Sjøvind Startet 17.August.2016 Del på Facebook Startet 17.August.2016 Hei! Har lest en del om korrosjon her på forumet, men ikke funnet svar på følgende spørsmål: Har mengden av stål noe å si for omfanget av korrosjon? Konkret gjelder det aluminiumsplate på akterspeil (påhengsmotorbåt). Må bytte plate på min båt og tenkte å oppgradere fra råtten kryssfiner til sjøvannsbestandig aluminium. Har det noe å si om jeg bruker beslag i syrefast på innsiden av akterspeilet? Boltene, også de i syrefast, vil gi kontakt mellom plata på utsiden og beslaget på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 (redigert) Bare å kjøre på. Monterte 10 mm aluplate på min. Ble en liten anode også i hjørnet, se nederste bilde. Men den ser ubrukt ut etter en sesong da. Bilde uten trimsylinder montert, tatt av for bytting. Redigert 17.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Som teerex sier; bare å skru sammen Men for å svare på ditt første spørsmål: Mengen stål har noe å si, ja, men i ditt tilfelle vil ikke anode og katode stå nedsenket i en elektrolytt, så da betyr det lite. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 18.August.2016 Del på Facebook Svart 18.August.2016 ... men i ditt tilfelle vil ikke anode og katode stå nedsenket i en elektrolytt, så da betyr det lite. Ikke helt enig her, Komodo. Selv om det ofte er usynlig blir det likevel alltid galvanisk korrosjon mellom Alu og syrefast/rustfritt/annen metall. Og en dråpe med saltvann som klarer å trenge inn i forbindelsen akselererer dette. Forresten er det også et vel kjent problem for f.eks. mastbyggere som monterer beslag. Ang. bildet og montert anode. Jo, platen og transon står konstant nedsenket i vannet. Derfor anbefaler produsenten jo anoder nederst på festet. Men ekstra-anoden nederst venstre på bildet kan ikke ha noe relatert virkning, derfor ser man heller ikke tæring på den. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gunga Din Svart 18.August.2016 Del på Facebook Svart 18.August.2016 normalt på en aluminium mast eksempelvis, legger man litt plast mellom aluminiumen og det rustfrie for att isolere metallene.....det hjelper. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
HansH Svart 18.August.2016 Del på Facebook Svart 18.August.2016 Maling/lakk på alu-platen og stålet i kontaktpunktene vil også hjelpe. I det hele tatt alt som hindrer direkte fysisk kontakt mellom alu og syrefast stål. I prinsippet det samme som nevnt over av Gunga Din mht plast som mellomlegg. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.August.2016 Del på Facebook Svart 18.August.2016 Her var det mye korrekt info som ikke er så relevant for trådstarter: Du har en båtmotor som du ikke bør ødelegge med å introdusere metall i vannet som denne har elektrisk kontakt med og påfølgende korrosjon. Da betyr hvor mye, hva slags og hvor du har metallet mye. Du skal altså ha "mye" aluminium i form av en plate i sjøen som står i elektrisk forbindelse med motor. I samme løsning skal du ha rustfritt metall på innsiden som ikke står i sjøen, men har elektrisk forbindelse med aluplate/motor. I ditt tilfelle betyr ikke stålet på innsiden noe - i mengde og påvirkning på alu på utsiden. Ettersom det ikke er i sjøen. Men du introduserer mer alu enn anodene på motoren vil kunne redde - muligens. Derfor synes jeg løsningen vist over med en ekstra anode på denne aluminiumsplaten er god. Denne skal sikre at ikke aluminiumesmengden av motor og plate gjør at ikke motoranoden tærer bort fort og skader plate og motor. Det som er vanskelig er aluminiumslegeringen du har i platen og forskjellen til alu i motor... Men sjekk jevnlig anoden på motoren så set du hvordan dette utvikler seg. Det du ikke ønsker er at motoren blir anode for aluminiumsplaten - dersom legeringen på aluplaten "vinner" i spenningsrekkefølgen... Derfor er en anode på platen å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 18.August.2016 Del på Facebook Svart 18.August.2016 Helt enig i alfaalfa over. Tror dette oppsettet uansett har minimal betydning for korrosjon på motoren. Mitt poeng med å anbefale en blank malings-/lakkskvett (evt gummi/plast) i sammenføyningene mellom bolter, beslag og alu-plate, er å unngå lokal korrosjon i aluminiumen der hvor den er i kontakt med syrefast. Hvorvidt dette er galvanisk korrosjon eller ei blir mer et akademisk spørsmål. Poenget er at litt innestengt saltvann mellom alu og syrefast vil fremprovosere litt korrosjon i aluminiumen over tid. Typisk litt hvitt pulver som drysser ut etter noen sesonger. Tror ikke dette vil påvirke motoren målbart fordi den jo er beskyttet godt allerede med anoder. En liten anode på alu-platen er uansett en god ide, forutsatt at den står under vann. Korrosjonens veier er uransaklige..... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.August.2016 Del på Facebook Svart 18.August.2016 det finnes feks nylon/kunstfiber skiver man kan legge mellom ss skiver og aluplate på boltene. Det kan gjøre nytten mot slik pit corrosion Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 18.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2016 Takk for gode og informative svar! Har vurdert å sette på en liten anode ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.