Jump to content

Fra viking 28 til Gruno 40.


jeb

Recommended Posts

jeb skrev On 2.5.2017 at 14.26:

Nå fant jeg årsaken til vann i kjøl svinet som jeg trodde var kondens, det var en slange som går fra varmtvanns tanken til badet i akter kabinen

den har nok lekt i noen år, fikk strammet opp slangeklemmene som satt der samt satt på en ekstra.

nå vet jeg iallefall hva som var årsaken, sover bedre om natta da.

 

Jeg sendte også en mail til Gruno fabrikken og spurte hva de gjør med isoleringen, han sa de brukte rock wool , det er vel de grønne platene går jeg utifra.

 

Da spiller det ingen rolle om jeg kjøper Armaflex eller rock wool tenker jeg.

Forskjell på Glava og Rockwool er at Glava er laget av glass og Rockwool er laget av stein. Den største og viktigste forskjellen er at Rockwool ikke trekker vann. Det gjør Glava så ikke bruk det!

Få ut alt du finner av isopor. Ved brann utvikles blåsyre. Det er rett og slett livsfarlig. Dessuten trekker det vann!

Det er forbudt å legge isopor åpent i hus. Det brukes kun til innstøping. Få det vekk!

Vær grisenøye med å få å få isoleringsevnen tett! 

Om du ser på byggetråden til @Hulda  vil du de at jan har sprøyteisolert skroget. 

Lykke til med en flott båt!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei Erikda .

hvordan går det med natt seilasen har du startet opp igjen.

Når det gjelder isoleringen brukte jeg armaflex 10 mm og 20 mm har ikke fått tatt hele båten ennå, det er et prosjekt som jeg jobber med,

ja jeg fjerner isoporen ettersom jeg går frem.

 

Jeg tror som Hulda skrev at jeg har litt liten stigning så kanskje den han anbefalte passer 22-16 stigning, jeg må høre med han.

 

 

 

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

jeb skrev 1 time siden:

Hei Erikda .

hvordan går det med natt seilasen har du startet opp igjen.

Når det gjelder isoleringen brukte jeg armaflex 10 mm og 20 mm har ikke fått tatt hele båten ennå, det er et prosjekt som jeg jobber med,

ja jeg fjerner isoporen ettersom jeg går frem.

 

Jeg tror som Hulda skrev at jeg har litt liten stigning så kanskje den han anbefalte passer 22-16 stigning, jeg må høre med han.

 

 

 

 

 

 

Er i full gang med kurs både D5, D5L og egne navigasjonskurs!???

Legg gjerne ut bilder av skuta etter hvert som du jobber på!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Da var ferien over, alt gikk bra motoren gikk så det suste, skiftet propell til 23 h 18, tidligere eier hadde den liggende og fikk kjøpt den for 

5000 kr, dette var nok originalen som satt på båten, på 2000 omdreininger gikk den på 7,5 knop og heller ingen belastning på motor synes jeg, motoren står oppført med 1250 rpm til 2400 rpm er det da forsvarlig og ligge på 2100-2400 rpm ved lange strekk,

Diesel forbruket er skremmende lavt fylte 350 liter og har nå kjørt ca 40 timer og diesel måleren har nesten ikke rørt seg.

det jeg har også lagt merke til at varmen på motoren ligger i overkant av 85-89 grader er dette vanlig på disse motorene.

 

Har også en liten oljelekkasje mellom svinghjulhuset og gear kassa ikke noe stort problem da lekkasjen er liten, legger under en olje absorberende fille fra biltema det blir en liten flekk på den  sjekket oljen på motoren og etterfylte kansje 3 dl.

Sitter det en filt simring i denne her  

 

Må si jeg er ganske fornøyd med båten og hvordan den fungerer, farta får en ikke gjort noe med men lære seg og leve med.

 

 

 

 

  

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er det noen som har brukt denne typen rondell for fjerning av bobler under malingen for å fjerne rustflekker 

 

GRITTO RENSERONDELLER 125 x 22  Korn : Aluminiumoksyd  Bruksområde : Fjerning av oksyd, rust, primer, lakk

Firma slipex på Alnabru har dette i sitt sortimang der har jeg også rabatter

Er dette bra, har kjøpt noe på biltema  som fungerte bra synes jeg, er dette noe dere bruker på stål.

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...