Jump to content

Selby 27 total rehabilitering


Thor-Arne

Recommended Posts

Ville ha tørket opp alt vann og sprøytet godt inn med diese/parafin og tørket opp med fille etterpå. Så til slutt tatt ei pøs med glohett vatn og en god neve med oppvaskmaskin pulver og jobbet det inn med en skrubbekost. Då får du vekk all dritt som er løselig, blir ikke dette godt nok for din standard, så er det hverfall klart for maling.

Takk for råd mask! Så lenge det er godt nok for overmaling så er jeg fornøyd. Håpet er å få malt før det blir for kaldt i været. Da prøver jeg trikset ditt i morgen. Gleder meg til å få vekk møkka og få litt reine flater å jobbe med. Hvor lenge ville du latt oppvaskmaskinpulveret stå? Samme som med en kaffekanne; over natten?

Link to post
Share on other sites

Takk for råd mask! Så lenge det er godt nok for overmaling så er jeg fornøyd. Håpet er å få malt før det blir for kaldt i været. Da prøver jeg trikset ditt i morgen. Gleder meg til å få vekk møkka og få litt reine flater å jobbe med. Hvor lenge ville du latt oppvaskmaskinpulveret stå? Samme som med en kaffekanne; over natten?

Hvor lenge det skal stå er litt vanskelig å si. Jeg brukte det på dørken i en åpen plastbåt som var veldig dritten, jeg bløyta det godt og skrubbet. Det fikk ikke virke mer enn ca 1/2 time før eg spylte av igjen, driten hadde samlet seg i løpet av ett års tid, det har nok lagt lengre ombord hos deg og godgjort seg. Tror du nesten må prøve deg fram. Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge det skal stå er litt vanskelig å si. Jeg brukte det på dørken i en åpen plastbåt som var veldig dritten, jeg bløyta det godt og skrubbet. Det fikk ikke virke mer enn ca 1/2 time før eg spylte av igjen, driten hadde samlet seg i løpet av ett års tid, det har nok lagt lengre ombord hos deg og godgjort seg. Tror du nesten må prøve deg fram. Lykke til!!

 

Takk for det tipset om oppvaskpulver. Det hadde jeg ikke tenkt på! Ja, her har det nok lagt en god stund. Jeg får prøve meg fram ja :-)

Link to post
Share on other sites

Angående plater for innredning, så har jeg tenkt en del på dette tidligere. Hvis vekt er viktig, så ville jeg vurdert å bygge et vakumbord. Da kan du bruke skumkjerne og kombinere enten bare kompositt eller også velge et tynt lag finer ytterst. Da vil vekten bli holdt nede på et absolutt minimum, og du bestemmer selv hvordan egenskaper du skal ha på platene.

Link to post
Share on other sites

Angående plater for innredning, så har jeg tenkt en del på dette tidligere. Hvis vekt er viktig, så ville jeg vurdert å bygge et vakumbord. Da kan du bruke skumkjerne og kombinere enten bare kompositt eller også velge et tynt lag finer ytterst. Da vil vekten bli holdt nede på et absolutt minimum, og du bestemmer selv hvordan egenskaper du skal ha på platene.

 

Takk for forslag Fortego. Har i dag kikket på baderomsplater(membranplater) De er stive men lette å jobbe med, samt at det er stor vektforskjell til finérplater. Har fundert på å kombinere dette med høyglansplatene som Nimba har brukt og lime de direkte på. Må selvfølgelig mette endene med epoxy og støpe platene fast til skroget med epoxy og duk. Kikket på en kasse som var bygget i butikken i dag og den var hard, samt robust og lett. Platene kostet forøvrig en slikk og ingenting i forhold til platene som blir solgt i båtbutikkene. Etter mine beregninger så vil jeg spare x-antall tusen på å gjøre det på denne måten. Må også gjøre en teststøping med epoxy før jeg gjøre de helt store innkjøpene. Platene fåes i alle dimensjoner, fra 6mm til 50mm. Noen tanker om dette? 

Link to post
Share on other sites

Vaske, vaske, vaske og atter vaske!

Det kommer gjerne ikke så godt fram på bildene, men i dag har det vært den store vaskedagen. Zalo og høytrykkspyler har vært verktøyet så langt.(en dråpe var ikke nok :giggle: ) Samt ausekar og bøtte. Tar en runde til i morgen, så håper jeg det begynner å komme seg så pass at det kan vaskes med litt kjemikalier(aceton) før maling.

bilde

Link to post
Share on other sites

Vaske, vaske, vaske og atter vaske!

Det kommer gjerne ikke så godt fram på bildene, men i dag har det vært den store vaskedagen. Zalo og høytrykkspyler har vært verktøyet så langt.(en dråpe var ikke nok :giggle: ) Samt ausekar og bøtte. Tar en runde til i morgen, så håper jeg det begynner å komme seg så pass at det kan vaskes med litt kjemikalier(aceton) før maling.

 

 

 

Kjenner meg godt igjen her  :giggle:  :lol: .. aner ikke hvor mange timer jeg brukte på vasking, skraping etc.... men det ble bra. 

Stå på...dette blir bra - og gøy å følge med på..  :thumbsup:

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for forslag Fortego. Har i dag kikket på baderomsplater(membranplater) De er stive men lette å jobbe med, samt at det er stor vektforskjell til finérplater. Har fundert på å kombinere dette med høyglansplatene som Nimba har brukt og lime de direkte på. Må selvfølgelig mette endene med epoxy og støpe platene fast til skroget med epoxy og duk. Kikket på en kasse som var bygget i butikken i dag og den var hard, samt robust og lett. Platene kostet forøvrig en slikk og ingenting i forhold til platene som blir solgt i båtbutikkene. Etter mine beregninger så vil jeg spare x-antall tusen på å gjøre det på denne måten. Må også gjøre en teststøping med epoxy før jeg gjøre de helt store innkjøpene. Platene fåes i alle dimensjoner, fra 6mm til 50mm. Noen tanker om dette? 

Jeg er skeptisk til baderomsplater. Har ikke sett tekniske data på disse, men har mistanke om at skjærfastheten i disse er betydelig lavere enn for skumplater av PVC (Divinycell). Dette vil øke risikoen for delaminering, dvs at platen løsner fra kjernematerialet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er skeptisk til baderomsplater. Har ikke sett tekniske data på disse, men har mistanke om at skjærfastheten i disse er betydelig lavere enn for skumplater av PVC (Divinycell). Dette vil øke risikoen for delaminering, dvs at platen løsner fra kjernematerialet.

 

Dette var ikke helt svaret jeg ønsket, men gjerne mer fryktet :wink:  Platene er av merket Tetti og har laminering av glassfiber på begge sider av skumkjernen. Jeg får prøve å sjekke litt mer opp i dette, men hadde håpet at dette ville fungere som deler av interiørveggene. Men ikke som vegger som krever mer stabilitet. Jaja, inn i tenkeboksen igjen :confused:  Takk for innspill Fortego. Der fikk jeg noe å tygge på!  :thumbsup:

Redigert av Thor-Arne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens økt har igjen bestått av vasking og skrubbing. Beklager litt kjedelig oppdateringer her, men dette skal jo ha en viss dagbok-funksjon for meg også. Nå begynner vannet å bli noenlunde klart og jeg kan se bunnen. Fram fra dypet dukket det også opp litt diverse verktøy. Det ligger nå i bløt i oppvaskmiddel over natten sammen med resten av båten. Håper dette gjør susen på siste resten av møkk, diesel og olje.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Etter en liten høstferie med familien, kjenner jeg at jeg gleder meg til å komme hjem å fortsette på prosjektet mitt. Håper på å få revet ut resten av treverket de neste dagene, få vasket skroget og gjøre klart for nye innredning. Har nesten klart for meg hvordan innredningen skal bli, men ikke 100%:

 

bilde

 

Nå er første planen postet, men den er for så vidt endret litt allerede. Blir nok mer heving av gulvet over midtkabinen som i den nye Selby 880. Kommer i tillegg til å lage en seng ett nivå opp fra stikkabinen og på langs av båten mot kjøkkenet. Kan være greit at guttene har sitt hvert sitt eget krypinn, men må måle for å se om dette lar seg gjøre først. Kom gjerne med innspill.

Hei

Ser på plantegningene dine at du tilsynelatende skal ligge med hode akterover, jeg mener det er en fordel med hode framover da dette normalt er høyeste punkt, blir litt tung i hode av å ligge med det nedover. Betyr ikke mye for hvordan senga er utformet, men kjekt å ha det bestemt før en trekker ledninger til nattlys m.m.

Lykke til

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser på plantegningene dine at du tilsynelatende skal ligge med hode akterover, jeg mener det er en fordel med hode framover da dette normalt er høyeste punkt, blir litt tung i hode av å ligge med det nedover. Betyr ikke mye for hvordan senga er utformet, men kjekt å ha det bestemt før en trekker ledninger til nattlys m.m.

Lykke til

 

Ser det poenget Haik og takker for innspillet, men det blir veldig trangt for hode osv helt framme i baugen. Har tenkt å heve sengen en del for å få plass til diverse lagringsrom, baugpropell og vanntank. Kanskje jeg kan heve sengen noe i den enden som hode kommer?

Link to post
Share on other sites

Har hatt en god økt i båten i dag også. Fikk tømt ut alt oppvaskmiddelet og har i dag vasket og tørket over med tek7 avfetting og malingsrens.

I morgen har jeg faktisk tenkt å driste meg på litt maling, men først skal jeg vaske de aktuelle områdene med aceton. Wish me luck!  :pray:

 

bilde

 

Kanskje noen syns det er litt for tidlig å tenke på maling nå og jeg er enig, men har litt behov for å se litt progress. Mulig at den malingen som blir smurt på nå er litt bortkastet for det endelige resultatet, men tror det vil gjøre underverker på pågangsmotet. Sliter ikke enda, men tror det er viktig å pleie motivasjonen hele veien.

 

Har forresten i dag vært og fått en prøve på baderomsplaten fra Tetti. I kveld skal jeg sjekke ut om den reagerer på polyester  :worry: må innrømme at det blir litt spennende. Har regnet ut at dersom jeg kan bruke disse så sparer jeg rundt 20k i forhold til å bruke divinycell-plater. Time will show :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei ikke akkurat..  :giggle: så nå er det snart full fart igjen... 

 

Blir spennende å følge med videre på prosjektet ditt. Du er kommet et stykke lenger enn meg, men supert for meg å kunne følge din prosess i forkant av mitt eget prosjekt. Da får jeg motivasjon til å oppnå det samme, samt litt råd og tips underveis. Husk masse bilder da  :wink:  

Link to post
Share on other sites

Lykke til med spennende prosjekt Thor Arne.

Dette blir gøyalt å følge. Er også enig i tanken med å få malt opp 

litt underveis. Godt med litt fremdrift ikke bare "bakover" drift.

Blir jo også lysere og triveligere å holde på oppi der.

 

Takk for det Sobo. Står på litt ekstra nå når været er så fint at jeg slipper å ha telt over båten. Deilig å få gjort unna litt maling med god utlufting :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da er jeg rimelig rusa etter noen timers vasking med aceton. Det var også utrolig godt å få litt maling på alle plassene jeg er ferdig å vaske. Fantastisk med ny lukt i båten, selv om jeg nå er fornøyd med dagens økt av malingssniffing. Hadde heldigvis veldig god utlufting og gjennomtrekk. Klarte til og med å la være(nesten) å male der som ny innredning og vegger skal komme for å slippe for mye sliping når den tid kommer  :lol:

 

Første strøk er med grå enkomponent på de plassene som enten blir skult eller blir inni et skap eller nede i et stuerom i dørken. Stuerom blir det sikkert ikke nok av.(snakker av campingvognerfaring) Neste strøk blir med  hvitfarge. Gleder meg til det :smiley:

 

Her er noen bilder fra dagens økt

bilde

 

bilde

 

Fordelen med å male litt var at det gav med en veldig tydelig oversikt over hva jeg må ta tak i videre.

Neste jobb blir maling av motorrom og gå over gjennomføringer til septikken. Regner med at det blir litt jobb med gjennomføringene siden tidligere aktører har grytet opp til flere tuber med silikon rundt i området under den gamle toaletten. Skikkelig drittjobb med andre ord :giggle:

 

bilde

 

Satser på at det blir en liten økt i morgen også. Vi får se hva fruen tillater :pray:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...