Jump to content

Selby 27 total rehabilitering


Thor-Arne

Recommended Posts

Regner med du bruker 2-comp i maskinrommet?

 

Jepps, der blir det 2-komponent. Jeg spanderte ikke det på de rommene som i utgangspunktet ikke er utsatt for diverse griseri og oljer. Dette er jo bare for å fjerne gammel lukt og for å få det lysere inni skap osv.

 

Noen som har forslag til hvilke kjemikalier jeg skal bruke for å rense dieseltanken på best mulig måte? Den er sikkert full av dieseldyr, siden den har vært under vann en gang i tiden.

Link to post
Share on other sites

Jepps, der blir det 2-komponent. Jeg spanderte ikke det på de rommene som i utgangspunktet ikke er utsatt for diverse griseri og oljer. Dette er jo bare for å fjerne gammel lukt og for å få det lysere inni skap osv.

 

Noen som har forslag til hvilke kjemikalier jeg skal bruke for å rense dieseltanken på best mulig måte? Den er sikkert full av dieseldyr, siden den har vært under vann en gang i tiden.

 

Enig! 2 comp der det er fare for å komme olje/diesel på, resten er jo som du sier bare kosmetisk.

Når det gjelder diesel tanken din så ville je startet med å tømme den og fylle på varmt vann, snu og vende på den for å skylle ut alle dieselrester for så å fylle den med vann slik at du kan drive med varmtarbeid for å lage ei skikkelig inspeksjonsluke i toppen. når luka og alle tilkoblinger er på plass (husk drenering i bunn) så vasker du den med sterkt såpevann og spyler den med glohett vann etterpå. Så er den klar til bruk.  Skal den stå lenge før du bruker den så kjøp ei flaske med Bio Protect 2 og bruke ei sprøyteflaske og dysj fint innvendig på tankskottene. Då e den klar til du skal bruke den.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig! 2 comp der det er fare for å komme olje/diesel på, resten er jo som du sier bare kosmetisk.

Når det gjelder diesel tanken din så ville je startet med å tømme den og fylle på varmt vann, snu og vende på den for å skylle ut alle dieselrester for så å fylle den med vann slik at du kan drive med varmtarbeid for å lage ei skikkelig inspeksjonsluke i toppen. når luka og alle tilkoblinger er på plass (husk drenering i bunn) så vasker du den med sterkt såpevann og spyler den med glohett vann etterpå. Så er den klar til bruk.  Skal den stå lenge før du bruker den så kjøp ei flaske med Bio Protect 2 og bruke ei sprøyteflaske og dysj fint innvendig på tankskottene. Då e den klar til du skal bruke den.

 

Vann på dieseltanken altså!?!?! :rolleyes:   Trodde det var det jeg skulle ha ut av den :lol:  Joda, det gir mening når jeg får tenkt meg om :wink:  Jeg har en inspeksjonsluke i ene enden, der er peilepinnen og diverse lufte-nippler montért. Tanken er også full i spant. Er det noe poeng å bore hull i disse for å få full gjennomgang til dreneringen i ene enden? Da har jo ikke dieseldyr og vann, anledning til å gjemme seg i andre enden fra dreneringen. Når tanken er kommet på plass der den skal være, så har jeg bare tilgang i ene enden, altså mot motor-rommet. Bio Protect 2 var et godt tips. Takker ærbødigst dine innspill mask!  :thumbsup:

Redigert av Thor-Arne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig!!

Joda, jeg bruker slike masker som de har på BT. En for gass under maling og vasking, og en for støv under saging og pussing. Satser på at det sammen med vernebriller og hørselvern skal minimere sjansene for skader og varige mén. Jeg er musiker og trenger å ta vare på hørsel og syn også. Men en liten sniff med Aceton må vel være lov vel?!? :giggle:

Redigert av Thor-Arne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vann på dieseltanken altså!?!?! :rolleyes:   Trodde det var det jeg skulle ha ut av den :lol:  Joda, det gir mening når jeg får tenkt meg om :wink:  Jeg har en inspeksjonsluke i ene enden, der er peilepinnen og diverse lufte-nippler montért. Tanken er også full i spant. Er det noe poeng å bore hull i disse for å få full gjennomgang til dreneringen i ene enden? Da har jo ikke dieseldyr og vann, anledning til å gjemme seg i andre enden fra dreneringen. Når tanken er kommet på plass der den skal være, så har jeg bare tilgang i ene enden, altså mot motor-rommet. Bio Protect 2 var et godt tips. Takker ærbødigst dine innspill mask!  :thumbsup:

 

Det er nok notchinger (utsparinger) i nedre del av spantene slik at du får utgjevnet nivået hele veien. Det jeg synes er bra med ei inspeksjonsluke i toppen er at du har stålkontroll på ting som dieseldyr, dieseldyr blir seende ut som en mørk flyktig masse med en mørk brunfarge som kan nærme seg svart. Denne har en tendens til å henge seg på tankskottene for så å sige nedover før den drages mot sugeline for brennstofftilførsel. Har du ett lokk i toppen som går over alle spant, så klarer du å se med ei god lykt om det er antydning til dieseldyr selv om tanken er full. Autodiesel er jo nesten like klar som vann. I tillegg så kan en montere nødvendige sensorer, nivå sensorer/alarmer etc... som det er veldig greit og komme til for å sjekke + at må det skiftes så er det ikke noe problem selv om tanken er full.

 

Ser at det kan virke litt ugreit med mye vann på tanken. Hele poenget mitt beror på at du må ha glohett vann når en rengjør, da varmes metallflatene opp og når alt vann er drenert ut så forårsaker de varme matallflatene at det resterende vannet fordamper og tanken blir tørr.

Link to post
Share on other sites

Det er nok notchinger (utsparinger) i nedre del av spantene slik at du får utgjevnet nivået hele veien. Det jeg synes er bra med ei inspeksjonsluke i toppen er at du har stålkontroll på ting som dieseldyr, dieseldyr blir seende ut som en mørk flyktig masse med en mørk brunfarge som kan nærme seg svart. Denne har en tendens til å henge seg på tankskottene for så å sige nedover før den drages mot sugeline for brennstofftilførsel. Har du ett lokk i toppen som går over alle spant, så klarer du å se med ei god lykt om det er antydning til dieseldyr selv om tanken er full. Autodiesel er jo nesten like klar som vann. I tillegg så kan en montere nødvendige sensorer, nivå sensorer/alarmer etc... som det er veldig greit og komme til for å sjekke + at må det skiftes så er det ikke noe problem selv om tanken er full.

 

Ser at det kan virke litt ugreit med mye vann på tanken. Hele poenget mitt beror på at du må ha glohett vann når en rengjør, da varmes metallflatene opp og når alt vann er drenert ut så forårsaker de varme matallflatene at det resterende vannet fordamper og tanken blir tørr.

 

Det ble lite arbeid i båten i dag. Fruen hadde leiet oss ut til å klippe hekken til Svigermor :nonod:

MEN, i morgen skal jeg finne fram primusen og varme vann til rengjøring av dieseltanken. Den er på ca 300 liter, så det er en stor jobb. I tillegg håper jeg det blir mulighet for litt maling. Takker igjen for innspill mask!  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei der er 4 kammer i den tanken. Du bør altså lage 3 nye mannlokk slik at du kommer til å gjøre rent. Ellers kan du bare glemme å få den ren.

Jeg gjorde det på min for 2 år siden.

Her er noen bilder av min tanke

https://baatplassen.no/i/topic/118166-hvor-kj%C3%B8pe-mannlokk-til-alu-dieseltank/?fromsearch=1

Redigert av asunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei der er 4 kammer i den tanken. Du bør altså lage 3 nye mannlokk slik at du kommer til å gjøre rent. Ellers kan du bare glemme å få den ren.

Jeg gjorde det på min for 2 år siden.

Her er noen bilder av min tanke

https://baatplassen.no/i/topic/118166-hvor-kj%C3%B8pe-mannlokk-til-alu-dieseltank/?fromsearch=1

 

Jeg åpnet tanken min i dag og det var ikke et pent syn. Jeg kommer nok til å følge ditt råd asunde, for å være sikkert på at alt kommer ut som ikke skal være der. Det var skikkelig uggent. Har influensa for øyeblikket så det er litt stillstand i prosjektet, men jeg ligger i sengen og klorer i tapeten ;-) Satser på frisk kropp og ny giv over helgen. I helgen må jeg tjene litt til livets opphold, men håper å få tid til å kjøpe noen mannlokk på Maritim. Har forresten fått laget meg et telt over båten selv om influensaen herjer med meg, men er ikke helt ferdig med det heller.

 

Asunde: ser at du har omtrent det samme motoralternativ som jeg har tenkt på. Kan jeg spørre hvordan båten oppfører seg med den motoren og hva fart du får på den? Jeg skal bruke båten til hytta på Atløy, så har behov for litt fart for å få gjort unna distansen på kort tid.

Redigert av Thor-Arne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått vasket hele båten innvendig minst tre ganger. Siste del som sto igjen var akter i båten både på bb og sb side. Deilig at siste rester med olje og møkk er ute. Nå blir det å få fjernet de gamle motorfestene. I tillegg har jeg fylt noen flasker salmiakk på dieseltanken som står å godgjør seg litt. Det skal også skjæres to nye mannlokk i den. Det går framover sakte, men sikkert. Har også kjøpt en del plater i forskjellig material for å gjøre litt teststøping med polyester og epoxy. Det ser ut så langt, til at membranplatene fra Megaflis tåler epoxystøping helt fin. Det blir litt dyrere å bruke epoxy på støping av interiøret, men jeg sparer ca 30k på platene. Platene skal få stå en tid til før jeg tar noen avgjørelse på bruken, men så langt ser det lovende ut. På platen der jeg testet med polyester trakk kjerne i platen seg sammen. Ikke mye, men nok til at jeg har slått det fra meg.

 

Slik ser det ut akterut pr i dag:

 

bilde

 

Hadde fryktet verre under all den oljen og møkka som var grodd fast her, men det ser jo ikke så gale ut allikevel.

 

bilde

 

Begge sider tatt. Skikkelig drittjobb. Stakkars støvsuger, den får virkelig kjørt seg. Nå blir det å fjerne de gamle motorfestene før det blir et nytt strøk med maling her også.

 

bilde

 

Ny(brukt) eberspacher 3kw kom i posten i går, så den skal inn på nesten samme plass som den gamle Truma 2500 står.

 

bilde

 

Ser greit ut i dørken her også, men det lå ca 10 cm med olje og annet boss blandet nedi her. Fant også diverse verktøy og en del rustfrie beslag nedi gjørmen. 

 

Går for tiden å sysler med med tanken om å støpe en vanntank helt framme i båten(under sengen). Altså fast tank. Der vurderer jeg å lage toppen av tanken med plexiglass med stort mannlokk, for lett rengjøring. Noen tanker om dette? Ja, jeg har lekt med tanken om pose. Det vil jeg ikke ha. Den andre løsningen er å få laget en tankt i plastikk som passer i baugen, men ønsker gjerne å spare litt penger der jeg kan. Det blir nok dyrt nok dette prosjektet :-)

Redigert av Thor-Arne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skar ut 3 15 cm runde hull i tanken, et over hvert kammer. Deretter laget jeg 18cm runde lokk av en 3mm alu plate. Boret 6 mm bolthull med ca 3 cm avstand ute på lokket. I tanken boret jeg tilsvarende 4mm hull og gjenget opp med 5mm gjenger. Som pakning mellom lokk og tank brukte jeg flytende pakning fra Biltema.

 

 

Angående motor og båt så går den som en kule, nesten 40knop. Marsjer som regel i 30, da ligger båten fint i vannet. Den går greit i større fart men stort mer enn 35 blir for fort synes jeg.

 

Link to post
Share on other sites

Det er det samme jeg har tenkt å gjøre med min tank etter ditt innspill. Jeg har et hull på 18cm fra før og har tenkt å lage to til til de andre kammerene. Jeg kommer til å skjære ut gummipakninger av noe gummiplater jeg har liggende. Plata er 5mm så satser på at det blir tett og fint. 

 

40 knop høres for fort ut ja, men 30 som marsjfart høres perfekt ut. Da vil jeg bruke ca 2 timer til hytta på Atløy. Takk for tilbakemelding asunde!

Link to post
Share on other sites

Husk at der er 4 kammer. Dvs. Du må ha 3 hull i tillegg til det som er "originalt".

Åpningen mellom veggene er så liten at det er umulig å spyle/få vanntrykk til å vaske kammerne.

Tror ikke du får det tett med Gummi pakning. Toppen av tanken er ujevn grunnet sveisingen og du vil ikke klare å stramme bolter nok til å få det tett. Gjengene du lager i den tynne aluminium tanken vil ryke. Bruk flytende silikon pakning. Ikke stram boltene før silikonen er størknet.

Skru boltene for hånd og stram opp etter 1 dag.

Redigert av asunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da tror jeg ikke vi har helt samme tank asunde. Jeg har bare tre kammer og det et ganske tjukk aluminium(ca 5mm). Gummipakning er det som står på det allerede eksisterende lokket. Der er boltene gjenget ut fra innsiden og skrudd med mutter ned på lokket. Ser solid nok ut det, men ser poenget ditt dersom det hadde vært tynnere metall her. Boltene blir så tett(15mm mellomrom) at eventuelle ujevnheter blir skrudd sammen mot lokket som blir 6mm aluminium. Har heldigvis en far som er tidligere metallarbeider og har alt av sertifikater innen sveising. Det har jeg tenkt å benytte meg av i dette prosjektet! :-) Han er på saken med tilpassing av septikktank i rustfritt, så tenker han skal få kose seg litt med dieseltanken også. :-)

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært deg ville jeg ikkje dille med flere små luker. Hadde uten betenkeligheter laget en luke som gikk over hele tankens lengde, med god plass. Og med en far som er metallarbeider så sveiser han dette sammen før du får snudd deg :smiley: Monter sammen med armert petroleum bestandig gummipakning og dette står livet ut. viktig at gummipakningen er petroleumsbestandig, ellers sveller den opp og det blir bare elendighet.

Link to post
Share on other sites

Dagens prosjekt i båten ble å demontere de gamle motorfestene. Dæven, de satt godt fast. Måtte til slutt finne fram slegge og spitt. 

bilde

 

Solide bolter som satt skikkelig godt. Alle boltene var slått inn, så pipe for å skru de ut igjen kunne jeg bare glemme.

 

bilde

bilde

 

Endelig siste bjelken ute! :thumbsup:  Selvfølgelig rett før jeg var ferdig så røk tommelen til under slegga. AUUUU!!!

Blir en paracet eller to i natt gitt. Den traff godt for å si det slik :thumbsdown:  :sweat: Men det var godt å få den jobben unna!!  :yesnod:

 

bilde

 

Pleier alltid å rydde etter meg hver dag, men i dag ble alt forlatt som det var. Får rydde i morgen. Kan forresten anbefale andre som skal begynne, å rydde opp skikkelig hver dag noe er blitt gjort(rotet). Da er det mye mer fristende å gå på igjen neste gang :smiley:  

Link to post
Share on other sites

Da er tilpassingen av vanntanken startet. Tanken blir på ca 160 liter. Det var utrolig lett å tilpasse xps'en mot skottet. Brukte bare kniv med skarpt blad og vips så var det gjort. Er glad jeg slipper å styre med kryssfinér til dette.

 

Her er de tre delene som skal stå mot baugen og danne veggene i vanntanken:

 

img_1284.jpg

 

Litt lenger i prosessen. Har limt fast lister og avstiving. Brukte svart Tec7 som lim.

 

img_1285.jpg

 

Så på med avstiving. Det er vel fare for at det kan bli litt press mot veggene på tanken. Etter at avstivingen og listene har herdet(24timer på Tec7)blir det bakt inn i epoxy. Satser på at det blir solid nok. Lokket blir i gjennomsiktig plast(men også med litt avstivinger).

 

img_1286.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært deg ville jeg ikkje dille med flere små luker. Hadde uten betenkeligheter laget en luke som gikk over hele tankens lengde, med god plass. Og med en far som er metallarbeider så sveiser han dette sammen før du får snudd deg :smiley: Monter sammen med armert petroleum bestandig gummipakning og dette står livet ut. viktig at gummipakningen er petroleumsbestandig, ellers sveller den opp og det blir bare elendighet.

Kanskje det er det som blir løsningen mask. Vi får høre hva metallarbeideren bestemmer seg for :wink:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg dristet meg på en montéring av platene til tanken. Nå nærmer det seg første runde med epoxy.

bilde

 

Har også laget to uttak på det som blir nede på tanken. Bildene viser tankveggene oppned. Skal selvfølgelig ta ut igjen gjennomføringene før det blir støpt noe, men greit å ha laget hullene i kjernematerialet før støping. Et hull blir til vannforsyning og et hull blir til drenering direkte ut. Greit å ha når jeg skal skylle tanken x-antall ganger før bruk.

 

bilde

 

Forsterkningene innvendig skal rundes av i kantene før støping slik at det blir mindre arbeid å få ut luftbobler. Her etter kommer jeg til å bruke delte plastrør som mal til forsterkning. Da blir det fine buer da :yesnod:

 

bilde

Redigert av Thor-Arne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikkje undervurder krefter når du støper innredning og tanker. Når du lander i motbølge i 25 knop i noen G så rivner vanntanken lett vist du ikkje laminerer greit.

Takker for advarsel Sæbø. Greit at folk passer på :thumbsup:  Har tenkt å forsterke med tre lag duk på krysset i midten, samt kryss i sidene. Deretter fem lag med hel duk innvendig, og det samme på utsiden. Høres dette ut som det er nok?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...