Chilli Solbris Svart 9.November.2016 Del på Facebook Svart 9.November.2016 Dette blir grisebra Kjell! Ser masse arbeid her (som krever fagkunnskap eller peiling i hvert fall), men som jeg forstår er dette en oppgradering og båten ville fungert uten det der? Så en slik Princess annonsert til 550 000 på finn for ikke lenge siden (den ble solgt) og det er jo en flott stor båt. Så tanken med engang er hvor mye det koster om noe går feil og man ikke vet hvordan man fikser det selv. For 550 000 har man jo ikke lyst å "hive på dynga" om motoren feiler eller noe annet ikke fungerer. Kan jeg spørre hva vedlikehold (utenom ombygging og annet som ikke er funksjonsnødvendig) koster på en slik båt, altså motor service osv. Koster det mer å få den opp om vintern enn "vanlig" båt? Og hvis det ikke er en hemmelighet, hvor mye kosta din båt i innkjøp (hadde den da alle funksjoner intakt) og når kjøpte du den? Jeg skal ikke svare for Kjell, bare fortelle at han har gjort et meget godt kjøp hvor det meste er veldig bra!!Og han har peiling! Den jobben han gjør er grisebra! Grundig og godt gjennomtenkt! Grundig og godt gjennomført! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
XardasKSP Svart 9.November.2016 Del på Facebook Svart 9.November.2016 Men du vet ikke om den jobben han gjør er noe som måtte gjøres for at båten skulle fungere eller ville den fungert uansett bare ikke vært så pen innvendig osv. ? Så en slik båt for ikke lenge siden annonsert til 550 000 derav tanken om en slik sum holder til å bli eier av en fungerende "alt du kan ønske deg" båt :D Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 9.November.2016 Del på Facebook Svart 9.November.2016 Men du vet ikke om den jobben han gjør er noe som måtte gjøres for at båten skulle fungere eller ville den fungert uansett bare ikke vært så pen innvendig osv. ? Så en slik båt for ikke lenge siden annonsert til 550 000 derav tanken om en slik sum holder til å bli eier av en fungerende "alt du kan ønske deg" båt :D Han bor i båten året rundt. Jobben som gjøres gjøres først og fremst for komfort. samtidig aoppgraderer han båten med smarte løsninger i forhold til oppvarming og lydisolering. Som bolig kan man vel kanskje si at oppgraderingene i noen grad er nødvendig. Men det går mer på komfort enn det rent tekniske. Båten var i virkelig god stand i forhold til alder. Og det var fint lite som måtte gjøres. Når det gjelder driftskostnader på en båt på størrelsen 40 fot pluss er det helt klart mer kostnadskrevende enn en båt på 29 fot for eksempel. Det er egentlig mer av alt. Større maskiner og dermed dyrere service og vedlikehold. Du dobler jo for eksempel antall liter motorolje pr maskin bare på grunn av volumet. Og slik er det hele veien. Dyrere båtplass, dyrere løft, dyrere vinterlagring osv. Og dyrere reparasjoner.... Og du får ikke nødvendigvis dobbel så mye glede. Selv bor jeg i båten du ser bilde av i profilen min. En 45 fots trawler. Det har langt i fra vært gratis å få den til å fungere som helårsbolig...... Men jeg trives vanvittig godt ombord og har ingen planer om å gå i land.... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
XardasKSP Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 Vel jeg har ikke tenkt å bo i båt, men jeg synes Princess 414 apellerer til min smak for hvordan en båt bør se ut bredde/høyde/lengde imens f.eks princess 45 eller princess 55 oppleves av utseende som litt smale med "lang snute". Derfor har jeg lyst å eie en Princess 414 engang. Så en slik på finn for ikke lenge siden til 550 000 men var enda ikke så klar for å bare "go for it" :D Jeg er klar over at vedlikehold og drivstofforbruk blir større men hvis man har det man ønsker så blir man i hvert fall fornøyd med båt-modellen. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 (redigert) Hei Kjersto. Jeg må si at jeg er imponert over jobben du gjør! Tenkte jeg skulle komme med ett lite tips basert på hva jeg har funnet i MyBelle (P35) av noenlunde samme årgang som din båt. Du kan med fordel skru ut sikringspanelet dersom du ikke har gjort det allerede, og etterstramme skruene på sikringene. Hos meg kunne jeg tighte 1/4 -3/4 turn på samtlige, og det var også tegn på varmgang i ett par av laskene mellom sikringene. Gjelder også fordelingsskinnen som i min båt står i tankrommet. Usikker på hvor denne står i 414. Anbefaler deg også å sjekke nedre festebolter til badeplattformen. Samtlige var rustet i stykker på min båt. (Boltene og mutterne så uskadd ut fra innsiden, men kunne dras rett ut av akterspeilet) Lykke til videre med godt arbeid! Redigert 15.November.2016 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Den bolten der kan vel umulig være orginal. Det ser ut som om den er av galvanisert karbonstål? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kdtran Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 (redigert) Hei Komodo. (Ikke meningen å kuppe denne tråden forresten!) Jeg er ikke i nærheten av å ha samme kompetanse som deg på materialteknologi, så jeg tør ikke uttale meg om stålkvaliteten, men bolten er original. Mutter og skive er av rustfritt materiale, og den delen av boltene som stakk ut i maskinrommet hadde ikke rustet, kun den delen av dem som lå inni akterspeilet. Bruddflaten på den mest intakte bolten minner om det vi beskrev som "brittle fracture" når jeg var student jeg en gang på 90 tallet. Skal demontere festene i løpet av vinteren. Blir spennende å finne ut hvordan den "friske" siden av boltene ser ut. Hvordan ser anaerob korrosjon av "feil" rustfri kvalitet ut? Beklager nok en gang kupping av tråd Kjersto. Redigert 15.November.2016 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 10.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Hei, er litt treg med oppdateringer på denne tråden. Men som man kan se av bildene er det litt av hvert å gjøre i tillegg til jobb og andre sysler. Å eie og ha en båt i denne størrelsen koster mer enn en mindre båt, men som bolig er den igjen rimeligere enn leilighet og hus, er litt fuktig i hagen, men for en nydelig utsikt... Jeg betalte nok mindre for denne enn den du så på finn, men som Erikda forteller fungerte alt som det skulle, bortsett fra noen lyspærer. Endringer og oppgraderinger jeg gjør er ikke nødvendige i forhold til å benytte den som fritidsbåt, men som bolig gjør mange av oppgraderingene båten mer hensiktsmessig til formålet. Samtidig ser jeg på jobben som mer hobby i forhold til tekniske løsninger, samt mer komfortabel på kalde vinterdager. Oppgradering av septik er vel noe av det som må gjøres ut fra miljøhensyn og krav i forhold til utslipp. Skulle jeg bare hatt denne som hytte, ville jeg kanskje ikke gått på med riktig så mye på en gang, heller tatt det litt roligere. Men blir litt som når man kjøper et hus eller leilighet, vil gjerne pusse opp litt og sette litt eget preg på ting. Når det gjelder løft og bunnsmørning av båten, fikk jeg gjort dette i Stavanger før vi seilte den til Moss. Dette kom på ca 13.000, en pris jeg synes var overkommelig. 41 fot er noen kvadrat å vaske rent for skjell, skrape og legge ny bunnsmørning. Forbruket på turen var heller ikke avskrekkende i forhold til størrelse og fart. Vi gikk fra Stavanger fredag ettermiddag, mandag ettermiddag var båten i Moss. Da hadde vi og tid til å kose oss på veien, litt besøk og fikk sett mange fine steder på turen. Brukte ca 10.000 i diesel på turen, og da fikk maskinene jobbet fint på turen. På hard gange, ca 16 - 18 knop snitt hastighet brukte båten rundt 70 l/ timen. Det er jo en god del, men flytter seg ganske langt i den hastigheten også. Så alt i alt må jeg si at jeg er kjempefornøy med handelen og båten. Men 41 fot er noen meter mer jobb enn 29 fot. Skal du igang med noe på denne størrelsen, er det viktig å ikke gape over for mye av gangen når det gjelder jobbing. Tenke seg godt om, og begynne på bunnen å jobbe seg oppover. Og ikke mange ting på en gang, men altid planlegg noen trekk fram, så man ikke låser seg på et tidlig tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 10.Desember.2016 Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Takk for et utfyllende svar. Er jo konge med opplysninger fra noen som faktisk eier en slik båt som jeg kan tenke meg som min "drømmebåt" altså 414 eller 435. Hørtes jo helt fantastisk ut alt var som det skulle bortsett fra noen lyspærer og båten kostet mindre enn 550 000 kroner som allerede så ut som en kupp pris. Altså det er da mulig å gjøre ett kupp. Ellers hørtes jo alle kostnadene helt overkommelige ut og ikke i samsvar med hvor grusomme de skal være ifølge noen som kommenterer tråden min "kjøpe stor båt til lav pris?" Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 10.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Hei kdtran, skal sjekke bort mye av det elektriske anlegget, så jeg kommer til å få gått over det meste der. Noen av bryterne blir fjernet, sikringer flyttes og ny landstrøm og 220 anlegg skal legges om og oppgraderes. Styring til lensepumpe flyttes i til hovedbryterene, denne vil altid stå i auto. Bryter for for flere ting som har egene brytere igjen fjernes. Fra sikringsskap og flyttes til egen sikringsboks ved hovedbryterene. Kommer og til å legge opp til en del rele styring av enkelte ting for å benytte mindre kabler på de lange strekene og kortere kabler med drivstrøm. Skal og få tatt en sjekk av boltene til platformen, men det så ganske bra ut når jeg hadde skuta oppe i høst. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Desember.2016 Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 Jaggu på tide med oppdateringer her Kjesto!! Men hvor har du gjort av bildene???? :giggle: Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kjesto Svart 14.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 Har blitt gjort litt siden sist, nytt vann anlegg er nå på plass. Trukket nye rør til hele båten, forskjellen ble faktisk 4 liter.... Tidligere gikk vannet rundt hele båten før det kom fram til bysse og bad foran, nå er det trekt korteste vei. tidligere tappet jeg ca 5 liter vann før jeg hadde varmt vann i byssa, nå er det nede i en liter. Før: Etter: Og ryddet litt i div kabler..... Så er det gjort litt i maskin rommet for agregatet: Holder på med isoleringen så maskinen skal snart få kommet inn i varmen Ellers har jeg montert nytt avløpskar fra dusj akter: og fått isolert bad akter ferdig og begynt med platekledning Fortsettelse følger selvsagt. bare få gjort litt til så dukker det nok opp mer etter hvert. (her kom endelig bildene Erikda ) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Desember.2016 Del på Facebook Svart 15.Desember.2016 Det var jammen godt å se! Synd vi ikke tok bilder når vi løftet inn agregatet! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
TimJ Svart 17.Desember.2016 Del på Facebook Svart 17.Desember.2016 Hei, Kult tråd, fin båt og bra med fremdrift:-) Hva slags isolasjon er det du bruker? Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 23.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2016 Hei TimJ Jeg bruker en isolasjon som heter Low-E og noe PE isolasjon i mellom for å fylle ut noen rom mellom spant og spikerslag. Noen steder kommer jeg til å legge Rockwool, f.eks eksos kanalen i akterlugaren. Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 23.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2016 Da har agregatet kommet seg inn, fått service og litt stell Nye filter, ny impeller, ny vifterem, ny kjøleveske, og olje. Noe mer skal gjøres på det før det kan settes på plass for godt. Ny 220 kabel fra agregatet, har og tenkt å forsøke å bytte ut styrings kablene med noe mindre og lettere kabler, må sansunligvis inn med noe relestyring for noe, men tanken er å kunne betjene via tynn signal kabel, kat5 eller tilsvarende. Diesel rør må legges og eksos, samt hevepotte og vannutskiller må planlegges nøye. I tilleggg regner jeg og med å få plass til Ebersprecher vannvarmeren i samme rom. Da er agregatet på vei for en liten prøve visning Passet også godt med tanke på høyden over dørken: Da er det bare å få merket av for montering av motorlabber, gjennomføring diesel, strøm, vann og eksos. Så må det opp før endelig installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 (redigert) Herlige bilder av god fremgang Kjesto!!! Virkelig flott innsats!! Redigert 25.Desember.2016 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kjesto Svart 12.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Så hopper jeg litt bak og jobber litt med badet igjen.... Må jo bli ferdig litt etter hvert der og.... Baderoms plate motert, lagt inn børstelist mot vinduet og litt reisverk og fester for kabler og rør mot skrogsiden. Så skal speil og lys felles inn, her blir det myyyye støv Ikke tvil om hva helgen kommer til å gå med på..... Vask og støvsuging.... Limt speil med Tech7 og litt press.... bruker hva man har for hånden Nå skal led striper klippes og loddes. må jo ha litt lys også. Oppdateringer kommer Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 12.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Må også få sendt en stor takk til Bjørn Løvjomås som tok seg bryet med å ta med den nye septik tanken min fra Arendal og til Moss :-) TUSEN TAKK Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 12.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 En aldri så liten oppdatering til før jeg gir meg Da er lys stripene for badeveggen klare. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Jeg er så glad for all erfaring du får nå Kiesto! Dette blir dritbra! Og så utrolig nyttig når vi skal gjøre det samme hos meg! Ja, VI!!! Ikke sant!!!??? :yesnod: :saint: Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Å jeg som trodde dette var Moss kantstein. ? Bare hyggelig å kunne bidra Kjesto. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Januar.2017 Del på Facebook Svart 14.Januar.2017 Bjørn er en hedersmann som har bistått en annen hedersmann! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kjesto Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Sånn da var noen dager til gått, og på tide med en aldri så liten oppdatering igjen Men millimeter tar tid, så målet er fortsatt noen dager fram i tid..... Her er det siste som har skjedd på badet mitt. Baderoms platen med speil og lys endelig på plass.... og bitene for døråpningen begynner å forme seg... Og med så mange lysinger.... rundt om valgte jeg en enkel bryter. Så er det å begynne å bygge inn maskineriet til potta og sette opp reisverk for nye skap. Håper på å få mekket litt til om ikke så lenge så flere oppdateringer kommer nok i løpet av helgen bare stå på litt Skal si fra så snart det er klart for silikonering Erikda så kan du få lekt deg litt Sitér dette innlegget Link to post
Kjesto Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 En liten ting jeg glemte i forrige oppdat.... Var litt kaldt vær i annmarsj så jeg tenkte å få isolert litt til Isolering av eksoskanalen fra bb maskin.... Så vasker jeg litt... måtte til med aceton for å få litt fart på sakene.... På med dekselet igjen og litt pynt på toppen.... Samme prosedyre på soverommet... Sånn da var det gjort.... Merket ganske stor forskjell i lyden nå mellom sb og bb side med tanke på klukking av vann under båten. er litt spent på å høre forskjellen når jag starter maskinen satser stort på at det blir langt mindre rumling bak da he he Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.