Jump to content

Polyester vs. epoksy


Sjøvind

Recommended Posts

Jeg tror den største faren med epoxy (herder eller under blanding / herding) er mer at den kan gi kontaktallergier (både mot virkestoffene i epoxy og andre) og akutt allergisk lungereaksjon. Får du røde prikker på huden av direkte kontakt, kan man fantasere om hva alveoler og bronkier (eller kretsløpet forøvrig) synes om gassene fra dette. Eller slipestøvet... Herdet epoxy er "trygt", men jeg ville ikke spist det eller hatt tannfyllinger i epoxy av den grunn :)

Jeg er mer bekymret for støvet når jeg pusser epoxysparkel, ja. (Og cyaniden som frigjøres når jeg pusser/kapper det jeg har malt med polyuretanmaling:).

Link to post
Share on other sites

Ja, vær forsiktig med skarpe hjørner. Det beste er å gjøre en fylling (avrunding) eller kanskje som Mulligan sier. Er det ikke skarp 90, er det ikke noe problem, men brett til først (fortsatt uten å knekke fibrene :). Vet ikke om det finnes forskjellige "bøyeverdier" for forskjellige matter, men det kan hende.

 

All glassfiber er vel ikke belagt med en coating? Vanlig "glassfibermatte", altså dette rufsete "choppet strand mat", er såvidt jeg forstå holdt sammen med vinylestergørr som oppløses i polyester men ikke i epoxy. Bruker man den med epoxy, blir den hardere å jobbe med enn ved polyester og blir ikke ordentlig gjennomsiktig. All glassfiber blir allikevel bakt inn i epoxyen, og styrkemessig (eller til fylling og bygging) er det helt greit å bruke også denne "laget for polyester" glassfiberen (http://www.westsystem.com/ss/chopped-strand-mat-epoxy/). Det er noe herk å få den til å legge seg flatt, bue seg pent eller lignende. Bruk evt. plast oppå og hold det i lett trykk under herding. Du kan også klippe kiler hvis du må ha "skjørtekant", men det er bedre å rive fibrene så du deler matten der fibrene allerede slutter.

 

En annen måte å binde sammen glassfiber i "chopped strand mat" er å sy det sammen med tråd. Tror dette kalles "Stitched mat". Er visst flott til epoxy, og våter ut mye bedre enn Chopped strand (med vinylestergørr).

 

Men så er det aller best å bruke en matte som er vevd av lange hele fibre. De mattene heter vevd matte / wowen roving, og er overlegne i styrke. Biltema selger så vidt jeg vet både vevd matte, og "glassfibermatte" (i tillegg til andre fibermatter). "glassfibermatten" er merket "for bruk med polyester". Du kan altså bruke den med epoxy også, men den er tung å jobbe med.

 

Jeg vet West Ststems selger epoxy, men de har allikevel målt fuktopptak i epoxylaminert vevd duk vs i epoxylaminert "polyesterduk", og opptaket i vevd duk var 1.9%, og i "polyesterduk" 2.3%. De sier det er innenfor det de vil anbefale til bruk både over og under vannlingen (fordi all glassfiber skal beskyttes med fuktsperre / epoxylag utenpå under vannlinjen uansett).

 

West system har gjort sine tester med den trege herderen sin (206). Den er etter min erfaring ganske lik i hurtighet som biltema sin. Jeg vil uansett regne med at det er "laboratorieforskjeller" på å bruke WS og BT. Kanskje fuktopptaket øker med 0.2%?.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Brodern som har jobbet i årevis som båtbygger sier "Når de skal jobbe med epoxy finner jeg noe annet å gjøre"

 

Er visstnok ekstremt allergifremkallende.

Vrøvl. Det er forskjellige produkter med forskjellige anvendelsesområder. Jeg bruker epoksi der det er beste løsning, vinylester der jeg finner at det er best til formålet  og polyester der det passer.........

 

samme her ....

 

har bygget en del båter (og annet) i polyester.......så jeg bruker polyester så langt som det er mulig....det er ju også billigere

 

epoxy bruker jeg i prinsipp faktisk bare i trebåten.

 

joachimo er inne på HMS......epoxy er veldig allergifremkallende, så man bør vare veldig forsiktig .......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

All glassfiber er vel ikke belagt med en coating? Vanlig "glassfibermatte", altså dette rufsete "choppet strand mat", er såvidt jeg forstå holdt sammen med vinylestergørr som oppløses i polyester men ikke i epoxy. Bruker man den med epoxy, blir den hardere å jobbe med enn ved polyester og blir ikke ordentlig gjennomsiktig. All glassfiber blir allikevel bakt inn i epoxyen, og styrkemessig (eller til fylling og bygging) er det helt greit å bruke også denne "laget for polyester" glassfiberen (http://www.westsystem.com/ss/chopped-strand-mat-epoxy/). Det er noe herk å få den til å legge seg flatt, bue seg pent eller lignende. Bruk evt. plast oppå og hold det i lett trykk under herding. Du kan også klippe kiler hvis du må ha "skjørtekant", men det er bedre å rive fibrene så du deler matten der fibrene allerede slutter.

 

Det var en interessant artikkel WithVital!

 

Hvis informasjonen i artikkelen er korrekt er det jo slettes ikke helt galt å bruke epoxy og CSM, det var nytt for meg. Trodde faktisk ikke det fungerte i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Det er mange meninger og myter rundt epoksi vs. polyester.

Det er riktig at epoksi handterer strekk, trykk og vridning bedre enn polyester, men det er også tyngre. En båt med epoksiskrog er skjelden fordi det er dyre materialer og dyre produksjonsmetoder. Et polyesterlaminat bygget til samme vekt som et epoksilaminat vil i praksis ha samme egenskaper.

 

 

Her er jeg ikke enig Mulligan, epoxy med vevd glassfiberduk er 10-20 ganger sterkere enn polyester med matte (CSM).  https://en.wikipedia.org/wiki/Fiberglass 

Hvis man bytter ut matten med duk og bruker polyester er forskjellen mindre men fortsatt er epoxy sterkere, dvs man kan bygge med mindre vekt for å få samme styrke. Det må man også ta med i betraktningen når man snakker om pris. Det er ikke uten grunn at de mest avanserte regattabåtene lages i epoxy - riktignok med karbonfiber - ikke glass.  

 

For min del bruker jeg epoxy + vevd duk fordi jeg er vant til det, lettere å blande riktig (synes jeg i alle fall), har bedre tid,  bedre vedheft, gir et sterkere og bedre resultat  Hvis det er snakk om å lime noe sammen (? finerplate?) er jeg i alle fall ikke i tvil om hva jeg ville brukt.  Men du kommer helt sikkert i mål med polyester også. 

 

Se forøvrig her: 

https://baatplassen.no/i/topic/119391-biltemas-glassfibermatter/page-2#entry1732616

 

BTW: M.h.t blandingsforhold bør man med epoxy ikke eksperimentere for mye med ulik mengde herder. Dette er to komponenter som skal reagere kjemisk med hverandre. Blir det for mye av den ene eller andre komponenten vil du få en del ureagerte forbindelser i laminatet/limfugen. Dvs selv om det er noe slingringsmonn er det lurt å være nøyaktig i oppmåling - og for mye herder er like ille som for lite. Det er anderledes for Polyester der herderen er en katalysator og om du slumper oppi litt mye går bare prosessen mye raskere  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...