Jump to content

Uthavner og opplevelser for 9 skøyter Stadt til Bodø


mons

Recommended Posts

Går fra Florø nå. Bunkers og overnatting i Måløy. Antakelig stopp i Selje også for å vente på et værvindu onsdag kveld rundt Stadt.

Mange av båtene har ungt og uerfarent mannskap, og det er ikke noe poeng i å skremme noen selv om båtene takler det fint.

Nå går vi innenfor Bremangerlandet for å øve på fallvinder. De kan være nokså stygge med SV frisk vind imellom fjellene. Tipper vi går inn med fokk og fulle rev - uten klyver.

Ei av skøytene på 32 tonn har opplevd å legges med rekka i vann vest av Rugsundøya i løpet av sekunder selv om de ikke hadde oppe noen seil. Hvis dere ser på høydekurvene på land over øya ser dere hvor vinden kommer.

Mons

Link to post
Share on other sites

De slår en bolt i fjellet på andre siden av fjorden og bruker til akterfortøyning. Da går de i land i baugen og fisker uer under hekken.

For de som har fulgt oss på AIS eller finner oss på kystinfo (link lenger opp) ser dere at vi har øvd på kjøring på linje, rekke og tørn samt 180 grader tørn.

På fullversjonen av kystinfo kan man spole tilbake mange dager.

Har et hårete mål om å seile i formasjon til kai i Bodø i slutten av måneden.

Vi har litt tid til slikt ettersom det er en del sjø og kraftig vind rundt regnbygene på Stad fram til vi passerer rundt 10 i morgen. Går til Ålesund i morra hvis været stemmer.

 

Resten slår i hjel ventetiden med bowling og sosialt samvær mens jeg og en del av mannskapet på Havbraatt stikker en tur til Selje.

 

Bakket ut fra kai for seil i dag, og det tror jeg de færreste ungdommene hadde gjort før. Nå sitter jeg under dekk og skal prøve å ikke si noen formanende ord til vakthavende styrmann (jente) som bare har beskjed om å ta oss til Selje og tilbake i løpet av kvelden.

Stadig vekk vanskelig å holde kjeft når et av vaktlagene gjør det litt annerledes enn jeg ville gjort, men hvert av de tre vaktlagene har en styrmann som tar alt ansvar om bord fra navigasjon, rutevalg, dassvask, innkjøp og matstell. Det gjør de svært bra.

 

Litt sykdom på etpar av båtene, men ingenting som ikke går over.

Mons

Link to post
Share on other sites

Ja, vi er flere som følger med på denne turen. "Peppre på" med bilder, det er stas :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mister AIS på havbraatt innimellom. Ser at den ikke var med helt til Selje. Jeg tok en blund når vi gikk ut fra Måløy mot Selje i går. Gav ungdommene beskjed om å vekke meg når de hadde fortøyd.

Ble vekket etter noen timer med beskjed om at jeg måtte stå opp og spise nå hvis jeg skulle rekke det før Måløy.

Luren hadde blitt lang og de hadde seilt langs flere kaier, men funnet ut at det var for grunt eller mye sjø, og at de egentlig ikke vil se klosteret og seilte bare tilbake.

 

Her i Ålesund har vi hatt litt bukseringsøvelser i indre havn med 3 båter i bredd i kveld. Si gjerne ifra hvis dere finner videoer på nett.

 

Fant bilde fra innseilingen - vi øver på linje, rekke, plog og vending om punkt

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg tenkt på at dere skulle innom Finnøy og Harøy så kunne jeg hørt med min onkel Nils i Harøy Bogeskytarlag, web: http://haroybogen.wixsite.com/haroy-bogeskytarlag/vikingstien , fb: https://www.facebook.com/groups/187700241253005/?fref=ts  om dere kunne fått en runde i Vikingstien. Der skyter de med langbuer på beste vikingvis. Et besøk på Harøyburet kunne også vært lagt inn.

God tur videre, følger dere og Syvende på fb.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Skjønner det er knapt med tid ja. Er vel denne dere skal ombord på Kato. Var jo mottatksstasjon for kval på Harøya opptill 70 tallet engang. Husker det var stor stas når skutene kom inn med en av de store, hendte det skjedde mens vi var der på feriebesøk, da måtte vi ned å se på når hvalen ble flenset. Husker vi fikk noen hvalbarder, har de liggende ennå.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det ble nydelig mat og en del fikk omvisning på slakteriet. Ungene ble litt imponert når de så kjøttklumpene på skjærebordet.

Cato har i år tatt 62 Vågehval med snitt kjøttvekt på 1800 kg de 19 dagene som har gått siden fangststart. Totalkvoten er 1200 dyr i år da langtfra hele kvoten ble tatt i fjor.

Nesten hele hvalen brukes. Noen tonn går til grossister i Norge, mens resten går til Japan. De spiser rått spekk, brusk skjært i tynne skiver, hjerte, lever, kjøtt og vil gjerne ha mage og tarmer også. Der går imidlertid grensen for det er foreløpig for vanskelig å rengjøre tarmer og mage slik at det holder lenge nok.

 

Vi fikk servert hvalgryte med hjemmelaget potetstappe på Finnøy (gjestehavn/feriesenter) og halve lokalbefolkningen stilte opp for å kjøre oss ei mil til andre enden av øya og slakteriet.

Når vi kom tilbake var trossene blitt for korte på en av båtene, men fredligsinnede båtvenner slakket ut slik at også det gikk bra. Skal øve mer på trosser som krymper lenger nord. Der blir de to meter kortere i løpet av noen timer.

Takker for varm velkomst på Finnøy!

I skrivende stund går vi over Hustadvika. Første båt er lokalkjent og vil ha oss igjennom noe som kalles Kuleia. Det ser så trangt og kronglete ut at jeg slår av plotteren slik at mine unge styrgutter/jente får trent litt papirkart.

20170622_140134.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Da er armadaen ankommet Kristiansund. I god tid før midtnatt. Et flott skue når skutene kom glidende forbi gjestehavna her. 

 

IMG_1511.JPG.1d7cae1136181761df207e4029dc31af.JPG

 

IMG_1512.JPG.c6b1e13cc3d0a50842a9cb7ad0927ace.JPG

 

IMG_1513.JPG.3463cb824fb5b4bdfe6dfdf8721540e2.JPG

 

IMG_1514.JPG.0c8f6b3005fc2e3d1916ac9aadf6479d.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mye bedre plass i Kuleia enn det så ut for på papirkartet. Mer spennende med etpar 16 m broer når masta stikker 16,2 m.

Etterhvert fant mannskapet ut at 1, 6 m tidevann og 60 % flo var den marginen vi trengte. Regnestykket stemte nok ikke helt, for begroelse på land/svaberg fortalte at det var 10 cm til full flo

Første brua var grei. Guttunge i mastetoppen siktet. Neste bro hadde vi bare 30 cm under lys og kabler, men det var nok. De synes det er gøy å henge i mastetoppen og kikke.

 

De neste dagene får vi et annet problem. Det blir ingen vind og ingen bølger. 0,5 meter bølge og bris midt utpå Frohavet - hva gir dere for slikt?

Noen som har en svær vifte og kan ordne opp for oss?

Mons

Link to post
Share on other sites

Nydelig skue og takk for at du tok noen bilder @Brigg :thumbsup: Det har vært mange bilder av landskapet, men endelig fikk vi se skutene :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Trivelige bilder Brigg! Ikke så lett å få slike bilder fra båtene.

Trivelig med flatt hav og solskinn. Ungdommene studerte kartet fælt før vi gikk inn i Kuleia. Ingen problem.

Litt senere dukket det opp etpar bruer på 16 m, og masta stikker 16,2 på Havbraatt.

Litt fram og tilbake gav en tidevannsforskjell på 1,6 meter og floa 60 % på passeringstidspunkt. Stemte ikke helt med rur og lignende som bare lå 10-15 cm over vannet.

 

En gutt ble heist i masta for kontroll og det viste seg at vi hadde over en meter klaring til selve brua. Den andre brua hadde noen kabler og etpar lys hengende under. Da var det bare 30 cm klaring, og det ble litt mer spennende.

Sitter nå på verftet i havblikk og lytter til fuglesangen. Snart er vi oppe til midnattsolen!

 

Det over skulle vært postet i natt.

Nå er vi på vei mot nordenden av Frøya og Rabbersvik for Sthans bål. Prøvde å skaffe brenne i Kristiansund, men ingen som hadde. Kjøper gjerne noen sekker på Frøya hvis noen har til salgs. Tlf 93410278. Vurdert å hugge opp etpar baugspryd, men det er ikke lov å brenne lakk.

 

Plotter av for å øke konsentrasjonen når det ikke er seilvind.

Har limt og blåst opp gummibåt for å øve på utsetting og pick-up i 6 knop. Ny 15 m bro i sikte ved Edøya. Vurdert til å være 20 cm under høyvann, så vi har akkurat klaring.

 

Filmkveld i kveld eller morra for å forberede på Frohavet. Søk på SOS Nordsjøen NRK   og få en god historie.

Mons

Link to post
Share on other sites

 

Omringet KV Njord  nord for Frøya og beskjøt de med kanon. De satte ut lettbåten, men klarte ikke å skremme oss selv om de kastet poser med lakrisbåter på oss

20170623_210807.jpg

 

I mangel av vind brukte vi lettbåten til å buksere. Gikk ikke så fort for årer da det var lite tak i lufta, men Andrea som skal bli fiskeskipper synes det var stas å være om bord i egen taubåt. Hun prøvde å dorge litt også, men fikk bare noen vant og fendere på kroken der oppe.

 

Ble også tid til noen utsettings og pick-up øvelser for gummibåten med moderfartøyet i 7 knop.

Litt vanskelig å kjøre langs Havbraatt og levere fra seg slepelina samtidig. Litt spennende akkurat når fallet strammes og båten løftes opp av vannet og om bord for avstigning.

 

 

Historien om ca 130 ++ som omkom i Titranulykken gjorde inntrykk etter kveldsmaten, og filmen SOS Nordsjøen ble utsatt.

 

I morra går turen til Mausund, Sauøya og forsinket ST. Hans feiring på Halten fyr.

 

 

I  morra kveld setter vi fulle seil og slører i SV bris til Rørvik på 14 timer. Føles helt ok.

20170623_193035.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...