mer info.

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Er dette noe jeg kan bruke der jeg kommer lett til eller det sløsing med penger se linken

 

http://piproducts.eu/?gb_froth-pak™-180,60

 

dette er vel det samme som  Hulda og Gregor har brukt.

 

hele for-piggen står og gliser mot meg med kulde så det holder. spesielt nå i påsken.

 

hvor finner jeg prisen på disse kittene-

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Armaflex hørtes spennende ut da det er Llm på ene siden 

Driver nå og lakker opp etter forrige eier som hadde fått en del sig og jeg har pusset og pusset men ikke klart og få det helt bra , nå legger jeg på 4 lag med epifanes blank lakk , dette er det første laget med blank under det har jeg brukt 3 lag med rapidclear epifanes 

er det noen som har tips angående om dette er bra eller ikke er jeg takknemlig for 

koreksjoner 

 

 

 

image.jpg.bc4832368f2a6adee584d53d98c4dfd2.jpg

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt 19 mm Armaflex, med lim.  Naturligvis litt drøyt, men det var det jeg ramlet over helt plutselig på finn. En kar som solgte to kasser a 6 meter. Ser det er en som selger en kasse nå, med den er uten lim. 

Det går fort noen m2. 

Om du kjenner noen som driver med rør, ventilasjonskanaler etc, så bruker de slikt. 

Det skal nevnes, etter erfaring, at Armaflex ikke har lukkede celler. Dvs at den suger vann i endene om den eksponeres for fritt vann. Ender bør derfor tapes. 

Maritim.no sin skrogisolasjon har lukket celleskum, og trekker mao ikke vann. Så da er det vare å regne på m2-prisen. 

Jeg er ihverfall knallfornøyd. 

Link to post
Share on other sites

Gjør du er frisøk på finn/torget med søkeord Armaflex, så kommer det opp tre annonser. Den ene selger faktisk 2 kasser 19 mm. Men de er uten lim. Så der har du 12 m2. 

Kjenner han ikke. 

19mm gir vel isolasjon tilsvarende et godt isolert bolighus :) 

 

 

Lagt til: 

sammenlignet med maritim.no sin skrogisolasjon så blir det rimelig med Armaflex. På maritim koster 10mm tykk 1x0,5 meter 199 kr. 

 

Men så kommer det vel porto i tillegg på den på finn, samt lim. 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Haaaaa... pause... har kravlet rundt i Grandezzaens hulerom og lasterom for å skifte septikkslanger... ?

 

Hva som hefter av "justerbar" lim mot stålskrog vet jeg ikke, men jeg brukte ihverfall Casco CascoFlex vegglim for å lime skrogtrekket fast i Armaflexen ihverfall. Casco våtromslim brukte jeg kanskje også, til jeg gikk tom. 

Den er ihverfall justerbar i forhold til hurtiglim på sprayboks, som igjen er best når du vil ha rask hefte, slik som rundt hjørner og overheng. 

Spraylim = vernemaske ?

Sikkert lurt å avfette skroget før du limer. 

 

Det koster sikkert minst 500 i porto for de to kassene med Armaflex. Kanskje det lønner seg å oppsøke en lokal ventilasjonsmontør? 

 

Du kommer til å få en fantastisk lun og stille båt etterpå. En ting er kondens, men varmebehovet reduseres. Det er sikkert viktig å være nøyaktig med arbeidet slik at du ikke får punkter med kondensering. 

 

Det er nok tilstrekkelig isolering med 10mm også, om det er noe du får tak i lokalt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar 

Jeg ser det med punkt kondensering

Jeg sendte en melding til selger, han bor kkke så langt unna så jeg henter det om jeg får kjøpt det

hva gjorde du med spantene festet du der også, eller bare mot stålplatene

takker igjen for innspill 

jan

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

-men når dette er sagt, min erfaring er glassfiberbåt. Hva som er riktig festemetode på stålbåt MÅ andre gi deg råd om. Hvilke hensyn du må ta mm fordi det er stålbåt. Vil det f.eks være behov for å inspisere skrog og spant senere? -vil det da være uheldig å ha limt fast? 

Vil det være bedre å feste isolasjon mot skroget ved bruk av trelekter med passelig avstand mellom, mellom spanta, som holder isolasjonen mot skroget? -uten bruk av lim. 

 

 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...