Jump to content

Fra viking 28 til Gruno 40.


jeb

Recommended Posts

kanskje ikke så dumt, men etter en liten stund så fikk jeg nord west følelsen på interiøret det ble en veldig fin finish.

 

varm og behagelig, jeg brukte silkematt om den er mattere en matt er jeg ikke sikker på.

 

jeb

 

 

 

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg årsaken til vann i kjøl svinet som jeg trodde var kondens, det var en slange som går fra varmtvanns tanken til badet i akter kabinen

den har nok lekt i noen år, fikk strammet opp slangeklemmene som satt der samt satt på en ekstra.

nå vet jeg iallefall hva som var årsaken, sover bedre om natta da.

 

Jeg sendte også en mail til Gruno fabrikken og spurte hva de gjør med isoleringen, han sa de brukte rock wool , det er vel de grønne platene går jeg utifra.

 

Da spiller det ingen rolle om jeg kjøper Armaflex eller rock wool tenker jeg.

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Nå i nærmeste fremtid blir båten båten tatt opp for stoffing og polering, er det slik at dere bare flekker eller tar dere 

hele bunnen når dere er i gang,

og hva annet er det dere stål karene gjør når dere tar opp båten. 

 

selvfølgelig vill jeg sjekke bunnen veldig nøye og proppelen, men er det noe utom dette dere gjør 

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

jeg skal sjekke om jeg har for liten propell, hvordan går jeg frem båten er 1201 meter lang 389  meterbred dyptgående 1,35 meter , vekt 13500 kg sånn ca, Jeg kan fint dra den opp i 2800 omdr men det er 2400 som er der jeg skal ligge som maks , jeg får 7 knop på 2000 omdr 

 

jeg har Ford 2726 T, Gear er New age  

Jeg har ingen data på motoren ang hk men har blitt fortalt at det er 165 hk

På gearet står det ingen utveksling hvordan finner jeg ut det. 

Er det noen her som har erfaring.

?_task=mail&_uid=7671&_mbox=INBOX&_action=get&_part=2&_embed=1&_mimeclass=image

 

?_task=mail&_uid=7671&_mbox=INBOX&_action=get&_part=5&_embed=1&_mimeclass=image

skal forsøke og få lagt ut bildene igjen

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Drit i alle de andre tallene på PRM-kassa. Du har utveksling 2:1, grovt sett. Hvilket gir at propellen går med så der halve turtalle av hva du har på motoren. Minimum propell bør være eks. Radice E-13 21x13 LH. Opp til eks. Michigan 23x17 LH. Men da vil motoren gå tungt, egentlig for tungt. Men der er i dette intervallet du bør ligge med en trebladet propell. Vanligvis anbefales firebladet propell når du har marsjfart over 10 knop. Antar at båten din ikke er halvplaner. OK?

Vet ikke hvordan du skal måle propellstigning med tommestokk :-) Det må noen andre fortelle.

Link to post
Share on other sites

Nei det blir vell litt vanskelig og måle stigningen, og det er i vært fall ikke noen halvplaner. 

hva tror du mars fart omdr  på motoren skal være om jeg bytter propell kan jeg ligge forsatt på 2000 omdr og kanskje få 1-2 knop bedre fart 

9-10 knop 

Jeg har 3 bladet propell.

 

ny propell fra Sleipner 11 149 kr E 13 venstregående.

 

fra Michigan fant jeg ingen pris 

jeg synes ikke prisen var så avskrekkende men det finnes kanskje noen brukte noen steder.

 

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Betegnelsen som du referer til fra Sleipner sier meg ingenting. E13 er bare en typebetegnelse fra Radice, Italia. Hvis du ringer til f.eks. Progress vil du få pris. Den gangen jeg sjekket begge, var Michigan en bedre propell til langt rimeligere pris.

 

Jeg har en Michigan 22X16 liggende, for 40 mm aksling, brukt på Hulda i tre år. Den ble litt for tung til Hulda med 2:1 utveksling. Tenker den vil passe deg. Propellen har svært mye større bladareale enn tilsvarende Radice E13.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...