Jump to content

Selgers eller kjøpers marked..?

R.O

Recommended Posts

Fordi en båt har lengre levetid enn en bil :smiley:

Ja, skroget har lengre levetid, men har en marinisert bilmotor et lengre forventet liv omgitt av saltvann enn i en bil? Jeg tror folk stort sett grovt undervurderer hvor mye det koster å vedlikehold en båt, ikke minst når de begynner å dra på årene så en eldre båt som er "billig" i innkjøp kan ende opp å være et økonomisk sett mareritt og med en sesong som er kort så kan man jo nærmest være garantert at noe går i stykker når man endelig skal bruke båten? Joda, maler litt fanden på veggen, men ikke helt kanskje?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har fulgt med på Yamarin 64dc de siste tre årene. populær båt som mange vil ha. For tre år siden menr jeg en 2006 modell med 150hk med litt utstyr gikk for 250-270000. Nå er båten blitt tre år eldre og de ligger fremdeles på finn for mellom 260-300000. Disse bptene ble solgt tidligere i år og det virker som om flere blir solgt nå også. Om selger faktisk får annonsert pris vet man jo ikke, men jeg syntes ihvertfall at det virker osm om yamarin DC stort sett holder seg ok i pris.

Mye dreier seg om ryddig annonse og riktig pris. Skal ikke si at jeg er noen ekspert, men forrige båten ble solgt raskt og uten problemer.

I kveld la jeg ut en motor på FINN. Bra med bilder og opplysninger og ikke minst en pris jeg hadde brukt noen timer på å komme frem til at var riktig.

Solgt nå.....

Sier ikke at alt er lett-solgt, men rett pris og bra annonse hjelper mye. Slik sett er jeg ikke noen tilhenger av uttrykker "Kjøpers marked" eller "Selgers marked".

Det er et marked og det gjelder å forstå det. Da får man både solgt og kjøpt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Sant det Vanntro. Men jeg vil allikevel si at "kjøpers marked" ikke er så dårlig beskrivelse.

Om man har penger og skal kjøpe seg båt får man mer for pengene nå enn for 10 år siden. Da var det nærmest manko på båter på bruktmarkedet, og prisene var høye.

Om man skal både selge og kjøpe betyr kanskje ikke dette så mye, men i en tid da prisene faller mye kan man jo måtte ta et veldig stort tap om man skal kjøpe seg en vesentlig billigere båt.

"Selgers marked" er vel en god beskrivelse av markedet den tiden da en brukbåt ble solgt til høyere pris enn ny. Den tiden kommer vel neppe tilbake :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)

Hehe, den tiden en bruktbåt ble solgt for mer enn da den var ny hadde vi god inflasjon. Selv om summen var høyere var verdien likevel lavere.

Den gangen var også markedet langt mer lokalt enn det er i dag. Det var Norske produsenter som i all hovedsak dekket markedet(+ noe engelsk).

I dag har man langt flere Europeiske produsenter(enn det den gang var Norske) samt mye bruktimport. Tilbudet er altså større enn hva det var tidligere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om man skal både selge og kjøpe betyr kanskje ikke dette så mye, men i en tid da prisene faller mye kan man jo måtte ta et veldig stort tap om man skal kjøpe seg en vesentlig billigere båt.

Ja nettopp, skal kjøpe seg opp er det bra med kjøpers marked og skal man selge seg ned er det bra med selgers marked!

Ja, skroget har lengre levetid, men har en marinisert bilmotor et lengre forventet liv omgitt av saltvann enn i en bil?

Ja, definitivt! En båtmotor brukes kanskje 50 timer I året, får årlig service og har det på alle måter veldig greit. Saltvannet er ikke noe problem, delene som er I kontakt med saltvann er I legeringer som tåler dette greit. Min motor startet sitt liv I en bil I 1990, bilen er forlengst historie men motoren har mange gode år igjen I båten ennå. Mariniseringsdelene er fra båten var ny I 1978 og viser heller ingen tegn til problemer. At en motor skal være oppbrukt etter 10 år høres bare latterlig ut, en marinemotor holder glatt 30-40 år med litt stell.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Støtter Komodo i beskrivelsen av kjøpers marked.

Det er jo ikke vanskeligere enn at dersom en kjøper synes at prisen er for høy så lar en vær å kjøpe den båten.

Samme som at dersom selger ikke oppnår forlangende kan man jo bare la være å selge - eller senke prisen til noen biter på.

Markedet har en tendens til å regulere seg selv ut fra tilbud og etterspørsel.

Været har faktisk mest å si :-)

10år gammel 4takts påhengs har sannsynligvis overskredet levealderen sin før den er tært i stykker. 10 år gammel diesel fra Mercruiser tør vel ingen kjøpe, ihvertfall ikke 1,7literen. 10 år gammel kalesje, puter, elutstyr, bensintanker, styrekabler, drev, etc. begynner å leve på kunstig åndedrett. solgt hver for seg er dette egentlig verdiløst men et godt skrog kan jo ha en viss verdi dersom designet er ettertraktet.

Tydelig at det er mange optimistiske kjøpere i markedet som lar seg lure. Kjøp heller nytt og selg etter 5 år, altid noen optimister som er dum nok til å kjøpe. En båt fra 2006 er allerede 10år, hva ville du betalt for en umoderne 10 år gammel bil.

Tja vet ikke hvor mye greie du har på båt men føler vel ikke at min 10 år gamle båtmotor trengs å kastes med det første. Har tuslet 1200 timer på ca.1800 omdreininger. Aldri et feilslag, Ryker ingenting, starter som når den var ny og bruker ingen olje. Ser ut som ny. Finnes ikke en rustflekk å spore. Selges vel fortsatt ny i dag om jeg ikke tar feil. Skjønner ikke helt hvorfor du ville kastet den?!?! 

Det må nok bero på at du har liten greie på det du uttaler deg om. 

bilde

Di som har lite peiling er vel heller di som mener att noe som er 10 år gammelt skal være like mye eller mere verdt en det var når det var nytt. En motor som ser strøken ut på utsiden trenger IKKE å være det på innsiden. Dette er det samme med alle mekaniske og andre ting. Skrog som ser strøkent ut kan skjule mye faenskap under fin lakk osv. Jeg for min del betaler selfølgelig mere for en båt/bil osv som ser ut som den er pent behandlet men jeg betaler ikke nypris på brukte ting. Att noen er dum nok til å gjøre det viser vel bare att det finnes idioter med mere penger enn vett :) 

www.scooterforum.no

Jeg har en del veteranbiler og kan skrive under på at blankt og fint på utsiden IKKE betyr at det er i god stand på innsiden også. Det er mange skjulte feller og det er et kjent triks å vaske og polere slik at det ser godt vedlikeholdt ut - selv om sannheten kan være en annen...

Så det gjelder å være oppmerksom, det finnes mange typer selgere. Noen er luringer, noen har ikke peiling og noen er reale og sier ting som de er. Mest forundret er jeg over selgere som virker sure og lite informative. Men det er jo bare å gå videre til neste objekt. Det er nok å velge i. 

Vår båt er 32 år gammel. Den er på mange områder like god eller bedre (løsniner) en den var når den var ny. Stort sett alt ombord er byttet, slik at teknisk alder på båten er ca 12 år. Eg har lurt på å selge til fordel for raskere båt.

Eg er innstilt på at mange arbeidstimer og utgifter ikkje har økt verdien, men bare opprettholdt verdien. Det ser ut som en del annonsører ikkje ser likt på.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg tenker heller slik, en godt vedlikeholdt båt, som er holdt oppgradert, er ikke nødvendigvis verdt så mye, men er kanskje lettere å selge til edruelig pris. problemet når noen skal selge en båt de har hatt en stund er at de ikke ønsker å tape halvparten av investeringen, og i de fleste tilfeller er det ikke slik at de må selge, Kan for eksempel bruke 80 talls Scand Baltic som eksempel. pr nå ligger det 26 eksemplarer ute på Finn, prisene starter på 230 000 og ender på 450 000, Dette er populære skuter og eiere av disse får nok forholdsvis godt betalt for 30-35 år gamle båter. Kunne godt tenkt meg en slik selv, men ikke om jeg gidder å betale 230 000 kr for en båt som må oppgraderes for flere 100 talls timer, og x antall båtlapper, jeg er heller ikke villig til å betale 450 000 kr for en med litt halvgammelt utstyr, Derimot hadde de dyreste i 80 talls klassen kostet rundt 300 000 så ville jeg nok vurdert et bytte,  

Norske båter er best!

Vår båt er 32 år gammel. Den er på mange områder like god eller bedre (løsniner) en den var når den var ny. Stort sett alt ombord er byttet, slik at teknisk alder på båten er ca 12 år.

Med andre ord kan man risikere å måtte bytte mye, svært mye, kanskje sågar "alt" ved kjøp av en brukt båt. Blir dyrt det!

Med andre ord kan man risikere å måtte bytte mye, svært mye, kanskje sågar "alt" ved kjøp av en brukt båt. Blir dyrt det!

Ja... Og det gjennspeiles kanskje i bruktpriser, når feks en baltic koster 230 og en annen 400.

Men alt som går rundt går sundt. Også på nyere båter. Har sett dyre båter nyere en 2000 med hull i dieseltank også.

Båt er jobby.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Om man kun vil kjøpe båt til en pris ingen er villig til å selge for, da har man virkelig misforstått markedet.

En bekjent bruke 20 år på og innse at boligmarkedet ikke ville innrette seg etter hans ønsker. Alt var alt for dyrt og prisene ville snart falle. .

Markedet reguler seg selv på godt og vondt. Sikter man for høyt ell lavt er man ute.

Om man kun vil kjøpe båt til en pris ingen er villig til å selge for, da har man virkelig misforstått markedet.

En bekjent bruke 20 år på og innse at boligmarkedet ikke ville innrette seg etter hans ønsker. Alt var alt for dyrt og prisene ville snart falle. .

Markedet reguler seg selv på godt og vondt. Sikter man for høyt ell lavt er man ute.

Nei, man har ikke det, man lar bare være å handle, Det er ikke noen menneskerett å ha båt, eller bo på hardt pressede boligområder, Hvis man ikke er villig til å betale, så må kravene senkes

Norske båter er best!

Men om man kun vil selge til en pris ingen er villige til å betale har man jo misforstått i like stor grad.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...