Jump to content

Koble forbruksbatteri sammen med startbatteri.


Capitan

Recommended Posts

Hei, har planer om å utvide batteribanken da den er for liten. Det jeg har nå er start på 110Ah og forbruk på 95Ah. Tenker jeg skal kjøpe noen agm batterier, men vil helst skille det forbruksbatteriet jeg har fra den kursen, da jeg syns det tømmer seg for strøm relativt fort, men ikke kvitte meg med det. Kan jeg da paralell koble forbruksbatteri på start sløyfen og ha det der, eller vil forbruksbatteriet ta skade av den høye startstrømmen?

 

Thomas

Link to post

Om du på død og liv vil beholde det dårlige forbruksbatteriet, lade det opp iblant og la det stå ute tilkopling som nødbatteri. Jeg ville ikke ha koplet det sammen med startbatteri, da ber du om problemer..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Skal du koble sammen 2 batterier så skal de være helt like. Om du blander inn et dårlig batteri så blir jo alt dårlig. Lars H. foreslår å permitere dårlige batterier. Det er jeg helt enig i, få dem på land og dit de hører hjemme.

Link to post

Jeg tror kanskje du misforstod det jeg mente. Hvis du mener at det gamle batteriet har en viss verdi for deg kan du koble det i parallell med de nye forbruksbatteriene, men med en bryter mellom. Da kan du sjalte over til de nye når det gamle er tappet. På den måten får du litt lengre driftstid uten at batteriene vil ta skade av å være sammenkoblet. Du kan fremdeles lade dem sammen.

Link to post

For to båter siden hadde jeg en startbank, 1 bly forbruksbank (3x115A) og 1 AGM forbruksbank (290 Ah). Hadde bryter mellom forbruksbankene så jeg alltid benyttet AGM først (switchet sjelden over på blybank da det stort sett holdt). Lading styrte jeg inn på blybanken og videre til AGM via et VSR relè. Hadde også et VSR relè mellom blybank og startbank også.

Link to post

Som det sies oppi her; gamle og nye batterier skal ikke ha kontakt med hverandre. Vil du pinde ut det siste av det gamle batteriet må det kunne isoleres fra de øvrige batteriene, f.eks med en "vanlig" hvd.bryter.

Det er ikke snakk om å koble gamle og nye batterier sammen. Jeg har en strømbryter hvor jeg kan velge 1, 2, 1+2 eller av. Batteriene er nok gangske gode, men vet ikke alder. Jeg ønsker å øke kapasiten på batteribanken, men har ikke lyst til å legge til nye batterier sammen med det game fritidsbatteriet.  Jeg flytter derfor det batteriet over til svartbanken så begge  er på 1. da er 2 ledig til nye batterier. Spørsmålet er om fritidsbatteriet vil ta skade av å være koblet til startbatteriet i paralell. Jeg kan legge til en ekstra bryter, men det er det jeg vil unngå om fritidsbatteriet tåler å være koblet i paralell med startbatteriet.

Link to post

Poenget er at batterier som skal være koblet i parallell skal være så like som mulig. I praksis betyr det at batterier som skal kobles i parallell skal være av samme type og alder. om du spør produsenten vil de antagelig svare at de skal være av samme batch/lot for at det skal bli optimalt. Det klarer brukerne som regel ikke å etterkomme..

To batterier av ulik type, les: kapasitet, alder, tilstand og antagelig CCA, vil ikke ha godt av å være parallellkoblet. Det dårlige batteriet vil "dra ned" det som er godt/bedre. Batteriet ditt kan selvfølgelig brukes om der er litt juice igjen, men det anbefales da at det står separat.

Link to post

Dette er en påstand som blir repetert ofte, men finnes det empiri eller vitenskapelig belegg?

 

Jeg tenker at det er dumt å koble sammen fullt oppladde batterier med ulik hvilespenning - men jeg greier overhodet ikke å se noen ulempe med å parallellkoble batterier som er i aktiv bruk (dvs tilkoblet lader eller forbrukere)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Poenget er at batterier som skal være koblet i parallell skal være så like som mulig. I praksis betyr det at batterier som skal kobles i parallell skal være av samme type og alder. om du spør produsenten vil de antagelig svare at de skal være av samme batch/lot for at det skal bli optimalt. Det klarer brukerne som regel ikke å etterkomme..

To batterier av ulik type, les: kapasitet, alder, tilstand og antagelig CCA, vil ikke ha godt av å være parallellkoblet. Det dårlige batteriet vil "dra ned" det som er godt/bedre. Batteriet ditt kan selvfølgelig brukes om der er litt juice igjen, men det anbefales da at det står separat.

Nå grøter du sammen med seriekobling. Da gjelder dette. Sannheten er at ved parallellkobling er disse faktorene veldig lite nøye. Det jeg ville vært forsiktig med er hvis et batteri har dårligere hvilespenning eller høyre selvutlading og fortere går mot 12,0V.

 

 

Jeg har en strømbryter hvor jeg kan velge 1, 2, 1+2 eller av. Batteriene er nok gangske gode, men vet ikke alder. Jeg ønsker å øke kapasiten på batteribanken, men har ikke lyst til å legge til nye batterier sammen med det game fritidsbatteriet.  Jeg flytter derfor det batteriet over til svartbanken så begge  er på 1. da er 2 ledig til nye batterier.

Hva oppnår du da? Større startbank? Hvis det er et behov så er det jo greit, men det gir deg jo ikke større kapasitet på forbruk.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Kvitte seg med gammel drit er min mening. Hvorfor drasse rundt på dødt kjøtt? 
Hadde det vært noen prosent redusert kapasitet ja kanskje, men det høres ut som batteriet har pensjonert seg. Evt får du ta en test å se hvor mye batteriet er redusert.
evt skvise ut siste leveår et sted det ikke kreves så mye amp. 

Link to post

Dette har vært diskutert opp og ned i mente mange ganger, og jeg har tidligere blitt anklaget for å ikke ha peiling - men jeg tar gjerne i mot konstruktiv kritikk på eksakt hvor jeg tar feil og hvorfor.

 

Med seriekobling er det veldig viktig at batteriene er så eksakt like som mulig, men det er ikke det vi diskuterer her. Med parallellkobling er det bare to ting som gjelder - og det er hvilespenning og selvutladning. Men det er på sett og vis to sider av samme sak, selvutladning medfører jo at hvilespenningen faller.

 

Hvilespenningen er definert som den spenningen batteriet har dersom man frikobler det helt og lar det stå og "hvile" i lengre tid (type noen timer) - og maks hvilespenning er definert som den hvilespenningen batteriet får dersom man lader det helt opp for deretter å la det hvile i lengre tid. Batterispenningen vil synke noe over tid pga selvutladning, et friskt batteri vil typisk miste signifikant med spenning dersom det blir stående ubrukt i et år, et batteri som er helt oppbrukt vil typisk miste signifikant med spenning etter noen timer.

 

Dersom båten står ubrukt med alt av forbrukere koblet ut og uten lading i lengre tid kan selv små forskjeller i maks hvilespenning eller selvutladningsrate medføre en vesentlig reduksjon i totalkapasiteten; det er det batteriet som har lavest hvilespenning som avgjør hvilken hvilespenning hele batteribanken har.

 

Fortsatt dersom båten står mye ubrukt og frikoblet, blybatterier har det best når de er toppladet, således kan vel batteriene med lavest hvilespenning "dra ned" resten av batteribanken permanent dersom batteriene med høyest maks hvilespenning sjeldent får sjanse til å være toppladet over tid.

 

Dersom båten er i aktiv bruk (forbrukere koblet til hele tiden, samt lader koblet til permanent eller av og til) og forskjellene er små, så tror jeg ikke det spiller noen som helst rolle. Blybatterier har et ganske stort spenn mellom "forbruksspenning", "hvilespenning" og "ladespenning"; det vil sjeldent være slik at ett batteri tappes for strøm samtidig som at et annet batteri spiser strøm; enten vil alle batteriene tappes eller alle batteriene vil lades.

 

Det kan gå relativt raskt fra et blybatteri begynner å skrante til batteriet for alle praktiske formål er "dødt". Når hvilespenningen kommer under 12.3V tæres blybatteriene relativt fort. Et batteri som har såpass høy selvutladningsrate at hele batteribanken daler ned til alt for lav batterispenning mens båten står uten tilsyn vil således kunne ødelegge hele batteribanken. Bruker man solcellepaneler e.l. for å holde ladespenningen oppe, kan man risikere å komme til en båt hvor man forventer at batteriene er fullt oppladet, mens de i realiteten er tomme.

 

Dersom båten står med laderen ikoblet og ett batteri er "dødt" kan det begynne å koke, det kan produsere svært dårlig lukt og antageligvis andre problemer også.

 

Og selvfølgelig, dersom forskjellen i batterispenningene er veldig store blir det galt, nesten uansett. Det er neppe smart å parallellkoble blybatterier med LiIon/LiFePo4-batterier, f.eks.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Synes det var greit resonnement Tobix. Man kan også lett "glemme" hvor lite kapasitet en har igjen ved å ta høyde for 50% utladningsregel + evt % batteri er defekt + evt marginer diverse apparatre har før de kobler seg pgr av lav spenning. Da er det plutselig ikke så mye igjen. 
Fra fullt på 12,76 til skål tomt på 11,88v går fort når man glemmer defekte %. 

Link to post

Kvitte seg med gammel drit er min mening. Hvorfor drasse rundt på dødt kjøtt? 

 

Det er jeg engi i også. Men hvordan vet du at batteriene til trådstarter er bare dritten? Jeg synes det er en litt negativ holdning til en som har noen spørsmål. For alt vi vet har de 80% av kapasiteten igjen.

 

Hvis han kobler dem slik jeg foreslår over kan benytte gjenværende kapasitet på batteriene samtidig som at han ikke risikerer å ødelegge nye batterier ved permanent sammenkobling og nedtapping.

Link to post

Etter båtkjøpet i fjor var begge firbruksbatteriene dårlige. Startbatteriet var heller ikke mye å skryte av, så i påvente av ny batteriteknologi, samt divergerende erfaringer her på Bp med AGM +++, kjøpte jeg nye rimelige åpne blysyrebatterier! 110 Ah til start og 2 stk 110 Ah til forbruk. Etter montasje av aktertruster samt proposjonal styring av begge, monterte jeg eget 90 Ah batterier av samme type ved hver truster. Samtlige batterier utenom startbatteriet er sammenkoblet til forbruk og trustere. Batteriladeren er senket til lavere hvilestrøm og går via en rimelig tidsbryter med 2 timers lading i døgnet når båten ligger i havn i lengre perioder.

Med skikkelig stell tipper jeg at jeg har disse batterien i mange år,

Har i tillegg montert egen bryter på alle minuspoler, slik at jeg lett kan sjekke hvert batteri individuellt.

( Og har laget en enkel nødløsning slik at startbatteriet også kan legges inn i nødstilfelle :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Det er jeg engi i også. Men hvordan vet du at batteriene til trådstarter er bare dritten? Jeg synes det er en litt negativ holdning til en som har noen spørsmål. For alt vi vet har de 80% av kapasiteten igjen.

 

Hvis han kobler dem slik jeg foreslår over kan benytte gjenværende kapasitet på batteriene samtidig som at han ikke risikerer å ødelegge nye batterier ved permanent sammenkobling og nedtapping.

Du har skjønt hva jeg vil. Batteriene kan være like gamle når det kommer til alder. Grunnen til at jeg ser på det ene batteriet som startbatteri er at det står 750cc på det og ingenting på det andre. Jeg har nå prøvd å starte motoren på batteri 2 og det går like lett som på batteri 1 så vil annta begge kan brukes til start. Jeg kommer til å koble de sammen når jeg kjøper nye batteri og ha det som startkurs.

Link to post

Dette har vært diskutert opp og ned i mente mange ganger, og jeg har tidligere blitt anklaget for å ikke ha peiling - men jeg tar gjerne i mot konstruktiv kritikk på eksakt hvor jeg tar feil og hvorfor.

 

Med seriekobling er det veldig viktig at batteriene er så eksakt like som mulig, men det er ikke det vi diskuterer her. Med parallellkobling er det bare to ting som gjelder - og det er hvilespenning og selvutladning. Men det er på sett og vis to sider av samme sak, selvutladning medfører jo at hvilespenningen faller.

 

Hvilespenningen er definert som den spenningen batteriet har dersom man frikobler det helt og lar det stå og "hvile" i lengre tid (type noen timer) - og maks hvilespenning er definert som den hvilespenningen batteriet får dersom man lader det helt opp for deretter å la det hvile i lengre tid. Batterispenningen vil synke noe over tid pga selvutladning, et friskt batteri vil typisk miste signifikant med spenning dersom det blir stående ubrukt i et år, et batteri som er helt oppbrukt vil typisk miste signifikant med spenning etter noen timer.

 

Dersom båten står ubrukt med alt av forbrukere koblet ut og uten lading i lengre tid kan selv små forskjeller i maks hvilespenning eller selvutladningsrate medføre en vesentlig reduksjon i totalkapasiteten; det er det batteriet som har lavest hvilespenning som avgjør hvilken hvilespenning hele batteribanken har.

 

Fortsatt dersom båten står mye ubrukt og frikoblet, blybatterier har det best når de er toppladet, således kan vel batteriene med lavest hvilespenning "dra ned" resten av batteribanken permanent dersom batteriene med høyest maks hvilespenning sjeldent får sjanse til å være toppladet over tid.

 

Dersom båten er i aktiv bruk (forbrukere koblet til hele tiden, samt lader koblet til permanent eller av og til) og forskjellene er små, så tror jeg ikke det spiller noen som helst rolle. Blybatterier har et ganske stort spenn mellom "forbruksspenning", "hvilespenning" og "ladespenning"; det vil sjeldent være slik at ett batteri tappes for strøm samtidig som at et annet batteri spiser strøm; enten vil alle batteriene tappes eller alle batteriene vil lades.

 

Det kan gå relativt raskt fra et blybatteri begynner å skrante til batteriet for alle praktiske formål er "dødt". Når hvilespenningen kommer under 12.3V tæres blybatteriene relativt fort. Et batteri som har såpass høy selvutladningsrate at hele batteribanken daler ned til alt for lav batterispenning mens båten står uten tilsyn vil således kunne ødelegge hele batteribanken. Bruker man solcellepaneler e.l. for å holde ladespenningen oppe, kan man risikere å komme til en båt hvor man forventer at batteriene er fullt oppladet, mens de i realiteten er tomme.

 

Dersom båten står med laderen ikoblet og ett batteri er "dødt" kan det begynne å koke, det kan produsere svært dårlig lukt og antageligvis andre problemer også.

 

Og selvfølgelig, dersom forskjellen i batterispenningene er veldig store blir det galt, nesten uansett. Det er neppe smart å parallellkoble blybatterier med LiIon/LiFePo4-batterier, f.eks

 

 

Det er nyttig, men ikke det jeg lurer på. Spørsmålet mitt er: Kan et forbruksbatteri ta skade av startstrømmen når du starter motoren?

Link to post

Da skal det være ekstremt lite. En startmotor trekker en del strøm, men ikke mye i forold til en truster. Den går også veldig kort tid. Tar et forbruksbatteri skade av det, ja da er det søppel uansett.

 

Men jeg forstår fortsatt ikke hva du vil oppnå ved å ha nok et batteri i startbanken. Bruker du denne banken til vinsj eller truster så forstår jeg deg.

Link to post

I båter hvor jeg har hatt batterivelger som du har har jeg hatt et lite "startbatteri" dvs. et 60 amp. I tillegg har jeg hatt en bank i størrelse 240-300 amp satt sammen av flere batterier. I praksis har jeg startet og brukt banken mens "startbatteriet" har kun vært et nødbatteri i tilfelle banken skulle bli ødelagt. For å holde kostnadene nede kan du om de to batteriene du har er friske og holder samme hvilespenning koble de sammen til en bank som blir 190 amp. Så kan du kjøpe et billig startbatteri, Jula har et tilbud nå til kir. 699. http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektrisitet/batbatterier/bat-fritidsbatteri-608038/ .

Det er ingen stort poeng å ha et 90 eller 100 amp startbatteri på en liten motor. Funker batteriet klarer du deg fint med 60 amp. Startbatteriet holder det fint å lade av og til så lenge du bruker banken til start og forbruk. ( I mine siste båter som er Bavaria er det ikke batterivelger. Kun av/på bryter slik at om startbatteriet skulle konke ut må jeg flytte et av forbruksbatteriene osv.(tungvint)). Har forøvrig ikke hatt strømproblemer de siste 30 årene etter at jeg valgte "for stor"  bank av billige batterier.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...