Jump to content

Selby 27 total rehabilitering


Thor-Arne

Recommended Posts

Du kan godt bruke polyester på XPS, men du må ha et lag med epoxy først. Polyester inneholder styren som løser opp XPS. XPS = polystyren, altså samme råvare som i isopor, men ekstrudert under høyt trykk etter at den er ekspandert. Derav de gode mekaniske egenskapene.

 

Jeg har også drodlet litt rundt det å bruke XPS i mitt prosjekt. Jeg har kjøpt inn materialer og kommer til å bruke både XPS, divinycell, epoxy og polyester. Har ikke link til tråden, men den heter noe med "Draco 20 fra daycruicer til jolle" hvis du er interessert i å lese mer om XPS. Jeg har forøvrig kjøpt 50mm 700 kvalitet fra Jackon. Den er oppe på "divinycellnivå" i mekaniske egenskaper.

Link to post
Share on other sites

Du kan godt bruke polyester på XPS, men du må ha et lag med epoxy først. Polyester inneholder styren som løser opp XPS. XPS = polystyren, altså samme råvare som i isopor, men ekstrudert under høyt trykk etter at den er ekspandert. Derav de gode mekaniske egenskapene.

 

Jeg har også drodlet litt rundt det å bruke XPS i mitt prosjekt. Jeg har kjøpt inn materialer og kommer til å bruke både XPS, divinycell, epoxy og polyester. Har ikke link til tråden, men den heter noe med "Draco 20 fra daycruicer til jolle" hvis du er interessert i å lese mer om XPS. Jeg har forøvrig kjøpt 50mm 700 kvalitet fra Jackon. Den er oppe på "divinycellnivå" i mekaniske egenskaper.

 

Takker for innspill Komodo. :smiley:  Jeg har også tenkt tanken om å bruke epoxy i første laget og deretter gå over til polyester. Sparer nok en del kronasjer på det. Skal sjekke ut den tråden du nevner :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hvordan går det med prosjektet?

 

Tja, jeg er aktiv på finn. Har kjøpt inn en del utstyr som trengs. For øyeblikket grubler jeg over hvordan jeg skal få laget meg et hus over båten på billigst mulig måte. Har stativ med pressening nå, men det er ikke tilstrekkelig. Ser at dersom jeg skal få gjort noe i vinter så er det hus med mulighet for oppvarming som å til. Ellers har jeg handlet baugthruster og leser meg for øyeblikket opp på hvordan det skal monteres på korrekt vis. Satser på litt oppdatering her inne om ikke alt for lenge :-) 

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Dette tok jammen meg tid, men nå fikk jeg det over meg til å starte byggingen av et letthus/hall over prosjektet mitt(er ikke ferdig). Tidligere sto båten innpakket og tiltaket med å pakke ut og inn hver gang noe skulle gjøres ble for stor. Samtidig har det være mye jobb i den siste tiden. Har allikevel handlet deler gjennom hele vinteren og våren, så nå satser jeg på litt progresjon igjen. 

IMG_1802.JPG

Link to post
Share on other sites

Thor-Arne skrev On 2.7.2017 at 11.55:

Dette tok jammen meg tid, men nå fikk jeg det over meg til å starte byggingen av et letthus/hall over prosjektet mitt(er ikke ferdig). Tidligere sto båten innpakket og tiltaket med å pakke ut og inn hver gang noe skulle gjøres ble for stor. Samtidig har det være mye jobb i den siste tiden. Har allikevel handlet deler gjennom hele vinteren og våren, så nå satser jeg på litt progresjon igjen. 

IMG_1802.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Det jobbes fortsatt med letthuset over båten og kjenner gløden over å komme i gang igjen nå når båten er utpakket. Det gledes! :thumbsup:

 

Har brukt i overkant kraftig materiale for dette formålet, men tanken er å bruke 2x6'en etterpå til bygging av garasjen. Der av noe lengder som gjerne burde vært kuttet, men har latt det være mtp framtidig bruk.

Link to post
Share on other sites

Vinterens innkjøp:

(fordi dette også er min dagbok)

 

Varmtvannstank(25L)

Elektrisk toalett(2 stk) Har et til salgs :-)

Cabin vinduer(port lights) til stikkabinene.

Tre store ruller med glassfiber. Til innredning og det som må formes en del.

Hydraulisk styring(mangler slanger)

Ratt

Gasskomfyr(som ny, men vurderer å selge denne til fordel for noe mindre)

Baugthruster(sleipner 6hk)

tunnel

batteri til thruster forran(blue high output)

Hekkthruster(Engbo liggende 6 hk)

Eberspacher(3 KW)

Kjøleboks

Kjøle-element

Driftsbatterier( 2 x 200 A)

Dobbeltsete til passasjersiden. 

Kvern til kloakken

septikktank(rustfritt, men må sveises om litt)

Vannkran til byssa

 

Har sikkert glemt noe her, men det kommer vel for en dag når jeg er ferdig med båten. :-)

 

Link to post
Share on other sites

Rotet litt til rundt i kjelleren og fant:

 

stige til badeplattformen

blytau til ankervinsj

beslag til klappsofa i hekken

Stort kjøleskap med frys til byssa

lite kjøleskap til integrering akter i båten en plass(mulig at dette utgår pga plass og strømforbruk)

Stor sofa/seng med vipperygg i hvit skinn som må tilpasses(reduseres i størrelse).

Lite teakbord til byssa.

Fibo tresboplate til støping.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...