Jump to content

Fjord 24 weekender.. er det noe og satse på som prosjekt?


boble65

Recommended Posts

Som tittel sier. Har en på hånden for kr 10000. Hvordan er disse i sjøen ? Og burde jeg ha dieselmotor på rundt 270hk? Bensin er ikke aktuelt. Skulle gjerne hatt ett bilde av motorrom..noen som har? Har fått bilder men får det ikke til og stemme med bilder på nett angående langsgående runde forsterkninger i kjøl.

Link to post

"Fra 1968 markerer ansettelsen av Eivind Amble et ønske (fra Fjord Plast AS) om å konstruere egne modeller. Ambles første båt var en 24-foter, Fjord 24 Weekender og 24 Cabin som representerte epokegjørende løsninger og ble kopiert over alt."

 

Det er altså snart 50 år siden denne milepælen i norsk båtindustri kom til verden, så slik sett kan man jo godt si at dette virkelig er en klassiker.

 

Vedr. dieselmotor til Fjord 24W finner du en del tips i tråden her, men ting har jo skjedd siden da https://baatplassen.no/i/topic/64685-diesel-motor-til-fjord24w-noen-ideer/

 

200-270 hk diesel av ymse fabrikat funker nok fint fartsmessig.

Tror ikke jeg hadde satset på en brukt R6 fra VP eller Mercruiser pga. vekt og begrenset plass i lengden men det må jo evt. finmåles og vurderes.

Steyr R6 er vel litt kortere.

VP D3-190/200/220 R5 er vel ideell om man skal ha god plass i motorrommet, og relativt lite vekt i hekken.

Hyundai Seasall har jo en ny R4 200 hk og en V6 270 hk diesel som er interessant hvis du skal ha fabrikkny motor.

Samme med Mercury V6 TDI 265 hk (VAG).

Italienske FNM hadde jo en morsom R5 250 hk diesel med lav vekt og lav pris, som dro en tung og bred Windy 27 helt opp i 30 knop.

 

Her en test av Fjord 725 som var en videreutvikling av 24 Weekender

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/brukstbåtttest-fjord-725

 

Originalbrosjyre fra ca 1980 tipper jeg:

 

http://horizonblue.dk/Arkiv/Fjord-24-weekender.pdf

 

Selv om bensin skulle være uaktuelt, er det uansett litt interessant å vurdere den helt nye Mercury 4,5 V6 som har fått gode testresultater.

Skal yte ca det samme eller bedre enn den gamle 5,0 V8.

 

 

Hør og se akselerasjon fra 8:00 her

 

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja tenkte og på det men litt usikker på bredden.. står ikke motor el drev i båten så vekta må jo være under 2tonn vil jeg tro. Og med en pickup el varebil kan en jo ha motor med seg i bilen. Følger med en aqad40motor men den vil jeg tro er altfor gammel og slapp til denne båten.

Link to post

Jeg har en Fjord 24 DC - stort sett samme båten som Weekender, med VP 41 motor 200hk. Har sett 30 knuter et par ganger, men toppfart er vel 29 knop. Billig marsfart på 19-20 ved 3000 omdr og litt dyrere ved 24 knop. Duoprop er viktig, stor forskjell fra SP drev. Skulle jeg montert ny motor hadde jeg nok gått for noe litt sprekere, f.eks KAD43 eller noen av de andre modellene som nevnes i denne tråden.

I sjøen oppleves båten helt ok, litt kort for å kunne holde plan når det blir litt bølger, men litt justering av flaps og senke ned farta til 15-17 knop blir det behagelig ombord (kanskje en fordel å ikke ha motor med kompressor i slike situasjoner). Og det spruter godt inn ombord i sidesjø og vind!

Link to post

Fjord var vel også først ute med "minikabin" eller stikkabin i 24 weekender .

Altså worldwide.

Får du den opp på en båthenger, kan du vel taue denne hjem med en litt står bil.

 

Er ikke denne båten 295 cm brei da? I så fall er det ikke bare bare å få den med hjem?

 

 

Edited by Cral (see edit history)

~Cral

Link to post

Det er ikke tillatt å transportere en båt på båthenger etter en personbil (M1) buss (m2/m3) eller varebil. (N1)

 

Skal du over 255 er det spesialtransport, og må foregå med kjøretøy i klasse N2/N3 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_5?q=FORSKRIFT%20OM%20BRUK%20AV%20KJ%C3%98RET%C3%98Y#KAPITTEL_5

~Cral

Link to post

2,91 m er stor bredde for skroglengen ja, så det forklarer jo litt hvorfor større motor er kjekt.

 

https://www.fjordboatclub.se/bat-modeller/item/6-fjord-24-weekender

 

Artikkel om motorbytte på Targa 25 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/volvo-penta-ad41-mot-kad-44

 

Men ser ut som han når 33 knop med VP AQAD41A 200 hk her, til og med med litt for mye turtall:

 

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kan vel være en liiiten utfordring og kjøre båten hjem på henger selv med markeringslys/ rotorlys på bil og båt?

men syns det er litt tøffe båter ☺

 

33knop er vel greit men ser jo ut som en slik båt minst trenger 250hk får og få noe futt?

Link to post

Med en nyere og lettere 200 hk får du kanskje 1-2 knop ekstra.

Men for den fartsglade er nok 250-270 hk tingen ja.

 

Her er grei motorisering. Ser jo nesten ut som et kupp selv om det er 24 ventiler å justere.

Mistenker nesten at båten i snutten over har oppjustert motor, hvis den ut i fra andre erfaringer skal greie rundt 30 knop med AQAD41A.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77131793

 

Her en svenske i god stand og pris deretter http://www.anderssonsbrygga.se/fjord-24/

 

Her en 24W i friskt driv http://www.dailymotion.com/video/x4jtm21

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

24W med 300 hk V8 diesel diskutert her https://baatplassen.no/i/topic/68985-vurderer-kjøp-av-fjord-weekender-24-med-peninsular-300hk-diesel/

 

og her https://baatplassen.no/i/topic/8270-montering-av-motor-i-fjord-weekender/

 

Står ingenting om fart men vil anta den var tilfredstillende. Vil anta opp mot 40 knop   :smiley:

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er jo ett billig prosjekt da og båten ser grei ut. og motorn som følger med kan jeg jo selge for 5000. Er bare det å ta den lille sjansen på og frakte den hjem på henger og noen varsellys? kunne jo bygd den om til skjærgårdsjeep og?

Link to post

33knop er vel greit men ser jo ut som en slik båt minst trenger 250hk får og få noe futt

Ikke fokuser bare på motoreffekten, se også på hva motoren veier. For ikke å si hva båten veier. Det skal mye effekt til for å kompensere for vekt. I gamle båter har det en viss tendens til å være mye vasstrukkent treverk og dritt.

 

 

 

 kunne jo bygd den om til skjærgårdsjeep og

Ja takk! Det vil vi gjerne se :yesnod:

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...