Jump to content

"Miljødirektoratet: Gratis å avhende båt mot registrering"


Gudrun

Recommended Posts

Ja det stemmer at de som eier er ansvarlig - men driften av folkeregisteret, skatte-registeret  AA-registeret og de fleste andre offentlige register er outsourcet til Evry

 

Mer informasjon om alt som driftes av Evry her - https://www.infotorg.no/alle-tjenester

Link to post
Share on other sites

Sant - er altid oppdragsgiver som eier registeret - men Evry gjør gode penger på salg av innhold her. Og tror ikke så mange er klar over at de fleste offentlige (og noen av de sensetive) faktisk driftes av private aktører... noe jeg forøvrig ikke er negativ til. 

Link to post
Share on other sites

Sant - er altid oppdragsgiver som eier registeret - men Evry gjør gode penger på salg av innhold her. Og tror ikke så mange er klar over at de fleste offentlige (og noen av de sensetive) faktisk driftes av private aktører... noe jeg forøvrig ikke er negativ til. 

 

Vil tro at det er strenge kriterier for disse private aktørene angående sensitive opplysninger....

Link to post
Share on other sites

evry? jo, de har kanskje litt bedre kompetanse til å snurre harddisker enn den jevne byråkrat hos folkeregisteret, men utover det har jeg ikke særlig tiltro til Evry.

 

Sånn helt apropos, norske pass trykkes ikke lengre i Norge hvis jeg har forstått det rett, det er en bedrift i Finland som gjør det hvis jeg har forstått det riktig.

 

Jeg synes forøvrig det er ganske kvalmt når jeg for å få informasjon om tinglyste heftelser på egen eiendom må bla opp kredittkortet og bestille informasjonen fra en privat bedrift.

 

Sverige gjør vel forsøk nå på å benytte blokkjedeteknologi på slikt. Det kan bli bra.

Link to post
Share on other sites

For å bringe tråden inn på sporet igjen: Er det virkelig et slikt stort miljøproblem med gamle plastbåter ? Her på sørvestlandet er vi velsignet med et gammelt dumpefelt for ammunisjon i Nedstrandsfjorden. 700 meter. Der hviler også Alexander Kielland i fred - boligplattformen, ikke forfatteren. Og en haug med skipsvrak. Og tonnevis av høyeksplosiv militær ammunisjon, dumpet der rett etter krigen - og senere. Har førstehåndsberetninger om det. Et rent plastskrog, tømt for  olje, diesel, bensin - senket i dette allerede etablerte dumpefeltet - er det et miljøproblem ? Tvert imot, det skaper kunstige rev som fisker og skallldyr kan ha god nytte av.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men gamle plastbåter kan vel igjennvinnes, males opp til isolasjons materiale etter som jeg har hørt..det er vel bedre, eller ??

I første rekke, ja. Men det er bare å forskyve problemet over til en neste generasjon, som skal rive disse bygningene for å bygge nytt. Hele klima- og miljødiskusjonem har dreid seg over på kortsiktige tiltak i tråd med miljøkonvensjonene - f.eks, er det å bruke skogplanting som miljøtiltak, helt feilslått. Så de ulike landenes konkurranse om å iverksette kortsiktige co2-tiltak som i realiteten bare forskyver problemet over til neste generasjon, er bare spill for galleriet. Og MDG må også ta seg en liten realitycheck her.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sitter ikke med fasit (og det er det vel ingen andre som gjør heller) når det gjelder årsaken til klimendringene.

Men det ville vært konstruktivt hvis vi klarte å skille mellom klimatiltak og miljøtiltak. Å fokusere på miljøet er veldig viktig. Å sause miljøtiltak sammen med klimatiltak er mer diskutabelt, og sammenblandingen av de to tingene gir liten gevinst.

 

Det er for eksempel lite som tilsier at plastforurensning i sjøen påvirker det globale klimaet, samtidig som det er et stort miljøproblem som må tas på største alvor. Det samme gjelder partikkelforurensning fra forbrenningsmotoren (biler, fly og båter) og fremtidige problemer med batteriavfallet som kommer som følge av de nye el-bilene. Miljøet er det vi har mest innflytelse på, det er mer usikkert og omdiskutert hvor mye klimaet kan påvirkes.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jo, du har nok et poeng der...særlig ang MDG

 

Men havbunnen full av plastbåter høres ikke fristende ut..

Såvidt jeg skjønner, har ingen foreslått å forby plastbåter. Kanskje ikke en sjøbunn full av plastbåter høres fristende ut for oss - men for sjødyr er det faktisk veldig kult. Flere steder i landet er det laget kunstige rev ved å senke spesiallagde betongkonstruksjoner i havet. Hvorfor ikke tenke kreativt, og se de mulighetene som ligger der ? "Intet er så rummelig som havet", skrev Alexader Kielland en gang. Forfatteren, ikke boligplattformen. Og havet ER stort....

 

Det var slik de tenkte, myndighetene, da svære lekterlass med gamle flybomder og artillerigranater fra krigen ble skipet ut med lektere fra Sola sjø, som det kalles, og ble dumpet i denne gropa ?  Hva som vil skje hvis alt dette detonerer, vet ingen. Skjer det sommerstid, blir det  gratis makrellmiddag fra Fosen/Kopervik til Rennesøy.....og innover.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jremtidige problemer med batteriavfallet som kommer som følge av de nye el-bilene.

 

Og tenk på forsøplingen hvis alt skal over på lithiumbatterier ?  Jeg støtter Borten-Moe fullt ut i hans kampanje mot den hjernedøde miljøbevegelsen, som ikke tenker lenger enn sin egen neserot - stå på !

Link to post
Share on other sites

Og tenk på forsøplingen hvis alt skal over på lithiumbatterier ?  Jeg støtter Borten-Moe fullt ut i hans kampanje mot den hjernedøde miljøbevegelsen, som ikke tenker lenger enn sin egen neserot - stå på !

 

Jeg er ingen tilhenger av klimahysteriet, så der er vi nok enig i mye..

 

Men som Propell1 skriver, så er allerede plast produkter et problem i havet for det marine liv..

 

Vist plastbåtene kan gjenvinnes, enten det nå er isolasjon i hus, eller annet, så bør det være å fortrekke tenker jeg..

 

At de senket all mulig skit i fjorden i gamle dager er jo ikke noe vi tiljubler i dag.

 

I havnen der jeg ligger, lå det tidligere en Malingsfabrikk (Monopol) , fredag ettermiddag gikk de ut å dumpet

 

allverdens kjemikalier, og restavfall fra fabrikken rett i sjøen, ble alle regnbuens farger på sjøen....

 

Helt utenkelig i dag, så spørs det bare hvor streng en må være, hva som er riktig miljøvern, og hva som tipper

 

over i meningsløs MDG galskap...

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke sagt det bedre selv. 

Her må man ikke sause alt sammen i en stor digel og koke opp en ny suppe.

 

Den nye suppa de koker nå, heter "grønt skatteskifte". Uten kjøtt, antagelig.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...