Jump to content

Vedlikehold AGM batterier


goggen000

Recommended Posts

Riktige ladespenninger er det viktigste.

(Har selv hatt mine under lading på landstrøm når båten er i havna og om vinteren og det har fungert bra i flere år, men med riktig ladespenninger )

kan du legge inn et bilde av plastledningen?

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Ikke for høy ladespenning. Det har tatt knekken på flere AGM batterier.

 

Skal vel stå på batteriene/dokumentasjonen/spesifikasjonen for batteriene hva de skal ha.

Hos meg mener jeg å huske det er 14,4- 13,7 -13,3 ( absorption, bulk og float) samt at dette justerer seg noe avhengig av temper sensoren på batteriet)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

På mine AGM står det Cycle, use: 14,5 - 14,9 / Standby, use: 13,6 - 13,8. Så når jeg ligger 2 dager på landstrøm, får de 13,8 fast fra min Nordic Charger med justerbar Float (13,2/13,5/13,8) Dette fungerer utmerket. Kan ligge en langhelg uten strøm ved normalt forbruk. (3 x 100A på forbruk)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mine 2 Red Top overlevde ikke den første vinteren til tross for gjenntagende oppladninger på 13, 6 V. Største tidsinterval mellom ladning kan ha vært 3 mnd. Lengste ladetid på 13,6 V var 4 dager.

Tror rett og slett at de ikke tåler å stå uten å bli oppladet relativt ofte eller så tålte de ikke 4 døgn på 13,6 V.

Har hatt dialog med Gylling angående dette og vil ta opp saken etter at båten er tatt opp.

Dette er første gangen noensinne undertegnede har klart å ødelegge batteri og det skjedde første vinteren med AGM.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Hmm.. du har gjort dette på en måte jeg selv ville ha gjort, Billa, så rart at det gikk galt. 4 dager på 13,6 eller 2 dager på 13,8v går ut på det samme oppi hodet mitt I alle fall.. En ting er sikkert, og det er at man aldri blir ferdig utlært på batterier til båten !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Red Top virker å være veldig følsom for å bli stående uten å være fulladet.  Jeg glemte å koble fra batteriladeren i fjor vinter i ca. 3 mnd, og det lille strømtrekket som den utgjorde, var nok til å trekke ned batteriet og det fikk "varig skade".  Det fungerer for så vidt fint for min del fremdeles, men jeg har kapasitetsmålt det til rundt 30% lavere kapasitet enn når det var nytt.  Hvilespenningen er også nede på 12.6V mot 12,8 som nytt.

 

Verdt å merke seg at Red Top er et rent startbatteri, og produsenten advarer mot å bruke det som noe annet.  Sikkert fordi det er så følsomt for dypere utladinger.

Billa, det skal ikke rare strømtyven til over 3 mnd før det blir noen Ah.  Kan det være at du har hatt en ørliten strømtyv om bord?  Selv en batterilader trekker litt når den ikke er i bruk.  Eller sto batteriene fullstendig frakoblet når de ikke ble ladet?

Link to post
Share on other sites

Begge sto påkoblet med strømmen slått av via hovedbryterne. Det ene benyttes til motor D6 det andre til baugpropell. Ingen av de er koblet mot forbruk.

Gylling kom til båten etter at jeg kontaktet de i April og målte etter krypstrømmer. Fant ingen.

 

Tror det er riktig som dere sier. AGM og spesielt RedTop er svært ømfindtlig for lagring med lavere spenning. Jeg vil anbefale å topplade og koble fra eller ta de med hjem, men dette betyr ekstra med arbeid siden motorbatteriet er kilt fast i batteriekassa med EPS og dempematerialer. Selv om vi ikke kunne måle strømtyven så var selvutladning i 3mnd nok.

 

Kanskje RedTop egner seg best for fartøy som er i konstant bruk og ikke til fritidsbåter som står på land 5 mnd.

 

Jeg er ikke ferdig med Gylling enda. De bør spesifisere bruk og oppladningsrutiner på produktsidene sine.

Spenningen er nå ca 12,4-12,5 ca 4 dager etter oppladning uten bruk. Ved hyppig bruk og gjenntatte oppladninger så stiger hvilespenningen for så å falle igjen over tid.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Da høres det ut som du bør ha en god reklamasjonssak Billa. 

 

Ellers så tror jeg ikke man kan skjære alle AGM batterier over én kam.  Jeg har AGM batterier også på forbrukssiden, og de virker veldig robuste.  De fikk noenlunde samme behandling som Red Top'en i fjor vinter, men jeg har nylig kapasitetsmålt de til bedre enn 95% av opprinnelig kapasitet etter fem sesongers bruk.  Med tanke på hvor mye bruk de har tålt ift. Red Top'en som bare er startbatteri, så tror jeg ikke det blir Red Top på meg ved neste anledning for å si det sånn.  Men jeg tror det uansett er viktig som flere sier, at man må overholde produsentens ladeanvisninger.

Link to post
Share on other sites

Da høres det ut som du bør ha en god reklamasjonssak Billa. 

 

Ellers så tror jeg ikke man kan skjære alle AGM batterier over én kam.  Jeg har AGM batterier også på forbrukssiden, og de virker veldig robuste.  De fikk noenlunde samme behandling som Red Top'en i fjor vinter, men jeg har nylig kapasitetsmålt de til bedre enn 95% av opprinnelig kapasitet etter fem sesongers bruk.  Med tanke på hvor mye bruk de har tålt ift. Red Top'en som bare er startbatteri, så tror jeg ikke det blir Red Top på meg ved neste anledning for å si det sånn.  Men jeg tror det uansett er viktig som flere sier, at man må overholde produsentens ladeanvisninger.

Hvilke AGM bruker du?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Hvilke AGM bruker du?

Jeg bruker 5 stk. "SEM DJM12100".  Kjøpt hos Staubo senhøsten 2011, men de forhandler ikke dette merket lenger.  Virker som om merket er overtatt eller byttet ut med merket "LEOCH".  Er stort sett sistnevnte jeg finner når jeg googler "SEM DJM" nå.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Bare søk på AGM på baatplassen så ser dere andres erfaringer med AGM

 

Ja, men det er også på tide med en tråd av nyere dato, for det er mange gode erfaringer etterhvert også. Det star mye negativt I tådene her inne. Jeg kommer I alle fall til å kjøpe AGM igjen. Godt fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Det finnes ikke så mye nytt om AGM, Worry II.

 

Og ang. behandling og bruk av AGM er det også de samme tipsene som gjelder fortsatt:

- batterier velges som startbatteri for start / eller type forbruksbatteri og med god kapasitet til forbruk
=> batteriene brukes iht. til produktbeskrivelsen fra produsenten (start betyr start, men ikke forbruk og også start).
- det trengs en lader som leverer godt, dvs. >10% men <25% av batteriets kapasitet
- ladespenning iht. datablad (f.eks. 14,4V eller >14,6V),
- floatspenning enten som angitt til vedkommende batteriet når den står i konstant syklisk drift, eller

- floatspenning som er <13,4V når batteriene står i float for det meste / bare sjelden i syklisk drift.

- utlading begrenses til 30% / maks 50% av og til / i forholdsvis sjeldne tilfelle noe dypere utlading iht. spesifikasjon på datablade.t

 

 

Det var det i det store, og det funker fortsatt fint.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ser at "Sønnak" sier dette, oppskriften for at de skal holde lenge?
På 12,4V har en vel 60% igjen.
 
""Et fulladet batteri har en spenning på ca 12,7 volt. 
Ikke la spenningen synke for lavt før du lader det 
opp – og aldri under 12,4 volt. 

Kontroller derfor spenningen regelmessig. ""

http://sonnak.com/laddning-av-batterier/

 

Mye bra i denne, men det har hvert stille siden

https://baatplassen.no/i/topic/88071-agm-batteri-hvem-har-best-pris/page-1

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Ser at "Sønnak" sier dette, oppskriften for at de skal holde lenge?
På 12,4V har en vel 60% igjen.
 
""Et fulladet batteri har en spenning på ca 12,7 volt. 
Ikke la spenningen synke for lavt før du lader det 
opp – og aldri under 12,4 volt. 
 
...

Bare for å nyansere det der med fulladet spenning...  Det er mulig det som er skrevet, gjelder for alle Sønnak batterier, selv om jeg tviler på det også.  Mistenker at noen har "glemt" å nevne at det fins andre batterityper enn bly/syre her.  De verdiene gjelder ihvertfall ikke som noen universell kjøreregel for alle batterier på markedet, sånn som det kan se ut fra den teksten der.  Vanlige bly/syre batterier ligger riktignok gjerne i det området der, mens AGM ofte ligger et par-tre tideler høyere og vel så det, når de er fulladet.  Mine AGM har hvilespenning på drøyt 13,1 volt fulladet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...