Jump to content

"Miljødirektoratet: Gratis å avhende båt mot registrering"


Gudrun

Recommended Posts

Dette her skjønner jeg ikke helt. Alle som ferdes på sjøen har jo interesse i at eierløse vrak og dritt ryddes unna på en forsvarlig måte. 

 

Er det sånn at enkelte som selv ikke har dumpet et vrak mener vi har krav på at det gjøres gratis?

------------

 

Jeg er på ingen måte "uskyldig", jeg ønsker fjerning av vrak og er gjerne med på å betale for det. Ikke via skatteseddelen, som i dag, men som båteier. Betaling gjennom skatteseddelen rammer virkelig mange "uskyldige", dvs oss alle uavhengig om vi har hatt eller noen gang kommer til å ha båt. 

 

Båteiere er ansvarlige, la de betale. 

 

Enig i mye av det du skriver, men kan ikke se at den enkelte båteier skal betale for oppryddingen. Det er et samfunnsansvar, med de muligheter som ligger i sanksjoner mot de skyldige.

Det båteiere derimot kan / og bør finansiere er et retursystem for kassering av egne båter.

Dette tror jeg med fordel kan legges som en vrakpant på salg av nye båter. Tilsvarende som for bil.

Link to post
Share on other sites

Vrakpant på bil, det er en pant på samme måte som for en flask som du kjøper i butikken.

Når bilen kjøpes ny betales det en vrakpant som du får tilbake når bilen vrakes. Den "indeksreguleres", dvs om noen betale kr 1000 i vrakpant når bilen var ny, så får du allikavel 3000 igjen når den leveres. Mottaket får(fikk?) ett tilskudd pr bil i tillegg til det de får i metallretur. 3000 får du selv om avgiften som betales ved registrering av ny bil i Norge er 2400.

Bilen blir på en måte mere verdt nå den vrakes, enn det du betalte for den når den var ny (i forhold til vrakpanten)

 

For en båt så er det ingen som betalte inn vrakpant når den ble kjøpt ny. En gammel trebåt eller båt i ferrosement, er vel stort sett spesialavfall, som det koster penger å håndtere i alle ledd. En glassfiberbåt kan kanskje males opp å gjenbrukes. For en metallbåt, så nærmer vi oss kanskje at det er noe som kan gjenvinnes på samme måte som med biler.

 

Har det vært snakk om vrakpant på båter på samme måte som med biler, dvs at om du leverer en gammel båt, så får du tilbake panten som en annen har betalt for en ny båt ? Eller var det mere emn miljøavgift, på linje med miljøavgift på hvitevarer, som gjør at du kan levere gamle båter gratis.

 

Jeg tror et sentralt båtregister kunne vært fint, men er redd for at det kan brukes til beskatning. Om ikke idag, men det åpner for senere muligheter.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke et båtregister som innføres under H/Frp vil bli designet for beskatning, tvert i mot regner jeg med at de vil legge føringer for at det ikke skal skje. 

 

Nå beveger du deg "farlig nær" en partipolitisk ytring, gitt! Det er vel ikke tillatt her, så vidt jeg har lært

 

Dette blir dyrt, med kostbar offentlig styring.

Ordet gratis er helt misvisende.

Enig.

 

Mitt motto er dette: Noen saker er for viktige til at vi bør overlate det til politikerne.

 

(Men dette er kanskje ikke en av dem. Skatt må de for øvrig ha inn. Hele tiden. Uansett partifarge. Det er bare små nyanseforskjeller.)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det var vel forrige borgelige regjering som avskaffet registreringsordningen, det er ganske ironisk om det blir en borgelig regjering som gjeninnfører obligatorisk registrering.

 

Jeg tror registreringsplikt er et nødvendig onde, men jeg setter en knapp på at noe slikt blir innført neste gang Arbeiderpartiet er i posisjon.

 

Dersom jeg tar feil, setter jeg en knapp på at registerordningen blir privatisert. FrP har jo allerede sagt at de ønsker et fritt marked hvor flere aktører kan tilby registertjenester. Personlig tror jeg det er en svært dårlig idé. Konkurranseutsetting og privatisering kan ofte føre til bedre tilbud, lavere priser og mer effektivitet, men enkelte ting bør være styrt av det offentlige - og en samrøre mellom offentlige tjenester og private aktører fører ofte til at korrupsjon får gode vekstvilkår.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har jaggu skjedd mye de siste tre årene. Vestpåbud, vannscooter- og septiktømmeforbud i mesteparten av Oslofjorden og nedover Sørlandet. Og nå obligatorisk båtregister for å rydde opp i gamle vrak osv. 

 

En gledelig utvikling som jeg overhodet ikke så komme. Må si jeg er positivt overrasket. 

Link to post
Share on other sites

Har jaggu skjedd mye de siste tre årene. Vestpåbud, vannscooter- og septiktømmeforbud i mesteparten av Oslofjorden og nedover Sørlandet. Og nå obligatorisk båtregister for å rydde opp i gamle vrak osv. 

 

En gledelig utvikling som jeg overhodet ikke så komme. Må si jeg er positivt overrasket. 

 

Du vet, for mye fordommer i forkant, gir ofte overraskelser i etterkant...

Link to post
Share on other sites

Så NRK nyhetene kl 19.00 i dag, de tok opp dette med nytt offentlig register, ser ut til at det kommer nå... på høy tid

 - og:

 

På høy tid at registeret blir offentlig og offentlig drevet også. 

 

Ja, på høy tid. Først og fremst for gjenfinning av eier i alle mulige situasjoner. Og merkinga bør være varig (som i NOR og Securmark). Og offentlig, som kjøretøyregisteret.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det må til med et offentlig register.

I vår havn har stort sett hele våren gått med til å lete etter eiere til 18 båter som har ukjent eier/satt igjen av forskjellige årsaker:

-Vanskelig livssituasjon

-Flyttet og bare latt båten stå igjen (flytte fra Tønsberg til vestlandet og latt båten stå igjen uten å si ifra til noen!)

-Sykdom kombinert med nostalgi ("Til våren, se da...  Da skal den endelig ut på vannet")

-Alzheimer (han visste ikke at han hadde båt)

-Overvurdering av verdi slik at du tror du sitter på gull, men det er knapt blekk.

-Prosjekter som er overvurdert og gitt opp

 

Vi har blitt kjeftet på, utskjelt og lekset opp for at vi tar tak i dette.  Og i en del tilfeller har eier bare ordnet opp :-)Den som har ligget lengst har ligget hos oss siden 2003....

Og for de som så nyhetene kl 19:17 hadde mer eller mindre "glede" av å se mitt blide åsyn :-)

 

Med et offentlig register kan vi finne eiere lettere, ved ulykker er det klart en fordel, når drivende båter blir det enklere.  Og mulighet for å belåne

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Bare en liten kommentar sånn helt på siden:

 

I dag kan alle som vil sjekke om båten er registrert på dagens eier ved å gå inn på siden til Redningsselskapet. Ja den må ha et synlig registreringsnummer.

Send en tekstmelding som koster 2 kroner.

 

https://www.redningsselskapet.no/sbr/

 

Var akkurat og kikket på en båt som ligger på finn og oppdaget da at den ikke var registrert på dagens eier. Gubben(e) hadde ikke fulgt opp. For alt jeg vet kan den ha vært omsatt flere ganger.

Link to post
Share on other sites

Bare en liten kommentar sånn helt på siden:

 

I dag kan alle som vil sjekke om båten er registrert på dagens eier ved å gå inn på siden til Redningsselskapet. Ja den må ha et synlig registreringsnummer.

Send en tekstmelding som koster 2 kroner.

 

 

 

Stemmer vel ikke helt, etter som det er flere registeret utenom der RS har... og de er vel ikke på RS sine sider...

 

Og noen er lovlig uregistrert...

 

Det komplette kaos....

Link to post
Share on other sites

I dag kan alle som vil sjekke om båten er registrert på dagens eier ved å gå inn på siden til Redningsselskapet. Ja den må ha et synlig registreringsnummer.

Send en tekstmelding som koster 2 kroner.

 

Sendte sånn for moro skyld kjenningbokstavene mine til 2077.

Fikk beskjed om at det var en ugyldig registrering.

Jaja.

Link to post
Share on other sites

Til Mulligan:

Ja kan godt være det, men jeg tok 3 båter med registreringsnummer som er på finn og da fikk jeg opp siste eier på de. Riktignok i går.

Skrev:

 

SBR REGNR

(mellomrom)

og så nummeret akkurat slik det står på "skiltet" på båtene.

 

Men kan jo selvfølgelig være surr hos de, i så fall bør du snarest varsle så de får rettet opp feilen. 

Link to post
Share on other sites

Testet det nå på eget regnr., og måtte ha mellomrom mellom bokstaver og tall i regnr. for at det skulle funke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

RSSR har null juridisk vekt og er frivillig, og regnrklistremerke kan enkelt fjernes, så det har lite verdi - utover at man kan være rimelig trygg på at man ikke kjøper en stjålet båt dersom man sjekker RSSR og ID på selger og disse matcher.

 

Det som er viktigst er Skipsregisteret, det er juridisk bindende. Dersom båten fortsatt er registrert på selger, så er kjøpskontrakten omtrent verdiløs. Det har hendt at folk har kjøpt båter i god tro, for så å miste dem ifbm konkursoppgjør senere.

Link to post
Share on other sites

Det var vel forrige borgelige regjering som avskaffet registreringsordningen, det er ganske ironisk om det blir en borgelig regjering som gjeninnfører obligatorisk registrering.

 

Jeg tror registreringsplikt er et nødvendig onde, men jeg setter en knapp på at noe slikt blir innført neste gang Arbeiderpartiet er i posisjon.

 

Dersom jeg tar feil, setter jeg en knapp på at registerordningen blir privatisert. FrP har jo allerede sagt at de ønsker et fritt marked hvor flere aktører kan tilby registertjenester. Personlig tror jeg det er en svært dårlig idé. Konkurranseutsetting og privatisering kan ofte føre til bedre tilbud, lavere priser og mer effektivitet, men enkelte ting bør være styrt av det offentlige - og en samrøre mellom offentlige tjenester og private aktører fører ofte til at korrupsjon får gode vekstvilkår.

 

 

De fleste register er allerede privatisiert, dvs satt ut på anbud. Evry har nesten allesammen. 

https://www.infotorg.no/alle-tjenester

https://www.infotorg.no/services/smbtregisteret

 

Til og med småbåt registeret ligger hos Evry.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...