Jump to content

Kjøp av Alo Mikkel 26 og seilas hjem til Bergen


jamesharrison

Recommended Posts

Hei!

Jeg er på kanten av å kjøpe en Alo Mikkel 26. og seile den fra Sarpsborg til Bergen.

Jeg har seilt litt, i den grad at jeg vet ikke hva alt heter, men klarer å seile båten!

Har lest en del om Alo Mikkel og har skjønt at den seiler passe greit, enkel å seile alene og en god førstegangsseilbåt.

- Noen tips om båten og sjekklister ved kjøp av en Alo Mikkel 26?

- tips om Seilas fra Sarpsborg til Bergen? vi blir 2 stk, kanskje 3.

Link to post
Share on other sites

- Noen tips om båten og sjekklister ved kjøp av en Alo Mikkel 26?

 

En alldeles herlig båt. Bygget som en stridsvogn, og tåler alt av vær.

Må ha litt vind for å flytte på seg, men blåser det nok går den fra det meste av kvarttonnere.

Som kvarttonnere flest skal den trimmes litt på trynet.

En stund var det så mange av den rundt her at den seilte i egen klasse i regattaer.

Det er to utgaver av den. Høyt og lavt overbygg avhengig av årgang. Det høye overbygget er av en eller en annen grunn assymetrisk. Men du må vite om det for å se det. Kjølen kom i to utgaver. En på 750 kg, og en på 1225 kg. Den på 750 kg. er altfor lett. Med 1225 kg. er den meget sluttstiv, selv om den fremstår som noe rank ved stilleliggende. De fleste er selvbygget, så innredningskvaliteten må man vurdere selv.

Av samme grunn er motoren stort sett det man hadde for hånden, men de aller fleste hadde enten en 7 hk. BMW eller 7.5 hk. Volvo MD5. Det het seg at BMW' en fikk du ikke startet og Volvo'en fikk du ikke stoppet.

Det er to ting du sjekke. Mastestøtten er originalt for kleint dimensjonert. Et tynnvegget aluminiumsrør. Ved hard seilas kunne den komprimere med rigghavari til følge. Den andre tingen er at det skal sitte en plastforing rundt rorstammen mellom båten og roret. Den sitter der for å holde roret på plass i det nedre rorlageret. Siden roret på denne båten har en voldsom oppdrift er denne foringen svært viktig for at roret ikke skal glippe ut av nedre lager.

Sjekk også røstjernsfestene. Riktignok er de laget av 5 mm. kanal i stål, men de har stått der en stund.

Klassereglene sa ikke no' om fabrikat av rigg, så det var litt forskjellig. With og Selden var det flest av, men noen hadde en lettvekter fra John Mast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...