Jump to content

Uthavner og opplevelser for 9 skøyter Stadt til Bodø


mons

Recommended Posts

Så deg. Antar du ble litt overrasket når vi ville gå mellom deg og kaia. Vi hadde avtalt at vi skulle gå helt langs land..

For de som støter på oss oppover lytter vi selvfølgelig på 16, men all internkommunikasjon går på kanal 72 med 68 som reserve i tilfelle mye støy/trafikk.

 

Vi har en på Nordsjø som vanligvis er befal på KV Andenes til å organisere når vi skal på linje, rekke, plog, vendinger osv. Lærerikt for ungdommene å høre på en som ikke mumler eller begynner å snakke før han har trykt inn knappen skikkelig. Han begynner ikke å prate før han har tenkt igjennom hva som er nødvendig å si, så det er litt lærerikt for oss voksne også.

Mons

Link to post
Share on other sites

Ungdommene seilte til kai på Sauøya, bakket seilene og seilte baklengs fra kai igjen slik at jeg kunne gå på land.

Traff Hans i ett av husene. Han hadde hatt min far til lærer på Sauøy når han var 13 år. Var etpar andre også på øya som hadde gått i samme klasse, men de fikk jeg ikke tid å prate med.

 

Var nokså sterkt å høre historier om pappa som tok kvelden for noen år siden og se skolehuset hvor de bodde på loftet og begynte arbeidet med å stifte familie. Bror min ble født neste sommer....

Nederste bilde er kirka på Sauøy.

 

Var ikke så lite stolt heller når ungdommene kom kryssende motstrøms opp til fergekaia og hentet meg for seil igjen.

 

Turen gikk videre til Halten i tilnærmet havblikk. Her hadde fyrvokter Bjørn samlet ved til forsinket st-hansfeiring, og det ble svært trivelig på land.

Traff på en hyggelig kar som ikke ville bruke den fine kvelden til å skjære filet, så vi fikk ei trillebår full av torsk, lyr og lange.

Alle båtene fikk 8-12 kg fisk, så i dag blir det fisk til middag.

 

Hadde en runde rundt Halten med vertskapet om bord på Havbraatt som takk for speisielt god mottakelse før vi gikk mot Rørvik ca kl 0100. Bare en time før soloppgang.

 

På morrakvisten fikk vi følge av en flokk småhval. De er opptil 4-5 meter lange og har veldig butt hode uten antydning til nebb.

De så snille ut, så jeg tok på fridykkerutstyret og hoppet i vannet mens båten seilte et stykke unna.

Kan ikke nekte for at det ble litt puls når jeg så flere hval tett i nærheten. De var nyskjerrige og flere lå samtidig og kikket på meg på etpar meters avstand.

Flere kom svømmende forbi så nært at jeg strøk de langs ryggen når de passerte.

Når jeg svømte (gode svømmeføtter) la de seg parallellt med meg og ville svømme helt inntil.

 

Holdt på ryggen til to med hendene, en lå midt under meg med finnen opp i magen min og en på hver side. Stor opplevelse, men jeg følte meg usedvanlig liten.

 

Nå går vi inn til Rørvik. Blir skippermøte, og da avgjør vi om vi vil overnatte eller gå til Brønnøysund for å ta igjen den dagen vi tapte på Stad.

 

 

20170624_204434.jpg

20170624_200935.jpg

20170624_152317.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Havbraatt rigger seg for ei natt på havet i opptil stiv kuling fra nord, så det er hektisk aktivitet nord av Leka nå. Resten går rett til Brønnøysund.

Får se om det blir noen bilder i morra,

Vi ble svært godt mottatt på Halten. De hadde samlet ved til st hans bål og fisket en full trillebåre med fisk til oss. Ca 35 fisk på 5-6 kg ble fordelt på 9 båter.

Etter en runde rundt Halten med vertskapet på dekk begynte 13 timers ferd til Rørvik. La meg kl 2 (soloppgang) og ble vekket kl 10 for å se på hval.

Kunne ikke motstå fristelsen og snart lå jeg alene utpå havet i våtdrakta.

Temmelig raskt fikk jeg selskap. Flere knølhval kom og kikket på meg på etpar meters avstand. Flere kom så nært at jeg strøk de langs ryggen når de passerte.

Når jeg svømte kom de opp på langs av meg og to la seg under meg. La ei hånd på hver rygg og oppdaget at det kom en opp imellom og trykket ryggfinnen mot magen min. Da slo hjertet allerede ganske ofte. De var så lane at med hodet ved ryggfinnen nådde jeg ikke halen med beina.

Når det da dukket opp hval på begge sidene også tror jeg hjertet slo mer enn det burde. Tenker vi kaller det å være redd.

Føltes ok når Havbraatt sto ned mot meg for seil igjen.

 

Rørvik er ingen stor opplevelse søndag kveld, men vi bunkret og tar turen til Brønnøysund før ruskeværet.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Ligger etpar bildr her http://n247.no/?nyhet=5864&tittel=Svommer_med_hval

 

Ble ei lang natt med kryssing ut mot Skrina og fortøyning i Brønnøysund akkurat i tide til skippermøtet 0930.

Natta ble slitsom med friskt vær, men ungdommene fikk lekt seg med grønn sjø over baugen, god vind, vanskelig navigasjon og kummerlige forhold i byssa.

 

Kl 12 ble det tur til Torghatten for en trøtt men glad gjeng.

I morra blir det avgang kl 8 til et gammelt handelssted før vi får omvisning på lakseslakteriet på Harøy.

Mons

Link to post
Share on other sites

Tekst til bildene over..

 

Rett før leggetid i Brønnøysund - rundt midnatt - satt vi på Havbratt og diskuterte om vi skulle gå litt nordover og inn i Velfjorden og se etter spekkhoggere som nylig var observert der. Da kom skipperen på Nordsjø om bord og fortalte at to fendere mot brygga hadde eksplodert. Da lå vi 3 båter i bredd, og både 15 sekundmeter vind og tidevannsstrømmen presset oss mot Nordsjø som lå innerst.

Vi er sjøklare før folk får landlov, så etter 4 minutter var dekksvakta kledd, fortøyninger frigjort og vi satte kursen nordover.

Litt plunder å komme ut med 25 tonn båt når vind og strøm presser mot siden, men med fendere, spring og god motorkraft går det bra.

Mistet 3,5 knop pga vind og motsjø til vi rundet Hornsneset, men da fikk vi god fart.

Fant svært lun havn ved fergeleiet på Andalsvågen. I dag morges ble det en times tur i fjorden på utkikk etter Spekkhoggere før vi gikk nordover i god seilvind.

Den løyet etter hvert, og vi brukte jernseilet opp til Sandnessjøen og badeland som stengte kl 18.

 

 

Det viste seg dessverre at vi hadde for mye vind. Biffen som lå til langtidssteking oppå motortoppen ble ikke helt ferdig, så den måtte kuttes opp og ha en runde i steikepanna før den kunne serveres med soppstuing, braserte grønnsaker, saltbakte poteter og ripsgele.

 

Gråskodde rundt de syv søstre og Dønnamannen når vi går til sengs på Herøya foran notbøteriet. Ligger på industrikaia istedenfor flytebrygge for at ungdommene (og noen voksne) skal oppleve å fortøye med 2,4 meter forskjell i vannstanden i løpet av natta.

 

I morra blir det omvisning på notbøteriet der den andre armadalederen (Sigurd Mo) har levert verdens første symaskin som kan sy veritasgodkjente skjøter og løkker på grovt tauverk til laksemærer og lignende .Blir like sterkt som spleis, men går mye fortere. Alternativet er stort sett å sette slik produksjon til Asia. Øv på korsstingene folkens!

 

Etterpå blir det besøk på moderne lakseslakteri og etpar kasser niste før turen går til Lurøytind.

Fra 600 meter høye Lurøytind ser man ut til Træna, inn til Svartisen, Sør til Lekamøya i Trøndelag og helt opp til Troms fylke samt nordvestover til Lofoten.

Etterpå blir det dåp på Vikingen av alle som krysser polarsirkelen med båt for første gang før vi skal ha gjensyn med vår gamle Bakke 26 som Søgnespeiderne gav bort til en nyopprettet speidergruppe på Gjerøy for etpar år siden. Der serverer de småsei kl 0130 i midnattsol..

 

Trivelig at meterologisk institutt melder om 60 timer sammenhengende sol og økende temperaturer!

Mons

Link to post
Share on other sites

Dåp på vikingen ble en trivelig opplevelse. Litt skår i gleden når to grønnmalte passerte i full fart rett forbi uten å se 11 ais og 16 master før de var forbi.

Litt småskader på båter og en mann nær ved å bli klemt under ei skøyte. 

Snakket med de etterpå og de hørtes oppriktig lei seg ut for det som hendte.

Turen videre til Gjærø var vakker!

Nå kl 6 er jeg på vei til legevakta for å hente en som falt i en båt utpå natta og måtte sy litt.

20170629_051108.jpg

20170629_025943.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Synd når noen blir skadet, håper det ikke er alvorlig. 

 

Ser på bildet at dere har besøk av Eir Myken. Helse Nord har fått god skikk på ambulansetilbudet langs Helgelandskysten etter at tre slike båter kom på plass. Ambulansebåtene drives av Redningsselskapet og bidrar også i forbindelse med søk og redning som et suplement til redningsskøytene. Dette er et godt bidrag til beredskapen langs denne delen av kysten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei

Har sovet i hele dag etter en begivenhetsrik natt. Var tilbake på Lurøy i formiddag for å gå på toppen, men nå er vi passert Støtt.

 

Legger ved et innlegg jeg skrev til lokalavisa n247.no

 

Midnatt ved Støtt

Etter et opplevelsesrikt døgn passerer vi Støtt ved midnatt. Sola står høyt og det er meldt sol i flere døgn uten stopp nå.

I går gjennomførte vi polarsirkeldåp på Vikingen. Poseidon steg opp av havet og innlemmet speidere og ledere i sitt mannskap på Nordkalotten. Dåpen foregikk høytidelig knestående i et basseng med isvann og en bøtte is og vann sakte tømt over hodet.

Ferdig med dåpen ankom vi Gjærøy kl 0230, fin formasjon i solskinn.

Gjærøy speidergruppe overtok for etpar år siden vår Bakke 26 seilbåt, og nå ventet de på oss med middag av småsei trekt i smør og passende tilbehør.

I firetiden (leggetid) ramlet en speider og slo solid hull i panna. Hentet av ambulansebåten for noen sting i panna.  Alt vel nå. Ambulansebåten sa at vi kunne hente han (med leder) rett oppi her, og gav oss et stedsnavn. Det var nok rett oppi her for ambulansebåten på 20 meter som marsjer i 60 knop, men for oss tok henteturen 5 timer. I et øyrike der enkeltkommuner har over 5000 øyer, avstanden fra fastland til ytterste øy er over 40 km og været ofte er for dårlig for helikopter er disse ambulansebåtene uvurderlige. De har fullt sykehus om bord, marsjfart 60 knop, DP – de trykker på en knapp så ligger båten helt stille. De lå en halvtime ti cm fra den aktuelle båten uten fendere eller fortøyning. Landgangen er hydraulisk og mange meter slik at de kan ligge stille godt utfor en kai i grov sjø og ta om bord pasienter.

Etter returen fra legen gikk vi sørover igjen med ekstramannskap for å bestige Lurøyfjellet før igjen satte kursen nordover etter de andre båtene som ligger etpar timer før oss.

Vi samles snart på Sør-Arnøy for overnatting, nedvask og pynting til Sjarmøretappen.

De siste timene inn til Bodø kl 16 skal vi ha med oss presseteam fra sponsor Kartverket samt sjefen for speiderforbundet, så Havbraatt må skinne.

Nilsen fra Søgne har vi ikke sett i dag, men de er først til Sør-Arnøy, så vi regner med at alt er vel hos de også.

Fredag kveld begynner vi litt med rigging av leiren til resten av gjengen fra Søgne kommer med fly Lørdag. Inklusive oss 9 som har seilt opp blir vi ca 40.

Mons

Link to post
Share on other sites

Ser på bildet fra Svartisen at det r vanskelig å se hva som er is. Midt i bildet bak de bakerste fjellene ser det ut som om det er lave skyer over fjellet. Det er Svartisen.

Ligger nå på Sørarnøy i blikkstille og solskinn og vil ikke sove. Skal levere kartverket på hurtigbåten kl 0615.

Hvis noen har tid ligger det rikelig med bilder her. Klikk på bildet.

 

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Litt av en tur, og for en mestringsfølelse disse ungdommene må få :)

 

Forresten, legeskyssbåtene marsjer på noen og 30, og topper på rundt 40 knop iflg skipsrevyen.  Fort det også, spesielt om havet ikke er helt slett..

http://www.skipsrevyen.no/ms-eyr-myken/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skulle bare mangle at det ble avfyrt salutt etter en slik tur. 

 

Og så tenker jeg at det beste av alt er at de skal seile hjem igjen også. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...