Jump to content

Uthavner og opplevelser for 9 skøyter Stadt til Bodø


mons

Recommended Posts

Trodde ungdommene kanskje var litt lei av hverandre, båten og meg og ville flytte opp i leiren, men nå er de om bord og vi går en time sørover for midnattsolbad på stranda på Sandhornøy. Jeg ble kastet på sjøen tidligere i dag og vet at det blir kaldt!

Søstra og niesen min kom utover med en firehjuling til interntansport, og det ble en liten fisketur med de.

Noen småsei og en torsk på ca 10 kg holder til en middag.

Lørdag blir det litt rigg av leir og hvile før arbeidsøktene begynner. Over 2000 regner vi med at skal kjøres igjennom 3 timer sjøvettopplæring/båttur i tillegg til mange nattetokt med reker og brus. 

20170630_212523.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Bodehode skrev for 8 timer siden:

Dere var et flott syn på tur inn havna, møtt med salutt fra Nyholmen skanse.

 

Velkommen til Bodø

 

 

Jeg var ombord på MS Salten da dere kom inn havna og tok en sving og strøk forbi hurtigbåtbrygga.  Tror forresten vi ble noen minutter forsinket avgårde, men det gjorde ingenting..!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sola gjemte seg bak ei sky etter å ha skint nydelig på midnattsolnattbadet vårt. Tror aldri jeg har hatt bursdag på et slikt vakkert sted. med solen lavt på siden av Landegode

Jeg hadde sjekket AIS litt før innseilingen og konstantert at to båter litt lenger inn lå stille, og at det ikke var flere båter i bevegelse i nærheten.

Så at den ene av ekspressbåtene skulle ut når vi kom langs kaia. Signaliserte til kapteinen at han kunne gå ut foran oss og slakket av farten.

Den andre ekspresssen lå og gikk ved kai og jeg vurderte som lederbåt å ta en runde mot styrbord for å slippe han fram, men det så ikke ut som han ville. Da gikk jeg videre og midt i rekka på 12 båter med en båtlengde imellom gikk han fra kai. Mange forskjellige sirene og blåselyder, men jeg forsto ikke hva han signaliserte.

Jeg beklager at jeg ikke husket å sjekke avgangene med havnekontoret slik at vi kom i veien. Har lært noe til neste gang.

20170701_002318.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Da er vi i full gang i Bodø!

Gått for fullt hele dagen, og i morgen venter vi 155 ungdommer i tillegg til nattseilas.

De får først 3 kvarter opplæring innen knuter, navigasjon og vikeplikt samt prøve både moderne kasteline og livbøyekasting. En epistel om flytevester og vedlikehold av oppblåsbare vester blir det også.

Deretter er det fordeling i skøytene hvorpå ungene tar fortøyningene, styrer ut av havna, setter seil, dorger litt mens noen får en tur opp i masta, litt vikepliktskjøring i forhold til de andre båtene før de tar seilene ned og legger til kai med litt hjelp. Fortøye må de også.

Ungene synes det er gøy, men de voksne lederne som ofte er med har ikke lett for å akseptere de ikke får røre noe, men at ungene skal gjøre alt.

De tror ofte at en frisk 13-åring ikke kan gå på land med en tamp eller knytte knuen de lærte for en time siden. Litt skremmende lite tillit til ungene.

Mons

Link to post
Share on other sites

Bra opplegg og mye læring for de unge!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 7 timer siden:

De tror ofte at en frisk 13-åring ikke kan gå på land med en tamp eller knytte knuen de lærte for en time siden. Litt skremmende lite tillit til ungene.

 

voksne har nok lett for å glemme at en motivert 13 åring tar til seg kunnskap som en svamp :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Aktivitet på havna for tiden!

Vi har kjørt ut tre grupper på hundre på dagen og roverturer med ca 50 på ettermiddagen i tillegg til at vi kl 2330 går ut med 50 på reketur.

Tar kvld kl 0200, og da drar roverne som tjenestegjør som mannskap på biltur tl Saltstraumen for å se den i full fart.

Du skal ikke sove bort sommernatta!

 

Blir mye folk på sjøen denne uka - ser ut for at vi nærmer oss 3000 i tillegg til de over 200 som seiler armada til eller fra.

 

Artig!

 

Mons

Link to post
Share on other sites

I kveld så vi høye master i horisonten og gjorde kanonen klar til kamp. Utkikk ble sendt opp i mastetoppen og telegrafisten alarmert.

Seilene ble justert, motoren startet, lanternene slått på og kursen satt rett utover. Tror passasjerene våre trodde det var virkelige pirater som kom.

Etter en kort prat med skipperen på Christian Radic ble det avtalt at han skulle svinge inn og gå hurtigruteleia forbi Bodø, og at vi skulle gå langs han på styrbord side.

Resten av Armadaen ble tilkalt, men ungdommene hadde landlov, så bare 2 skøyter til kunne ta opp kampen umiddelbart.

CR hadde det travelt, for de skulle rekke tidevannet i et sund i Lofoten, men de tok omveien og ville heller øke hastigheten på resten av turen.

Gyda og Nordsjø kom ut, men selv om vi brukte kanon, melkesjokolade, drone og andre listigheter gikk den uskadd videre. Vi anså ikke muligheten for å presse han på land som særlig stor ettersom han er litt større enn oss.

Artig når skipperen på en slik båt har så mye glede i seg at han tar bryet med omveien og blir med på slikt.

I morra har vi invitert alle lederne fra sjøspeiderne på sørlndet på reketur. Mange ledere fra Søgne, Syvende Kristiansand, Flekkerøy og Langesund har ikke sett sjøen når de har vært i leiren, og det fortjener de virkelig.

Selv kjenner jeg at jeg har hatt tre fantastiske uker, men at det blir godt å få ei uke aleina med kjerringa på ferie etter helga.

 

 

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nattes tur gikk til Saltstraumen. Tok bare en liten svingom utover først så gjestene fikk bilder av midnattsol ved Landegode..

Nattens gjester var bla fra Lillesand, Finland, Nederland og England. Trivelig med blanding da kontaktene knyttes svært fort, men de ler nok litt av min rustne engelsk.

Vi kom inn akkurat i strømskiftet og kunne tusle rolig igjennom sundet. Gikk noen ganger igjennom, men det varte ikke lenge før vi gikk imot strømmen for full maskin uten å røre oss. Tilbake gjorde skøyta glatt 13 knop.

Både ungdommene og jeg synes det er imponerende å se høydeforskjeller på opp mot en meter på et lite stykke vann.

Dro noen småsei som ble stekt med salt og pepper. Alt forsvant.

 

Hjemme 0600 og rydder båten til siste økt kl 10 i morgen. Det er redningsøvelse sammen med redningsskøyta or sjøspeiderne våre.

20170707_025706.jpg

20170707_001524.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fredelig dag med avslutning av leiren. Mye Søgnefolk her oppe og familieforsterkninger til Flekkerøyskipperen ankom med fly til midnatt.

Ble en midnattsoltur rundt de nærmeste øyene med etpar vennefamilier.

Nilsen, Tananger, Makrellen og Gyda går til Lofoten før de går sørover. De tre siste går til Steigen lørdag og til Svolvær Søndag.

Nilsen var sjøklar med fullt mannskap og vurderte værmeldingen. De gikk direkte til Svolvær i natt i bris og midnattsol istedenfor å gå til Steigen og risikere å krysse Lofoten i regn. De ville heller surre rundt etpar dager i Lofoten og vente på de andre enn å bruke tiden i havner på denne siden.

Det er en fin gjeng som seiler sammen, og jeg er sikker på at de får en opplevelsesrik tur.

 

Nordsjø, Elisabeth og Aurora velger å gå rett sørover. Det har litt med antall mannskap og litt med tidsbruk å gjøre.

Havbraatt og Inger Marie blir her nord et år og returnerer til sjøspeiderlandsleiren på Lindøy ved Stavanger til sjøspeiderlandsleiren 1/7 - 18.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Først litt som passer til emnetittel, deretter litt OT

Nilsen ligger i Lofoten og har lange late dager med mye søvn etter søvnfattig leir. Makrellen og Gyda er i Svolvær og skal ta om bord folk i morra tidlig.

Tranen er i Trondheimsfjorden, Elisabeth har vært på Trænatur og er nå på vei sørover forbi Lurøy. Nordsjø har nylig startet fra Bodø og ser ut for å peise på for å nå igjen de andre.

 

Selv har jeg mønstret av og reist til hjembygda mi - Saltdal. Min gode venn Sigurd Ringvoll skulle kjøre sørover og tok med seg en firehjuling vi brukte til interntransport i Bodø (Takker bror min for lånet).Etter at mor hadde traktert han med saltkjøtt lurte jeg han med på fjellet for å fiske ørret. Litt slitsomt i bakkene, men vel framme på hytta var det vel verdt det.

Bildene fra Løppen, Ingeborgdalen og Ingeborgfossen er vel litt OT, men Bottenvann på det ene bildet ligger bare 12 m over havet og var sjø for ikke så lenge siden. Løppen var helt isdekt for etpar uker siden.

 

20170709_201738.jpg

20170709_174743.jpg

20170709_182852.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ligger mange bilder og videoer på nett som viser hva vi har holdt på med, og hva unger fra over 30 nasjoner forteller om hjemme nå.

Mye kan dere se her https://www.facebook.com/sjospeiding/

Favorittfilmen min tror jeg er denne fra Bodø

 

Bodø NU har en del bilder fra innseilingen til Bodø her https://bodonu.no/galleri/369

 

Kartverket besøkte oss siste natten og lagde denne reportasjen og videoen. http://kartverket.no/Om-Kartverket/Nyheter/sponser-sjospeidere-med-sjokart/

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Takk for en virkelig spennende beretning. Flotte bilder og flott ungdom i alle aldre. Stor jobb med planlegging og gjennomføring! Er overbevist om at slike opplevelser preger ungdom og gir viktig læring både sjøfaglig og sosialt. Du har formidlet på en veldig fin måte :-). Takk for turen.

Mvh

Arne L 

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Takker for trivelige tilbakemeldinger. Kommer nok noen flere oppdateringer til båtene er trygt hjemme, men det blir lengre imellom og færre bilder ettersom jeg ikke er om bord lenger.

Båtene som måtte hjem haster sørover, mens de som gikk til Lofoten koser seg der ute i dag. Regner med at de går til Træna eller Lurøy i morra.

Mons

Link to post
Share on other sites

her kommer dette  + meget mere unyttig info
 

Server Error in '/' Application.


Object reference not set to an instance of an object.

Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

Exception Details: System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.

Source Error:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Gå til kystinfo.no

Lukk vinduet som kommer opp med info og trykk på temalag i menyen til høyre

Trykk på pilen foran sjøtraffikk og ais. Ikke merk av i den firkantede boksen.

Merk av i firkantet boks for ais sjøspeidere

Trykk skjul øverst til høyre slik at menyene forsvinner

Trykk på temalag og skjul igjen. Da kommer tidslinjen opp igjen i bunnen.

Trykk på den lille svarte pilen til høyre for tidslinjen og velg intervall på for eksempel 15 min og 2 sek mellom visninger.

Kjør "film" fram eller baklengs etter ønske.

Nederst i venstre hjørne kan du velge bakgrunnskart som for eksempel sjøkart.

 

Lykke til

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...