Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

måkene festen etter gårsdagens kalas hvor de fråtser i halvspiste koteletter og pølsebiter.

 

De som hadde tenkt en rolig helg på sjøen blir forvist til en skyggefull forblåst holme hvor de må satse på rolige vindforhold .

 

Mener du måke skrik er støy Ugle ?? er vel ikke verre en Ugle skrik...

 

De ytterste øyene er de flotteste, og mest fredfulle, du burde forsøke det...

 

Legger en seg til brygger, så er det bare slik at der legger de fleste seg, ( de som ikke har bolter og borrhammer )

 

Masse folk = mer støy, så enkelt...

 

Kanskje dere konverterer til bolter og borrhammer når dere får tenkt dere om....

 

Borrhammer ligaen tar opp nye medlemmer....

Link to post
Share on other sites

Mener du måke skrik er støy Ugle ?? er vel ikke verre en Ugle skrik...

 .

Det ville ha vært stusselig om måkene ble borte og erstattet av støy fra vannscootere , borhammere , aggregater og musikkanlegg. Måkeskrik forbindes med sommer, sol, blå himmel, salt sjø og varme svaberg uten bolter og fortøyningsbøyer.

 

Alle må kjempe for å overleve

 

https://m.youtube.com/watch?v=3k319DbHU80

Link to post
Share on other sites

.......

 

De som hadde tenkt en rolig helg på sjøen blir forvist til en skyggefull forblåst holme hvor de må satse på rolige vindforhold .

Det kalles uthavn det Uglesett. Det finnes ei for alle vindretninger og værforhold. Flotte plasser man kan kjøre generator om nødvendig uten å forstyrre noen og ofte fortøye i bolter andre har vært så greie å etterlate eller lage egne om det er dårlig med kilefester.

Link to post
Share on other sites

da ligger jeg i en slags uthavn, i indre oslofjord. ....

aggregatet i den enorme princessen tre merer unna overdøves glatt at dieselvarmeren i nabobåten. har fyrt opp min egen for å sjekke og den bråker omtrent tilsvarende, men er selvfølgelig mye mindre irriterende, så den får stå på, hehe. naboen på andre siden ligger med hekken andre veien og hører antagelig ingenting. en radio spiller lavt i det fjerne, og en og annen unge springer litt fram og tilbake på brygga. fredelig og rolig, ....

duden i båten tre hakk bortafor har så mye kakling og skvalder ombord at han må ut på brygga og dele telefonsamtalen sin med alle andre. han må gå litt fram og tilbake og stå litt ved hver båt og skravle så alle får høre. ...

Hvis man ikke tåler litt støy fra båt-mennesker, får man heller finne seg en stillere havn da.

Dessuten finnes slike små dippedutter det går an å slå på, og som legger dødt alt av teletrafikk i 30 meters omkrets!

Hvis slikt er en plage , mener jeg :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det kalles uthavn det Uglesett. Det finnes ei for alle vindretninger og værforhold. Flotte plasser man kan kjøre generator om nødvendig uten å forstyrre noen og ofte fortøye i bolter andre har vært så greie å etterlate eller lage egne om det er dårlig med kilefester.

I min verden er en uthavn et sted hvor man kan søke ly for de fleste vinder , har godt ankerfeste og kan overnatte. Ikke et sted man blir bortvist hvor folk i båt har fortrinnsrett. Uthavnene har i de senere årene fått utedoer, søppelboder og eget renholdsvesen for at søppelet ikke skal flyte rundt. Vi båtfolk liker ikke utviklingen.

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke tåler litt støy fra båt-mennesker, får man heller finne seg en stillere havn da.

Dessuten finnes slike små dippedutter det går an å slå på, og som legger dødt alt av teletrafikk i 30 meters omkrets!

Hvis slikt er en plage , mener jeg :-)

 

Vi båtfolk tåler støy fra folk i båt. Noen ganger kan det bli i overkant og da bruker vi en tråd som dette til å si ifra. Det blir selvfølgelig dårlig mottatt og det er som forventet. Vi har lang fartstid og vet når vi kan besøke disse perlene som invaderes i noen hektiske uker av de som tror de er guds gave til båtlivet . Naturen må forvaltes med respekt og båtlivet må være bærekraftig.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt forstå ønsket om å få være i fred uten å forstyrres av støy fra andre mennesker. Det jeg ikke forstår er hvorfor folk som ønsker dette absolutt skal oppsøke steder der det er mange andre.

Skjønner ikke hvorfor flere må trekke fram dette argumentet til stadighet. Saken er at vi flere ganger har funnet oss et sted som er stille og idyllisk, og så har det kommet andre båter og satt i gang med aggregater, musikk, osv. Mener du da at man skal flytte seg og finne seg et nytt sted for seg selv?

 

 

Uthavnene vi ligger i, er det aldri annet bråk en det jeg lager selv...ser nesten aldri andre båter der,

Det har vi skjønt Ida Marie. Men du bør kanskje utvise litt forståelse for at vi som bor i Oslofjordområdet ikke har ubegrenset tilgang på uthavner for oss selv?

 

 

De som hadde tenkt en rolig helg på sjøen blir forvist til en skyggefull forblåst holme hvor de må satse på rolige vindforhold .

 

 

I min verden er en uthavn et sted hvor man kan søke ly for de fleste vinder , har godt ankerfeste og kan overnatte. Ikke et sted man blir bortvist hvor folk i båt har fortrinnsrett.

Her er du inne på noe av sakens kjerne Uglesett.

 

Jeg har flere ganger forsøkt å få fram at noen av de beste uthavnene er forbeholdt bråkmakere og fyllebøtter. Viser igjen til linken i innlegg #249. Er det slik vi vil ha det?

 

En god uthavn kjennetegnes bla. at den er lun for de fleste vindretninger og ikke utsatt for svell. Fortøye båten trygt er pri en for meg når vi er ute. Og det sier jo seg selv at de som nærmest bevisstløst ligger og sover ut rusen dagen derpå ikke er i stand til å flytte eller berge båten når vinden dreier eller blåser opp. Dette er jo en av grunnene til at disse menneskene søker til de aller tryggeste uthavnene.

 

---------------

 

Jeg vil imidlertid igjen understreke at jeg verken er mot aggregater, joller, dieselvarmere, unger som bader og koser seg eller grilling med mye os. Jeg mener bare at det er himmelvid forskjell på hvordan disse aktivitetene utøves. Man merker som regel lett i uthavnene at det er enkelete båter/familier det er ekstra mye støy rundt.

Foreldre som roper og skriker til ungene sine får unger som roper og skriker tilbake.

 

Jollekjøring er helt ok, men det som ikke er transport fram og tilbake bør kunne foregå litt bortenfor der folk har fortøyd, ikke i ring rundt båter på svai eller fram og tilbake bak båter som ligger mot fjellet. De som har aggregat om bord bør jo få lov til å bruke dem synes jeg (vel og merke godt støydempede), men om man ikke ligger alene så er det kanskje mulig å tenke litt på hvordan man kan begrense bruken?

Link to post
Share on other sites

356 innlegg i den tråden fra 2012 og nå 383 innlegg så langt.  :smiley:

 

Du har muligheten til å stenge tråden og be folk gå over til å diskutere motorolje, frostvæske, bunnstoff eller polering midler som gir den blankeste båten ....eller.... hvor man kjøper malingsrulle ..som har vært populære tråder før.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor flere må trekke fram dette argumentet til stadighet. Saken er at vi flere ganger har funnet oss et sted som er stille og idyllisk, og så har det kommet andre båter og satt i gang med aggregater, musikk, osv. Mener du da at man skal flytte seg og finne seg et nytt sted for seg selv?

 

Jeg har flere ganger forsøkt å få fram at noen av de beste uthavnene er forbeholdt bråkmakere og fyllebøtter. Viser igjen til linken i innlegg #249. Er det slik vi vil ha det?

 

Helt enig med deg, Komodo. Jeg kan svare et Rungende NEI på begge dine spørsmål. Har opplevd akkurat det samme selv. Og i Oslofjorden er det ikke mange ledige plasser igjen hvis man vil flytte seg til et annet sted i helgene for å finne roen.

Det er en trist trend i utviklingen av båtlivet for tiden, og det er at det blir mere og mere fyll og spetakkel i uthavnene. (og gjestehavnene også, for den saks skyld) Skal man feste, får man finne seg en egnet plass til det, ikke forstyrre folk som vil ha fred og ro.

Normal aktivitet på dagtid er ikke noe problem. Jeg kan forøvrig sammenligne litt med et innslag på nyhetene i går kveld. der ble det kommentert en dronevideo fra Sirdal, med film fra Kjerag som ligger på Youtube. Denne videoen er blitt så populær, at folk reiser fra fjern og nær for å filme der. Det får de imidlertid ikke lov til. Dronestøy har tydeligvis også blitt et problem som forstyrrer bl.a. dyrelivet og folk som er på tur i fjellet. Verdt å merke seg, synes jeg. Støy fra droner vil det bare bli mere av. De bråker dog ikke mye, men det blir bare enda en ulyd å forholde seg til.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Dronestøy har tydeligvis også blitt et problem som forstyrrer bl.a. dyrelivet og folk som er på tur i fjellet. Verdt å merke seg, synes jeg. Støy fra droner vil det bare bli mere av. De bråker dog ikke mye, men det blir bare enda en ulyd å forholde seg til.

 

Droner er spesifikt forbudt i maritime nasjonalparker, dvs Hvaler, Tjøme, Færder, Koster osv. 

 

Har ikke "kjent på dette" før i sommer, og da i et område hvor det er lov å bruke drone. Var på stranda på campingen i Engelsviken for å bade når vi plutselig hørte en drone fly omkring. Jeg mener, man ligger på stranda med familien så flyr det en fyr rundt og filmer i full HD...

 

Hørte også at vi muligens ble filmet av drone i Fjallbacka. Er jo umulig å vite som regel, hører bare lyden. 

 

Og det legges stadig ut videoer fra områder med droneforbud på FB osv. 

---------

 

Selvsagt mange som mener dette er helt harmløst. Men akkurat når det gjelder filming av meg selv og familien ønsker jeg faktisk en viss kontroll. Flygende kamera med ukjent filmer har jeg ikke sansen for. 

Link to post
Share on other sites

Paintball utstyr finnes i handelen, drone problemet løst.??

 

Spør til side, dette er potensielt ett alvorlig problem,støyen og muligheten for at man blir filmet og bildene kan misbrukes.

 

Jeg blir antagelig bedt om å finne en annen plass å legge meg, og kose meg med å ha noe nytt og irritere meg over, av noen nå.

 

Det er imidlertid så tynnslitte og dårlige argumenter, at det blir glatt oversett.

 

Har heldigvis ikke opplevd støy fra hverken aggregat eller droner, men skjer det i en nasjonal park, blir det anmeldt straks.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Paintball utstyr finnes i handelen, drone problemet løst.

Spør til side, dette er potensielt ett alvorlig problem,støyen og muligheten for at man blir filmet og bildene kan misbrukes.

Fullt tillat å filme i det offentlige rom, og feks. inn i private hager. Skal du offentliggjøre videoen er hovedregelen at personer ikke skal kunne identifiseres. Finnes unntak her også.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Har heldigvis ikke opplevd støy fra hverken aggregat eller droner, men skjer det i en nasjonal park, blir det anmeldt straks.

 

Er der noen nasjonalparker i Oslofjorden ?

 

Tar til etterretning at det er rimelig overbefolket i skjærgården i Oslofjorden.... det er jo litt "ødeleggende "  for båtlivet,

 

men en må vel forholde seg til det...

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke tåler litt støy fra båt-mennesker, får man heller finne seg en stillere havn da.

Dessuten finnes slike små dippedutter det går an å slå på, og som legger dødt alt av teletrafikk i 30 meters omkrets!

Hvis slikt er en plage , mener jeg :-)

 

 

Dette skjønte du visst ikke helt. Det var så stille i alle båten unntatt én, at telefonmannen kunne stille seg opp rett utenfor hver og en av dem og snakke uforstyrret. Så kan du jo prøve å gjette hvilken båt det ikke var stille i og for hvem dét var et problem ...

 

Forøvrig skal man ikke støye så mye at man er til sjenanse for andre i havn. Da er det ikke de andre som skal måtte flytte seg, det har vi jo diskutert side opp og side ned nå, og det er vel også rett og slett vanlig folkeskikk uansett. 

Link to post
Share on other sites

Du har muligheten til å stenge tråden og be folk gå over til å diskutere motorolje, frostvæske, bunnstoff eller polering midler som gir den blankeste båten ....eller.... hvor man kjøper malingsrulle ..som har vært populære tråder før.

 

 

Eller enda bedre; finne en annen tråd? Det enkleste er ofte det beste. Det følger ingen leseplikt med medlemskapet på båtplassen, alltid fascinerende at noen klarer å få det motsatte for seg ...

 

Er fiolinkonsert i nabobåten innafor? Ligger i en slags gjestehavn (eller er det uthavn, her er ikke ly for noen vindretning og utrygt under alle værforhold, og både kreti og pleti er tilstedeværende tror jeg) ... de nydeligste toner strømmer ut av nabobåten ... bare forstyrret av støyen fra min egen radio. Får skru av den tror jeg ...

Link to post
Share on other sites

 

 

Er fiolinkonsert i nabobåten innafor? Ligger i en slags gjestehavn (eller er det uthavn, her er ikke ly for noen vindretning og utrygt under alle værforhold, og både kreti og pleti er tilstedeværende tror jeg) ... de nydeligste toner strømmer ut av nabobåten ... bare forstyrret av støyen fra min egen radio. Får skru av den tror jeg ...

 

 

 

 

Uthavn....da ankrer du, eller fortøyer loongside til en fjellvegg eller lign. naturen gir deg beskyttelsen...

 

Med vår skjærgård er der tusenvis av lune havner fra naturen sin side .... trodde de fleste på sjøen kjente til det begrepet...

 

Ang. fiolinkonsert, så er vel ofte seilbåter den værste naboen å få i sterk vind...

 

Tau som slamrer mot masten hele natten, pga treskaller om bord...

 

Vinden som uler i masten, syns jeg derimot er søvndyssende...

Link to post
Share on other sites

Uthavn....da ankrer du, eller fortøyer loongside til en fjellvegg eller lign. naturen gir deg beskyttelsen...

 

 

 

 

Nå kom redningsskøyta til unnsetning for kreti. Eller er det pleti? Da er det nok en uthavn ... 

 

Så lenge treskallen på fiolin spiller så vakkert tilgir jeg ham at han ikke hadde orden på fallene sine i natt.

Link to post
Share on other sites

Nå kom redningsskøyta til unnsetning for kreti. Eller er det pleti? Da er det nok en uthavn ... 

 

Så lenge treskallen på fiolin spiller så vakkert tilgir jeg ham at han ikke hadde orden på fallene sine i natt.

 

Ikke vær for sikker quantum...redningsskøyten kommer vel like ofte i vanlig gjestehavn, ettersom det er der de største klønene ligger...

 

Men har du anker ute, eller fjellvegg i fendrene på skutesiden, da er du i uthavn..

 

Fatter ikke at treskallene greier å sove med tauene slamrende i masten....

 

Mulig treverk er lydisolerende... ???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...