Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Jeg tror det er stillere i gjestehavner enn andre steder så lenge en holder seg unna fellesferien.

 

Lars H.

pt. Jomfruland

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei. Jeg lurer på om noen med strømaggregat i båten (luftkjølt og vannkjølt), har tatt noen målinger av støy (db) når dette er i bruk? Jeg har satt inn et luftkjølt 2kw bensinaggregat i et lasterom bak i båten. Har satt på 125mm rør/lydfelle for eksos og kjøleluft, hengt aggregatet i fleksible eksos/gummi fester slik at vibrasjon ble redusert.  Tanken er å ha mulighet til å lade med landstrømslader vist det skulle bli behov. (Ikke forstyrre andre)!! Jeg har fått testet dette litt nå, og har gjort noen målinger. Båten står i en stille lagerhall, når det er helt stille der måler jeg 40db i hallen. Startet opp aggregatet, på lav effekt er støyen slik: 7m unna båt:55db. Inne i salongen:55db. Lugar forut:50db.      Full effekt,lader da 90a: 7m unna båt: 58db. Inne i salongen:62 db. Lugar forut: 51db.  Dette er målt med en app på Tlf. Hva måler dere andre med aggregat?24289AB3-8B5F-4117-BA1A-7A3454271966.jpeg.946b71def579c6a051eae5ddb83e19de.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke målt mitt Mase. Men Honda sitt løse bensinaggregat Eu20i er opplyst til 53 og 59 dB på 7 meter med hhv 25prosent og 100prosent belastning. Mulig det er veldig teoretiske opplysninger, men dine målinger tilsvarer ved omlag et slikt. Hva slags aggregat er det du har uført målingene på?

Link to post
Share on other sites

Jeg ankom en friluftsbrygge en mørk kveld for to helger siden, og der lå det en stor motorbåt opplyst som ett juletre av storskjemer og ymse belysning, og selvfølgelig agregatet på full rulle. Jeg hadde planlagt bålkos innpå stranda ett stykke innfor, men duren var for generende, så det utgikk fra planen. På andre siden av øya var det for mye trekk til at det fristet på denne årstiden.

Så da ble det øl og motorhead ombord i steden.  Kos det og, men det blir ikke det samme som å ta årets første bålpils.

 

Dette er grunnen til at jeg skyr brygger generelt og store motorbåter spesielt i den lyse delen av sesongen, men at det ikke skal gå ann å få nyte stilheten nå på vinteren heller er nok et steg i feil rettning ?

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Klart en bør ta hensyn om en ligger tett på andre båter... i de uthavnene jeg ligger, er det langt til neste båt... kjører generator litt morgen og kveld. Lading og varmt vann. Ligger en i gjestehavn er det normale å bruke elektrisiteten som er på bryggene. Forstår ikke at det kan være problematisk. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erik skrev 8 minutter siden:

 

Så da ble det øl og motorhead ombord i steden.  Kos det og, men det blir ikke det samme som å ta årets første bålpils.

 

 

Av og til er det viktig å slakke falla så de ikke henger stramme og strekker seg for mye men får slått av seg salt og dritt mot masta gjennom natta. 

 

Veldig greit å kombinere med øl og Motorhead ;-)

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 14 minutter siden:

Jeg ankom en friluftsbrygge en mørk kveld for to helger siden, og der lå det en stor motorbåt opplyst som ett juletre av storskjemer og ymse belysning, og selvfølgelig agregatet på full rulle. Jeg hadde planlagt bålkos innpå stranda ett stykke innfor, men duren var for generende, så det utgikk fra planen. På andre siden av øya var det for mye trekk til at det fristet på denne årstiden.

Så da ble det øl og motorhead ombord i steden.  Kos det og, men det blir ikke det samme som å ta årets første bålpils.

 

Dette er grunnen til at jeg skyr brygger generelt og store motorbåter spesielt i den lyse delen av sesongen, men at det ikke skal gå ann å få nyte stilheten nå på vinteren heller er nok et steg i feil rettning ?

 

Hvor mange DB målte du Erik?

Link to post
Share on other sites

Nimbus4 skrev 47 minutter siden:

Hvor mange DB målte du Erik?

Enhver lyd som overdøver knitringen fra bålet er for mye. Mulig jeg er purist, men liker meg best når det ikke er motorlyd. Hverken på sjøen, i uthavner eller på fjellet. En egoist kan redusere gleden for mange. Men i februar bør det være plass til begge.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 time siden:

Enhver lyd som overdøver knitringen fra bålet er for mye. Mulig jeg er purist, men liker meg best når det ikke er motorlyd. Hverken på sjøen, i uthavner eller på fjellet. En egoist kan redusere gleden for mange. Men i februar bør det være plass til begge.

Jeg lurer bare på hva andre med aggregat har målt av støy. Et lite bål gir ca 60db på 1,5m avstand.  Det er jo gøy å prøve å få ned lyden fra aggregatet så mye at det ikke «merkes» av andre på havet. Derfor syns jeg dette er av interesse!? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå er det forbud mot aggregatbruk i maritime nasjonalparker så med unntak for indre Oslofjord og indre deler av skjærgården er det nå mange uthavner hvor en slipper aggregatstøy. 

 

For å ikke glemme Sørlandet iom at det nå gjelder fra Langesund til Grimstad. 

Link to post
Share on other sites

Nimbus4 skrev 1 time siden:

Et lite bål gir ca 60db på 1,5m avstand.  Det er jo gøy å prøve å få ned lyden fra aggregatet så mye at det ikke «merkes» av andre på havet. 

Bra holdning :thumbsup:

 

Ellers holder jeg med pacuare. Det blir forøvrig helt feil å sammenligne lydtrykket fra et aggregat med lydtrykket fra et bål. Det er forskjellige former for lyd og støy. De fleste vil oppleve fuglekvitter og bølgeskvulp som positive lyder ute i naturen. During fra et aggregat kan være meget generende selv om lyden er lav.

 

Pinkvin skrev 1 time siden:

Nå er det forbud mot aggregatbruk i maritime nasjonalparker så med unntak for indre Oslofjord og indre deler av skjærgården er det nå mange uthavner hvor en slipper aggregatstøy. 

Ja, forutsatt at folk respekterer og overholder dette.

 

Det er jo ikke få diskusjoner som har dreid seg om aggregatbruk her inne, så det er tydelig at meninger og holdninger er motstridende. Vi synes det er generende hvis vi ligger i en helt stille uthavn for oss selv, og så kommer det noen og legger seg like ved og drar i gang aggregatet. Det pussige er at vi kan ha ligget der et par-tre dager uten å ha hatt behov for å lade, mens båten som kommer har behov for å lade samme dag som de kom! I de tilfellene mener jeg de bør finne seg andre løsninger. Det er jo tydelig at de enten har defekte batterier, eller ikke dimensjonert batteribank for å ligge en dag eller to i uthavn. 

 

Vi har ingenting mot at andre kommer og legger seg ved siden av oss, vi forventer på ingen måte å ha holmen for oss selv. Men i mange tråden her inne har det jo blitt argumentert med at hvis man ønsker å ha det stille, så må man jo bare dra til en holme langt unna folk. Øde plasser er det visstnok nok av.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå løser dette seg relativt greit iom at både aggregatbruk, jollekjøring for moro, vannscooter, ja selv bruk av drone er forbudt i ytre deler av skjærgården i store deler av Østlandet og så og si hele Sørlandet. 

 

Så de som ønsker fred og ro kan trekke ut mot havet i ytre del av skjærgården. De som vil ha mer aktivitet og potensielt støy må inn bak nasjonalparkene. 

Link to post
Share on other sites

Her er et utklipp fra Færder narsjonalpark. Kan ikke se at det står noe om strømaggregat inne i båter her:                                                   Forurensning og støy
All forurensning og forsøpling på land og i sjø er forbudt i nasjonalparken. All unødig støy er også forbudt. Eksempler på ulovlig støy er støy fra motordrevne modellfly eller modellbåter og lærdueskyting.       Men jeg ønsker ikke fyre opp denne diskusjonen, det får være opp til hver enkelt hva mann syns er ok, men å ta hensyn til andre er jeg stor tilhenger av. Men fint vist noen har tatt noen målinger av lyden fra eget aggregat. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nimbus4 skrev 32 minutter siden:

Her er et utklipp fra Færder narsjonalpark. Kan ikke se at det står noe om strømaggregat inne i båter her:                                                   Forurensning og støy
All forurensning og forsøpling på land og i sjø er forbudt i nasjonalparken. All unødig støy er også forbudt. Eksempler på ulovlig støy er støy fra motordrevne modellfly eller modellbåter og lærdueskyting.       Men jeg ønsker ikke fyre opp denne diskusjonen, det får være opp til hver enkelt hva mann syns er ok, men å ta hensyn til andre er jeg stor tilhenger av. Men fint vist noen har tatt noen målinger av lyden fra eget aggregat. 

 

Forskriften kan ikke ramse opp hva som er lov- ikke lov. Den viser til noen få eksempler på hva som er lov, og noen få på hva som er lov. 

Når en leser hele forskriften og også leser hva som angis å være lov, feks å bruke kantklipper rundt egen bolig/hytte, samtidig som "all unødig støy er forbudt" så er det ikke gjettelek å si at kjøring i aggregat i nasjonalparken ikke er lov selv om det ikke er nevnt spesifikt. Det meste av det som vil være ulovlig er ikke nevnt, logisk nok. 

 

Det er helt klart ikke opp til hver enkelt å mene hva man syns er ok, da ville hele meningen med lovverket og forskriften falle bort. 

--

I praksis har man ikke en båt som er egnet til å ligge med i en nasjonalpark hvis man må starte maskiner for å lade. 

 

Den gode nyheten er at man har gjestehavner og utallige havner innenfor nasjonalparkene, pluss noe nær 95% av kysten å boltre seg på med aggregat, droner, lærdueskyting eller hva man måtte ønske. Det er kun deler av Østlandet og store deler av Sørlandet dette gjelder. Kysten er lang. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bigmac skrev 3 minutter siden:

Det der er ingen forskrift. 

 

 

 

Ikke?

 

https://lovdata.no/dokument/MV/forskrift/2013-08-23-1029

 

6.2 Forbud mot motorferdsel i sjø
a)

Bruk av vannscooter er forbudt.

 

7.1 Forurensning og forsøpling er forbudt. All bruk av kjemiske midler som kan påvirke naturmiljøet er forbudt.

Det er forbudt å tømme kloakkvann i sjøen.

 

7.2 Unødvendig støy er forbudt. Bruk av motordrevet modellfly og lignende er forbudt. Forbudet gjelder ikke motordrevne hageredskaper i tilknytning til fritidsboliger innenfor nasjonalparken.
Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...