Jump to content

"Miljødirektoratet: Gratis å avhende båt mot registrering"


Gudrun

Recommended Posts

Gratis? Det er ikke gratis når du må betale registreringsavgift og årsgebyr. Og så har vi jo haugevis med dårlige erfaringer når det gjelder såkalte øremerkete skatter og avgifter. Dette vil garantert medføre at båten blir et nytt skatteobjekt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja dette blir nok bra......

 

Slenger inn ett par sitat:

 

 

Ulempene vil være flere avgifter, og at det på sikt kan innføres sjøsikkerhetskontroll i likhet med EU-kontroll på bil

 

 

Registrering kan gi muligheten til å ta pant i båten, i tillegg kan det over tid føre til obligatorisk ansvarsforsikring på båt.

– Registreringsavgift, og en årsavgift øremerket miljø og vrakpant, mener vi er en veldig god løsning, sier Bergaas som er klar på at vrakpant kan bli en mulighet i fremtiden.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men er jo bare rikinger og kaffelatte-champagne-fiffen som har båter så en håndfull tusenlapper i båtavgifter og pålagte forsikringer og kontroller er vel bare vekslepenger uansett :rolleyes:

Så de som ikke prioriterer penger til båten skal seile rundt til de dumper vraket på felleskapets regning, som i dag? I mine øyne har man da ikke råd til båt. Og det er det faktisk ikke alle som har..

Link to post
Share on other sites

Tja, "sjøsikkerhetskontroll", "årsavgift", "obligatorisk ansvarsforsikring" og "miljøavgift" i tillegg til en eventuell "vrakpant" tyder på at dette ikke bare blir en enkel og fornuftig ordning for å la folk bli kvitt utrangerte båter....

 

Edit; og miljøbelastingen av en håndfull liter olje og ett par tonn GRP er nok i de fleste tilfeller nokså neglisjerbar

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På høy tid !  Godt å de en regjering som leverer...

 

Bare i havne bassenget hos oss, ligger det ikke mindre en 3 stk halveis nedsenkete gamle trebåter...

 

Selv om de kjenner eierne, får ikke kommunen gjort noe... håpløst...

 

Vil påstå at et tvunget registrering plikt på båter hadde også vært ønskelig.., men det er muligens en annen diskusjon

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dårlig skjult forsøk på å gjøre fritisbåter til et skatteobjekt. Dette må det kjempes imot med (nesten) alle midler ! Vrakhånteringen kan finansieres ved en engangsavgift ved kjøp av ny båt - noe annet er bare tull og en måte å snikinnføre alminnelig skattlegging på båtbruk.

 

Vennlig hilsen til Siv Jensen fra Gymnaslærer Pedersen

 

Eller for å sette skapet på rett plass, uten dikkedarer:  Helt uaktuelt, Siv. :wink:

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så i stedet for å (straffe)forfølge de som forurenser ved å dumpe båtvrak, velger man i kjent stil å fordele regningen på de som er lovlydige.

For å sukre pillen legger man kostnaden inn som en del av et års- eller omsetnings-gebyr. Et gebyr som etter sin natur først og fremst vil øremerkes til å dekke egne kostnader ved inndrivelse og administrasjon. Slik sysselsettes flere byråkrater. Se bare på systemet for inndrivelse av bompenger.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så i stedet for å (straffe)forfølge de som forurenser ved å dumpe båtvrak,

 

Oh.. og akkurat hva tror du poenget er med et obligatorisk register? Bare tull fordi det er så inn i granskauen lett å finne eierne til de utallige vrakene som ligger rundt og/eller fellesskapet/du og jeg må betale for å fjerne og skrote hvert eneste år...

 

Men du har kanskje oppskriften på hvordan man skal finne siste eier på et båtvrak uten store omkostninger? 

Link to post
Share on other sites

Nei, men jeg aksepterer heller ikke at det innføres en kollektiv avstraffelse med begrunnelse i at det er vanskelig å finne de(n) skyldige.

 

Er i utgangspunktet enig med deg, men hvordan vil du konkret få de " skyldige" til å ordne opp for seg..

 

Dette er ofte store gamle tre skøyter, og gjerne ubemidlede eiere, vist en i det hele tatt finner eierne...

 

Det er jo som kjent ingen registrerings plikt på båter, slik det er med biler,

 

derfor ofte umulig å finne eierne om de ikke melder seg selv, noe de selvfølgelig ikke gjør..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nei, men jeg aksepterer heller ikke at det innføres en kollektiv avstraffelse med begrunnelse i at det er vanskelig å finne de(n) skyldige.

 

Den kollektive avstraffelsen har vi i dag når vi må bruke offentlige midler og ressurser på å rydde opp vrak som ansvarsløse folk dumper. Hjelper ikke en puck med straffeforfølgelse osv når vi ikke engang vet hvem som eier en båt. Det er ikke vanskelig å finne eieren til et vrak, det er umulig. 

 

En ting er at det koster meg og deg skattekroner å bli kvitt vrakene, å sette inn store politiressurser på å finne siste eier og straffeforfølge han/hun ville være ytterligere sløsing. 

---

 

Synd å si, men dette ansvaret og kostnaden må båtfolket ta selv. Obligatorisk båtregister er eneste mulige vei dit. 

 

Frihet har sin begrensing når den brukes til å skade fellesskapet, da må det reguleres, selv Siv skjønner dette. 

 

Men ja, som vanlig er det trist at det er noen få ansvarsløse som ødelegger for flertallet. 

Link to post
Share on other sites

Er i utgangspunktet enig med deg, men hvordan vil du konkret få de " skyldige" til å ordne opp for seg..

 

Hadde jeg bare hatt et enkelt svar på det.

 

Uavhengig av problemer med å finne de(n) skyldige kan jeg ikke se at dette kan betraktes annerledes enn annen miljøkriminalitet.

Opprenskingen går over skatteseddelen, og fordeles derigjennom på hele befolkingen. Dersom de(n) skyldige tas, gis vedkommende en regning som står i forhold til fellesskapets utlegg (bot). Å si at denne typen miljøkriminalitet direkte skal betales av lovlydige båtfolk mener jeg blir å rette baker for smed. 

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg bare hatt et enkelt svar på det.

 

Uavhengig av problemer med å finne de(n) skyldige kan jeg ikke se at dette kan betraktes annerledes enn annen miljøkriminalitet.

Opprenskingen går over skatteseddelen, og fordeles derigjennom på hele befolkingen. Dersom de(n) skyldige tas, gis vedkommende en regning som står i forhold til fellesskapets utlegg (bot). Å si at denne typen miljøkriminalitet direkte skal betales av lovlydige båtfolk mener jeg blir å rette baker for smed. 

 

Mye hadde vært enklere med et obligatorisk register slik det er på biler....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er da fordeler ved et register også. Større trygget ifht heleri ved kjøp og salg, sikkerhet ifht at båter er forsikret, at en lettere kan finne igjen din båt om den sliter seg eller blir stjålet osv. Og noe så banalt som at det kan bli mulig å få tak i rett eier av en båt.. har skjedd noen ganger at jeg feks skulle likt å kunne ringe og gi beskjed til eier om at fortøyningene er i ferd med å gå når det blåser osv. 

 

Klarer ikke å se så veldig mørkt på dette. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin; Kunne ikke vært mer enig.

Et obligatorisk register for båter over en viss størrelse, og/eller motorkraft har mange fordeler. Ikke minst i forhold til panterett.

Det jeg er imot, er at et slikt register (eller kostnaden ved det) knyttes til gjenvinningen - eller oppryddingen om man vil - av gamle båtvrak.

Dette kan løses som jeg har sagt ovenfor, og for fremtiden ved å innføre vrakpant på nye båter.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin; Kunne ikke vært mer enig.

Et obligatorisk register for båter over en viss størrelse, og/eller motorkraft har mange fordeler. Ikke minst i forhold til panterett.

Det jeg er imot, er at et slikt register (eller kostnaden ved det) knyttes til gjenvinningen - eller oppryddingen om man vil - av gamle båtvrak.

Dette kan løses som jeg har sagt ovenfor, og for fremtiden ved å innføre vrakpant på nye båter.

 

Som igjen blir like urettferdig mot de som skal starte sin båtkarriere med ny båt,

 

og dermed må være med å betale for oss andre som ikke har betalt vrakpant på båtene våre...

 

Uansett hvordan du gjør dette vil det ramme uskyldige tredje personer...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Uansett hvordan du gjør dette vil det ramme uskyldige tredje personer...

 

Dette her skjønner jeg ikke helt. Alle som ferdes på sjøen har jo interesse i at eierløse vrak og dritt ryddes unna på en forsvarlig måte. 

 

Er det sånn at enkelte som selv ikke har dumpet et vrak mener vi har krav på at det gjøres gratis?

------------

 

Jeg er på ingen måte "uskyldig", jeg ønsker fjerning av vrak og er gjerne med på å betale for det. Ikke via skatteseddelen, som i dag, men som båteier. Betaling gjennom skatteseddelen rammer virkelig mange "uskyldige", dvs oss alle uavhengig om vi har hatt eller noen gang kommer til å ha båt. 

 

Båteiere er ansvarlige, la de betale. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...