Steini Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Sida eg er så godt i gang med å skriva, samt har funnet ein bilder, så kan eg jo legga ut eit par bilder fra siste turen me var på: Men da den gamle jolla var blitt drept av uv stråling, måtte me kjøpa ein ny før me sku eit par dagar til ankers. Dei kjørte den til havna for meg, og vips var den på plass i davitane: Første natta låg me rett utfor båthavna for å sjekke at den nye inverteren fungerte bra, samt at dynamoen ladet som den skulle etter eg hadde montert den nye sterling AB2480 dynamo til batteri laderen. Så er det jo alltid greit å hiva ut rov`n for å sjekka ankerfeste: Dagen etter for me avgårde til Anfi: Skulen som Gyda gjekk på ligger 5 min å gå oppfor stranda ved Anfi. Her ser ein Jandia fra Land Og utsikten fra motsatt side : Så om morgonen var da berre til å hiva seg i gummibåten, og ro Sjefen inn til skulen. Og etter skuletid, for hu rundt på egenhand :) Men korleis hu klarte å sova slik i gummibåten veit ikkje eg! Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Steini Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Etter ein del mnd på land, er no Jandia ferdig i følge verkstedet. Så neste uke reiser eg ner, bunkrer fuel, vann og mat, tester båten, sjøsikrer, og om alt er bra, inkl vær så starter eg turen nordover. Berre håper at været er på lag, så eg kan ta første etappe til Portugal. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Chilli Solbris Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Steini skrev 11 minutter siden: Etter ein del mnd på land, er no Jandia ferdig i følge verkstedet. Så neste uke reiser eg ner, bunkrer fuel, vann og mat, tester båten, sjøsikrer, og om alt er bra, inkl vær så starter eg turen nordover. Berre håper at været er på lag, så eg kan ta første etappe til Portugal. Her skjer det jaggu ting!😃😃😃 Skal du hjem til Norge med Jandia? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Steini Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Javisst. Jandia skal heim til Norge. Finaste plassane å ferdes med båt er jo i Norge! Men det blir tatt i fleire etapper. Så får me sjå ka tid me kjem fram til Sunnhordland 🤔 Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Chilli Solbris Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Steini skrev 1 time siden: Javisst. Jandia skal heim til Norge. Finaste plassane å ferdes med båt er jo i Norge! Men det blir tatt i fleire etapper. Så får me sjå ka tid me kjem fram til Sunnhordland 🤔 Jeg håper på mange og gode bilder og reportasjer fra etappene underveis!😃😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Steini Svart 30.September.2022 Del på Facebook Svart 30.September.2022 Joda, skal pakke med kamera. Håper på eit par fine bilder på turen. Men skal også prøva å ta litt bilder for å kunne skildre turen litt 😀 Så får me håpa meldingane blir litt betre, for nett no ser da ut som om da er meldt 2,5 m signifikant uti havet søndagen etter eg har kommet ner. Lite vind, så dei bryter nok ikkje. Og i havet her har dei heldigvis lange perioder. Rettningen blir godt forut for tvers bb side, og da er ikkje noko behagelig 😒 Men heldigvis er det mykje som kan forandre seg fram til dess 🤔 Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Steini Svart 7.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2022 (redigert) Javell, då var ein her på Gran Canaria igjen. Egentlig skulle eg vert avgårde allerede. Men eg burde vel skjønt at ikkje alt skulle gå etter planen denne gang heller....... Alt var planlagt og klart, værmeldinger studert og berre velstand. Sku på vannet på torsdag, og starta seilasen mot Lisbon, portugal. Der hadde dei plass til meg, og alt var bra. Men det første som skjer når eg lander på Las Palmas, var at eg får mail at det var noko som hadde dukket opp, og båten var ikkje klar for sjøsetting. Så etter nokre minutt med mykje flotte og oppfinnesome ord i hode, så står eg der og venter på bagasjen... Denne kom ikkje..... Jaja, ei ulykka kjem sjelden aleina.... Fekk ein venn til å henta meg på flyplassen, og kjørte meg til båthavna. Og slik var det i maskinrommet: Her var verken aksling koblet til gear, og ingen akseltettning på plass..... Seint på kvelden blei da, oh eg sku ner i lugaren, skifte på køya og sova litt. Men neida.... Her stod luka open, og køya var god og våt....... Får legga meg i styrehuset då. Etter ei natt med søvn i styrehuset, så var morgonen kommen. Stod opp, prøvde og tenka litt positivt oppi da heila, men jaggu f... Streika kaffi maskinen........ Forsettelse følger....... Redigert 7.Oktober.2022 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2022 Auda! Minner litt om erfaringen en kompis hadde med det å få gjort noe i en havn i Portugal….. Håper ting kommer på plass i rimelig tid! Altså din rimelige tid. Ikke verkstedets…….😅😅 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Uffda. Det lugger litt skjønner jeg. Vi får håpe lykken snur, og at verkstedet får ut finger´n. Dette bekrefter vel bare at båtbransjen er relativt lik i alle land. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 9.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2022 (redigert) God kveld folkens. Ja då var ein tilbake på kanarisk tid. Og det er noko me nordmenn ikkje er vant med..... Ikkje meg jallfall. Her er tidbegrepet noko heilt anna en ein forventer og er vant med heime i gamle landet. Etter ein del turer innom havnekontoret og mekaniker, samt div andre, så blei eg lovet at båten sku ver på vannet seinest lørdag. Men etter å ha vert her eit år så har eg jo lært meg å kjenne kanari folk. Så når lørdagen kom, så var eg innom og spurte om status. Joda, tirsdag sku båten på vannet no....... Så ja.... Kva skal ein sei. Har heldig vis lært og kjenne folket, og meg sjølv. Så det nytter ikkje å bli sint. Ein får berre finne seg noko lunde i f...skapet og la det gå sin gang. Heile planen med å starte seilasen var selfølgelig berre å gi opp. Og da dette var siste sjangs i år, med tanke på vær og seson til å seile distanse mellom gc og portugal, var det berre til å prøve å finne ein ny havneplass. Men ettersom ARC`n går av stabelen snart, er selfølgelig alle havner her fulle. Men etter litt om og men, fekk eg tilbake min gamle plass i havna her. Så no blir stakkars Jandia her i nye 6 mnd. Det som skjedde var at mekanikeren som hadde 3 mnd på seg til å utføre arbeidet, ikkje starte før 7 dager før eg kom ner. Og som alltid med båt så er det uventet ting som dukker opp. Denne gangen hadde han gløymt ut at han skulle montere ein PSS shaft seal for meg. Og med gammel båt, så er det ikkje alt som er enkelt. Koblingen mellom aksling og gear var ikkje på lag med arbeidsgjengen, og ville ikkje av. Så denne måtte varmes, skrues, bendes, hammres,trekkes, bannes og til slutt kuttes for å få av. Så no venter me på ny kobling. Så det er vel om å gjer å ikkje svartmale heile gjengen, og ta det som der er. Gammel kobling. Men det er selfølgelig meget irriterende, og det går mangen ord gjennom hjernen, som ikkje passer seg blandt yngre folk, eller andre folk for den del, haha. Men men, Jandia skal heim, sjølv om det blir utsatt litt. Så må eg no sei takk til dåke som har sendt meg pm med gode tanker. Alltid godt med gode ord No rekner eg med å reise heim til Stord på onsdag ish. Og kjenner eg gjengen her rett, så er ikkje båten klar til dess. Men heldigvis kan dei sette uten båten og få den på plass sjølv. For ein gjeng......... Heldigvis har eg gode venner her, så på lørdag tok eg turen ombord i Dori, som ligger til anker ved anfi Redigert 9.Oktober.2022 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2022 (redigert) Det høres dessverre kjent ut det der. Mananaland så det holder. 😩😩 Det er jaggu godt du evner å se det slik du gjør. Der hadde jeg sliti godt for å si det mildt! Redigert 9.Oktober.2022 av Chilli Solbris (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Steini Svart 10.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2022 I dag kom både PSS shaft seal på plass, og koblingen 😁👍 Så då ser da ut som om Jandia går i vannet i måro 🤞 Så blir da fly heim på onsdag..... Den stakkars damen må vente litt til, før hun får komme til verdens vakreste land. Men til gjengjeld skal hun få mangen timer med kjærleik og turglede på Vestlandet 😁😁😁 Har alt lovet henne gull og grønne skoger, om hun er litt meir tolmodig... Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2022 Tålmodighet er en dyd sies det. Det har vist du i hauer og lass av. Skjønner godt at det tenkes og sies noen ubekvemsord, i diverse ufarlige retninger..😅😅 Men å rette dem mot folka som holder på, hjelper nok ikke noe🤪 det har du vel helt rett i. Håper du får se båten trygt på vannet. Jeg hadde følt meg noe bedre da, ved selvsyn å se at båten flyter greit.👍 Lykke til. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Steini Svart 10.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2022 @Bjørn Løvjomås Eg er egentlig ingen tolmodig mann i det heila tatt, haha. Men omstendighetene her har gjort at eg innser at eg kjemer ingen vei uansett. Ein må berre ta ting som da kjem. Så da skal jaggu bli godt å få båten heim, der ein kan få ting gjort skikkelig, og ikkje minst kunne bruke tida og få eit bra resultat. Ganske frustrerende slik ting fungerer her. Men sku eg irritert meg og blitt sint for kvar ting som ikkje går etter planen her nere, hadde eg nok ikkje levd til å bli 40 🤣😅😂 Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2022 (redigert) Du får si i fra om du trenger mannskap underveis!😊😊😊 Redigert 10.Oktober.2022 av Chilli Solbris (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Steini Svart 10.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2022 Ja da hadde vært gøy 😁 Blir nok ein gang mars, april ish 👍 Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2022 Steini skrev 34 minutter siden: Ja da hadde vært gøy 😁 Blir nok ein gang mars, april ish 👍 Bare å sende meg en pm så løser det seg! 😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Otto R Svart 11.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2022 Kjipt når det klabber slik. Kanskje det er flere saker å ordne før avreise også- blir vel aldri ferdig når det gjelder båt. Du får ta vinteren til hjelp og ta en seilas hjemover når du har god tid til våren. Blir hjemmehavn der vi lånte båtplass av dere ved siden av verftet ? Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 16.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2022 Då var Jandia kommen i sjøen, til sin gamle plass. Og eg har tatt flyet heim. Nå er alt på plass, som sku gjørest. Så får me berre utsetta seilasen nordover til neste år. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Tom Rør Svart 16.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2022 Godt å se Jandia der hun hører hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2022 Godt å se henne på plass! Og alt er skikkelig gjort? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
index Svart 12.Januar Del på Facebook Svart 12.Januar Kom Jandia seg hjem til slutt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Athene II Svart 27.Februar Del på Facebook Svart 27.Februar Noen som har hørt hvordan det gikk med turen? Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 24.Mars Del på Facebook Svart 24.Mars Skal legge inn litt info 😁 Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Steini Svart 24.Mars Del på Facebook Svart 24.Mars Sitert fra facebook 14.mars 2023: Then we are in Portugal. So close to Vigo, where the plan was to go. Just 12 nm outside Porto, after sailing 930 nm, we got rope in the propeller. The rope was attached to the sea bottom, and we had no way to cut the rope or move by sail or backup engine. The result of the sudden stop in speed, broke my engine mounts, and pulled both my engine and propellershaft about 10 cm back in the boat. Thankfully my shaft seal was still not ruptured, so we did not take in water. After being stuck outside in the rope for 14 hours, in over 4 meter waves, i had to get the coastguard to come help me with diver, and towed my poor sailboat in to the closest harbour. Here i am, waiting for news on how to get my boat lifted for repairs. All crew is safe and in good condition. But a little bruised up, after 14 hours with alot of rolling, stuck on a rope 👎 First day of arriving portugal after an emergency towing operation was ALOT of paperwork with police, coastguard, harbourmaster, marine police, salvage company, goverment, and so on 😅. But everyone was very polite and helpfull. And to be honest, leixoes in Portugal is not the worst place to be 😁 Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.