Jump to content

Systemrens kad32

Boyen83

Recommended Posts

Den til venstre går til varmeveksler og er vel den du skal bruke ja, som Nøtterøy sier.

Den du har merket går i parallell med eksosen, til gjennomføringen i transom.

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-3045.aspx

Har aldri tenkt på hvorfor før nå... ser ikke helt hvilken funksjon denne skal ha, sikre kjøling i transom kanskje?

Mulig det er via denne at det vannet som kommer ut de 2 små svanehalsene på utsiden av drevet går?

• 1 år senere...

Denne tråden ser ut til å ha stoppet litt opp uten å ha kommet helt i mål.

Jeg skal gjøre en systemrens nå og selv om jeg har prøvd å lese meg opp her på BP og har fått en viss oversikt på hva og hvordan om systemrens så ønsker jeg å være helt sikker.

I følge Gjør det selv-boken til Volvo Penta, (kan søkes fram her https://www.volvopenta.se/industrialoffroad/sv-se/parts-service/your-engine/manuals---handbooks.html) så forstår jeg det slik at sjøvannet går følgende vei:

Drev, hvis servostyring så strupes direkten fra transom til sjøvannsfilter i et mellomstykke slik at noe vann må gå igjennom styreservo, sjøvannspumpe (impeller), sjøvannsfilter, oljekjøler, intercooler, varmeveklser for ferskvannskjøler, så går den inn i bendet ved turbo (bildet uten pil til trådstarter, luft/eksos ut fra turbo). Gjør det selvboken indikerer at vannet så går ut gjennom eksosen, men på min motor så går det helt klart en slange med kjølevann ut? fra turboeksos. Hvorfor denne forskjellen?

Jeg har tenkt å gjøre følgende:

• 1.       Kjøre motor varm til 60-80 grader.

• 2.       Koble slange fra systemrenssirkulasjonspumpe inn på slange ved rød pil for å kjøre rensen motsatt vei av sjøvann.

1510625034_Systemrens1.JPG.b0c5ab79f9b113dde4ea9a90dfd06433.JPG
  • 3.       Koble systemrensslangen inn på sjøvannslangen fra sjøvannspumpe

2027575007_Systemrens2.JPG.34f9824eb96390442fce409dfe55ec45.JPG
Fant kobberrøret på jobben og det passer utmerket med dimensjon i begge ender ?.

• 4.       Systemrensslange kobles til en lensepumpe jeg hadde liggende.

• 5.       Bruker så en stor plastkasse for systemrensen hvor lensepumpe/nå sirkpumpe vil stå.

• 6.       Kjører igjennom med ferskvann slik at det bare er ferskvann i kretsen.

• 7.       Siden jeg ikke vet eksakt hvor mye sjøvann som er i systemet nå må jeg gjette i forhold til blandingsforholdet for systemrens. Jeg gjetter på mindre enn tre liter. Mulig dette kan måles ved å ha utløpet i en bøtte og smake på vannet for når det er mindre salt og så måle innholdet i bøtta.

• 8.       Kjøre pumpa 15-20 minutter og så la det hvile noen timer før ny kjøring.

• 9.       Skru ut impeller slik at denne ikke går når jeg starter motor for å få litt varme i systemrensen.

• 10.   Kjøre pumpe igjen neste morgning og etter jobb

• 11.   Kjøre pumpe igjen neste morgning

• 12.   Sette systemet tilbake for sjøvannskjøling.

Jeg har ikke navnet på systemrensen her, men den er kjøpt hos den lokale VP-pusheren og det er den de bruker på verkstedet.

Impelleren tar jeg ut for å ha mulighet til å kjøre motoren litt ved sirkulering for å få bedre temp på systemrensen da jeg forstår det slik at denne virker bedre ved litt høyere temperatur.

Jeg har ikke tilgang til landstrøm så jeg får ikke kjørt pumpe med 230V med timer for sirkulering av  systemrens.

Er det noe jeg gjør feil her eller noe som kan gjøres på en bedre måte?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Nå har jeg gjennomført min føsrste systemrens. Jeg gjorde som tenkt i min beskrivelse med unntak av at jeg ikke startet motoren etter advarselen fra "LISE". Temperaturen på systemrensen har følgelig hatt ca 15 grader det meste av tiden. Pga dårlig vær stod den på i tre døgn. Jeg har ikke fått kjørt båten enda pga av det dårlige været om dagen.

Sånn så det ut hos meg

1405214538_Systemrens3.JPG.accd0b627e100dfedf0bf0a10ea7e58b.JPG

Dette bildet er tatt helt i starten. Når jeg var ferdig var væsken betydelig grønnere.
Slangene jeg brukte er denne med https://www.biltema.no/bat/vvs/slanger/pvc-slanger/slange-2000017744 1" innvendig diameter. Siden jeg hadde kobberrøret med større diameter i en enden brukte jeg den ved sjøvannspumpe. Det bør gå like bra å gjøre som jeg gjorde ved turbo.

1152925038_Systemrens4.JPG.5a5a64f4c260b6126573bfdc98d844aa.JPG
Her brukte jeg en del av 1" røret innvendig i plastslangen for å ha noe å stramme slangeklemmen imot. Jeg bygde også opp plastslangen litt med tape for ikke å skvise originalslangen så mye.

Sjøfare skrev On 8.10.2016 at 9.36:

Den til venstre går til varmeveksler og er vel den du skal bruke ja, som Nøtterøy sier.

Det pirkete svaret er at slangen går til intercooler som igjen går til varmeveksler.
Jeg glemte å ta bilde inn i åpningen inn til turbo. Jeg synes det er rart at det skal gå vann ut av den høyre slangen. Da må det være et perforert rør tvers igjennom eksosutløpet slik at noen vann går ut med eksosen og noe går videre til transom. Det er trangt bak motor så det er ikke lett å følge slangen.

"LISE" skrev On 16.9.2018 at 13.33:

Ville ikke startet motor uten å ha vannavkjøling i eksosslangen. Dette gitt at du har våteksos.

Jeg prøvde ikke, men det burde vel være mulig å koble samme type plasslange på utløpet av sjøvannpumpe og rett til tilkoblingen på turbo. Det skulle vel gjøre samme nytten som at sjøvannet har vært innom alle kjølepunktene sine først. Med unntak av at vannet vil være kaldere da det kommer rett fra sjøvannspumpe.

Nå venter jeg spent på å se resultatet ved kjøring og kommer tilbake med info når jeg har mer info.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...