Jump to content

Fra viking 28 til Gruno 40.


jeb

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Ja, da har jeg fått den første bulken,

Blåst veldig i Strømstad da jeg skulle gå i fra brygga, måtte bruke baugtrøstern og da ble svingen for brå 

nederst på eksosrøret som stikker ut i fra skrogside fikk seg en dunk med påfølgende bulk og avskraping

av maling og grunning samt bulken,

 

Nå gjelder det og ha både sand papir og grunning, maling tilgjengelig.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Idag sprang endedekslet til varmevekseleren gummisak som sitter på inntaksiden på varmevekseleren tror dem har den på kr trading,

Flaks var det at jeg hadde motor luken åpen slik at jeg så det startet og sprute, hadde jeg bare startet og kjørt

Hadde jeg vel gått ned , nå er det vel en enkel sak og fikse men man trenger vel 1 i reserve i båten.

 

Jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

...

har ikke vann mindre egenvekt enn glykol ?

 

Jo, da misforsto jeg spørsmålet ditt, sorry.  Trodde spørsmålet var om det ble forskjell på å blande 3 kg glykol med 3 kg eller 3 liter vann. 

 

Glykolen er litt tyngre enn vann, ca. 1,1kg. pr. liter iflg. internett.  Blir ikke den store forskjellen om du måler opp glykolen i liter eller kg, men godt spørsmål allikevel.

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne ikke dy meg og sendte en mail til Biltema for å høre om man skal måle vekt eller volum på glykolen deres.  Fikk til svar at det for alle praktiske formål var greit å måle liter mot liter, men leste kanskje mellom linjene at de ikke visste helt selv. 

For egen regning, om man ser matematisk på det så kan det i verste fall utgjøre 2-4 grader på frostbeskyttelsen, den ene eller andre veien, om man tar utgangspunkt i volum eller vekt.  Man skal altså vinterlagre på et forferdelig kaldt sted før det spiller noen rolle, når man som du blander 50%. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for info en, jeg også måler liter mot liter men det står 3 kg på kannene deres så jeg tenkte at da skal det vel også være 3 kg man skulle bruke, men det er jo som du sier liten forskjell på gradene, så kaldt blir det ikke østfold.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Frostvæska har en like viktig effekt i korrosjonsbeskyttelse innvendig i motor, da er det bare positivt at det er høyere konsentrat av frosvæske enn med vann :thumbsup:

Ja, hvis man ikke overdriver, glykol har dårlig varmeledningsevne og derfor er  50/50 en god mix, vil i de fleste tilfeller gi kulde-egenskaper på -30 til -40, og ifølge produsenter gi tilstrekkelig korrosjonsbeskytelse. Paserer du 70% med glykol får du dårligere kulde-egenskaper igjen.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg satt inn frostvakt i motorrommet 200 watt, tror dere det vil holde eller må jeg ha mer.

Har også 2 stk i oppe i cabinen også på hver 200 watt, dette er frost vakten fra biltema, er det noe negativt om disse.

Tidligere eier hadde vifte ovn men synes det ikke virker sikkert nok i og med jeg ligger i boblehavn.

hva tror dere om eventuelt og bruke landstrøm på vinteren eller er det normalt, jeg har jo skille trafo, men har ikke hatt slikt system tidligere, det blir vel ingen tæring eller korrosjon spesielt på vinteren om anlegget er i orden.

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

 

hva tror dere om eventuelt og bruke landstrøm på vinteren eller er det normalt, jeg har jo skille trafo, men har ikke hatt slikt system tidligere, det blir vel ingen tæring eller korrosjon spesielt på vinteren om anlegget er i orden.

jeb

 

Kan du ikke plugge landstrømkabel rett i en evt vifteovn? Da er jo vifteovnen beskyttet via landstrøm kursen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...