Gudrun Startet 21.August.2016 Del på Facebook Startet 21.August.2016 Leser på vgnett om Miljøverndirektoratet som vil komme dumpingen av fritidsbåter til livs. Foreslår gebyrbasert registrering mot gratis avhending. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baat/miljoedirektoratet-vil-gjoere-det-gratis-aa-kvitte-seg-med-baaten/a/23770111/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Gratis? Det er ikke gratis når du må betale registreringsavgift og årsgebyr. Og så har vi jo haugevis med dårlige erfaringer når det gjelder såkalte øremerkete skatter og avgifter. Dette vil garantert medføre at båten blir et nytt skatteobjekt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Ja dette blir nok bra...... Slenger inn ett par sitat: Ulempene vil være flere avgifter, og at det på sikt kan innføres sjøsikkerhetskontroll i likhet med EU-kontroll på bil Registrering kan gi muligheten til å ta pant i båten, i tillegg kan det over tid føre til obligatorisk ansvarsforsikring på båt. – Registreringsavgift, og en årsavgift øremerket miljø og vrakpant, mener vi er en veldig god løsning, sier Bergaas som er klar på at vrakpant kan bli en mulighet i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Synes det virker meget fornuftig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Men er jo bare rikinger og kaffelatte-champagne-fiffen som har båter så en håndfull tusenlapper i båtavgifter og pålagte forsikringer og kontroller er vel bare vekslepenger uansett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Men er jo bare rikinger og kaffelatte-champagne-fiffen som har båter så en håndfull tusenlapper i båtavgifter og pålagte forsikringer og kontroller er vel bare vekslepenger uansett Så de som ikke prioriterer penger til båten skal seile rundt til de dumper vraket på felleskapets regning, som i dag? I mine øyne har man da ikke råd til båt. Og det er det faktisk ikke alle som har.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 (redigert) Tja, "sjøsikkerhetskontroll", "årsavgift", "obligatorisk ansvarsforsikring" og "miljøavgift" i tillegg til en eventuell "vrakpant" tyder på at dette ikke bare blir en enkel og fornuftig ordning for å la folk bli kvitt utrangerte båter.... Edit; og miljøbelastingen av en håndfull liter olje og ett par tonn GRP er nok i de fleste tilfeller nokså neglisjerbar Redigert 21.August.2016 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arosnes Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Bare å unnta robåter og båter med påhenger (de som faktisk henger med håndskruer og ikke bolter) så er det innenfor fornuften Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sahara Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Bare å unnta robåter og båter med påhenger (de som faktisk henger med håndskruer og ikke bolter) så er det innenfor fornuften Det er foreslått at båter under 5.5m er unntatt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 (redigert) På høy tid ! Godt å de en regjering som leverer... Bare i havne bassenget hos oss, ligger det ikke mindre en 3 stk halveis nedsenkete gamle trebåter... Selv om de kjenner eierne, får ikke kommunen gjort noe... håpløst... Vil påstå at et tvunget registrering plikt på båter hadde også vært ønskelig.., men det er muligens en annen diskusjon Redigert 21.August.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HerrPedersen Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 (redigert) Dårlig skjult forsøk på å gjøre fritisbåter til et skatteobjekt. Dette må det kjempes imot med (nesten) alle midler ! Vrakhånteringen kan finansieres ved en engangsavgift ved kjøp av ny båt - noe annet er bare tull og en måte å snikinnføre alminnelig skattlegging på båtbruk. Vennlig hilsen til Siv Jensen fra Gymnaslærer Pedersen Eller for å sette skapet på rett plass, uten dikkedarer: Helt uaktuelt, Siv. Redigert 21.August.2016 av HerrPedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dissern Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Fornuftig forslag! Sett igang :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordsjøfarer Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Innlegg #11 Støttes fult ut! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansO Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Så i stedet for å (straffe)forfølge de som forurenser ved å dumpe båtvrak, velger man i kjent stil å fordele regningen på de som er lovlydige. For å sukre pillen legger man kostnaden inn som en del av et års- eller omsetnings-gebyr. Et gebyr som etter sin natur først og fremst vil øremerkes til å dekke egne kostnader ved inndrivelse og administrasjon. Slik sysselsettes flere byråkrater. Se bare på systemet for inndrivelse av bompenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Fritidsflåten bidrar med et betydelig beløp i drivstoffskatter og hva går disse pengene til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Så i stedet for å (straffe)forfølge de som forurenser ved å dumpe båtvrak, Oh.. og akkurat hva tror du poenget er med et obligatorisk register? Bare tull fordi det er så inn i granskauen lett å finne eierne til de utallige vrakene som ligger rundt og/eller fellesskapet/du og jeg må betale for å fjerne og skrote hvert eneste år... Men du har kanskje oppskriften på hvordan man skal finne siste eier på et båtvrak uten store omkostninger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansO Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 (redigert) Men du har kanskje oppskriften på hvordan man skal finne siste eier på et båtvrak uten store omkostninger? Nei, men jeg aksepterer heller ikke at det innføres en kollektiv avstraffelse med begrunnelse i at det er vanskelig å finne de(n) skyldige. Redigert 21.August.2016 av HansO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Nei, men jeg aksepterer heller ikke at det innføres en kollektiv avstraffelse med begrunnelse i at det er vanskelig å finne de(n) skyldige. Er i utgangspunktet enig med deg, men hvordan vil du konkret få de " skyldige" til å ordne opp for seg.. Dette er ofte store gamle tre skøyter, og gjerne ubemidlede eiere, vist en i det hele tatt finner eierne... Det er jo som kjent ingen registrerings plikt på båter, slik det er med biler, derfor ofte umulig å finne eierne om de ikke melder seg selv, noe de selvfølgelig ikke gjør.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Nei, men jeg aksepterer heller ikke at det innføres en kollektiv avstraffelse med begrunnelse i at det er vanskelig å finne de(n) skyldige. Den kollektive avstraffelsen har vi i dag når vi må bruke offentlige midler og ressurser på å rydde opp vrak som ansvarsløse folk dumper. Hjelper ikke en puck med straffeforfølgelse osv når vi ikke engang vet hvem som eier en båt. Det er ikke vanskelig å finne eieren til et vrak, det er umulig. En ting er at det koster meg og deg skattekroner å bli kvitt vrakene, å sette inn store politiressurser på å finne siste eier og straffeforfølge han/hun ville være ytterligere sløsing. --- Synd å si, men dette ansvaret og kostnaden må båtfolket ta selv. Obligatorisk båtregister er eneste mulige vei dit. Frihet har sin begrensing når den brukes til å skade fellesskapet, da må det reguleres, selv Siv skjønner dette. Men ja, som vanlig er det trist at det er noen få ansvarsløse som ødelegger for flertallet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansO Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Er i utgangspunktet enig med deg, men hvordan vil du konkret få de " skyldige" til å ordne opp for seg.. Hadde jeg bare hatt et enkelt svar på det. Uavhengig av problemer med å finne de(n) skyldige kan jeg ikke se at dette kan betraktes annerledes enn annen miljøkriminalitet. Opprenskingen går over skatteseddelen, og fordeles derigjennom på hele befolkingen. Dersom de(n) skyldige tas, gis vedkommende en regning som står i forhold til fellesskapets utlegg (bot). Å si at denne typen miljøkriminalitet direkte skal betales av lovlydige båtfolk mener jeg blir å rette baker for smed. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Hadde jeg bare hatt et enkelt svar på det. Uavhengig av problemer med å finne de(n) skyldige kan jeg ikke se at dette kan betraktes annerledes enn annen miljøkriminalitet. Opprenskingen går over skatteseddelen, og fordeles derigjennom på hele befolkingen. Dersom de(n) skyldige tas, gis vedkommende en regning som står i forhold til fellesskapets utlegg (bot). Å si at denne typen miljøkriminalitet direkte skal betales av lovlydige båtfolk mener jeg blir å rette baker for smed. Mye hadde vært enklere med et obligatorisk register slik det er på biler.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Det er da fordeler ved et register også. Større trygget ifht heleri ved kjøp og salg, sikkerhet ifht at båter er forsikret, at en lettere kan finne igjen din båt om den sliter seg eller blir stjålet osv. Og noe så banalt som at det kan bli mulig å få tak i rett eier av en båt.. har skjedd noen ganger at jeg feks skulle likt å kunne ringe og gi beskjed til eier om at fortøyningene er i ferd med å gå når det blåser osv. Klarer ikke å se så veldig mørkt på dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansO Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Pinkvin; Kunne ikke vært mer enig. Et obligatorisk register for båter over en viss størrelse, og/eller motorkraft har mange fordeler. Ikke minst i forhold til panterett. Det jeg er imot, er at et slikt register (eller kostnaden ved det) knyttes til gjenvinningen - eller oppryddingen om man vil - av gamle båtvrak. Dette kan løses som jeg har sagt ovenfor, og for fremtiden ved å innføre vrakpant på nye båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Pinkvin; Kunne ikke vært mer enig. Et obligatorisk register for båter over en viss størrelse, og/eller motorkraft har mange fordeler. Ikke minst i forhold til panterett. Det jeg er imot, er at et slikt register (eller kostnaden ved det) knyttes til gjenvinningen - eller oppryddingen om man vil - av gamle båtvrak. Dette kan løses som jeg har sagt ovenfor, og for fremtiden ved å innføre vrakpant på nye båter. Som igjen blir like urettferdig mot de som skal starte sin båtkarriere med ny båt, og dermed må være med å betale for oss andre som ikke har betalt vrakpant på båtene våre... Uansett hvordan du gjør dette vil det ramme uskyldige tredje personer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2016 Del på Facebook Svart 22.August.2016 Uansett hvordan du gjør dette vil det ramme uskyldige tredje personer... Dette her skjønner jeg ikke helt. Alle som ferdes på sjøen har jo interesse i at eierløse vrak og dritt ryddes unna på en forsvarlig måte. Er det sånn at enkelte som selv ikke har dumpet et vrak mener vi har krav på at det gjøres gratis? ------------ Jeg er på ingen måte "uskyldig", jeg ønsker fjerning av vrak og er gjerne med på å betale for det. Ikke via skatteseddelen, som i dag, men som båteier. Betaling gjennom skatteseddelen rammer virkelig mange "uskyldige", dvs oss alle uavhengig om vi har hatt eller noen gang kommer til å ha båt. Båteiere er ansvarlige, la de betale. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.