Boyen83 Startet 5.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2016 Tenkte eg sku kjøre systemrens på sjøvannsiden når eg får den på land, lure på ka slange på eksosbendet eg må ta av får sirkulere, den med pil på eller den andre? Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 5.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2016 Jeg tok av slangen til venstre, og koblet til en slange der til returen. Sitér dette innlegget Link to post
Boyen83 Svart 7.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2016 Nåken så veit kor den med pil kjem ifrå? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 8.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Den til venstre går til varmeveksler og er vel den du skal bruke ja, som Nøtterøy sier. Den du har merket går i parallell med eksosen, til gjennomføringen i transom. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-3045.aspx Har aldri tenkt på hvorfor før nå... ser ikke helt hvilken funksjon denne skal ha, sikre kjøling i transom kanskje? Mulig det er via denne at det vannet som kommer ut de 2 små svanehalsene på utsiden av drevet går? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 15.September.2018 Del på Facebook Svart 15.September.2018 Denne tråden ser ut til å ha stoppet litt opp uten å ha kommet helt i mål. Jeg skal gjøre en systemrens nå og selv om jeg har prøvd å lese meg opp her på BP og har fått en viss oversikt på hva og hvordan om systemrens så ønsker jeg å være helt sikker. I følge Gjør det selv-boken til Volvo Penta, (kan søkes fram her https://www.volvopenta.se/industrialoffroad/sv-se/parts-service/your-engine/manuals---handbooks.html) så forstår jeg det slik at sjøvannet går følgende vei: Drev, hvis servostyring så strupes direkten fra transom til sjøvannsfilter i et mellomstykke slik at noe vann må gå igjennom styreservo, sjøvannspumpe (impeller), sjøvannsfilter, oljekjøler, intercooler, varmeveklser for ferskvannskjøler, så går den inn i bendet ved turbo (bildet uten pil til trådstarter, luft/eksos ut fra turbo). Gjør det selvboken indikerer at vannet så går ut gjennom eksosen, men på min motor så går det helt klart en slange med kjølevann ut? fra turboeksos. Hvorfor denne forskjellen? Jeg har tenkt å gjøre følgende: 1. Kjøre motor varm til 60-80 grader. 2. Koble slange fra systemrenssirkulasjonspumpe inn på slange ved rød pil for å kjøre rensen motsatt vei av sjøvann. 3. Koble systemrensslangen inn på sjøvannslangen fra sjøvannspumpe Fant kobberrøret på jobben og det passer utmerket med dimensjon i begge ender ?. 4. Systemrensslange kobles til en lensepumpe jeg hadde liggende. 5. Bruker så en stor plastkasse for systemrensen hvor lensepumpe/nå sirkpumpe vil stå. 6. Kjører igjennom med ferskvann slik at det bare er ferskvann i kretsen. 7. Siden jeg ikke vet eksakt hvor mye sjøvann som er i systemet nå må jeg gjette i forhold til blandingsforholdet for systemrens. Jeg gjetter på mindre enn tre liter. Mulig dette kan måles ved å ha utløpet i en bøtte og smake på vannet for når det er mindre salt og så måle innholdet i bøtta. 8. Kjøre pumpa 15-20 minutter og så la det hvile noen timer før ny kjøring. 9. Skru ut impeller slik at denne ikke går når jeg starter motor for å få litt varme i systemrensen. 10. Kjøre pumpe igjen neste morgning og etter jobb 11. Kjøre pumpe igjen neste morgning 12. Sette systemet tilbake for sjøvannskjøling. Jeg har ikke navnet på systemrensen her, men den er kjøpt hos den lokale VP-pusheren og det er den de bruker på verkstedet. Impelleren tar jeg ut for å ha mulighet til å kjøre motoren litt ved sirkulering for å få bedre temp på systemrensen da jeg forstår det slik at denne virker bedre ved litt høyere temperatur. Jeg har ikke tilgang til landstrøm så jeg får ikke kjørt pumpe med 230V med timer for sirkulering av systemrens. Er det noe jeg gjør feil her eller noe som kan gjøres på en bedre måte? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
"LISE" Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Ville ikke startet motor uten å ha vannavkjøling i eksosslangen. Dette gitt at du har våteksos. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Bellil Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 Nå har jeg gjennomført min føsrste systemrens. Jeg gjorde som tenkt i min beskrivelse med unntak av at jeg ikke startet motoren etter advarselen fra "LISE". Temperaturen på systemrensen har følgelig hatt ca 15 grader det meste av tiden. Pga dårlig vær stod den på i tre døgn. Jeg har ikke fått kjørt båten enda pga av det dårlige været om dagen. Sånn så det ut hos meg Dette bildet er tatt helt i starten. Når jeg var ferdig var væsken betydelig grønnere. Slangene jeg brukte er denne med https://www.biltema.no/bat/vvs/slanger/pvc-slanger/slange-2000017744 1" innvendig diameter. Siden jeg hadde kobberrøret med større diameter i en enden brukte jeg den ved sjøvannspumpe. Det bør gå like bra å gjøre som jeg gjorde ved turbo. Her brukte jeg en del av 1" røret innvendig i plastslangen for å ha noe å stramme slangeklemmen imot. Jeg bygde også opp plastslangen litt med tape for ikke å skvise originalslangen så mye. Sjøfare skrev On 8.10.2016 at 9.36: Den til venstre går til varmeveksler og er vel den du skal bruke ja, som Nøtterøy sier. Det pirkete svaret er at slangen går til intercooler som igjen går til varmeveksler. Jeg glemte å ta bilde inn i åpningen inn til turbo. Jeg synes det er rart at det skal gå vann ut av den høyre slangen. Da må det være et perforert rør tvers igjennom eksosutløpet slik at noen vann går ut med eksosen og noe går videre til transom. Det er trangt bak motor så det er ikke lett å følge slangen. "LISE" skrev On 16.9.2018 at 13.33: Ville ikke startet motor uten å ha vannavkjøling i eksosslangen. Dette gitt at du har våteksos. Jeg prøvde ikke, men det burde vel være mulig å koble samme type plasslange på utløpet av sjøvannpumpe og rett til tilkoblingen på turbo. Det skulle vel gjøre samme nytten som at sjøvannet har vært innom alle kjølepunktene sine først. Med unntak av at vannet vil være kaldere da det kommer rett fra sjøvannspumpe. Nå venter jeg spent på å se resultatet ved kjøring og kommer tilbake med info når jeg har mer info. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.