Jump to content

Korrosjon mellom aluminium og syrefast stål


Sjøvind

Recommended Posts

Hei!

 

Har lest en del om korrosjon her på forumet, men ikke funnet svar på følgende spørsmål:

 

Har mengden av stål noe å si for omfanget av korrosjon?

 

Konkret gjelder det aluminiumsplate på akterspeil (påhengsmotorbåt). Må bytte plate på min båt og tenkte å oppgradere fra råtten kryssfiner til sjøvannsbestandig aluminium. Har det noe å si om jeg bruker beslag i syrefast på innsiden av akterspeilet? Boltene, også de i syrefast, vil gi kontakt mellom plata på utsiden og beslaget på innsiden.

 

Link to post

Bare å kjøre på.

Monterte 10 mm aluplate på min. Ble en liten anode også i hjørnet, se nederste bilde.

Men den ser ubrukt ut etter en sesong da.

 

bilde

 

Bilde uten trimsylinder montert, tatt av for bytting.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

... men i ditt tilfelle vil ikke anode og katode stå nedsenket i en elektrolytt, så da betyr det lite.

Ikke helt enig her, Komodo.

Selv om det ofte er usynlig blir det likevel alltid galvanisk korrosjon mellom Alu og syrefast/rustfritt/annen metall.

Og en dråpe med saltvann som klarer å trenge inn i forbindelsen akselererer dette.

Forresten er det også et vel kjent problem for f.eks. mastbyggere som monterer beslag.

 

Ang. bildet og montert anode.

Jo, platen og transon står konstant nedsenket i vannet.

Derfor anbefaler produsenten jo anoder nederst på festet.

Men ekstra-anoden nederst venstre på bildet kan ikke ha noe relatert virkning,

derfor ser man heller ikke tæring på den.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Her var det mye korrekt info som ikke er så relevant for trådstarter:

 

Du har en båtmotor som du ikke bør ødelegge med å introdusere metall i vannet som denne har elektrisk kontakt med og påfølgende korrosjon. Da betyr hvor mye, hva slags og hvor du har metallet mye. Du skal altså ha "mye" aluminium i form av en plate i sjøen som står i elektrisk forbindelse med motor. I samme løsning skal du ha rustfritt metall på innsiden som ikke står i sjøen, men har elektrisk forbindelse med aluplate/motor.

 

I ditt tilfelle betyr ikke stålet på innsiden noe - i mengde og påvirkning på alu på utsiden. Ettersom det ikke er i sjøen. Men du introduserer mer alu enn anodene på motoren vil kunne redde - muligens. Derfor synes jeg løsningen vist over med en ekstra anode på denne aluminiumsplaten er god. Denne skal sikre at ikke aluminiumesmengden av motor og plate gjør at ikke motoranoden tærer bort fort og skader plate og motor.

 

Det som er vanskelig er aluminiumslegeringen du har i platen og forskjellen til alu i motor... Men sjekk jevnlig anoden på motoren så set du hvordan dette utvikler seg. Det du ikke ønsker er at motoren blir anode for aluminiumsplaten - dersom legeringen på aluplaten "vinner" i spenningsrekkefølgen... Derfor er en anode på platen å foretrekke.

Link to post

Helt enig i alfaalfa over. Tror dette oppsettet uansett har minimal betydning for korrosjon på motoren. Mitt poeng med å anbefale en blank malings-/lakkskvett (evt gummi/plast) i sammenføyningene mellom bolter, beslag og alu-plate, er å unngå lokal korrosjon i aluminiumen der hvor den er i kontakt med syrefast.

 

Hvorvidt dette er galvanisk korrosjon eller ei blir mer et akademisk spørsmål. Poenget er at litt innestengt saltvann mellom alu og syrefast vil fremprovosere litt korrosjon i aluminiumen over tid. Typisk litt hvitt pulver som drysser ut etter noen sesonger. Tror ikke dette vil påvirke motoren målbart fordi den jo er beskyttet godt allerede med anoder.

 

En liten anode på alu-platen er uansett en god ide, forutsatt at den står under vann.

 

Korrosjonens veier er uransaklige..... :rolleyes:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...