Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Vel....så lenge man kan dokumentere at støyen er nødvendig,så er det OK. I følge loven da. ?Ikke sikkert det passer seg rent praktisk.?? Det er jo nødvendig for de med hytte i nasjonalparken å klippe plenen mener jeg....?Det er akkurat denne diskusjonen jeg ikke ønsker. Noen som har målt støyen fra eget aggregat??

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nimbus4 skrev 2 minutter siden:

Vel....så lenge man kan dokumentere at støyen er nødvendig,så er det OK. I følge loven da. ?Ikke sikkert det passer seg rent praktisk.?? Det er jo nødvendig for de med hytte i nasjonalparken å klippe plenen mener jeg....?Det er akkurat denne diskusjonen jeg ikke ønsker. Noen som har målt støyen fra eget aggregat??

 

"Vel....så lenge man kan dokumentere at støyen er nødvendig,så er det OK. I følge loven da".- Nei det blir ikke sånn. Som fritidsbåt er det ikke nødvendig å være i en nasjonalpark i utgangspunktet. Situasjonen for båter i næring osv er drøftet for seg. Har man ikke fritidsbåt som kan ligge uten å lage støy så finner man en annen havn, utenfor nasjonalparken. 

'

Skjønner ikke hvorfor du ikke ønsker diskusjonen? Og det er i grunnen lite å drøfte, en legger seg ett annet sted enn i en nasjonalpark hvis en ikke klarer å forholde seg til det som gjelder. 

--

I utredningen mot Hvaler nasjonalpark pekes det på at Koster har hatt negativ erfaring med større båter som har stadig lengre liggetid, det er drøftet å, i fremtiden, innføre begrensinger på liggetiden for å unngå dette problemet. 

 

Videre skal det ikke tilrettelegges ytterligere med brygger, fester, utlegging av bøyer, toaletter osv i nasjonalparken da det er ett ønske om mest mulig urørt natur som flest mulig skal få glede av. 

 

Hovedpoenget med nasjonalpark er naturopplevelser i urørt natur. Det står nok i kontrast til tiltak for å øke komforten for enkelte fritidsbåtbrukere, men de har plass i massevis andre steder. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker ikke diskutere nasjonalparkens regler, dette er lovdata som er laget av politikere. Politikk diskuterer jeg ikke her. Hva som er nødvendig og ikke, diskuterer jeg ikke her. Jeg følger lovverket så langt jeg forstår, er jeg i tvil så bruker jeg sunn fornuft. Ferdig.Jeg ønsker målinger av støy fra strømaggregat i båten, ikke aggregat på utsiden av båten.

Link to post
Share on other sites

Siden man blander inn Kosterhavets nasjonalpark, som er en del av samme på Hvaler, her er en link: http://extra.lansstyrelsen.se/kosterhavet/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/Kosterhavet_NP_SWE_2012.pdf

 

Forskrifter:

Koster.JPG.790ae8ea5bb27656d2d32b66bc26ba3b.JPG

 Så da er det lov å kjøre aggregat for å koke poteter, så lenge man ikke lader batterier. Og det er begrensning på ankring og fortøyning. Nå er det mange som tror at hele Koster hører inn under nasjonalparken, slik er det ikke. Dette gjelder blant annet Ramsö. Håper dette var oppklarende.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nimbus4 skrev 1 time siden:

Jeg ønsker ikke diskutere nasjonalparkens regler, dette er lovdata som er laget av politikere. Politikk diskuterer jeg ikke her. Hva som er nødvendig og ikke, diskuterer jeg ikke her. Jeg følger lovverket så langt jeg forstår, er jeg i tvil så bruker jeg sunn fornuft. Ferdig.Jeg ønsker målinger av støy fra strømaggregat i båten, ikke aggregat på utsiden av båten.

 

Er bare å måle det, med en app på mobilen... et sjøvannskjølt aggregat bråker ikke mye...

 

Hva med seilbåter som har tau som slår mot masten hele natten??  Går det under unødig støy  ???

 

Eller er det opp til enhver og konkretisere hva som er støy.. ? 

Link to post
Share on other sites

Ja ja, noe må vel de også lage lyd med for å gjøre omgivelsene klar over at de er der. Må si at det er mye mer irriterende å høre på klakk klakk klakk klakk fra pinnebåter enn litt rolig nesten lydløs gange fra innvendig monterte generatorer. Mener ikke disse som står på land og høres ut som sinna veps. 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 5 minutter siden:

 

Hmmm rart det er så vanlig da...

 

Fatter ikke at folk får til å sove når det slamrer slik i masta :thumbsdown: Men hører (og ser) at det ikke er uvanlig med støyende rigger dessverre.

 

Har folk forlatt båten sin med slamrende fall (og jeg skal sove rett i nærheten) er jeg av og til så frekk at jeg sniker meg forsiktig ombord og drar fallene litt ut fra masta så de slutter å slamre, men ikke si det til noen:blush:

Link to post
Share on other sites

Vår båt har ikke gass. Fordi leverandør mener det er en farlig løsning. Vår båt har kun 220 V og generator. Men meget lav støy. Og dette er båt levert ny i Norge.  Middag skal en ha og da blir generator brukt. Aldri hørt klager. 

 

Jeg tror janteloven kommer inn. Store båter med generator er feil. Kjenner ikke til små generatorer man bringer på land. Uansett kos dere, livet er formkortmtil å irretere seg. 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ikkje nødvendig å gjere dette til ein seilbåt vs motorbåtdiskusjon. Synes det er greitt at folk prøver å unngå å lage unødig støy, om det no er generator, fall, Svensktoppar eller anna lydforurensing. Solcelle eller denne Efoy-saken er vel ein fornuftig veg å gå. Men også eg undrar meg litt over straumbehova. Er det verkeleg mange som ligg i ro på ein stad i meir enn to-tre dagar? Når ein flyttar seg så får ein no ladda litt ved hjelp av motor om ein brukar den. Ellers så kan ein vel montere inn eit batteri eller to meir..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
baatsman skrev 8 minutter siden:

 

Jeg tror janteloven kommer inn. Store båter med generator er feil. Kjenner ikke til små generatorer man bringer på land. Uansett kos dere, livet er formkortmtil å irretere seg. 

 

Det var da en pussig holdning å ha om andre båtfolk, at de er misunnelig på din store båt med generator. 

--

Nok om det. Om en generator faktisk er lydløs så ingen hører den så er det jo ikke noe problem :-)

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev 34 minutter siden:

Jeg tror janteloven kommer inn. Store båter med generator er feil. Kjenner ikke til små generatorer man bringer på land. Uansett kos dere, livet er formkortmtil å irretere seg. 

Janteloven? Det er ett argument som kommer når en totalt mangler saklige argumenter. Store båter som viser godt sjømannskap har jeg stor respekt for. Samme med små båter som viser godt sjømannskap. Er ikke prisen på båten som betyr noe, men hva som er mellom ørene på eieren. 

Skal sjøsette en båt i neste uke. Vinteren har vært lang nok nå. Bedre å bruke tid på sjøen enn å kverulere her. 

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev for 10 timer siden:

Ikkje nødvendig å gjere dette til ein seilbåt vs motorbåtdiskusjon. Synes det er greitt at folk prøver å unngå å lage unødig støy, om det no er generator, fall, Svensktoppar eller anna lydforurensing. Solcelle eller denne Efoy-saken er vel ein fornuftig veg å gå. Men også eg undrar meg litt over straumbehova. Er det verkeleg mange som ligg i ro på ein stad i meir enn to-tre dagar? Når ein flyttar seg så får ein no ladda litt ved hjelp av motor om ein brukar den. Ellers så kan ein vel montere inn eit batteri eller to meir..

 

Varmtvanns bereder trenger strøm...eller tomgangskjøring...

Da er det jo like godt å lade når først generatoren går.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Varmtvannsberederen treng ikkje straum eller tomgangskøyring. Om ein veit at ein er mykje i uthamn, går det greitt å montere dieseldreven vannvarmer. Naturlegvis ikkje heilt støyfri denne heller, men er no ganske stille. Køyrer denne ei lita stund om morgonen, så har ein varmevatn resten av dagen. 

Det gjeld å planlegge båten utifrå behov. Utfordringa mi er vintersesongen, når det er lite sol og mykje behov for varme. Sommarsesongen, april-september, er målet å klare meg med batteria og ladding frå solcelle. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sunnmøre, grei vinkling å si at en har planlagt båten for den bruken man ønsker. Noen må ligge i gjestehavn, noen kan ligge i naturhavner, noen kan ligge i nasjonalparker. 

 

Og det er på alle måter frivillig hvilken båt man velger å kjøpe og hvordan man velger å utstyre den. Ikke er det tvang på å ligge i nasjonalparker heller.

--

Jeg ser ikke problemet.

 

Men jeg kan forstå at noen ønsker å kjøre motorsykkel eller firehjuling over Besseggen,  kjøre snøscootertur på Hardangervidda i påsken , vannscooter i Lille Lungegårdsvannet og Frognerdammene osv. Men alle skjønner jo at det ikke er noe man gjør, og hvorfor man ikke gjør det. 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Sunnmøre, grei vinkling å si at en har planlagt båten for den bruken man ønsker. Noen må ligge i gjestehavn, noen kan ligge i naturhavner, noen kan ligge i nasjonalparker. 

Tenkte egentlig det samme. Litt spesielt å kjøpe seg en stor dyr båt som ikke kan brukes i nasjonalparkene.

 

 

Hulda skrev for 16 timer siden:

 Så da er det lov å kjøre aggregat for å koke poteter, så lenge man ikke lader batterier. 

Den tolkningen der støtter jeg ikke. I föreskriften står det at det ikke er tillat å bruke "motordrivet laddningsaggregat". Det de mente når de forfattet den forskriften er nok aggregater som sitter i fritidsbåter generelt, enten det brukes til å lade et batteri, se på TV, eller drive en komfyr.

 

baatsman skrev for 15 timer siden:

Middag skal en ha og da blir generator brukt. Aldri hørt klager. 

At de rundt deg så langt har vært høflige nok til å ikke klage på din aggregatbruk betyr vel ikke nødvendigvis at du ikke har plaget noen? Obs: Tar et forbehold på at aggregatet ditt lager lyd. Høres det ikke av andre plager du jo ingen :thumbsup:

 

baatsman skrev for 15 timer siden:

Jeg tror janteloven kommer inn. 

Jeg tror vi skal holde oss til lyden aggregatet lager. Jeg aner ikke hvor mye båten din koster, men det er etter min mening irrelevant i denne diskusjonen. 

Link to post
Share on other sites

Sorry Komodo, hjelpemaskineri faller ikke innunder regelverket. Må nok innrømme at jeg har snakket med Strömstads kommun om det. Forskjellen ligger i å lade batterier i timesvis, eller å koke potatis i 20 minutter. Hadde en diskusjon en gang jeg lå ute på Ursholmen med en brekkasje og trengte vinkelsliper og sveis. Alternativet hadde vært å tilkalle redningskrysser for å bli slept ut av 'grønt område'. Nå er det vanskelig å høre aggregatet til Hulda på fem meters hold. Men det ryker noe jævlig, det skal det ha. Så vi fyrer det ikke opp når vi ligger ved siden av andre. Vanligvis ligger vi på svai, eller ved kai med landstrøm. Skal vi overnatte på eks. Urshl., bruker vi primus.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...