Jump to content

Fart og forbruk på ny modell Buster XXL (fra 2015)

vtorstein

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg en Buster XXL med 150 hk av den nye typen som kom 2015. Ligger lite testet av den på nettet. Kun en svensk test der det står at den ikke går mer en 43 knop med 150 hk som jeg syns er lite for en båt som bare veier 700 kg.

Noen som har erfaring med denne båten når det gjelder toppfart og forbruk i 30 knops marsjfart.

Jeg får maks 42-43 knop når nysmurt men har nok litt for tung proppel, om det har noe særlig å si vet jeg ikke. Forbruket på min e-tec 150hk ligger i underkant av 0,9 på flatt vann. Litt småbølger og vind og motstrøm i underkant av literen. Båt og motor 2008 modell

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har i år anskaffet meg en xxl m 150 hk av denne nye typen og er veldig tilfreds. Forbruket er rundt 1l pr nm nesten uansett fart. Faktisk under (0.8 - 0.9) ved hastighet over 30 knop med litt aktiv tilting. Har kjørt 1200 nm og brukt ca det samme i liter bensin. Toppfarten når ny var (på et heldig øyeblikk) 44.8 og nå med litt groe 42-43. Den nye xxl har ingen steglister på skroget og ligger derfor litt dypere i vannet i plan. Det gir litt dårligere toppfart og litt høyere forbruk, men mykere og mer familievennlig gange (har eg latt meg fortelle). Den er påfallende lite følsom for litt last/passasjerer og oppnår 40+ også med flere ombord og full tank (170liter).

Takk for svar. Det høres bra ut Serki. Liker spesielt godt at den har så stor bensintank. Får veldig stor rekkevidde med 170 liter. Har du montert sete-stang boks fremme? Var å så på en 1 år gammel Yamarin cross 64 br, men motor fikk ikke mer enn 5600 o /min på fullt. Yamaha kjøredata viser 5900 på fullt. Den gikk derfor ikke så godt som jeg trodde, hadde også høyere forbruk enn min referanse yamaha kjøredata.Så det ble ikke noe kjøp.

Hvor mange omdreininger får du på din motor Serki?

Den er vel smalere men hvilket år kom den endringen? Sikkert greit for oss som "må" kjøre litt fort i rusket vær

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg har 2008 modell. Tidligere eier kjøpte den iallefall det året og den er 2,4 bred. tror heller ikke at jeg har steglister men detmå jeg nesten sjekke

Slik eg har forstått det er 2.40 (bredde) utgaven en forkorta Magnum og denne 2.17 utgaven en forlenga XL. Derfor en del forskjell i egenskaper. Vtorstein: Min har en uorginal propell og gjør 5600 el 5700 rpm på topp. Har 2 oppbevaringsbokser fremme som ekstra seter. Den lange oppbevaringsbokser ser også veldig grei ut, men kanskje litt mindre egnet som sete i fart(?)....

Hvorfor har du byttet propell? Har du yamaha motor på båten?

Neste år kommer visst xl med 130 hk og dempede ofshore seter,runder vel 40 knop den også da.

Men det er noe jeg lurer på: viss ikke motoren yter opp mot max turtall på fullt, har man ikke da feil propell eller feil monteringshøyde på motoren?

Ble levert slik. Noe med mykere giring og kanskje mindre belastning på gir, litt usikker. De som solgte den anbefalte dette. Det er en Yamaha og monteringshøyde skal være tilpasset båten da Yamaha visstnok eier Buster (kjøpt av Fiskas i 2015) og har testet alle nye modeller med deres motoralternativer og optimalisert monteringen. Den går jo 1-2 knop fortere enn oppgitt hastighet fra fabrikk og akselerasjonen er for meg nok i massevis, så det gjør meg lite om eg ikkje ser 59 på displayet. Det er jo av og til gøy med høy fart, men er som regel marsjfart på 22-35 som brukes. Ser du bor i Hordaland. Er du i nærheten av Bergen anbefaler eg deg ein tur innom Berge båt. De kan fortelle deg om desse detaljene. Vil du være med ein tur, kontakt meg da på IM så får vi sikkert det til en dag....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...